Två nordeuropéer saknas efter lavin vid Courmayeur

fredw

Aktiv medlem

Lavin ovanför Val Veny vid Courmayeur idag. Två nordeuropéer saknas.
Edit: En funnen avliden, en saknas ännu.
Det verkar handla om detta åk:

Video från helikopter ger intryck av en lavin/jordskred.

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem

Lavin ovanför Val Veny vid Courmayeur idag. Två nordeuropéer saknas.
Edit: En funnen avliden, en saknas ännu.
Det verkar handla om detta åk:

Video från helikopter ger intryck av en lavin/jordskred.

Otrevlig terrängfälla där all snö pressas ihop i en smal ”kanal”…. 😢

Hawk100

Aktiv medlem
1679256954787.png

johanb

Medlem
I videon ser det ju ut som det slutet av det vanliga Val Venyåket där man kommer ner längs den smala Vesses-couloiren som är en riktigt otrevlig terrängfälla. Åkte ett par åk där senast för några veckor sedan och tänkte då att där vill man inte vara vid fel förhållanden.

Men jag kan inte hitta namnet "Canale degli Spagnoli" på någon karta jag har tillgång till.

Ortsgrisen

Ny medlem
Till anhöriga: Så fruktansvärt sorgligt! All kärlek till berörda familjer!
Till oss andra: Courmayeur igår. Verbier förra veckan. Arlberg tidigare i vinter.( plus alla orapporterade fall). Laviner tar liv och jag kan tycka att många av oss är naiva i vår riskbedömning. Sändare är bra men kan skapa en falsk trygghet. Jag var själv nere i Grand Massif förra veckan och såg ganska vågade linjer i solstekta sluttningar. Suget på lössnö är stort och särskilt efter förra veckans snöfall denna i övrigt snöfattiga vinter. Så snälla: Var försiktiga!!

Anzom

Aktiv medlem
Kollade lavinstatistik som visade att de senaste 20 åren dör i snitt 2 svenskar utomlands per år i lavinolyckor. I år är vi väl redan uppe i minst 5 omkomna, med olyckan i verbier, guiden i södra Italien samt den här. Säkert glömt någon tidigare under säsongen.

Verkar också vara bra rubriker i tidningar att skriva om dödsfall kopplat till laviner. Istället för ytterligare en dödsolycka i trafiken.. Opinionen gör gällande att offpist borde förbjudas/minimeras.

Samtidigt kan jag reflektera över vissa som år efter år tar enorma risker. Och vissa som riskminimerar konstant. Olyckorna verkar drabbar oavsett. En kort sekund av ett mindre bra val. Nu senast en slasklavin, dessförinnan två laviner kring trädgränsen. Verkar som att samtliga dödsolyckor ovan i år gått i skogsterräng. Även om man kan diskutera hur tät skogen egentligen är.

Snödjup

Topp