UCPA-resa- vilket berg har lätt offpist

JohannaEriksson

Ny medlem
Hej,

Sitter och kollar på skidresor till vintern men kan ej bestämma mig för vilket berg man ska välja. Jag tänkte åka med UCPA och köra i offpistgruppen (nybörjare eller confirme) Väljer främst mellan Argentière, Chamonix, Serre Chevalier eller tillbaka till Val Thorens. Jag föredrar öppna ytor framför smala branta korridorer. Har hört att Serre Chevalier ska vara en riktigt trevlig ort men de verkar också ha mycket skogsskidåkning vilket jag inte riktigt föredrar.

Så några tips?

GoranW

Ny medlem
Hejsan
Har varit på alla de ställen du nämner med UCPA.
Till Serre åker du för skogsåkningens skull. Den är helt fantastisk om man har tur och får rätt förhållanden. Men gillar du inte att åka ner mellan lärkträd så ska du nog välja annan ort...:)
I Cham är den mesta av åkningen relativt brant.
Är det stora öppna ytor du är ute efter rekommenderar jag Val Thorens eller Val Disere (som jag personligen sätter före Val thorens.

Stefans

Medlem
Argentiere, Val Thorens och Tignes har öppna ytor och lätttillgänglig offpist.

Åk till Val Thorens. Fin, lagom lätt åkning i VT och möjligheten att åka till sammankopplade systemen ifall vädret ställer till det. Dessutom är centret ett av de bättre. Ski in och ski out. Lite långt upp till byn men efter en full skiddag så brukar det räcka med after ski på Tango och sen middag på centret. Avsluta kvällen med att beskåda fransosernas parningslekar ivrigt påhejade av lekledarna.

Åk inte till Argentiere/Chamonix. Spara det till att du är bekväm nog att boka glaciärgrupperna. Innan dess är det pengar i sjön.

elvha

Medlem
Håller med ovanstående! Val Thorens skulle jag satsat på, medan orter som Chamonix har brantare och inte lika lättillgänglig offpist. Val Thorens center är också extra fräscht och fint jämfört med en del andra av UCPAs ställen som skulle kanske behöva lite av en upgrade, även om de såklart också funkar fint som de är.

MissZ

Medlem
Jag slår ett slag för Les Arcs. Valde själv det för mitt första off pist-program efter att ha varit både i Les Arcs, Val Thorens och Val D'Isere och åkt vanliga pistprogram tidigare. Massor av breda och snälla off pist-områden.

Val Thorens kommer näst men där är det mycket uppstickande sten att hantera. (Konstigt argument kanske men så kände jag det som nybörjare. :) ) Föredrar Val Thorens på alla andra punkter dock.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp