Turskidor: Lätta och smala eller tyngre och bredare?

DouglasThorell

Ny medlem
Ska köpa nya turskidor i och bindningar inför vintern och är i behov av hjälp. Är 175cm lång, 80kg tung erfaren skidåkare men flertalet säsonger i benen. Har precis kasserat mitt par Völkl Gotama 2010, 186cm med Dynafit Radical FT 1.0 som klockade in på nästan 6000 gram för hela setupen.

Brukar gå turer i nordnorge och alperna, mellan 1000-2500 höjdmeter per dag.

De skidor jag kollat på är Salomons MTN Explore 95 i 177 med Dynafit Radical FT 2.0, vars setup blir 4050 gram totalt, samt Black Crows Freebird Navis 179 som med samma bindning väger in på 4550 gram totalt.

Kan inte bestämma mig huruvida jag ska prioritera stabilitet och flyt i puder över en lättare setup. Tyckte också att Radical 1 inte alls var skön vid slag vid hårt underlag och att 2:an borde vara bättre med sin roterande tådel och därför inte kikat på lättare bindningar som Superlite etc.

Vad skulle ni välja?

Andra skidor jag sneglat på är Blizzard Zero G 95, Black Diamond Helio 95, och Black Crows Orb Freebird. Kör Dynafit Mercury pjäxor.

Senast ändrad:

fransosen

Aktiv medlem
Runt 100 mm under fot tycker jag är perfekt, då går man fint på allt möjligt underlag uppför och så går det bra i det mesta nerför också. Däremot så tycker jag att det är viktigt att man väljer en skida med en offpist-shape (rejält med taper, lång och låg rocker med flack vinkel på tip), det gör enormt mycket på hur skidan flyter i lössnö. Extrem Opinion 98 Carbon, SGN Hurrungane (jag jobbar med SGN så den måste ju vara med) eller Blizzard Zero G är bra exempel på det tycker jag.
Kolla in Fritschi Tecton som bindning, mycket bra åkegenskaper och så långt tycker jag den funkar bra uppför. Hållbarhet vet man ju inte om än så länge.

Blide

Medlem
Kan tipsa om Black Diamond Helio 105, tycker det går kanon i alla fören. Skidan har en hastighetsbegränsning, men det har ju oftas åkningen och pjäxan vid en topptur på 2000 höjdmeter också..

Men är alltid ett avvägande, men en skida under 2000 g med en hyffsat lätt bindning i 180-ish längd kommer ju vara ett klart lyft från Gotaman i vilket fall som helst. Vilken pjäxa ska du använda då?

Senast ändrad:

DouglasThorell

Ny medlem

@fransosen
@Blide Tack för tips! Ska kolla in skidorna! Har hört att Helion inte ska vara särskilt vass på hårdare underlag. Vad tycker du? Tänkte köra vidare på mina Dynafit Mercury pjäxor som är hyfsat lätta (1600g).

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp