Två svenskar döda i Verbier

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Trist. Var fyra på lavinskalan där i går och är det fortfarande. Upp mot en meter snö och storm sen i torsdags.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ute på apres ski nu, såg inget i tyskspråkiga schweiziska medier runt lunch men kan kolla igen sen. Min franska inte existerande.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
”Region des Scex Blanc” är allt jag hittar. Kollar man kartan är det inte så många jättebranta ställen där (över 30 grader markerat i olika färger beroende på branthet). Får anta att de inte turat? Röda streck är liftar, blått är turer.
1678635810642.png

Borde dyka upp här tids nog… https://www.slf.ch/de/lawinen/unfaelle-und-schadenlawinen/toedliche-lawinenunfaelle-aktuell.html

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hittar du någon info om exakt vart det var får du gärna dela med mig. Jag har nästan ”svart bälte” i liftnära off pist i Bruson och skulle vilja veta vart det hände….
Nu uppdaterat på länken ovan. Längre från liften än vad jag trodde. Vet inte om det är den så kallade Canadian Forest...
Edit: för att förtydliga markerar de högsta punkten i släppet.
1678706886955.png

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Nu uppdaterat på länken ovan. Längre från liften än vad jag trodde. Vet inte om det är den så kallade Canadian Forest...
Visa bilaga 23820
Japp, i branta skogen som vi kallade det på min tid.
Frågan är om lavinen startade när de skråade ut och de hittades där markeringen är….? För när det släpper brukar det starta rätt högt upp på den sidan. 🤔
Fantastisk fin åkning i skogen, men rejält brant högst upp + att det ofta blir extra ”laddat” snötäcke när det driver in snö över kammen.
Släpper snön där går själva lavinen ofta väldigt långt in/ner i den glesa skogen, förbi lilla vägen som gör en 180-graderssvän långt nedanför där pricken är markerad. Jag har sett några rejält otrevliga lavinkäglor där, så det är nog riktigt taskiga förutsättningar om man åker med i ett ras och dras in långt i bland träden.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Japp, i branta skogen som vi kallade det på min tid.
Frågan är om lavinen startade när de skråade ut och de hittades där markeringen är….? För när det släpper brukar det starta rätt högt upp på den sidan. 🤔
Fantastisk fin åkning i skogen, men rejält brant högst upp + att det ofta blir extra ”laddat” snötäcke när det driver in snö över kammen.
Släpper snön där går själva lavinen ofta väldigt långt in/ner i den glesa skogen, förbi lilla vägen som gör en 180-graderssvän långt nedanför där pricken är markerad. Jag har sett några rejält otrevliga lavinkäglor där, så det är nog riktigt taskiga förutsättningar om man åker med i ett ras och dras in långt i bland träden.
La till en förklaring ovan, det de markerar är högsta punkten/brottkanten. Troligt att den gått en bra bit ner bland de glesa träden, rätt brant där.
"The points shown are the highest points of the release area, with the colours indicating the forecast danger level."

Hawk100

Aktiv medlem
Edit: för att förtydliga markerar de högsta punkten i släppet.
Oj!!!
Läste nu att raset startade vid punkten! Det var förvånande!
Jag har sett det bli en bred brottskant högre upp! Men det beror förmodligen på hur högt de har lagt skrået förstås!!
Men lika otrevligt ändå!😢

Anzom

Aktiv medlem
Är det kring det inritade området starten gått? Den grå- streckade vägen är på 2100 m.öh.

Bilagor

• Screenshot_20230313_135907_FATMAP.jpg
    Screenshot_20230313_135907_FATMAP.jpg
    264.7 KB · Besök: 154

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Är det kring det inritade området starten gått? Den grå- streckade vägen är på 2100 m.öh.
Tror strax till vänster om det du markerat, där kammen kommer ner. Iaf när jag jämför med lutningskartan. Svårt att vara säker, vet ju inte hur bred den var heller.
1678713029365.png
1678706886955-png.23820

vet man vilka det är?
De är identifierade och anhöriga underrättade, om det var det du menade.

Allfadern

Ny medlem
Här är två bilder från släppet!

Bilagor

• 4E996B66-5BB2-454A-8E9A-1F8765639D33.jpeg
    4E996B66-5BB2-454A-8E9A-1F8765639D33.jpeg
    437 KB · Besök: 1,560
  • BA9EC7EC-FCAC-471D-BCDB-856C02E321F1.jpeg
    BA9EC7EC-FCAC-471D-BCDB-856C02E321F1.jpeg
    786.7 KB · Besök: 1,559

Hawk100

Aktiv medlem
Här är två bilder från släppet!
Tack för bilderna!
Platsen var ungefär där jag väntade mig. Men brottkanten var inte alls så bred som väntat! Jag har sett mångdubbelt bredare där! Med träden nedanför som står så glest att de nog inte bromsar snön det minsta, men ändå så tätt att man nästan garanterat slås/pressas mot dem så är man i riktigt riktigt trubbel om det går en lavin…..
Fantastiskt fint ställe att åka på och ett av mina absoluta favoritåk, men farligt om något händer.
Tragiskt!
Vet du om det var säsongare eller veckoturister? Gamla eller unga?

Allfadern

Ny medlem
Tack för bilderna!
Platsen var ungefär där jag väntade mig. Men brottkanten var inte alls så bred som väntat! Jag har sett mångdubbelt bredare där! Med träden nedanför som står så glest att de nog inte bromsar snön det minsta, men ändå så tätt att man nästan garanterat slås/pressas mot dem så är man i riktigt riktigt trubbel om det går en lavin…..
Fantastiskt fint ställe att åka på och ett av mina absoluta favoritåk, men farligt om något händer.
Tragiskt!
Vet du om det var säsongare eller veckoturister? Gamla eller unga?
Ja verkligen…
25 års åldern båda två säsongare.

Ampliv

Ny medlem
Dum fråga kanske, men är inte Canadian Forest mycket närmare stolliften upp, den som heter Le Pasay? Känns riktigt obehagligt med ovan, då jag åkt där mycket och inte haft en tanke på att denna typ av lavinfara.. (dock tidigare år och inte nu)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Dum fråga kanske, men är inte Canadian Forest mycket närmare stolliften upp, den som heter Le Pasay? Känns riktigt obehagligt med ovan, då jag åkt där mycket och inte haft en tanke på att denna typ av lavinfara.. (dock tidigare år och inte nu)
Googlade och fick också det intrycket (på Fatmap). Där de var är rekommenderat djurskyddsområde.

Hawk100

Aktiv medlem
På Fat Map kallas den aktuella varianten Canadian trees-Tsai. Exakta åklinjerna kan förstås variera något. Men vi har allt bara använt namnet branta skogen. Hur långt bort åt skiers righ man skråar har stor betydelse för hur lavinfarligt det blir….. Är sikten bra (och man är någorlunda kunnig) går det rätt lätt att inse att risken blir betydligt högre när man skråar iväg långt. Men är det sämre sikt kan man kanske både missa att det blir rejält brantare och att det finns viss risk ovanifrån. Tyvärr är det väldigt lockande att fortsätta längre bort när de första säkrare linjerna är uppkörda (har själv gjort det misstaget flera gånger, dock utan så här katastrofala konsekvenser, tack o lov!)….

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Verkar vara jobbiga förhållanden i Verbier. Här drar Highway idag, vilket är en variant av Stairway... 😱
Fortfarande trea nästan överallt i Schweiziska alperna. Några brädåkare som löste ut en lavin i Laub i söndags. Som tur var bara en som drogs med och fick bara blåmärken som jag fattade det. Mycket nysnö senaste veckan och temperaturen har pendlat kraftigt.

Hawk100

Aktiv medlem
Verkar vara jobbiga förhållanden i Verbier. Här drar Highway idag, vilket är en variant av Stairway... 😱
Shiiiiit!! Den var rejält stor!!!
Precis där har jag åkt med i en stor lavin. Värsta upplevelsen i mitt liv….

Fy fan. Ska dit om 2 veckor, men funderar på om det är klokast att hålla sig i pisten, trots att man bokade resan för offpisten.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Fy fan. Ska dit om 2 veckor, men funderar på om det är klokast att hålla sig i pisten, trots att man bokade resan för offpisten.
Finns väl massa fina ytor där som inte är skitfarliga, vägval! Sen hinner ju förhållandena ändra sig flera gånger tills dess. Men gör oss alla en tjänst, läs lavinbulletinen (www.slf.ch) och kör inte ut i 35 grader branta konvexa ytor om det är BETYDANDE (3:a) eller STOR (4:a) lavinfara...

Hawk100

Aktiv medlem
Topp