Tvätta skalkläder

wannish

Ny medlem
Tvätta skalkläder
Tjenare skulle slänga in mina skalkläder i tvätten idag och läste då på dem att man ej skall använda vanligt tvättmedel osv. Utan att det skall vara ett flytande som helst skall vara anpassat till membrankläder.
Hur tvättar ni era skalkläder ? Med vilket tvättmedel och vart handlar ni det om det är något speciellt ?

johanalfred

Ny medlem
Tvätta skalkläder
Tvätta som vanligt, brukar vara 40°c men det står i tvättrådet, men använd ett flytande tvättmedel som är anpassat för membran. Det finns att köpa på frilufts- och skidbutiker. Antar att att typ stadium har också. Efter tvätt kan du torktumla plagget för att aktivera impregneringen igen. Funkar att stryka också bara du har en handduk eller dylikt emellan

AndreasM

Ny medlem
Tvätta skalkläder
Går utmärkt att tvätta men för Gore Tex eller liknande som har proröst membran ska man använda speciellt tvättmedel. Sen kan man tumla på låg värme och sen spraya på impregnering. Jag har kört NikWax produkter som finns på sportaffärer. Jag köpte på XXL men det finns säkert lite här och var.

https://se.tobeouterwear.com/skotselrad

MrBergentz

Medlem
Tvätta skalkläder
Nikwax är bra, Fibertec är också bra!

Börja med att stänga igen dragkedjor och fickor på jackan. Kontrollera sedan tvättemperatur på plagget och ställ in maskinen! Kontrollera att det inte är några rester av vanligt tvätt- eller sköljmedel i facket på maskinen! Dosera med tvättmedlet enligt anvisning på förpackningen och tvätta! Efteråt är det en bra ide att köra en extra omgång skölj för att verkligen få jackan ren!

Det är sjukt mycket behändigare att tvätta 3-lagers skalplagg med Wash-in impregnering, så efter första tvätten doserar du bara med impregneringmedel och kör maskinen lite till (Nikwax impregnering ska t.ex. köras i 30°). Att tvätta in impregnering är sjukt mycket smidigare än spray, eftersom det fördelas jämt i hela plagget!

Efter två omgångar kör du in plagget i torktumlaren och låter den gå till plagget är torrt på en lägre temperatur, och sen ytterligare 20 minuter. Det återaktiverar det vattentäta membranet.

Egentligen är det inget fel att tvätta en jacka ofta, den kanske tappar lite "nykänsla" men blir nästan mer vattentät av att den underhålls regelbundet!

Lycka till!

Senast ändrad:

Saltum

Medlem
Tvätta skalkläder
Har använt Fibertec. Är väl ok men inte särskilt effektivt på mer smutsade ytor. Nu menar jag inte direkta fläckar utan utsatta ställen som ärmslut t.ex. Tipset om flytande galltvål är mycket intressant! Vanlig galltvål är extremt bra för fläckborttagning på vanlig textil. Wash-in impregnering är jag mer tveksam till. Du vill inte impregnera insidan av ett membran. Då faller liksom hela idén...

LawndartGustav

Aktiv medlem
Tvätta skalkläder
- Hela poängen med speciella membrantvättmedel är att de är väldigt svaga pga att alla fibrer i tyget är impregnerat från start.
- Vanligt tvättmedel tvättar bort denna impregnering.
- Fläckar kan tas bort men med risk för att plagget inte blir lika bra impregnerat helt enkelt. Man kan använda t.ex. galltvål på enbart fläckarna men kan påverka impregneringen i det området.
- Sen behövs plagget tvättas med impregnering eller sprayas. Därefter strykas eller torktumlas, brukar aktivaeras vid 60 grader.

Topp