Tvätta formgjutna sulor?

airman

Medlem
Tvätta formgjutna sulor?
Har nyss investerat i ett par nya blackdiamond factor och vill såklart flytta över mina formgjutna sulor från förra pjäxan. Problemet är att dom luktar ju precis som sig bör efter 3års aktiv användning. Inte så trevligt att stoppa i dom nya pjäxorna.
Så, någon som vet något bra sätt att göra rent dom utan att förstöra dom?
Tvättmaskin? Diska? Eller bara att lägga ner och gjuta ett par nya?

//Kalle

Senast ändrad:

airman

Medlem
Tvätta formgjutna sulor?
Är lite rädd för det. Men frågan är om det går att få bort den ingrodda lukten vid lägre temperaturer?
Men du tror på diskmedel? Inte tvättmedel?

Heddious

Aktiv medlem
Tvätta formgjutna sulor?
När jag jobbade i skiduthyrning hade vi något starkt rengöringsmedel som vi sprayade i alla pjäxor när de återlämnades. Det fixade nästan hur hemsk tåbira som helst. Dock var det i Frankrike, så medlet kanske är olagligt här, och jag har dessutom glömt vad det hette. Men det såg ut som outspädd golvrengöring på dunk, ungefär. :D

bootfitta

Medlem
Tvätta formgjutna sulor?
Jo, det är typ parfymerad läkarsprit. Det hade jag inte använt på ett par formgjutna sulor, lite skillnad på hur smuts sitter fast i en filtsula om man jämför med ytan på en random formgjuten sula.

airman

Medlem
Tvätta formgjutna sulor?
Mata på med tips bara. Mycket tacksam för alla förslag. Ska prova med disk och tvättmedel först.
Någon som vet vad det är för material i dom formgjutna sulorna så man kan kolla upp vad dom tål för medel?

GoranC

Aktiv medlem
Tvätta formgjutna sulor?
Köp nya, formgjutna tappar formen efter några års användning. I alla fall hade mina sidas tappat formen efter drygt 100 dagar, merparten av stödet under hålfoten var borta, bara uppviket längst ut i kanten var kvar.
Märkte det efter några dagars åkning när jag flyttade dom till nya bättre/styvare/tightare pjäxor.
Foten började få ont på utsidan, pjäxdoktor jag konsulterade, för att trycka pjäxan, konstaterade snabbt att sulorna var slut. Nya icke illaluktande sulor och allt blev bra.
Men det kanske finns mycket bättre sulor som inte blir utmattade

/GC

GoranC

Aktiv medlem
Tvätta formgjutna sulor?
Men har du bra sulor så återstår att ta bort lukten
I t.ex. Hus eller bilar som fått illaluktande skador som mögel eller brandlukt så tar man bort det med ozon
Eller varför inte som dom där husmorstipsen att ställa en skål med ättika i kylskåpet för att få bort dålig lukt
In med sulorna i kylskåpet och en skål med ättika. Vipps fräscht kylskåp och sulor på en gång. Men man kanske inte behöver göra det i kylskåpet utan bara stänga in dom i en burk med lite ättika i

/GC

snorkel

Aktiv medlem
Tvätta formgjutna sulor?
Så här blir man av med lukt. https://www.freeride.se/forum/thread.php?pid=987076
Tvättmedel, frys, parfymerade sprayer etc reducerar antalet bakterier men eftersom det alltid blir några överlevare så växer bakteriekolonin när det blir värmt och fuktigt i pjäxan igen. Bakterier trivs bäst i drygt 40 grader. Sprit tar död på bakterierna och med strumptvätt 60 grader så håller sig spritbehandlade sulor/innerskor lika luktfria som nya pjuck.

Senast ändrad:

airman

Medlem
Tvätta formgjutna sulor?
Vet inte vilket märke det är på mina sulor men tyckte sulorna verkade ha hållit formen väldigt bra då det gjorde en fruktansvärd skillnad i passform på pjäxan mot orginal sulorna.
Stort tack för alla tips. Tror jag fått en ide om hur problemet ska lösas och funkar det inte så är det ju inte värre än att det helt enkelt blir ett par nya sulor trotts allt.
//Kalle

Kgis

Ny medlem
Tvätta formgjutna sulor?
560px-Kill_it_with_fire_image_macro.jpg

Tvätta formgjutna sulor?
Lägg dom i blöt, ljummet vatten blandat med ett flytande tvättmedel (fit&clean.) Låt det ligga i nån timme eller 2. Sjukt bra resultat, tvättmedlet är avsedd för att ta bort svett lukt ur sportkläder. Ta med en skvätt på resan, perfekt att skölja upp underställ, innanmätet i hjälmen under en resa. Garanterat doftfritt efteråt.
Finns att köpa på nätet eller vissa sportbutiker.
Ett måste att ha på en vår varm Alpresa.
Lycka till.

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Tvätta formgjutna sulor?
Bra tips med tvättmedlet
Skall jag pröva på min äckliga hjälm, för att inte tala om ryggskyddet. Pjäxorna doftar som chanel nr 5 jämfört med det efter nån dags användning.
Såg att tvättmedlet finns på XXL för 89 kr och Claes Olson för 98 kr för en halv liter, så det är ju lättillgängligt.

Tvätta formgjutna sulor?
Testade att tvätta hela innerskon till mina gamla pjäxor (blev visst 1 par nya till i år).
Funkar utmärkt att tvätta hela innerskon med fit&clean, fick dock skölja skon rätt länge för att bli av med medlet, men helt klart värt det.
Tvättar mina träningskläder ungefär va 6-8 gång med medlet.
Fått några av barnens glömda handdukar från gympan att lukta fräscht.
Good shit..

Lulestar

Ny medlem
Tvätta formgjutna sulor?
Jag håller med om att sulorna bör bytas ut efter tre års flitig användning. Det finns inte särskilt mycket stöd kvar i skon längre då. Det är nästan bättre att använda det som kommer med den nya pjäxan. Om du ändå väljer att behålla din formgjutna sko så skulle jag rekommendera någon anti lukt sprej, kombinerat med ett rengöringsmedel. Lite ljummet vatten och vanlig tvål brukar fungera bra för det mest. Tvättmaskinen skulle förstöra dem på två minuter...

Senast ändrad:

la_grave

Aktiv medlem
Tvätta formgjutna sulor?
Solljus? Jag brukar hänga mina skjortor utomhus för vädring och jag inbillar mig att solljuset bidrar. Allra bäst är väl soliga kalla vinterdagar.

Men hur lyckas du få en sula att lukta? Funderat på att använda någon annan typ av strumpa? Jag har 4 par formgjutna sulor som jag använder till lite olika saker. De äldsta är från 90-talet men ingen av dem luktar något särskilt. Kör man ner näsan i dem kan man väl förnimma en viss svettlukt men då får man ju anstränga sig.

bootfitta

Medlem
Tvätta formgjutna sulor?
la_grave sa:
Solljus? Jag brukar hänga mina skjortor utomhus för vädring och jag inbillar mig att solljuset bidrar. Allra bäst är väl soliga kalla vinterdagar.

Men hur lyckas du få en sula att lukta? Funderat på att använda någon annan typ av strumpa? Jag har 4 par formgjutna sulor som jag använder till lite olika saker. De äldsta är från 90-talet men ingen av dem luktar något särskilt. Kör man ner näsan i dem kan man väl förnimma en viss svettlukt men då får man ju anstränga sig.
Perspirering skiljer sig drastiskt från person till person.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Tvätta formgjutna sulor?
la_grave sa:
Mina pjäxor höll sig mer eller mindre luktfria i 3år och sen hade jag inte pjäxvärmare en helg. Efter den helgen luktar de lika jävligt som andras pjäxor, helt förjävligt helt enkelt =(

airman

Medlem
Tvätta formgjutna sulor?
Ja mina luktar själva fan iaf! Och det beror nog lika mycket på mig. Det är liksom inte varje gång man kommer hem till värmen direkt och får möjlighet till att torka allt. Ibland hamnar man på afterskin och vidare ut bland planeter och kometer, och ibland är man på ställen där möjlighet till torkning är minimal.

Tyvärr ligger jag borta på jobb i norge och har inte haft möjlighet till att prova alla fina ideer och förslag.

//Kalle

Senast ändrad:

la_grave

Aktiv medlem
Tvätta formgjutna sulor?
bootfitta sa:
la_grave sa:

Perspirering skiljer sig drastiskt från person till person.
Fast det är inte svett som luktar utan bakterier.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp