Två skidtestarhelger i ord

MnO

Aktiv medlem
Ace och MM> Det är i många fall på gränsen till skrämmande att se hur dåligt insatta folket i tälten är. Man möter samma typ av ointresse och okunnighet som i vilken sportaffär som helst. Det finns naturligtvis undantag, men överlag tycker jag att det är helt otroligt att personer med så dålig koll på prylar för skidåkning kan jobba med just prylar för skidåkning.

Ett exempel:
En kompis utan större prylkoll rådfrågar mig och min bror angående val av ett par allroundskidor som främst ska användas i alperna. Han råds att testa bland annat Prorider (En känd skida från Dynastar alltså, om du som läser det här jobbar inom skidbranschen). Iväg till Dynastartältet.

Kompis: "Jag vill testa Prorider"
Tält: "Öööh... Prorider sa du? Aha... aha... (leta leta)... nej, den har vi inte tyvärr."
Kompis: "Ajaj, trist, men då får jag testa nåt annat"
Tält: "Den här är bra... (killen langar upp ett par Legend 8000 i 170)"
Kompis: "Åååkej"

Kompisen kommer tillbaka till gruppen och får omedelbart bannor för att ha fel skidor. Efter att han har förklarat att Dynstar inte hade några Prorider sneglas det bort mot tältet. Jodå, på 30 meters håll ser man att det trots tältpersonalens förnekande visst står ett par sådana i stället. Stak, stak, stak till tältet.

Bror: "Polaren här fick fel skidor. Han har bara tid att testa ett par till och måste hinna med att testa Prorider"
Tält: "Vi har inga skidor som heter Prorider"
Bror: "Dom står ju där (pekar)"
Tält: "Vardå???"
Bror: "Där!" (tänker lägga till "blindstyre", men avstår)
Tält: "Jasså, du vill testa Legend Pro! Varför sa du inte det? Vart fick du Prorider ifrån, hehehe?? Den här heter ju Legend Pro förstår du lille vän."

HUR i helvete kan man jobba med Dynastar och INTE veta att Legend Pro kallas Prorider i folkmun? Eller inte ens känna till termen Prorider?

Det är för mig helt otroligt. Lika otroligt är det att folket på Elan inte lobbar röven av sig för att få med ett par Quads (Speciellt tillägg för skidbranschfolk: En bred skida som är årets mest intressanta nyhet från Elan), eller att Völkl har en sån total brist på känsla att dom bara plockar med korta längder. Ännu mer otroligt är det att folket i tältet inte skäms som hundar när man väl påpekar bristerna. Om jag hade stått i ett tält och det kom en kille och ville testa 191cm Mantra tex, men jag bara hade en 177:a så hade jag iaf skruvat på mig betänkligt och kommit med en ursäkt om att dom som bestämmer på kontoret har en sån risig koll eller nåt liknande. Jag hade definitivt INTE försökt övertyga den potentielle kunden att det minsann inte finns folk som åker på längre skidor numera och att 177 "räcker mer än väl för dig, min unge man".

Det hände mer än en gång att jag påpekade för testpersonalen att testskidorna hade kassa kanter och att det kanske var på sin plats med en preparering och möttes av kommentarer i stil med "kan du inte greppa med dom här skidorna så är det kanske läge för att gå i skidskolan". Eller "det här är faktiskt testvinnaren i Åka Skidors test. Bettar du inte med den här så gör du fel, höhö". Klagar man på ett par skidor på testet tas det som rena personangrepp. Det är minsann inte fel på våra skidor inte! Inte läge för vidare diskussion alltså, trots att det står klart att inte ens A Pärsson skulle ha fått fast slidderplanken med nuvarande kantprepp.

Är det en sån brist på intresserade skidåkare i Sverige att man måste ta in jag-har-åkt-på-sportlov-med-familjen-i-tio-år-och-kan-det-här-med-skidor-folk vid anställningsintervjuer? Hur kan det komma sig att det finns dröser med lätt slitna bummers med stenkoll på prylar och skön inställning som INTE får jobba i exempelvis skidtestartält? Varför känner inte importörernas folk stämningen på exempelvis det här forumet och ger efter för kraven att dra med sig skidor av rätt storlek och rätt modell? Vilken värld lever dom i? Inte skidåkarvärlden i alla fall. Otroligt. Helt jävla otroligt.

När jag ändå är lätt förbannad kan jag ju passa på att dra en känga mitt i skrevet på Brants senaste "fetingtest". Vad fasen håller dom på med egentligen? En rad text om varje skida??? Det är sämre än dom dåliga recensionerna här på Fr.

Ace_DG

Aktiv medlem
Det vore oerhört upplyftande att få se märkesrepresentanterna gå i klinch med FR:s blandade skaror. Det har inte inträffat hittills. Det enda exemplet och undantaget jag kan minnas var när folket på Extrem i Åre förklarade lite ett och annat om sin framtida modellfilosofi för några år sen, mycket positivt!

Dom andra skyller sannolikt på att dom inte har tid att kontinuerligt bevaka i deras ögon obskyra, nischade, omogna, obesökta(?!) hemsidor som FR. Dessutom främjar det definitivt inte affärerna att bli bortgjord av personer som av egen erfarenhet kan berätta obekväma saker om deras produkter. Blandade sig Markers representant i meningsutbytet om deras bindningar här förleden? Nix, icke! Kommer Völkl Sverige att förklara varför dom kommer med miniskidor till testerna? Näpperligen!

Det finns ingen vilja, det finns inget att hämta, det är för besvärligt och i slutänden är det inte bra för affärerna (...tror dom).

Nu ska ni få en motbild. Intersport i Sandviken/Gävle hade permanent skidtest i Kungsberget, en stor del av förra säsongen och säsongen dessförinnan . Man t o m monterade upp nästa års lagg framåt vårkanten om jag minns rätt. Ok, man hittade inte värstingfetingar direkt, men väl väldigt bra pistlagg (Stöckli t ex). Många människor kunde i lugn och ro prova nya skidor, upptäcka för- och nackdelar, få tips och råd, och sen handla med gott förtroende. Här är uppenbarligen ett gäng entusiaster som vill utveckla sina butiker och sin verksamhet och erbjuda god service.
Rätta mig om jag har fel!

/Ace DG

Senast ändrad:

Peter_K

Medlem
Ace_DG sa:
Kommer Völkl Sverige att förklara varför dom kommer med miniskidor till testerna? Näpperligen!
Troligen inte, men vi får väl se. Jag mailade VD:n på Combisport nyss med en länk till den här tråden, får se om han svarar...

H

Hasse

Guest
Vi hade skidtest i helgen på Gemstock i Alperna. Vi=Sportbutiken jag jobbar i. Jag preppade 62 par skidor måndag till fredagen. Åkte upp kl 07.00 för att vi ska ha skidtest kl 8.30. Med 60 par skidor då jag valde att plocka bort fetingarna vi hade fått dan innan annars så hade det varit förmodligen kring 85 par skidor. Vi hade allt från Volant Platina till Mantra 191 cm på test. Helt ny slipade kanter, nyvallade. Och i alla möjliga olika längder. Detta kallar jag skidtest. Och då var vi uppe som en butik alltså. Ser inte framemot nästa test då det är jag som är ansvarig för skidorna så det är väl jag som får se till att fixa dom igen. Men vilken skillnad på Sverige och Alperna på detta. Vilken butik i Sverige skulle ha 60 par testskidor på en skidtest? Knappast importärerna verka ha så många i test. Och när fetingarna tillkommer så kommer vi ha minst 85 par skidor i skidtest. Bla Sumo i två längder.
Vi hade tyvärr några skidor av förra årets modell men det var mest dom som inte är förändrade till i år.

//H

Peter_K

Medlem
Ibland blir man förvånad :) Jag fick nyss svar på mitt mail jag skickade till Combisport. De lovar att undersöka saken med berörda säljare och återkomma.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hasse: Imponerande! Du måste fyllt en kabin med skidor ... ;-)

Många skidshopar har idag testskidor. Tex. Stadium vid Hundfjället. Personligen föredrar jag att detta framför skidtestarhelgerna (som brukar vara lätt kaotiska). Man kan då i lugn och ro välja modell och köra på utan att känna stress. Och är skidan dåligt preparerad är det bara be dem köra en slipning ...

/MM

H

Hasse

Guest
MM:Nja vi hade två vagnar med oss upp så. Var en del bärande på skidor då. Och jag håller med dig om detta om att testa skidor i lugn och ro.

//H

Henrik_koivisto

Ny medlem
Lite såhär i efterhand när jag läst igenom stora delar av tråden kan jag meddela att jag åker själv på ett par Legend pro (pro rider).. Har än så länge bara hunnit prova dom i pist och ytterst lite nysnö.. Går som en ångvält i pist, både hårdare sprutsnö/is och mjukare pister.. Dom gör som man säger åt dom, nog om det..

Som mnO sa i tidigare inlägg om sin vän som ville prova ett par proriders men fick till svar att det inte finns några sådana utan att dom heter legend pro..
Det är mycket möjligt att dom som står i tälten har fått infomationen om att dom heter så, men varför har då dynastar skrivit ut på sin sida att dom faktiskt heter Legend Pro Rider?

http://www.dynastar.com/product.php...&id_dyn_category=2&id_dyn_segment=3&acturub=1

Hade varit intressant att få veta vad lite fabrikörer till skidor har att komma med till sitt försvar i vissa lägen om skidor och framför allt hur man kan låta folk prova skidor som inte är preparerade i förväg..

Annars måste jag säga att det var mycket underhållande att läsa denna tråden, bra test och utförlig text..

Keep it up!

//Henrik

Rose_N

Ny medlem
mkt bra framställning....jag prövade völkl Gotma och nya Mantra i vemdalen....
tråkit att köra på ett par urkassa hyrbindningar:/...Gotman var rätt trevlig när det var uppåkt och lite pucklar...dock i sista delen av den enda backen som var öppen vid nya sittliften var så isig att det inte gick att svänga...Mantran kändes ganska mkt som förut// rooz

HitMe

Medlem
Grymt bra skrivet MnO, både recensionen och i diskussionen efteråt.

För övrigt hade jag motsvarande blandförhållanden i Tandådalen strax före nyår och körde bland annat ett par Kneissl Tanker (fast brandad till POC och specialpreparerad med bland annat en sinnessjukt glid). Upplevelsen av den - som kontrast till din - var bland det extremaste i bettväg på fetingar jag kännt. Fast lustigt nog infann sig en konstig känsla när man tryckte på i svängen och det var lite flackt. Skidan skar liksom fast och bromsade märkbart, fastän det fortfarande var rätt hård snö. Jag brukar normalt ha väldigt vassa kanter på mina egna lagg, men har aldrig kännt något liknande. Möjligen var de för vassa eller kanske även de konkava och konvexa i någon mystisk kombination (hade inte möjlighet att kolla detta). Skön och förtroendeingivande skida för övrigt, men jag undrar verkligen vad den där konstiga bromseffekten beror på.

HitMe

Utter

Aktiv medlem
Kan bero på underlaget, eller ett slarvigt utfört slipjobb. (läs taggiga kanter)
Förövrigt så kan jag hålla med dig angående T@nkern även om mina är aningen hårdare. (är för närvarande inne på min 6:e säsong på mina.)

abelmann

Ny medlem
MnO sa:
När jag ändå är lätt förbannad kan jag ju passa på att dra en känga mitt i skrevet på Brants senaste "fetingtest". Vad fasen håller dom på med egentligen? En rad text om varje skida??? Det är sämre än dom dåliga recensionerna här på Fr.
Nu har jag inte läst det senaste testet (mitt exemplar har inte hittat hit till den här sidan Atlanten ännu), men jag förstår på din text att det är i stil med förra årets. Jag vet med säkerhet att de använder riktigt bra folk och skidåkare i sina test, det borde lätt kunna skrivas mer om varje skida. Jag vill minnas att Fri Flyt's test (tror det var 2005) var riktigt bra, åtminstone en eller ett par stycken om varje skida. Satt då och jämförde med Åka Skidor och tyckte att det svenska bidraget var skrattretande.

Senast ändrad:

HitMe

Medlem
Utter: Det var inte underlaget. Mina Mantra hade grymt skjut ur svängen (fast inte riktigt samma grepp - lite dåligt slipade faktiskt). Tankarn hade dock att väldigt konstigt grepp, i låg fart var det som de liksom hände sig strax bakom foten. De gick helt enkelt inte att sladda ut dem på hårt underlag. En möjlighet är att de var lite konkava under foten, men det är rätt ovanligt att skidorna är det så jag är fortfarande lite perplex.

Angående tidningstest: Det finns nog ett par variabler som spelar in. Dels har vi det där med att inte stöta sig med leverantörer. Sedan är det inte alltid så att bra åkare är en garanti för att det också kan produceras en relevant text om skidorna. Det är en helt annan slags talang. För att kunna analysera en skida (eller annat sportredskap) krävs dels att man kan åka, men också att man i huvudet kan strukturera de intryck man får samt dessutom kan formulera dessa intryck till en text som andra åkare kan relatera till. MnO har uppanbarligen förmåga till allt detta.

En tredje faktor för hur testtexterna ser ut är tidskriftens uppfattning av vad läsarna vill ha. De flesta tidskrifter försöker helt enkelt hålla nere textmängden för att det skall bli lättläst och överskådligt och dessutom inte ta för stor plats i tidingen. Jag tror tyvärrr att riktigt utförliga beskrivningar för alltid är reserverade till diskussionsforum på nätet dit endast de riktigt intresserade tar sig.

HitMe

MnO

Aktiv medlem
HitMe> Jag var själv förvånad över att dom Tanker jag testade i Åre presterade ett så beskedligt bett. Under förra årets testomgång (i krävande is/puckel-underlag i Tandådalen) visade Tanker 190cm upp ett bett som ingen annan feting kunde matcha. Jag upplevde inga "konstigheter" med bettet dock vad jag kommer ihåg, förutom en viss obalans mellan fram och bakände.

Jag bör också tillägga att jag med "sämre än dom dåliga recensionerna här på Freeride" i mitt tidigare svar snarare menade "sämre än några av de sämsta recensionerna här på Freeride" än att alla recensioner här är dåliga. Det finns allt några riktiga guldkorn i recensionsbanken.

Jag kan bara hålla med dig HitMe om att det inte går att dra en parallell mellan att vara duktig åkare och att kunna analysera utrustning till den grad att man är bra på att skriva recensioner.

Däremot tror jag inte att tex Brant hade förlorat läsare på att lägga ut texten mer om varje skida, snarare tvärtom om det görs på rätt sätt. Skidtestnumret var tidigare ett av årets bäst säljande nummer vad jag har hört. Det är troligen den största anledningen till att Åka Skidor nu delar skidtestet i olika kategorier i tre nummer. Pryltester säljer, oavsett om det är elektronik (se framgångarna för M3, som i princip enbart innehåller tester, tex), bilar eller skidor. Med rätt utformning med bilder och koncisa sammanfattningar för den översiktligt läsande läsaren och mer beskrivande text för den mer intresserade tror jag att ett mer omfattande skidtest skulle göra många läsare nöjda.

HitMe

Medlem
MnO: Jag håller med och tror också att tidningarna skulle vinna på det, men det är som om de inte inser det själva och är rädda för att blir för "tekniska". Fototidningar har en rätt bra balans, tycker jag. Även där handlar det om bilder och känsla (konstnärlighet etc) men de läggar ofta och ordentligt med plats och resurser på tester också.

HitMe

abelmann

Ny medlem
Ja, är det något som diskuteras "skididioter" emellan, förutom själva åkningen, så är det väl nya prylar! Fram för rejäla test!

Peter_K

Medlem
Mountain_Man sa:
Peter_K sa:
Ibland blir man förvånad :) Jag fick nyss svar på mitt mail jag skickade till Combisport. De lovar att undersöka saken med berörda säljare och återkomma.
Haha ... nu får Janne och Pelle veta vad de är värda ... ;-)
Lite blås-lampa blev det tydligen. Jag fick svar i mellandagarna men har haft jullov från allt vad Internet och liknande heter i två veckor. Uppföljningen som VD:n pratade om resulterade i följande:

--------------------------------

Jag har nu fått mer info av hos oss berörda säljare. Börjar med att klippa in vad ena säljaren skrev till mig. Jag hade nog inte kunna sammanfatta bättre själv.

Vad beträffande dålig preparering av Mantra så provåktes båda paren så fort vår personal blev varskodda om att det var sämre kantgrepp. Då visade det sig att det ena paret var ganska rejält stenkörda, vilket är väldigt svårt att värja sig emot vid denna typ av test under dåliga snöförhållanden. Vi påbörjade handslipning genast för att förbättra kanterna på plats.

När det gäller val av längder och modeller så är vi alltid tvungna att selektera då det skulle vara logistiskt omöjligt att ha alla modeller i alla längder. Vi försöker med andra ord hitta en median mellan de längder som existerar. Därför är vårt mål att alltid ha den längd per modell som passar så många olika typer av åkare som möjligt. D.v.s. en kort och lätt åkare skulle ha svårare att få ut något av att testa mantra 191, medan en tung och duktig åkare kanske inte får ut så mkt av att prova Mantra 170, därav valet av längden 177. Det tredje paret Mantra 177 var monterade med Telemarks bindning för att även tillfredsställa den kundgruppen. Dock hade vi även Aura i 170 för lättare åkare. Vi kan naturligtvis hålla med om att ett av Mantra paren skulle kunna ha varit 184 cm. Vi är dock mycket nöjda över att kunna erbjuda test av Sumo överhuvudtaget då flera andra märken inte ens hade motsvarande skida ur sina kollektioner med sig, samt att Gotama 183 måste anses som väldigt gångbar med tanke på att längsta längd är 191.

Självklar vill vi att så många som möjligt ska kunna prova det är därför vi tycker om dessa tester. Jag kan bara konstatera att vi i fortsättningen också ska försöka ha fler längre skidor med oss.

Man ska också vara medveten om att recensionen är en persons åsikt och det troligen var otur om han råkade få en stenkörd skida. Jag har fullt förtroende för min personal och jag vet att de har både koll och kunskap om skidor och hur det ska prepareras. Hoppas att du är nöjd med detta och att skidsäsongen blir bra.

--------------------------------

Kommentarer? Det låter ju åtminstone lovande att de ska försöka få med längre skidor i kommande test.

Friska_Viljor

Ny medlem
Nissen sa:
Mycket välskrivet och informativt inlägg MnO! Den teoretiska grunden är nu satt för säsongens skidfunderingar :)

MnO sa:
Hasse sa:
rabbit: Det är ju faktiskt Völkls fel i detta fallet. Så det borde Völkl se till att du har rätt till fullständigt renovering så att du får riktiga skidor och inte butiken. Dessutom så har dom en sjukt skum mittmarkering på denna skidan.
Jag håller med om att årets boot-märke på Mantran är riktigt skumt placerat. Jag monterade först efter den rekommendationen, men kände direkt att märket sitter fel. Nu har jag bakmonterat 2,8cm (max utan att få interferens mellan hålen, annars hade jag gått direkt på 3-3,5cm) och skidan känns ändå frammonterad. För att få en balans liknande Explosive får man nog flytta bak bindningen 5cm eller nåt sånt.
Jag funderar själv på att montera mina bindningar på Mantran längre bak efter förra säsongens åkning. Enligt allt jag läst så är Mantra 06/07 oförändrad från Mantra 05/06 men är det så att mittmarkeringen ända flyttats på årets Mantra?

På mina 191cm (05/06) sitter boot center-märket 85cm från bakkanten av skidan. Kan kanske någon med årets modell mäta sina så vi kan se om det hänt något!
Hej,

Jag förstår inte riktigt vad "boot center" märket eg. tillför - annat än ett snabbt riktmärke för "sportbutiken där ingen bryr sig". Se följande fundering på http://www.techsupportforskiers.com/binding_placement.htm

Kort sammanfattning:
* mät upp center på skida (motsvarande spannet i längdåkningstermer ungefär).
* märk upp "Ball of foot", BOF (främre trampdynans mitt, typ) på pjäxan
* montera bindning efter detta (dvs BOF märke över center markering)

Som jag utläser detta så måste det intressanta vara att hitta balans på skidan. Och det borde man göra bäst genom att ha främre trampdynan på det "ideala" stället på skidan. Se t ex längdskidor som monteas enligt denna metod.

Bootcenter (på pjäxan) sitter enligt min mening för långt bak för att vara ett bra riktmärke. Om bootcenter är ideal för strl 43 så sannolikt att på samma skida så skulle mina strl 40 hamna bakom ideal och en strl 47 troligen framför ideal?

Det vanligaste nu verkar dock vara att bootcenter (på skidan) placeras för långt bak - för att göra skidorna mer lättsladdade. Ett lätt sätt att se detta är att ta två skidor med samma skärning i samma längd från olika tillverkare. Där borde skidans boot märke vara på samma plats. Men det är de inte alltid :)

Hur hamnar din "BOF" på skidan enligt denna metod?

/Roger

Nissen

Ny medlem
Friska_Viljor sa:
...
Hur hamnar din "BOF" på skidan enligt denna metod?

/Roger
Jag känner till metoden med "ball-of-foot-on-middle-of-running-surface". Den har diskuterats tidigare här på forumet vid många tillfällen och låter sund i mina öron. När/om det blir flytt av bindningen på mina Mantra kommer jag att mäta enligt konstens alla regler och sen fundera lite själv.

Men, eftersom folk ofta anger sin bindningsmontering relativt den specifika skidans boot center-markering är det intressant att veta om markeringen är på samma ställe på mina skidor jämfört med personen som skriver om sina erfarenheter. Även fast pjäxstorleken spelar roll så vill jag ju kunna relatera recensentens kommentarer till mina egna förhållanden.

I länken du refererar till verkar de tycka att bindningar idag hamnar för långt bak och en monteringen enligt "BOF" skulle flytta fram bindningen. I fallet med Mantra så ser det ju ut att vara precis tvärt om, monterar man enligt "BOF" hamnar bindningen längre bak jämfört med tillverkarens rekommendationer.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Och ... i väntan på 2009/10 års utlåtande från MnO (som bör dyka upp närsomhelst) får vi värma upp med förra säsongens tester!

;-)

Bumpelibump ...

EDIT! Hehe ... lyckades hamna ganska långt bak i tiden ... var faktiskt inte min mening! DS.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp