UCPA i Val d'isere v10

speakr_gus

Ny medlem
UCPA i Val d'isere v10
Hej!

Vi är ett gäng som seglar ihop på somrarna (varit på episka resor i Grekland och Kroatien)
Många av oss är skid- och brädåkare och detta året testar vi UCPA i Val d'isere

Vi är av blandad ålder från 25-35 och det är alltid go stämning =)
Vi är där v.10.

Är det några fler som kommer vara nere då?

Kom gärna med tips och trix då vi inte kört detta konceptet innan.

Gustav

niagi

Medlem
UCPA i Val d'isere v10
Aldrig varit i Val D'isere, Val Thorens har jag varit i och det var sjukt bra. Kommer ner lördagen v10 för en vecka. Kommer nog bli riktigt bra :)

JohanWedenfelt

Ny medlem
UCPA i Val d'isere v10
Tja.

Jag och brorsan var i Val d'Isere i år med UCPA. Vi gjorde misstaget att välja fel grupp att åka med och var kvar i den gruppen hela veckan. Det gjorde att vi fick vänta rätt mycket på övriga i gruppen. Så tips #1 är att se till att hamna i en grupp med rätt nivå. Tjata på att byta om ni inte är nöjda.

Nästa hänger lite ihop med hur och vad och med vilka ni åker när ni är där. Vi upplevde luncherna alldeles för djävla långa. Tillbaka till centret till 11:30-12:00 och sen inte ut i backen förrän kl 14 igen. Kändes som mycket slöseri med tid. Men det där verkade bero lite på vilka man åkte med som sagt. Våra bästa dagar var söndagen och onsdagen när vi åkte själva de två dagarna. Men det där är säkert olika. :) Om möjligheten finns och det går att komma överens med övriga i gruppen och er moniteur så ta med lunchpaket ut i backen.

Som ny i Espace Killy är det minst sagt svårt att ha koll på alla pister och liftar. Läs på innan. Tipset är väl av begränsat värde om ni åker med skidskolan, men åker ni mycket själva så är det definitivt något att kolla på.
En app jag precis upptäckte är FATMAP Ski (både till apple och android) med både on och off piste, med profiler (lutning, svårighetsgrad, etc.) och korta beskrivningar - inklusive en hel del vassa nerfarter.

Vidare upplevde vi Val d'Isere och speciellt Forne-sidan som mycket lugnare än exempelvis Tignes. Men det är givetvis fler backar att prova om man rör sig mer över båda orterna. Men planera åkningen lite för att inte förlora för mycket tid med att diskutera hur ni ska ta er från A till B till C osv.

Upplevelsen UCPA var riktigt bra tycker jag. Träffade en hel del roliga människor som man hängde med på kvällarna. Kollokänslan stämmer verkligen. Sju grabbar på ett rum kan ju bara bli bra liksom. :) Maten var bra, även om det var lite för få fibrer till frukost. Men sockerbehovet tillfredsställdes definitivt.

Utelivet utforskade vi nog inte stenhårt precis, även om vi var ute varje kväll. Vi hängde mest på Moris Pub (lugnt) och Den Lille Dansken (mindre lugnt ;) ;läs: folk dansar på borden och ligger på golvet). Men det finns helt klart fler ställen att gå på.
Sen finns ju La Foulie Douce i skidbacken vilket vi inte utforskade, eftersom man när man fyllt 39 inte känner sig helt bekväm med att dra ett par öl och sen ta sig nerför en uppåkt flaskhals sent på dagen. ;) Men prova ni.

För övrigt drar vi ner igen och är där v11 och hoppas på en ännu bättre upplevelse med roliga människor.

Always-Sunny

Aktiv medlem
UCPA i Val d'isere v10
Håller med JW att mycket tid försvinner på lunchen, så lunchpack är att föredra. Kör ni op brukar det vara mer vanligt. Jag har dock varit med om att guiderna avslutar dagarna tidigare om det blir kortare lunch i backen.
För min del blir det v6 i Val D :)
När det gäller gruppindelning (nivå) tycker jag de ofta sabbas av att kompisgäng inte vill dela på sig. Så länge nivån inte är helt off tycker jag det dock är viktigare med roliga människor med visst säkerhetstänk

Pillard

Aktiv medlem
UCPA i Val d'isere v10
Det är så kul med att smaken är som baken. En av de stora fördelarna med just Valdi är närheten till centret så man kan åka hem och käka lunch på centret. Vi har åkt massa ggr med just UCPA i Valdi och aldrig upplevt att man fått vila för mycket, men då har vi iof aldrig åkt annat än offpist. Lunchpack är bara motiverat om man kör en dagsutflykt till Bonneval ;)

JohanWedenfelt

Ny medlem
UCPA i Val d'isere v10
Pillard sa:
Det är så kul med att smaken är som baken. En av de stora fördelarna med just Valdi är närheten till centret så man kan åka hem och käka lunch på centret. Vi har åkt massa ggr med just UCPA i Valdi och aldrig upplevt att man fått vila för mycket, men då har vi iof aldrig åkt annat än offpist. Lunchpack är bara motiverat om man kör en dagsutflykt till Bonneval ;)
Kan lätt tänka mig att min upplevelse av för långa pauser hängde ihop med rätt mycket pauser under själva åkningen. :) Hade jag varit tröttare kanske jag känt likadant (antagligen). Med andra ord helt subjektiv upplevelse. :) Håller tummarna för att jag tycker luncherna är av perfekt längd nästa gång. ;-)

speakr_gus

Ny medlem
UCPA i Val d'isere v10
Stort tack för mycket insikt, jag ska testa appen, kanske inte ligga på golvet på en pub men absolut hålla ögonen öppna för dåligt lunch-tempo. =)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp