Turskidor

Turskidor
Hej, är ganska ny inom turskidåkningen. Har hyrt tull åren innan iår. Då har jag kört med ett par blizzard zero g 95. Jag tyckte dem var helt ok kändes som att dem var lite lätta påvägen ner kändes som att dem inte riktigt var med. Kan ju också bero på att jag är en van skidåkare i pisten och ovan i off-pist. Sedan var det också ganska dålig snö i de svenska fjällen senaste gångerna jag varit där. Men iallafall så siktar jag på att köpa mig ett kit iår och undrar då lite om skidor och bindningar. Jag är lite sugen på ett par black crow Camox Freebird eller ett par Navis Freebird eller tillockmed Corvus Freebird. Jag kommer så småningom bara gå på tur och inte åka mycket i pist. Då undrar jag vilka som skulle vara bäst. Jag var sugen på camox då dem är någorlunda bra i pisten. Men nu när det knappt kommer bli någon pist kanske man ska satsa på ett par Corvus. Har ni några förslag av dessa eller några andra skidor? Jag kommer från pisten med många stora svängar med mycket carving. Men har senare märkt att off-pisten är så mycket roligare.

Pillard

Aktiv medlem
Turskidor
Tack så mycket! Men tror ni att camox kommer va för tunna i lös snö? Dem har 96 i midja
Om du ska gå på rena turer så är det Camox, eller kanske möjligen Navis som gäller. Du vill definitivt inte ha bredare. Visst, du tappar lite när det är rejält mycket snö men att gå uppför på en midja bredare än 100mm om det är hårt underlag är inget du vill utsätta dig för. När det kommer till bindningar så föreslår jag ATK Crest 10. Synnerligen prisvärda utifrån att de har ställbar DIN, både vertikalt och horisontellt och fjädrar i längsled. Det finns många andra bindningar som har samma features men inte med lika låg vikt och humant pris.

Edit: Språkpolisen: Jag är ledsen men det är hopplöst jobbigt att läsa en text där "dem" kategoriskt används fel.
iC2akLE.jpeg

Turskidor
Slänger in en till... Har Ferox freebird med shift sen två år, kan tycka att den är lite för bred när det är stenhård skare men funkar fint i övrigt här i Åre. Tycker den känns rolig bland träden men samtidigt fartstabil trots låga vikten.
Vet inte vad du ligger på viktmässigt men med mina 90kg så är flexet perfekt även för trötta ben.

Som tidigare sagt, ska du uteslutande tura så är nog under 100mm och techbindning rätt val men mixar du liftburet och turar så kan jag varmt rekommendera Ferox med shift om du inte är för lätt.

mgbgt66

Aktiv medlem
Turskidor
Som språkpoliser eller skidpoliser så borde vi nog också skilja på turskidor och topptursskidor. Jag går på topptur med Line Sick Day 95. Funkar fint utför och uppför.

Turskidor
Jag väger inte så mycket så Ferox kanske blir tungt att släpa runt på? Jag kommer att börja med små toppturer runt Åre och senare planerar jag sylarna. Kommer camox fungera bra både i små och långa turer samt olika snö? Någon skrev ju att dem fungerade förvånansvärt bra i pist. Det är ju skönt.

Bayd99

Medlem
Turskidor
Jag har själv salomon mtn 95. Mycket nöjd med den so allsidig turskida, inte åkt på så många andra skidor i den kategorin men den sägs ju vara och upplevs ha väldigt fin dämpning för vikten. Upplever att den klarar både hårda och mjuka fören väldigt bra.

Pillard

Aktiv medlem
Turskidor
Jag har själv salomon mtn 95. Mycket nöjd med den so allsidig turskida, inte åkt på så många andra skidor i den kategorin men den sägs ju vara och upplevs ha väldigt fin dämpning för vikten. Upplever att den klarar både hårda och mjuka fören väldigt bra.
I second that. Funkade galant i pisten men också på topptur med både vindpack och kallpuder

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Turskidor
Jag har både MTN och camoxen. Båda funkar fint med Camox är mycket roligare/mer spänst (men så är den åxå dubbelt så dyr)

Turskidor
När du skriver att den upplevs ha väldigt fin dämpning för vikten. Menar du camox eller ferox?

Turskidor
Sen har jag en fråga till er som kör camox jag är 183-185 lång vet inte riktigt. Men undrar vilken längd på skidorna ni kör till eran egna längd. Om det är någon som har kortare än sig själv
Och nån som har längre skriv gärna för och nackdelar.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Turskidor
När du skriver att den upplevs ha väldigt fin dämpning för vikten. Menar du camox eller ferox?
Läs. Salomon MTN 95.
Sen har jag en fråga till er som kör camox jag är 183-185 lång vet inte riktigt. Men undrar vilken längd på skidorna ni kör till eran egna längd. Om det är någon som har kortare än sig själv
Och nån som har längre skriv gärna för och nackdelar.
Din vikt viktigare för skidlängden. Generellt, om du prioriterar smidighet gå kortare, mer stabilitet gå längre.
Mina mest använda skidor är en dryg dm längre än mig, men turar inte så mycket med dem.

Turskidor
Om jag väger dryga 65 på 183-185 och camox finns i 178 - 183 - 188. Vad tror ni skulle passa. Vill ju att den ska vara lite pisthållet men 90% turning är det som gäller. Vill också att den ska vara ganska kvick.

Turskidor
Hörni har en till fråga. Var på alpingaraget idag och kollade pjäxor då passade jag på att fråga om bindningar jag väger ju 65 kg och dem tipsa om atk fr14 eller r12. Vad tror ni? Jag tror att r12 räcker dem är också billigare. Vad är skillnaden?

klassy

Aktiv medlem
Turskidor
Hur långa turer ska du göra? ;)
Tycker mina turskidor är riktigt trååååkiga, men såklart skönt om man ska gå långt! Allt under 1500 höjdmeter så duger det ju fint med "vanliga" skidor och ett par turbindningar!

Turskidor
Jag kommer inte börja med så långa turer. Men camox är ju känd för att vara ganska kvick. Är det någon som har testat king pin? För är lite rädd för techbindningarna. Eller är det så stort problem som alla säger. Jag släpar hellre upp på mer för att få det roligare nedför.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Turskidor
Jag kommer inte börja med så långa turer. Men camox är ju känd för att vara ganska kvick. Är det någon som har testat king pin? För är lite rädd för techbindningarna. Eller är det så stort problem som alla säger. Jag släpar hellre upp på mer för att få det roligare nedför.
Kingpin bör du undvika, i princip inga fördelar säkerhetsmässigt jämfört med andra tech, och betydligt tyngre. Tecton kan jag varmt rekommendera. Annars är väl Shift eller Duke PT nästa steg (mot tyngre och lite mer som vanlig alpinbindning).
På en skida som Camox tycker jag tech passar perfekt, sitter bara i huvudet att de inte håller!

Turskidor
Tack så mycket. Min pappa som jag kommer åka mest me vill skaffa ett par Salomon qst med shift. Han litar inte riktigt på tech. Frågan är om jag bör göra samma sak med tanke på att vi då och då är i pist. Men vill helst ha tech men frågan är hur bra är den nedför. (I lagom mycket pist)

Turskidor
Vi vill helst bara gå på tur men vi vet innerst inne att vi kommer vara i systemen då och då . Jag kommer dock inte bränna på mycket i pisten utan hellre off pist i systemet.

klassy

Aktiv medlem
Turskidor
Camox Freebird eller vanliga?

Pillard

Aktiv medlem
Turskidor
Tack så mycket. Min pappa som jag kommer åka mest me vill skaffa ett par Salomon qst med shift. Han litar inte riktigt på tech. Frågan är om jag bör göra samma sak med tanke på att vi då och då är i pist. Men vill helst ha tech men frågan är hur bra är den nedför. (I lagom mycket pist)
Det är tyvärr ganska svårt att svara på. Det är nämligen ganska beroende av teknik och hur du tänker åka. Det kan vara så att tech funkar jättebra i pist för dig men det kan också vara så att du skrotar pga tjuvlösning i första svängen. Jag har tex två olika kompisar där den ena kört på Marker Tour i massa år, helt utan problem medan den andra tjuvlöser direkt så fort han försöker åka på en sådan. Den förstnämnda kör Marker Alpinist i pist utan problem också. Jag själv försökte för några år sen åka på Dynafit Radical i pist och det var helt hopplöst.

Numera kör jag ATK Crest när jag ska gå på rena turer men jag har också inserts för Shift även i mina turskidor så att jag kan använda dem som pistskidor också. Jag skulle aldrig ge mig på att åka pist med Cresten. Med Shift däremot åker jag som om det vore alpinbindningar. Det avgörande är ju elasticiteten. Ska du köra i hård pist med mycket slag så är elasticiteten viktig och tech saknar egentligen sådan helt i horisontalled. Ska jag däremot gå långa heldagsturer är ju inte Shift så roligt. Det handlar ändå om ett halvkilo per fot i viktskillnad.

Turskidor
Jag kommer förmodligen var i liftsystem till och från men kör inte pist utan offpist. Dock så vill jag vara utrustad så jag kan ta långa turer. Frågan är om jag borde köra camox freebird med tech eller shift eller köpa ett par lite bredare freestyle skidor och slänga på ett par shift bindningar på dem? Vet att det kommer bli tungt men frågan är hur tungt. Vad tycker ni?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Turskidor
Jag kommer förmodligen var i liftsystem till och från men kör inte pist utan offpist. Dock så vill jag vara utrustad så jag kan ta långa turer. Frågan är om jag borde köra camox freebird med tech eller shift eller köpa ett par lite bredare freestyle skidor och slänga på ett par shift bindningar på dem? Vet att det kommer bli tungt men frågan är hur tungt. Vad tycker ni?
Vad har du för skidor nu? Kan du behålla dem och köra liftbaserat på dem? Då kan du ju satsa på ren tur-setup och behöver inte oroa dig om hård pist med de nya skidorna.

Turskidor
Vad tror ni om ett par turskidor som camox med shift bindningar? Blir väl ungefär samma vikt som freeride skidor med tech som många kör? Eller som nån skrev att man kör ferox med shift.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp