Turskida, erferenhet av Countdown 4? Andra förslag?

DrJ

Medlem
Funderar på att införskaffa en dedikerad turskida med techbindning och downskis har ju generellt fått bra kritik. Och jäkligt bra pris på deras presale! Tycker att CD4 ser bra ut på papperet men är det någon som har kört den? Är ju omgjord till i år visserligen. Väldigt lång svängradie vilket jag aldrig åkt på men det borde väl mest vara en fördel på en turskida?
Vill ha en skida som är lätt men som ändå klarar variabelt underlag. Jag är 190 cm, 75kg, medelgod åkare. Pjäxa Cochise light pro. Åker mest i alperna men tänkte försöka komma iväg och tura lite i Sverige.

Blide

Medlem
Håller helt med dig, kan tyvärr inte säga något om hur de faktiskt uppför sig ännu.. Får vänta tills i vinter, när de väl blivit levererade :)
Ska byta ut mina K2 Hardside mot CD4:orna just pga svängradien, saknade verkligen en större radie i lite tyngre puder och skräpsnö. Hoppas och tror att de löser problemet.

SiSt

Medlem
Hei!

Legger ved bilde av "recensionen" de fikk i Fri Flyt i fjor, og en pdf som viser den nye rockerprofilen vs den fra i fjor.

Den nye rockerprofilen er elliptisk, hvilket betyr at den er veldig lav under foten, men så gradvis hever seg mer (og raskere) mot tuppene. Tupp og tail er også elliptiske, med helt glatte overganger mot rockeren. Resultatet er at skiene oppleves som enda mer forutsigbare, samtidig som de får bedre kantkontakt i sving. Full utnyttelse av kanten fra 30 grader kanting og oppover.

PDF som viser rockerprofilene (Last ned og zoom inn på tip/tail for å se endringene...

DrJ

Medlem
Hovrar med fingret över köpknappen :) Tycker den nya rockerprofilen ser kanonbra ut, tror på den formen av låg kontinuerlig rocker. Sen måste jag lista ut vilka bindningar Plum, Speed Radical eller Radical ST. Frågan är om man kommer att sakna en skistopper? Har aldrig kört på tech förut.

Carled

Aktiv medlem
Rockerjusteringarna till i år ser ut att vara super Simen! Jag har ju ett par gamla CD3'or och en mer elliptisk rocker på dem är perfekt. Mina är ju mer "svag rocker, och sen kommer ett brätte". Jag hade nog kunnat undvika en liten tomahawk i vintras om det varit en jämnare kurva... ;-)

DrJ

Medlem
Sådär då var andra paret skidor för i år beställt! Och vintern har inte ens börjat... Nu måste jag fixa bindningar också, var handlar man techbindningar bäst och billigast? Är det tysken som vanligt? Fast om man köper på hemmaplan kanske man kan få dom att montera också.

SiSt

Medlem
DrJ sa:
Sådär då var andra paret skidor för i år beställt! Och on vintern har inte ens börjat... Nu måste jag fixa bindningar också, var handlar man techbindningar bäst och billigast? Är det tysken som vanligt? Fast om man köper på hemmaplan kanske man kan få dom att montera också.
Nice!
Hva var det andre paret?

Og Carled, way to blame your equipment... ;-)

Neida, det er noe av poenget med endringene vi har gjort, så helt "on point".

DrJ

Medlem
Opinion. Borde bli ett fint quiver of two. Nu saknas bara snö :) Men först mera sommar, segling och fjällvandring!

Blide

Medlem
Som sagt låter bra! Har jag helt fel när jag tror att årets har plattare tail? Tyckte jag läst det någonstans...

DrJ sa:
Hovrar med fingret över köpknappen :) Tycker den nya rockerprofilen ser kanonbra ut, tror på den formen av låg kontinuerlig rocker. Sen måste jag lista ut vilka bindningar Plum, Speed Radical eller Radical ST. Frågan är om man kommer att sakna en skistopper? Har aldrig kört på tech förut.
Har inte kört Radical ST, men stoppers har inte något att göra på en tech-bnindning om du frågar mig. Hela tanken är "less is more" med den här typen av bindning, dessutom är det väldigt skönt med leash när du står och ska sätta på skidorna högst upp i en brant ränna.
Så länge du känner att DIN10 funkar så hade jag kört på Speed Radical och i ärligheten namn tycker jag att det stora problemet med de lättare tech-bindningarna är elasticiteten och inte vilken DIN de når, flyger skidan av gör den det oftast, i min erfarenhet, när du får ett slag från sidan och då spelar det ingen roll vilken DIN du skruvat till.

Sen är hälhöjaren så mycket skönare att använda på Radical-serien än den traditionella på PLUM (där du vrider med staven) och tådelen med "power towers" är enklare att stiga i än PLUM motsvarighet IMO.
Se bara till att du får en Speed Radical från 12/13 och inte 11/12, då de hade problem med fel "springtar" i hälhuset, vilket gjorde att huset sprack om häldelen tvingades åt fel håll när de roterade (något som kan hända ibland om man trampar snett på häldelen när skidan är böjd).

På mina 4:or blir det Speed Radicals monterade med inserts, drivna av TLT5P. Pomoca mohair-hudar på det och jag är redo för haute route :)

SiSt

Medlem
Blide sa:
Som sagt låter bra! Har jag helt fel när jag tror att årets har plattare tail? Tyckte jag läst det någonstans...
Helt rätt. Den var 14mm, nå er den 9. Det var en liten "upturn" på enden av den, nå er den bortimot helt flat. Bedre som snøanker, og et lite hakk mer støtte i tailen.

Blide sa:
På mina 4:or blir det Speed Radicals monterade med inserts, drivna av TLT5P. Pomoca mohair-hudar på det och jag är redo för haute route :)
Drool...

Blide

Medlem
Mhm :)

Frågan är bara var de ska monteras... Finns inte några väldiga mängder information att tillgå.

SiSt

Medlem
Blide sa:
Mhm :)

Frågan är bara var de ska monteras... Finns inte några väldiga mängder information att tillgå.
Haster det? Kan få inn litt mer input på det spørsmålet litt lenger utover sommeren. Sender en del prototyper til Sør-Amerika i løpet av uka. Kan gi råd, men vil helst ha flere innspill å utgå fra.

Og si gjerne noe mer om preferanser, andre ski du har kjørt (med montering) og all mulig annen relevant info. ;-)

Senast ändrad:

Blide

Medlem
Får inte laggen fören i december enligt vad som sas vid pre-sale, så inte direkt brått...

iSooLi

Aktiv medlem
Blide sa:
Har inte kört Radical ST, men stoppers har inte något att göra på en tech-bnindning om du frågar mig. Hela tanken är "less is more" med den här typen av bindning, dessutom är det väldigt skönt med leash när du står och ska sätta på skidorna högst upp i en brant ränna.
Det fröet hamnade i jord och började att gro hos mig! :)

Flikar därför in ett frågande påstående lite off topic ... Visst kan man väl utan särskilda åtgärder (förutom att använda leash då) helt sonika plocka bort stoppern på Vertical FT12:or också?

Blide

Medlem
Det går fint, på Vertical FT12 går stoppern av med två skruv. Har för mig att det är lite lurigare på Radicals-varianten dock, men spelar kanske mindre roll för dig om du redan har FT12..
Men om du snackar "less is more" så är ju alternativet med att plocka av stoppers helt fel, då får du massa material som är helt onödigt. IOM så finns Radical/Vertical FT/ST endast i sortimentet för att brädda sortimentet och målgruppen (iof helt rätt att göra), men för oss häftiga "core" användare och förståsigpåare finns bara Speed Radical ;)
Skämt åsido så hade jag sålt FT12:orna och köpet ett par skidor jag gillade tillsammans med SPeed Radical och fått ett bra paket-pris tillsammans med hudar, för den senare bindningen är verkligen ett steg framåt jämfört med FT12.
Ska du sen bli rando-räcer finns det en hel uppsjö andra bindningar att kolla på, men är som sagt något helt annat (även om vissa hävdar att det går fint att använda dem på samma sätt som övriga tech-bindningar)

iSooLi

Aktiv medlem
Inga skruvar behövdes skruva ur. Bara lyfta av häldelen och knacka lös ett låsbleck. Det gav en slankare look och 120g per bindning försvann i ett nafs, bara 410 kvar att jämföra med Speed Radicals 341. 69g mer alltså, till den ringa insatsen av tio minuters tid och 0 kr. Hardcore eller inte, jag tror jag behåller FT12:orna. :)

Mer pang för pengarna!! :D

Dessutom sitter de redan på ett par Camox Freebird, hudar och skarjärn på hyllan. De får duga en vinter till! :cool:

Senast ändrad:

Blide

Medlem
Hehe helt rätt, onödigt att övertänka utrustningen, bättre att dra ut och faktiskt åka :cool: (skriver detta med risk för stoooort kras i glashuset...)

DrJ

Medlem
Jo lutar nog åt Speed Radical. Billigare än Plum och jag klarar mig utmärkt med DIN 10. Det ända jag tänker är att skidan kan glida omkring utan stopper om det är hårt underlag. Men detkanske inte är några problem?

Tancoll

Medlem
DrJ sa:
Jo lutar nog åt Speed Radical. Billigare än Plum och jag klarar mig utmärkt med DIN 10. Det ända jag tänker är att skidan kan glida omkring utan stopper om det är hårt underlag. Men detkanske inte är några problem?
Du kör väl ändå med fångrem?

DrJ

Medlem
Tancoll sa:
DrJ sa:
Du kör väl ändå med fångrem?
Jo absolut, min tanke var bara att det är enklare att kliva i bindningen om skidan ligger still. Med fångrem kan den ju halka runt lite även om den inte kan sätta fart nedför berget. Men antagligen inget större problem

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
DrJ sa:
Jo absolut, min tanke var bara att det är enklare att kliva i bindningen om skidan ligger still. Med fångrem kan den ju halka runt lite även om den inte kan sätta fart nedför berget. Men antagligen inget större problem
Stick ner tailen i snön med liten vinkel. Om du ska ta på dig skidorna i brant terräng är det ändå en teknik du kommer behöva använda till tech-bindningar!

LawndartGustav

Aktiv medlem
Angående turprylar något OT men ändå...
Någon som provat BD split skins till smalare skidor? 100-120mm, det blir ju mindre vikt och bättre glid, greppet borde bli bättre om man belastar mindre yta så länge ytan är ute vid kanterna...
Har ett par liggande nämligen =) fast jag tänkte mig på CD2 eller opinion så 114 eller 118mm.

Blide

Medlem
Nån koll på när det blir leverans? Sugen på att försäsongs skida lite så snart möjligheten finns...

iSooLi

Aktiv medlem
Trodde jag hade bestämt mig men... funderar... velar... kanske man skulle slå till ändå... Innan pre-sale är över...

Finns ju plats för en helrockad turskida i kogret... Men... CD4 eller CD6, därom tvistar mitt inre. 4 för Dynafit eller 6 för Dynafit alt. F12.

Form, vikt och flex går ju utmärkt att läsa sig till på sidan, men hur är de om man ställer dem mot varandra? Kan någon ge en kort eller längre jämförelse av karaktären på de båda?

För och emot för respektive modell för olika ändamål eller förutsättningar kanske?

iSooLi

Aktiv medlem
Black Crows Camox 186 (Jester) plus ett par Freebird 177 (Dynafit) som kanske går bort om det blir ett par Down. Åsså Opinion (Jester) snart då...

LawndartGustav

Aktiv medlem
du har ju en smalare, så 6an såklart!! eller 2an, om du redan har en turskida för hårdare underlag är ju detta en turskida för mjukare underlag... eller har jag fel?

Själv kör jag CD2 och opinion... men opinion blir för bred för mina fötter om det är hård snö. CD2 funkar vid hård snö för mig.

Senast ändrad:

iSooLi

Aktiv medlem
Nej då, du har helt rätt. I princip... :D Oj, då blev tvåan aktuell oxå, hmmm... eller inte..! :/

Senast ändrad:

LawndartGustav

Aktiv medlem
Ska jag bara ha en turskida skulle jag med glädje ta cd4 eller cd6 =) men för mig blir det manaslu och cd2... och du har ju en på 97mm.

Senast ändrad:

iSooLi

Aktiv medlem
Tack för omtänksamheten Doktorn, men jag leker oftast framlänges! :)

@Gustav. Jag försöker att inte förlora mig i midjebredd. Men jag tilltalas av tänket med en för mjukt, och en för hårt underlag. Eller kanske vinter-vår, iaf i Sverige. Jag har tidigare tjavat en del med Sidestash/Duke och kan inte påstå att jag drömt om att släpa på ett ännu mastigare ekipage, uppför vill säga, I'm too old for that shit. :P (Utför är en annan sak...!) :cool:

Hade ursprungligen tänkt köra Baron på Opinion men tänkte om med ovanstående resonemang.

Nu har jag hunnit kika igenom en del recensioner från ifjol oxå och bitarna har fallit på plats. CD6 blev valet, ordern lagd, snödansen skall dansas! :D

SiSt

Medlem
Siste dag med salg for i år! Ved midnatt går prisene opp...

Under er recensionen PNyberg hinter til i posten over.

Hentet fra MnO & co´s skitest 2012:

Down Countdown 4, prototyp
https://www.freeride.se/img/review/original/7871_pic1b.jpg
Mått: 122/102/109, r=41m@180cm
Testad längd: 180cm
Testad av: MnO, MarkusO
Testad i: Åre

Nästa skida att luftas blir en prototyp till CD4. SiSt vid skidstället låter meddela att de serietillverkade skidorna skulle ha varit på plats, men att leveransen hade blivit försenad under frakten från fabriken. Den skida vi testar ska vara väldigt lik de som senare ska dyka upp.

CD4 är en udda fågel. Det är en skida som i princip är en CD3 som har smalnats av en aning och sågats av i båda ändar. Trots att den är en decimeter kortare än de övriga har den samma aktiva längd och känns faktiskt också nästan lika lång på snön. Det får en verkligen att fundera över hur mycket det faktiskt kan skilja i aktiv längd och känsla mellan två skidor som till synes har samma längd. På CD4 har en dryg centimeter bantats på bredden och sen är det framförallt tailen som har försvunnit samt att flexet har blivit en aning mjukare. Till skillnad från CD1-3:s fulltwins så har 4:an en kort liten twintip. Det hela ger en skida som är speciell och som inte liknar något annat jag har testat. Trots att den är mjukare än CD3 så är det ändå ett i sammanhanget enormt styvt flex och en tydlig pintaildesign. Samtidigt är vikten relativt låg och det känns som att det har blandats i en hel del kolfiber i konstruktionen för att lätta upp den. Framänden på skidan har en radie på 29 meter och sen är bakänden kanske upp mot 50m, vilket i effektiv teoretisk radie ger en skärning på 41 meter. Balansen är därmed nästan exakt lika som CD3, om än i ett kortare och framförallt smalare format. Jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av det här och på väg till liften känns det som jag har två styva och korta klubbor på fötterna.

Ett par svängar ner i Gästrappet lägger jag en stoppsladd och har redan då hunnit bli rejält förvånad. Fasen vad den går bra! De udda parametrarna till trots är det är faktiskt en av favoriterna i år för min del när det gäller åkning på stökigt underlag. I Gästrappet framåt eftermiddagen är det inte lätt att vara kaxig och köra på skär hela vägen. Det är det iofs aldrig i den pisten, men alla som har varit med på en skidtestarhelg i Åre vet hur det blir framåt tretiden. Det pucklar på rejält helt enkelt. I det läget var CD4 en fantastisk kamrat. Med en framände som styr svängen och en bakände som hänger med utan att märkas blir man påtagligt kvick i fötterna och plötsligt blir pucklarna underhållning. Nån puckelåkare kommer jag förmodligen aldrig att bli, men jag tar i alla fall ett steg i den riktningen med den här skidan som är rapp som attan i reaktionerna.

MarkusO tar ett par vändor och håller med. Han brukar gilla skidor med lång radie och den här passar honom perfekt. "Befriande lång radie i kontrast till mycket annat", utbrister han och fyller i med "Puderwedla, smeara eller släpp iväg. Det här är en explosion i åkglädje!". Skidan klarar sig dock inte utan kritik, utan MarkusO hade gärna sett att den hade varit lite bredare och därmed lite mer kraftfull i känslan.

Känslan i konstruktionen är spänst, krisp och lite lagom pigg på nåt sätt. För min del hittar jag en del av de komponenter i snökontakten som jag saknar hos de andra Downskidorna, även om det också innebär att den är lite mindre dämpad. När jag släpper iväg den i skär imponerar den inte lika mycket, men är ändå lätthanterlig och smidig. Med tanke på den långa radien svänger det ändå en del, men nån carving med armbågarna i snön blir det aldrig med dryga 40 meters radie. Däremot är skidan mycket trevlig att köra med en aning släpp, eller i ett läge nära ett släpp i bakänden, då man kan runda upp åkningen och verkligen kontrollera radien i varje sväng. Fördelen med den raka skärningen är att skidan blir stabil och fullständigt un-hooky (vad det nu heter på svenska) i mjukare och konstig snö. Lägg därtill en slashig bakände och en pigg konstruktion och vi har ett riktigt underhållande paket.

CD4 är en helt annan skida än skidor i samma breddkategori med radie neråt eller en bit under 20 meter, och man åker den också på ett helt annat sätt. För mig känns radien för lång för att jag verkligen ska ge den toppbetyg, men jag är ändå förvånad över hur roligt jag har på skidan. Det är som sagt en konstig skida i viss mån, eftersom det mer är en avsågad 190cm charger som har lättats upp, än en ren turskida, men faktum är att den tack vare detta är en skida som verkligen står ut i det annars rätt likformade formatet på 100-110mm-skidor. Väl värd ett test och en kanonskida för den som gillar skidor med rak skärning med bra stuns.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp