Twintip längd (igen)

Jws

Ny medlem
Hej, har kollat länge på twintip och har beslutat mig. Har också kollat detta med längden, andvänt freerides "uträknar" längd med.
Dom carving skidorna som jag har nu är 160cm långa, är själv 180cm lång och väger 63kg, om jag nu tar detta ich min åkstil i uträknaren för jag att jag ska ha 167cm långa twintip skidor. Då har jag tagit att jag är mycket i pudersnö, annars blir det -5 i pist (162cm). Åker lika mycket i båda.

Har nu tänkt köpa ett par K2 Fujative som finns i längderna 159, 169, 179 så det kommer skilja 10cm beroenda om jag tar 159:an eller 169:an, så mina frågor är:
Är det stor skillnad på 10cm skida? Är det lättare att göra tricks med kort skida? Vill inte köpa för långa skidor, tycker att mina nu är sköna att hoppa med och allt annat, men kan inte åka baklänges med dom osv. Eller ska man ha långa skidor med twintip?

Tacksam för svar :)

Dr_Snow

Ny medlem
En liten "känslo"-kommentar från mig följer...
160cm skidor för en 180cm åkare, redan där börjar varningsklockorna klämta. När dessutom ordet "pudersnö" omnämns...[tystnad].

Jag har 0 erfarenhet av parkåkandet, men 160 utanför pisten är ingen höjdare. (Mina offpist-skidor är 1.91m och jag är 180cm...)

Är du ärlig när du säger att du åker lika mycket offpist som pist? I så fall skulle jag definitivt kliva upp en längd.

Jws

Ny medlem
haha, mja nästan lika mycket, men åker inte "extremt" offpist, om du fattar vad jag menar. Åker lite off och droppar osv, men inte "full offpist" i skogen osv. Men kan någon med park erfarenhet svara på om att hoppa med längre skidor?

JackL

Ny medlem
Om du har tänkt åka mycket offpist så skulle du lika gärna kunna ta 179, men med tanke på att du kanske ska åka pist och hoppa och trixa med dom så skulle jag rekommendera 169.

M

maxhallgren

Guest
Jag skulle ha tatt 169, om du vill trixa. men den längre om du ska åka offpist mycket.

henrikmjoberg

Ny medlem
En tänkvärd kommentar kan vara att skidor med twintip inte är så långa på snön som de är i luften. Således väljer man låånga twintip även om de håller hyfsat breda mått och man vill köra mycket offpist med god stabilitet. Vill man däremot snurra fort i luften väljer man en kort skida oavsett en eller två spetsar.

Om du exempelvis köper en Fujativ twintip 179 cm motsavar kantens längd på skär i pist en kanske 10 cm kortare skida med traditionell utformning med en spets. Endera spets berör ju i ett sådant läge inte underlaget! Annorlunda är det offpist; då kan ett längre och mjukare brätte och spets ge ökat flyt i pudret och omvänt med hårdare dito kan du skära bättre genom slaskpucklar, skare och dylikt. I viss mån kan man även väga in positiva och negativa effekter av den ökade vikten för en längre skida.

Ett perfekt skidval gällande specifikationer existerar nästan bara för dig, alla eftersträvar lite olika egenskaper och smaken är ju som bekant likt baken delad..

..men 169 cm blir säkert bra för dig :)

PHansson

Ny medlem
jag kör på fujativ 159cm och ja e 175 cm och det går utmärkt att köra me dom i offpisten
skit köna i parkenn oxå bara så du vet

Jws

Ny medlem
Henke M skulle du rekommendera kortare skidor?(159alltså) Kommer ju mesta dels bara hålla till i parken.

henrikmjoberg

Ny medlem
Nej Jws, jag skulle aldrig köra så kort.. ok jag är ingen jibber, men jag kör på Dynastar Big Trouble 183 och är själv 173 samt väger måttliga 64 kg. Jag valde skidan för dess schyssta mått, väl avvägda styvhet för hög hastighet samt något dämpade känsla. Som jag ser det bör man akta sig för korta och lätta skidor som oftast blir onödigt nervösa i högre fart, dessutom tappar du allt flyt offpist, vilket utesluter långa svepande svängar där.

Jag tror att K2 Fujative 169 cm är bra för dig som en allt-i-ett skida. Ska du däremot bara snurra i parken får du bättre kontroll med en kortare skida, men det är nog enda fördelen. Av recensionerna här på Freeride att döma verkar de som valt den kortare skidan väga så lite som 40 kg samt de som väger runt 65 har givit höga betyg till K2 Fujative i 169 cm. Valet är ditt!

Lycka till!

P

pizzaaugust

Guest
jag har inget klokt att säga som dom över med as långa medelanden..

men henke_m verkar vara off när han säger att " Ska du däremot bara snurra i parken får du bättre kontroll med en kortare skida" det får du inte! du får sämmre kontroll med en kortare skida men den är lättare att snurra med men kontroll = noll.. tihi det rimmade..

eftersom du är 180 så är min åsikt att du ska gå på 179. lika långa skidor är softisch. skön balans.

159 aldrig tänk inte på det. för nybörjare är det kanske bra med en kortare skida så man lär sej rotera men 159 till en 180 dude är för kort..!!

Vallevalle

Ny medlem
Tycker du ska gå på en skida som är minst lika lång som dig själv.. svårt å motivera en kort skida.. om du vill kuna ha lite fart å stabilitet när du landar måste du ha en längre skida. vingla runt på ett par 169cm skidor verkar dummt. å vill du ut i lössnön så vill du absolut ha lite längre skidor. köp minst 179cm skidorna

jeppenator

Aktiv medlem
jag är 180 cm och mina skidor är 175..bara man mittmonterar så tror jag att det går att ha långa skidor (ps. jag åker nästan bara park)

R

robins

Guest
ja är typ 168 å ja har 174 långa schider. ja kör lite puder men mest park ja tycker dom funkar fett bra i park
me. fred out

Jws

Ny medlem
Okej alla, vill inte ha lika långa skidor som mig själv, har testat det men dom blir så obekväma, kan endas tänka mig sådana om jag ska åka riktigt mycket puder. Blir en 169:a, om jag ångrar mig för jag väl gråta :)

Philip9

Ny medlem
Jag snor lite av den här tråden, jag funderar på att köpa ett par 162 cm skidor völkl ledge och är själv 172 cm, vad tror ni? Planerar att köra allround, och är hyfsat åkskicklig

mmarcus

Medlem
Philip9 sa:
Jag snor lite av den här tråden, jag funderar på att köpa ett par 162 cm skidor völkl ledge och är själv 172 cm, vad tror ni? Planerar att köra allround, och är hyfsat åkskicklig
Ja inte ska du ha en kortare skida, jag kör själv med 176 och är 184, alltså 8cm kortare än mig. Tycker nästan dom är lite för korta.. Men sen beror det ju på om du gillar att köra på korta eller långa skidor?

jeppenator

Aktiv medlem
Fralleballe sa:
Spelar vikten stor roll när det kommer till att välja längd på skidorna?
Jo de är klart det spelar in, väger du mycket så borde du kanske ha en lite längre skida?
Beror ju helt på hur tung man är, men längre skidor klarar ju ofta mera tryck och är stabilare. Sen kan man ju inte åka med en för lång skida bara för att man väger mycket, det blir ju fel det med!

allt är relativt

Fralleballe

Ny medlem
jeppenator sa:
Fralleballe sa:
Jo de är klart det spelar in, väger du mycket så borde du kanske ha en lite längre skida?
Beror ju helt på hur tung man är, men längre skidor klarar ju ofta mera tryck och är stabilare. Sen kan man ju inte åka med en för lång skida bara för att man väger mycket, det blir ju fel det med!

allt är relativt
Ah okej, nä för jag har lite problem när det kommer till att välja skidor. Är liksom 186/187 cm, och väger runt 67-68 kg och jag väljer mellan 181 cm och 176 cm skidor. Och visst att 181an blir stabilare med tanke på att den är längre, men blir den inte samtidigt för klumpig med tanke på mina "ynka" 67-68 kg?

jeppenator

Aktiv medlem
Fralleballe sa:
jeppenator sa:
Fralleballe sa:

allt är relativt
Ah okej, nä för jag har lite problem när det kommer till att välja skidor. Är liksom 186/187 cm, och väger runt 67-68 kg och jag väljer mellan 181 cm och 176 cm skidor. Och visst att 181an blir stabilare med tanke på att den är längre, men blir den inte samtidigt för klumpig med tanke på mina "ynka" 67-68 kg?
Jo det är rätt som du säger, tror en för lång skidan kan bli svårmanövrerad om man inte har kroppstyngden med sig, du kanske ska satsa på 176an! det är bara 5 cm men de kan göra mycket.

vet inte om andra har några andra åsikter om detta men jag skulle säga den kortare!

SkiingKiing

Ny medlem
Lånar tråden,är 1.75 lång och väger ca 57-59kg,åker mycket park men det blir en del puder också(typ 60% park och 40% puder) Hur långa skidor tycker ni att jag ska ha?

addepowder

Ny medlem
Är 184 lång och väger ca 85kg ... är sjuk sugen på kung fujas 2010 men hittar bara 189 långa .. är detta för långt för mig. åker mycket i park och leker runt ... tacksam för svar !

lollen29

Ny medlem
jag är 163cm lång och kommer nog köpa k2 press. Jag vill ha dom nästa är också så ska jag ta 159an längd?

Corin

Aktiv medlem
Enligt mina erfarenheter är det alltid bättre med lite längre än för kort. Är själv ca 177 cm lång, 65-70 kg och kör (kommer köra) 182 i park (Halo) och 185 i puder (JJ). Bara kört JJ än så länge och det funkar fint, inte alls för långt. Men det är lite av en smaksak.
@addegay 189 passar nig grymt bra, särskilt om du mittmonterar dem.
@lollen29 Om du ska ha dom nästa år också kanske du ska kolla på en lite längre längd? Eller kanske en annan skida, har för mig att press är mer för nybörjare, eller jag kanske har fel? Men då kanske du kan ha den i år och försöka hitta något annat längre? Men det är ju bara vad tycker.

lollen29

Ny medlem
jag är 163 cm lång och tänkter köpa k2 press, vill ha dom nästa är också så ska jag ta 159ans längd?

Timpolo

Ny medlem
Hej, lånar tråden lite!

Har tänkt att köpa K2 Domain ganska så snart. Frågan är vilken längd jag bör ha:

Åkstil: 80% Mest park, 20% lite puder om möjligt ( Mittmonterade bindningar )
Vikt: 60 kg
Ålder: 17 (Kommer antagligen växa mer)
Längd: 177cm
Erfarenhet: Är nästan totalt nybörjare på skidor, åkt ett fåtal gånger innan med snowblades.

Står mellan 169:an och 179:an. Känns som 169cm kanske blir för kort iom rocker/twintip och 179cm för långt iom att jag inte har åkt innan.

Vill som sagt veta vilken längd, inte att det är onödigt att köpa nya lagg för att jag inte kan åka osv.
Antar att det är lättare att börja med en kortare skida men att det blir stabilare och skönare i längden med en längre skida. Skidorna beställs på Sport Condrad för övrigt.

Tacksam för svar!

Jws

Ny medlem
hahaha, kul att någon bumpar min gamla tråd, hade totalt glömt bort den. Samt att jag ens hade en användare på det här forumet!

För att svara på min egen tråd: Jag köpte ett par Fujative i 169 längd. Första vintern var dom helt okej, och eftersom detta var på tiden man inte hade egen inkomst beslutade jag mig för att köra på samma skida vintern efter (prioriterade en ny TV och tvspel i present dum som man var). Jag märkte fort att 169skidorna blev alldeles för korta för mig vintern efter. Jag hade inte växt mycket på längden, bara någon centimeter, men hade gått upp i kilo och hanterade backarna och hoppen bättre. Kändes som om att man fick väldigt dålig balans.

Mitt råd till alla er är: Är ni parkråttor, tänk långa skidor. Stabiliteten i luften/landningarna är allt!

Ska beställa hem ett par nya nu, vet dock inte vad jag ska köra för några. Måste spana in vad folket säger om vinterns skidmodeller!

linder

Aktiv medlem
Fralleballe sa:
Skulle vilja påstå att åkskicklighet spelar mer roll än vikten.

Kan du åka bättre har du större koll och bättre tryck på grejorna än om du åker sämre vilket i sin tur gör att du kan ha längre skidor.

Timpolo sa:
Hej, lånar tråden lite!

Har tänkt att köpa K2 Domain ganska så snart. Frågan är vilken längd jag bör ha:

Åkstil: 80% Mest park, 20% lite puder om möjligt ( Mittmonterade bindningar )
Vikt: 60 kg
Ålder: 17 (Kommer antagligen växa mer)
Längd: 177cm
Erfarenhet: Är nästan totalt nybörjare på skidor, åkt ett fåtal gånger innan med snowblades.

Står mellan 169:an och 179:an. Känns som 169cm kanske blir för kort iom rocker/twintip och 179cm för långt iom att jag inte har åkt innan.
Kör på 179cm du lär dig fort, jag är 178cm och tyckte att armada alpha 1 i 182 kändes som snowblades iom rockern, inte samma typ av rocker men då har jag åkt rätt mycket också. Men läs Jws svar på sig själv så märker du varför du ska köpa längre :p

Om du inte vet vilka bindningar du ska ha så kör på marker griffons eller salomon sth 12.
DIN 14/16 är på tok för mycket för dig som inte har åkt något innan och inte väger mera. :)

Jws sa:
hahaha, kul att någon bumpar min gamla tråd, hade totalt glömt bort den. Samt att jag ens hade en användare på det här forumet!

För att svara på min egen tråd: Jag köpte ett par Fujative i 169 längd. Första vintern var dom helt okej, och eftersom detta var på tiden man inte hade egen inkomst beslutade jag mig för att köra på samma skida vintern efter (prioriterade en ny TV och tvspel i present dum som man var). Jag märkte fort att 169skidorna blev alldeles för korta för mig vintern efter. Jag hade inte växt mycket på längden, bara någon centimeter, men hade gått upp i kilo och hanterade backarna och hoppen bättre. Kändes som om att man fick väldigt dålig balans.

Mitt råd till alla er är: Är ni parkråttor, tänk långa skidor. Stabiliteten i luften/landningarna är allt!

Ska beställa hem ett par nya nu, vet dock inte vad jag ska köra för några. Måste spana in vad folket säger om vinterns skidmodeller!
Klockrent :D

Är själv 178cm har jag provat snowblades 100cm, mjuka juniorskidor på 165cm samt park och bc runt 180cm och skulle aldrig köpa ett par twintips under min egen längd nu om det inte va för att vara oseriös... :)

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp