Turpjäxa från Salomon

MrBergentz

Medlem
Turpjäxa från Salomon
Tjena! Har via en kompis fått ett erbjudande om att köpa pjäxor via hans firmasponsor, som råkar vara Salomon. Jag har kikat runt en del och finner både S/LAB MTN och MTN Explore mycket intressanta.

Jag undrar dock om det finns någon här på forumet som testat båda dessa och kan säga om det finns några större skillnader i funktion mellan dessa två? Hur skiljer sig värden såsom vikt och flex mellan de två? Hur upplever ni att dessa skor presterar uppför och nerför?

Dessutom har jag kikat lite på QST Pro 130 TR också, en klart grövre sko. Nästa säsong ska jag tura nästan varje dag i Norge, undrar om jag kommer få totalt psykbryt på att den pjäxan är så kraftig?

dallan

Medlem
Turpjäxa från Salomon
Ja, QST pro 130 TR går bort om du ska Tura så mycket.

Har inte provat som andra två i fält, men skulle satsa på den lättaste om du ska gå så pass mycket.

krokodi1

Ny medlem
Turpjäxa från Salomon
Jag har S lab MTN och tycker det är en bra pjäxa och om du ska tura mycket skulle jag helt klart välja en lättare variant än QST pro 130.

Jag tror att blistergearreview har en artikel om skillnaderna mellan MTN-pjäxorna. Kolla där!

Senast ändrad:

bjorsi

Ny medlem
Turpjäxa från Salomon
krokodi1 sa:
Jag har S lab MTN och tycker det är en bra pjäxa och om du ska tura mycket skulle jag helt klart välja en lättare variant än QST pro 130.

Jag tror att blistergearreview har en artikel om skillnaderna mellan MTN-pjäxorna. Kolla där!
Precis, deras recensioner är bra.
Jag var först inne på MTN Explore men efter lite läsande och testande (i butik) så blev det MTN lab, kört på dem två säsonger nu, trevliga att gå uppför i och trevliga utför :).
Det beror väl även på vad du är van med för flex (även om det varierar mellan tillverkare), typ av skidor, hur du åker och din vikt.

Pillard

Aktiv medlem
Turpjäxa från Salomon
Har bara åkt ordentligt på mtn lab men den är ju i sin tur fantastisk. Nackdelen dock är ju att den har ngt begränsad ROM (range of motion) framåt i gå-läget. Där vill jag minnas att Explore är klart bättre.

Åkmässigt utför klarar ju MtN lab utan problem rätt hård åkning med mina ca 80 kilo på 190cm vettigt styva 118-skidor.

Om fokus dock ska ligga på gåendet uppför skulle jag iag satsa på nåt annat märke med löstagbar tunga, för att få en helt annan rörelse.

Ett varningens finger när det gäller MTN lab är dock passformen. Mina sitter bra nu efter hallux valjux-tryckning på båda, inre fotknölstryck på den andra och intuition pro tour i bägge. När jag fixade pjäxorna på Snell Sports i Chamonix sa deras pjäxguru ungefär ”det är en fantastisk pjäxa och alla vill ha den. Problemet är att den inte passar någons fötter...” Enligt dem fick i stort sett alla modifiera sina rejält.

bjorsi

Ny medlem
Turpjäxa från Salomon
Pillard sa:
Har bara åkt ordentligt på mtn lab men den är ju i sin tur fantastisk. Nackdelen dock är ju att den har ngt begränsad ROM (range of motion) framåt i gå-läget. Där vill jag minnas att Explore är klart bättre.

Åkmässigt utför klarar ju MtN lab utan problem rätt hård åkning med mina ca 80 kilo på 190cm vettigt styva 118-skidor.

Om fokus dock ska ligga på gåendet uppför skulle jag iag satsa på nåt annat märke med löstagbar tunga, för att få en helt annan rörelse.

Ett varningens finger när det gäller MTN lab är dock passformen. Mina sitter bra nu efter hallux valjux-tryckning på båda, inre fotknölstryck på den andra och intuition pro tour i bägge. När jag fixade pjäxorna på Snell Sports i Chamonix sa deras pjäxguru ungefär ”det är en fantastisk pjäxa och alla vill ha den. Problemet är att den inte passar någons fötter...” Enligt dem fick i stort sett alla modifiera sina rejält.
Då måste jag ha fötterna som MTN Lab skapades för :). Smala fötter utan konstiga knölar (förutom en liten hallux valjux som ändå klarar sig utan tryckning).

Pillard

Aktiv medlem
Turpjäxa från Salomon
Haha! Grattis! Nu tycker jag iof att det gick rätt smidigt för mig också (brukar behöva betydligt fler korrigeringar i vanliga fall). Dock kan nog mycket tillskrivas Intuition-linern. Original-linern är ju inte mycket att hänga i granen. Tunn och ganska hård så den förstärker ju eventuella tryck-områden.

Däremot ska sägas att pjäxan är smått fantastisk när det kommer till att få på och av. Det var mitt huvudsyfte med att köpa just denna. För mig har på- och avtagning av pjäxor alltid varit en komplett tortyr. Dessa är inte mer komplicerade att få av- och på än en genomsnittlig gummistövel, oavsett temperatur.

Topp