Hawk100
Aktiv medlem
Två svenskar döda i Verbier

Två svenskar döda i lavin i Schweiz
Två svenskar har dött i en lavin i de schweiziska alperna. Det bekräftar UD för Aftonbladet.

Hittar du någon info om exakt vart det var får du gärna dela med mig. Jag har nästan ”svart bälte” i liftnära off pist i Bruson och skulle vilja veta vart det hände….Trist. Var fyra på lavinskalan där i går och är det fortfarande. Upp mot en meter snö och storm sen i torsdags.
Fattar det som att det var på skrån på väg till Canadian Forest… obeskrivligt sorgligt🥲Hittar du någon info om exakt vart det var får du gärna dela med mig. Jag har nästan ”svart bälte” i liftnära off pist i Bruson och skulle vilja veta vart det hände….
Misstänkte att det kunde ha varit där. Skogen är ju fantastisk, men översta biten är farligt brant när det har snöat och kanske dessutom drivit in…..Fattar det som att det var på skrån på väg till Canadian Forest… obeskrivligt sorgligt🥲
Hemsk bas i år…Misstänkte att det kunde ha varit där. Skogen är ju fantastisk, men översta biten är farligt brant när det har snöat och kanske dessutom drivit in…..
Nu uppdaterat på länken ovan. Längre från liften än vad jag trodde. Vet inte om det är den så kallade Canadian Forest...Hittar du någon info om exakt vart det var får du gärna dela med mig. Jag har nästan ”svart bälte” i liftnära off pist i Bruson och skulle vilja veta vart det hände….
Japp, i branta skogen som vi kallade det på min tid.Nu uppdaterat på länken ovan. Längre från liften än vad jag trodde. Vet inte om det är den så kallade Canadian Forest...
Visa bilaga 23820
La till en förklaring ovan, det de markerar är högsta punkten/brottkanten. Troligt att den gått en bra bit ner bland de glesa träden, rätt brant där.Japp, i branta skogen som vi kallade det på min tid.
Frågan är om lavinen startade när de skråade ut och de hittades där markeringen är….? För när det släpper brukar det starta rätt högt upp på den sidan. 🤔
Fantastisk fin åkning i skogen, men rejält brant högst upp + att det ofta blir extra ”laddat” snötäcke när det driver in snö över kammen.
Släpper snön där går själva lavinen ofta väldigt långt in/ner i den glesa skogen, förbi lilla vägen som gör en 180-graderssvän långt nedanför där pricken är markerad. Jag har sett några rejält otrevliga lavinkäglor där, så det är nog riktigt taskiga förutsättningar om man åker med i ett ras och dras in långt i bland träden.
Oj!!!Edit: för att förtydliga markerar de högsta punkten i släppet.
vet man vilka det är?Nu uppdaterat på länken ovan. Längre från liften än vad jag trodde. Vet inte om det är den så kallade Canadian Forest...
Edit: för att förtydliga markerar de högsta punkten i släppet.
Visa bilaga 23820
Tror strax till vänster om det du markerat, där kammen kommer ner. Iaf när jag jämför med lutningskartan. Svårt att vara säker, vet ju inte hur bred den var heller.Är det kring det inritade området starten gått? Den grå- streckade vägen är på 2100 m.öh.
De är identifierade och anhöriga underrättade, om det var det du menade.vet man vilka det är?
Ja precisTror strax till vänster om det du markerat, där kammen kommer ner. Iaf när jag jämför med lutningskartan. Svårt att vara säker, vet ju inte hur bred den var heller.
Visa bilaga 23823![]()
De är identifierade och anhöriga underrättade, om det var det du menade.
Tack för bilderna!Här är två bilder från släppet!
Ja verkligen…Tack för bilderna!
Platsen var ungefär där jag väntade mig. Men brottkanten var inte alls så bred som väntat! Jag har sett mångdubbelt bredare där! Med träden nedanför som står så glest att de nog inte bromsar snön det minsta, men ändå så tätt att man nästan garanterat slås/pressas mot dem så är man i riktigt riktigt trubbel om det går en lavin…..
Fantastiskt fint ställe att åka på och ett av mina absoluta favoritåk, men farligt om något händer.
Tragiskt!
Vet du om det var säsongare eller veckoturister? Gamla eller unga?
Ok, tack.Ja verkligen…
25 års åldern båda två säsongare.
Googlade och fick också det intrycket (på Fatmap). Där de var är rekommenderat djurskyddsområde.Dum fråga kanske, men är inte Canadian Forest mycket närmare stolliften upp, den som heter Le Pasay? Känns riktigt obehagligt med ovan, då jag åkt där mycket och inte haft en tanke på att denna typ av lavinfara.. (dock tidigare år och inte nu)
Ja, jag länkade ovan. Och klippte kartbild. Finns även för alla olyckor de senaste 20 åren där.Tödliche Lawinenunfälle im aktuellen hydrologischen Jahr - SLF
Lawinenereignisse werden von uns detailliert in einer Datenbank erfasst. Winterberichte und Unfallanalysen haben eine langjährige Tradition am SLF.www.slf.ch
Alla Lavinolyckor i Schweiz finns i statistikem på SLF:s hemsida med exakt position på Swisstopo karta.
FYI
Fortfarande trea nästan överallt i Schweiziska alperna. Några brädåkare som löste ut en lavin i Laub i söndags. Som tur var bara en som drogs med och fick bara blåmärken som jag fattade det. Mycket nysnö senaste veckan och temperaturen har pendlat kraftigt.Verkar vara jobbiga förhållanden i Verbier. Här drar Highway idag, vilket är en variant av Stairway... 😱
Login • Instagram
Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.instagram.com
Shiiiiit!! Den var rejält stor!!!Verkar vara jobbiga förhållanden i Verbier. Här drar Highway idag, vilket är en variant av Stairway... 😱
Login • Instagram
Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.instagram.com
Ja en riktigt saftig lavin det där. Lite läskigt med åkarna strax till vänster...Shiiiiit!! Den var rejält stor!!!
Precis där har jag åkt med i en stor lavin. Värsta upplevelsen i mitt liv….
en peson dog där igår. troligtvis en av de tre personer som syns i filmenJa en riktigt saftig lavin det där. Lite läskigt med åkarna strax till vänster...
Ja det är precis där som lavinen på videon går. Ruggigt. ☹️Är det där som markerat på kartan? Dog tydligen en holländare i måndags och en ryss i går där.
Visa bilaga 23863
Stackars holländare! 😢Är det där som markerat på kartan? Dog tydligen en holländare i måndags och en ryss i går där.
Visa bilaga 23863
Finns väl massa fina ytor där som inte är skitfarliga, vägval! Sen hinner ju förhållandena ändra sig flera gånger tills dess. Men gör oss alla en tjänst, läs lavinbulletinen (www.slf.ch) och kör inte ut i 35 grader branta konvexa ytor om det är BETYDANDE (3:a) eller STOR (4:a) lavinfara...Fy fan. Ska dit om 2 veckor, men funderar på om det är klokast att hålla sig i pisten, trots att man bokade resan för offpisten.
Otrevligt! Är det hög lavinfara i området! I Val Thorens hade vi ”bara” en 2:a idag….Tur i oturen i dag i Wallis, stor lavin ovanför Saas-Fee vid Alphubel. 16 personer räddade.
![]()
Rettungseinsatz im Wallis - Lawine in Saas-Fee: Neun Personen verletzt, eine davon schwer
Am Samstag hat sich eine Lawine bei Saas-Fee gelöst. Alle 16 Verschütteten wurden gerettet, neun sind verletzt.www.srf.ch