Tyngre skidor för topptur

Kimmenimpe

Ny medlem
Tjena!

Någon som har erfarenhet av att gå kortare turer med skidor som väger 2000+ gram per skida med typ shift, cast, duke pt osv som vill dela med sig av sina tankar kring det?

Eller som kan länka en relevant tråd som redan finns

MarkusO

Aktiv medlem
Det går bra. Med ett undantag. Och det är när man med sina lite stadigare grejer försöker ta rygg på nån med nätta prylar. Då får man bekänna färg. Så länge man är själv (alt går med andra med ungefär samma kit/kapacitet) och håller den takt som setupen medger rullar det på utan problem.

Marschfarten blir helt enkelt lägre.

Kimmenimpe

Ny medlem
Det går bra. Med ett undantag. Och det är när man med sina lite stadigare grejer försöker ta rygg på nån med nätta prylar. Då får man bekänna färg. Så länge man är själv (alt går med andra med ungefär samma kit/kapacitet) och håller den takt som setupen medger rullar det på utan problem.

Marschfarten blir helt enkelt lägre.
Förstår helt! Vad har du gått med för något om man får fråga?

MarkusO

Aktiv medlem
Förstår helt! Vad har du gått med för något om man får fråga?
Resan ser väl i princip ut som följer
Full on alpina pjäxor på full on tunga stora skidor med DIN16-bindning och sen secura fix på det. (över 6kg per fot typ, exkl stighudvikt)
via
Duke-eran på lite downsizade skidor (5-6kg per fot kanske)
sen
KingPin på enligt trenden lite upplättade skidor (typiskt ca 4.5kg per fot)
och numera i princip enbart
ATK HR10 på lätta skidor 1300-1600g och pjäxa strax över SkiMo (runt 2.5kg per fot)

Det har funkat bra genom hela den resan, med ovan nämnda undantag, dvs när nån jäkel kommer sprintande med grejer ur en eller två kategorier ned i listan...

Tjena!

Någon som har erfarenhet av att gå kortare turer med skidor som väger 2000+ gram per skida med typ shift, cast, duke pt osv som vill dela med sig av sina tankar kring det?

Eller som kan länka en relevant tråd som redan finns

Precis som MarkusO skriver. Inga problem som helst men beror på din egen fysiska status i relation till de du går med och deras utrustning. Har själv gått upp till 2000hm per dag i stadiga skidor (+2000g) och pjäxor (ca 1900g) med kingpin och shift och då generellt i högre tempo än de flesta jag stött på med fartdräkt och blades.

Lätt utrustning hjälper såklart men kan oftast kompenseras genom att vara i bättre form än de du går med.

Christiam

Aktiv medlem
Gick i flera år med Dynastar legend 105mm 192cm med Diamir rambindning. Höll samma tempo som de med lätt topptursutrustning men då var jag i bra form.
Gick 4-6h varje dag men efter 4dagar så kändes det av men inte så det blev nått större hinder.
Kortare turer är inga problem! Ut och ha kul!
Fysiken antal dagar i rad och tekniken avgör hur tungt du orkar med.

Det funkar att gå med tyngre utrustning, men har personligen roligare med lite lättare utrustning. Speciellt om man ska gå flera dagar i rad.

Körde tidigare Super 7 med Tracker/MFD/alpinbindning, JJ med Adrenalin 16, Super 7 med Vipec, Scrapper med Vipec, Daemon med Tecton. Åker just nu BC 120 med en Zed, inte superlätt men betydligt lättare än tidigare utrustning (turar för att åka puder)

kurono

Aktiv medlem
Det går bra. Fördel om man är vältränad för nackdelen är att du har inte lika mycket ork i musklerna på vägen ner som med lättare utrustning.

rabbit

Aktiv medlem
Resan ser väl i princip ut som följer
Full on alpina pjäxor på full on tunga stora skidor med DIN16-bindning och sen secura fix på det. (över 6kg per fot typ, exkl stighudvikt)
via
Duke-eran på lite downsizade skidor (5-6kg per fot kanske)
sen
KingPin på enligt trenden lite upplättade skidor (typiskt ca 4.5kg per fot)
och numera i princip enbart
ATK HR10 på lätta skidor 1300-1600g och pjäxa strax över SkiMo (runt 2.5kg per fot)

Det har funkat bra genom hela den resan, med ovan nämnda undantag, dvs när nån jäkel kommer sprintande med grejer ur en eller två kategorier ned i listan...
Nästa steg: längdåknings-grejer.
#ner.kommer.man.alltid
;)

simp1

Medlem
Precis som MarkusO skriver. Inga problem som helst men beror på din egen fysiska status i relation till de du går med och deras utrustning. Har själv gått upp till 2000hm per dag i stadiga skidor (+2000g) och pjäxor (ca 1900g) med kingpin och shift och då generellt i högre tempo än de flesta jag stött på med fartdräkt och blades.

Lätt utrustning hjälper såklart men kan oftast kompenseras genom att vara i bättre form än de du går med.
Detta!
Jag går med 2kg+ skidor och shift-bindningar och anstränger mig ändå mindre än de jag oftast turar med oavsett deras utrustning.

Hur bra form är de du planerar att tura med och vad har de för utrustning? Det är två frågor du behöver ställa dig.

Marboh

Aktiv medlem
Gått på qst115 och kingpin, ca 4,7kg per fot exkl. stighud. Och erfarenheten är att det funkar ganska bra. För egen del så var jag väl inte i toppform så kan vara bra att rannsaka sig själv och hålla tempo så man har pulver i benen för vägen ner. I mitt fall var sällskapet bättre bergsgetters än jag.
Sen är vikten en del, men bredden kan göra att det blir lite kämpigare.

Nu går jag med lite lättare och smalare det uppsättning. Ca 4,2 excl. hud. Och blir trött ändå, men blir lite mindre ”brytigt” på skrå med 108 istället för 115.

En annan reflektion är att vissa skidor verkar lite mer benägna att suga åt sig snö på ovansidan. Har svarta lagg som vid vissa väder gör att utan blir lite varm i solen och snö kladdar fast. Blir en del vikt som kladdar fast. :)

Nidhugg

Aktiv medlem
Jag använder utrustning av typ 3 och 4 enligt MarkusO definition ovan. Jag använder typ 3 när jag går uppför upptill typ 2 timmar. Går jag längre går jag på typ 4. Det gör att när jag går från liften går jag oftast med typ 3, men går jag heldagsturer utan lift (typ dagar i Lyngen) tar jag min lättare rigg. Det här är bara baserat på att jag tycker att det är roligare att åka utför med min typ 3-utrustning, men ska jag gå mer än 2 timmar så blir det viktigare att vägen upp ska bli mer njutbar, plus att jag blir sliten med tyngre utrustning vilket till viss del förtar utförsglädjen.

Claes_H

Medlem
Jag har mest kört på typ 3 ovan och tycker också det fungerat kanon för turer på upp till ett par timmar. Den kombon har även använts för någon enstaka dagstur vilket fungerat bra det också. Är i relativt bra form, men jag har ju inte heller turat med någon Dynafit-sponsrad triathlon-mästare i fartdräkt, utan folk med liknande uppsättning. Kanske att det hade blivit jobbigt flera dagar i rad vilket jag inte testat.

För en veckolång topptursresa i Keb-området 2021 skaffade jag ett par DPS Pagoda Tour 100 med ATK Freeraider 14. Ihop med mina gamla Dynafit Vulcan gav det en totalvikt på c:a 3,5 kg per fot. Lite lättare att gå upp med. Dock tyckte jag dessa skidor kändes lite smala och korta när jag skulle stå på ordentligt nedför i lössnön, eftersom jag är van vid 192cm långa skidor med en midja på 115mm.

Får jag kapa tråden och fråga om råd inför ett eventuellt byte i vinter? Jag har nu följande uppsättning:
1) DPS 115 RPC från 2014 + Marker Kingpin 13 + Dynafit Vulcan = 4,5 kg
2) DPS Pagoda Tour 100 + ATK FR 14 + Dynafit Vulcan = 3,5 kg.

Jag tyckte som sagt att Pagoda Tour var lite väl små nedför, och undrar om inte följande skulle kunna ersätta dessa två och funka som en bra enda quiver?
3) DPS RP 112 + ATK FR 14 + Dynafit Vulcan = 4,1 kg

Det är ingen monstruös skillnad i vikt jämfört med min Pagoda Tour-uppsättning och ger betydligt bättre prestanda utför. Jag har tidigare kört på den gamla DPS Wailer 112 RP och tyckte den var sjukt rolig även i pisten, med sin radie på 15m. Sålde mina pistskidor (Stöckli Laser WRT) i våras då jag visserligen hamnar i pisten ibland men tycker att riktigt smala racing-skidor blir obehagliga när det är uppkört på eftermiddagen. Tänker att 112RP:n blir klockren där. Vill ändå inte stå på i isiga backar :)

Dock vet jag att en säljare i en butik tyckte att jag absolut ska ha typ en Salomon Shift-bindning till en 112RP för att få ut max av den. Då är vi uppe i 4,6kg per fot. Vad säger ni om valet ATK vs. Shift? Jag åker mestadels friåkning i alperna, turar gärna i Sverige på våren ibland och det blir även några dagar i pisten vanligtvis. Har åkt en del breda, fina pister i alperna med Beast 16-bindningar och Kingping. Tycker att det fungerat kanon, men om olyckan är framme är väl risken större att man drar sönder något i knäna.

Ursäkta kapningen :) Kan bryta ut detta i en egen tråd om det är bättre. Lite väl mycket DPS-fokus också, men sedan jag köpte ett par DPS Wailler 112 RP av Dani i Okay-shoppen i Engelberg 2010 har jag varit fast :)

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag har mest kört på typ 3 ovan och tycker också det fungerat kanon för turer på upp till ett par timmar. Den kombon har även använts för någon enstaka dagstur vilket fungerat bra det också. Är i relativt bra form, men jag har ju inte heller turat med någon Dynafit-sponsrad triathlon-mästare i fartdräkt, utan folk med liknande uppsättning. Kanske att det hade blivit jobbigt flera dagar i rad vilket jag inte testat.

För en veckolång topptursresa i Keb-området 2021 skaffade jag ett par DPS Pagoda Tour 100 med ATK Freeraider 14. Ihop med mina gamla Dynafit Vulcan gav det en totalvikt på c:a 3,5 kg per fot. Lite lättare att gå upp med. Dock tyckte jag dessa skidor kändes lite smala och korta när jag skulle stå på ordentligt nedför i lössnön, eftersom jag är van vid 192cm långa skidor med en midja på 115mm.

Får jag kapa tråden och fråga om råd inför ett eventuellt byte i vinter? Jag har nu följande uppsättning:
1) DPS 115 RPC från 2014 + Marker Kingpin 13 + Dynafit Vulcan = 4,5 kg
2) DPS Pagoda Tour 100 + ATK FR 14 + Dynafit Vulcan = 3,5 kg.

Jag tyckte som sagt att Pagoda Tour var lite väl små nedför, och undrar om inte följande skulle kunna ersätta dessa två och funka som en bra enda quiver?
3) DPS RP 112 + ATK FR 14 + Dynafit Vulcan = 4,1 kg

Det är ingen monstruös skillnad i vikt jämfört med min Pagoda Tour-uppsättning och ger betydligt bättre prestanda utför. Jag har tidigare kört på den gamla DPS Wailer 112 RP och tyckte den var sjukt rolig även i pisten, med sin radie på 15m. Sålde mina pistskidor (Stöckli Laser WRT) i våras då jag visserligen hamnar i pisten ibland men tycker att riktigt smala racing-skidor blir obehagliga när det är uppkört på eftermiddagen. Tänker att 112RP:n blir klockren där. Vill ändå inte stå på i isiga backar :)

Dock vet jag att en säljare i en butik tyckte att jag absolut ska ha typ en Salomon Shift-bindning till en 112RP för att få ut max av den. Då är vi uppe i 4,6kg per fot. Vad säger ni om valet ATK vs. Shift? Jag åker mestadels friåkning i alperna, turar gärna i Sverige på våren ibland och det blir även några dagar i pisten vanligtvis. Har åkt en del breda, fina pister i alperna med Beast 16-bindningar och Kingping. Tycker att det fungerat kanon, men om olyckan är framme är väl risken större att man drar sönder något i knäna.

Ursäkta kapningen :) Kan bryta ut detta i en egen tråd om det är bättre. Lite väl mycket DPS-fokus också, men sedan jag köpte ett par DPS Wailler 112 RP av Dani i Okay-shoppen i Engelberg 2010 har jag varit fast :)
Jag hade gått på ATK snarare än Shift i det fallet. Wailer 112RP är ju hyfsat lätt och framförallt väldigt mjuk (om de inte gjort om den sen jag åkte på den, tror jag hade 2014/15 årsmodell). Vad var säljarens argument för Shift? När jag köpte dem var säljarens råd att absolut sätta tech-bidning på dem, men det var ju innan hybridbindningarna kommit.
Alternativ kan du ju kolla på Fritschi Tecton som kanske ligger lite mitt emellan Shift och traditionella tech, både vad gäller vikt och stabilitet. Väldigt nöjd med mina Tecton.

Claes_H

Medlem
Jag hade gått på ATK snarare än Shift i det fallet. Wailer 112RP är ju hyfsat lätt och framförallt väldigt mjuk (om de inte gjort om den sen jag åkte på den, tror jag hade 2014/15 årsmodell). Vad var säljarens argument för Shift? När jag köpte dem var säljarens råd att absolut sätta tech-bidning på dem, men det var ju innan hybridbindningarna kommit.
Alternativ kan du ju kolla på Fritschi Tecton som kanske ligger lite mitt emellan Shift och traditionella tech, både vad gäller vikt och stabilitet. Väldigt nöjd med mina Tecton.
Tack för tipset! Ska kika på Tecton. Det var ett år sedan jag fick den inputen, så jag minns inte exakt. Men har för mig att han tyckte det var bättre att ha en bindning med alpina egenskaper på den skidan, för att kunna få ner kraften bättre eller liknande. Finns säkert redan spaltmeter om detta online :) Jag funderar också på skaderisken med att ha tårna i en tech-bindning jämfört med en alpin sådan. Men går lite för mycket off topic nu :)

Claes_H

Medlem
Är det någon här som provkört DPS Pagoda Lotus 117?

Jag har ju kört RPC:n med 115mm midja (som ju officiellt hette 112 RPC) i många år nu och uppskattar egentligen att den inte är så sväng-benägen som 112:an med sin 15m radie, när jag tänker efter.

Förra året såldes en Powderworks 115 med 18m radie som verkade relativt likt 115 RPC:n, men enligt DPS produceras den inte för 22/23. Jag fick tips av dem att gå på Pagoda 117 Lotus istället, med mail-motiveringen

The Pagoda Lotus 117 is a blend of the 112RP and 115RPC (discontinued for now). In combination with the extra girth at the waist, the ski’s lengthened turn radius encourages the skier to arc longer turns down the fall line at borderline-irresponsible speeds. The tip and tail height is also decreased to provide more ski-to-snow contact in variable snow conditions, making it easier to dump speed and change direction in nearly-vertical terrain.

Med en sådan med tech-bindning, plus en pistskida som komplement (typ Völkl Deacon 80 eller 84) och Pagoda Tour-uppsättningen så borde man ha en bra quiver för försäsongsåkning i fjällen, offpist i Alperna med en del touring och längre skidturer i fjällen på våren?

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp