Två pjäxfrågor (Lange vs Lange)

Bohica

Aktiv medlem
Tjena
Jag är på jakt efter Lange RX130 (ej L.V), men verkar vara svårt att finna i Stockholm. (Dom flesta har L.V)
Men så provade jag Lange RS130 wide (samma lästbredd som icke L.V, =100, vilket passar mig med breda fossingar).
Och faktum är att RS'en passar minst lika bra, men jag har ej kunnat jämföra sida vid sida.

Så... vågar man köra RS'en? Eller finns det fördelar med RX'en (som t.ex. isolering, komfort utanför pisten, eller annat?)
(RS'en (i just wide-modellen) har f.ö. också utbytbara trampytor, så den biten är samma som RX'en.)
Jag är ju ingen superåkare, men gillar att trycka på. Fast det ska ju funka även "till vardags" också, utanför pister m.m.

En fråga till: Nån som vet var man kan prova RX130 (inte L.V.) i Stockholmstrakten?
Alpingaraget och Länna har vara L.V., och 97mm läst funkar inte bra för mig.

TopiNieminen

Aktiv medlem
RX 120 verkar finnas i Bromma i alla fall.

Bohica

Aktiv medlem
RX 120 verkar finnas i Bromma i alla fall.
Jo, jag har varit där och jämfört RX120 mot RS130 wide.
Dels är jag inte så pigg på att gå ner i flex, men åxå för att det inte är riktigt samma material som dom andra. Dom är ju lite billigare så nånting är det som skiljer iaf.
Men framförallt; när jag hade en av vardera på varsin fot så kändes RS'en bättre. Särskilt efter en stund. Nu skulle jag vilja testa RX130 igen bara, men jag hittar inte såna i sthlm (bara massa L.V). Åre Skidsport är lite långt bara för att testa en pjäxa, dom har inte RS wide heller att jämföra med. Haha, vilka problem. :)

Bohica

Aktiv medlem
Jag är mest nyfiken på om den något tjockare innerskon på RX'en skulle göra skillnad mot frusna tår, eller komfort i övrigt. Måste ju vara lite praktiska åxå. Eller om skillnaden är försumbar.

bootfitta

Medlem
Tjockleken på innerskor gör faktiskt ingen gigantisk skillnad i hur mycket du kommer frysa(Om det inte är väldigt stor skillnad, tänk tjocka intuition vs. butiksrace). Den klart största anledningen att man fryser är pga. att man av någon anledningen stryper blodcirkulationen ned till foten. Jaga passformen istället, det är mitt råd.

Bohica

Aktiv medlem
Tjockleken på innerskor gör faktiskt ingen gigantisk skillnad i hur mycket du kommer frysa(Om det inte är väldigt stor skillnad, tänk tjocka intuition vs. butiksrace). Den klart största anledningen att man fryser är pga. att man av någon anledningen stryper blodcirkulationen ned till foten. Jaga passformen istället, det är mitt råd.
Tack. Det är lite så jag tänkte också. Jag brukar inte ha problem med frusna fötter, däremot passformen. Så det är klart prio.

Bohica

Aktiv medlem
Alpingaraget är duktiga på att forma pjäxor.☝🤓
Absolut. Men däri ligger problemet. Dom har inte RS i wide, och endast L.V. varianten av RX. Så jag måste välja och beställa hem först. Därav denna tråd.
Vilka fler ställen kan ha Lange RX (vanliga) i stockholm? (Förutom Alpingaraget, Bromma & Länna?)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp