UCPA, toute neige eller expert? (snowboard)

Balzamon

Ny medlem
Hej!

Vill först säga att jag läst igenom denna tråd vilket gav en hel del nyttig info men ville ändå skapa min egen i hopp om lite extra info: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=93254

Jag är väl som trådskaparen en som har åkt snowboard väldigt länge men utan stor erfarenhet av offpist åkning förutom de gånger då man tagit sig ut själv, men mest på mindre orter som Trysil och lite i Åre. Väldigt svårt för mig att avgöra min egen skicklighet, men samtidigt är ju min dröm att utvecklas och få mig en rejäl utmaning.

Många i den tråden tyckte man skulle överskatta sig själv och välja expert. Skrev inget om vad en toute neige grupp innebär, är det på gränsen till nybörjarnivå på vissa? Hur är åktempot? Vad skiljer sig från expert?

Hade en liten dålig erfarenhet från Whistler förra säsongen, där jag åkte med ett snowboard camp som tyvärr inte passade mig särskilt bra fast de sagt att de var mkt fokus på off pist. Mycket berodde på usla väderförhållanden tidigt på säsongen men sen var det verkligen stopp hela JÄVLA tiden för att samla gruppen och prata om åkteknik. Vill verkligen inte uppleva det igen, är det risk för det med toute neige? Mailade UCPA och de sa att de är mycket fokus på att åka men de vill väl såklart inte pusha in mig på expert heller.

Många skrev att man kunde välja expert och är man för dålig så blir man helt enkelt nerputtad till en lägre nivå, men på hemsidan skriver de "UCPA ha ringen möjlighet att erbjuda en annan kurs eller ge ersättning om ni inte håller den nivå som krävs för att följa med gruppen." Och då blir ju såklart rädslan att komma dit, inte passa in, och se hela resan förstörd.

Valet och kvalet. Älskar de gånger jag fått uppleva puder. Vill pusha min åkning, utvecklas, och åka så mycket som bara möjligt.

Alla tips vore underbart! Är den även en nivåskillnad på att välja expert eller safari? Med safari ÄNNU ett stepp högre? Isåfall är kanske expert en bra "mellannivå" ?

JL76

Aktiv medlem
Balzamon sa:
Hej!
Alla tips vore underbart! Är den även en nivåskillnad på att välja expert eller safari? Med safari ÄNNU ett stepp högre? Isåfall är kanske expert en bra "mellannivå" ?
Åkarna i "safari" är inte nödvändigtvis på en högre nivå, men oftast har de åkt offpist i expertgrupp tidigare.

Toute neige vs Offpist och
Confirme vs Expert är inte så särskilt långt ifrån varann.

Blir du helt galen på väntan ska du inte åka med UCPA alls, även i de tuffaste gruppen du kan hitta så kommer guiden tvinga dig till vänta i lavinterräng när gruppmedlemmar åker (som sig bör).

I offpist expertgrupperna tenderar guiderna att inte ge åktekniktips alls, snowboard kanske skiljer?

Kravet för expert är att du kan åka ner säkert i ALLA sorters snö och terrräng, kanske inte nödvändigtvis särskilt snabbt eller snyggt för den delen, men alltid i kontroll och effektivt, jag har varit med om att någon blivit petad ut gruppen för de blivit trötta av harmoniseringsmorgonens åkning.
"Din erfarenhet gör att du kan läsa av terrängen och anpassa din teknik till alla situationer: branta backar, pucklar, olika typer av snö, off pist etc. Du klarar carvingsvängar och stora svängar i vilken terräng som helst."

Always-Sunny

Aktiv medlem
Anmäl dig annars till expert, det värsta som kan hända är ju att du får byta till toute neige. Svårare att gå åt andra hållet då de oftast är fulla, iaf för skidor.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Och visst finns det en risk att du inte får flytta till toute neige, som det står på hemsidan. MEN jag bedömer den risken som väldigt liten. Brukar alltid finnas folk som vill byta till expert. Du gillar ju dessutom fart och tempo så du platsar säkert i expert

Schoobang

Medlem
Vad jag vet så är det inga orter som erbjuder både tout neige och offpist expert på snowboard, så risken finns att du blir petad till en pistgrupp om du inte platsar i Expert. Jag har sett det hända ett par gånger, både från confirmé och expert. Nu blir ju inte resan helt förstörd av att hamna i pistgrupp, men där väntar inga äventyr heller...

Jag har kört snowboard offpist expert två gånger och tout neige två gånger. Ska testa safari i Serre nu vecka 7 efter rekommendation av frassarna i förra årets expertgrupp. Generellt så upplever jag tout neige/confirmé som ganska långsamma och med relativt lite hajkande jämfört med expert. Större grupper i tout neige också vilket inte är positivt.

Jag tror det viktigaste för att platsa i gruppen är att ha kontroll i dom trixiga partierna så att det inte blir farligt. Visa att man behärskar hoppsvängar på brant och dåligt underlag osv. Man måste inte blåsa på i 90 och droppa 5-metersklippor.

Pillard

Aktiv medlem
combatspenat sa:
Om man måste fråga så är man inte expert.
Eh jo! Majoriteten av alla svenskar som åker UCPA åker i för dåliga grupper pga att de underskattar sin egen förmåga, samtidigt som fransmännen kraftigt överskattar sin. Jag har åkt en hel del i offpist expert och motsvarande grupper genom åren och vår generella inställning när vi blir tillfrågade om vilken grupp vi vill vara i är "snabbaste expertgruppen". På många center är det ju flera expertgrupper och flera confirmé osv så skillnaden mellan bästa och sämsta expert kan säkert vara större än mellan sämsta expert och bästa confirmé. Kontentan är lite att såsom freerideintresserad svensk, som tom hänger på det här forumet, klarar man generellt miniminivån i expert. Sen att man kanske inte åker snabbast och kan impa på alla är kanske inte några problem. De flesta här skulle antagligen önska att det gick lite fortare och hölls lite högre tempo även om de var i bästa expertgruppen.

Dessutom, där det blir störst hack så att säga är nog snarare hajkandet uppför och skrååkandet. Känner du att du har fysiska orken för detta är nog en större faktor än om du är duktig nog nedför. Det brukar sällan vara nåt problem att vara lite långsam uppför heller men om det är nånstans där det kan uppstå vänt-luckor så är det uppför. Nedför kommer ni ändå stanna så ofta att det inte hinner byggas upp några större luckor, om ni inte har tur och åker Grand Traces i Serre med Fabien och en bra grupp, då jävlar får man åka :)

Senast ändrad:

Schoobang

Medlem
combatspenat sa:
Om man måste fråga så är man inte expert.
Vafan skräms inte nu. Jag var rätt orolig att jag inte skulle platsa första gången jag åkte, men nivån var ganska blandad även i Expert. Jag var inte bäst...men inte heller sämst.

Balzamon

Ny medlem
Tack för bra respons! Känner mig lite säkrare på att välja expert nu, känns som störst chans att få utveckla sin åkning där.

Argentière har ju både expert och toute neige för snowboard, så det borde vara bästa fallet om risken att bli nedpetad finns? Dock ganska fullbokad på expert överlag, bara vecka 10 det finns platser på... ska maila UCPA och sen boka resan på måndag! Förhoppningvis finns det nån expert kvar, annars blir jag väl inte himla ledsen för toute neige heller. Nån härifrån som ska ner vecka 7-10 på något snowboardprogram expert/toute?

Som många av er skriver är det ju ingen himla skillnad på åknivå mellan grupperna, och då vill jag hellre vara där det är bättre åktempo för är inget fel på min kondis, och sålänge man kan ta det lugnt i de svåraste partierna borde jag kunna i värsta fall bredsida mig ner/hoppsvänga? Var även orolig att man var tvungen av att goda förkunskaper i säkerhet vilket jag inte har. Men det verkar ju läras ut på plats, och jag vill gärna lära mig!

submariner

Ny medlem
Hej,

Har precis avslutat en vecka med UCPA i Chamonix- snowboard safari - och även om kravet är "expert" så är det som det brukar, dvs. flera åkare som med stor tveksamhet håller rätt nivå. Vår guide - för på de högre nivåerna tenderar det att bli mer guidning än undervisning - nämnde att om det hade varit mer snö och därmed högre risk hade flera åkare petats. Det är dock något jag aldrig upplevt trots många UCPA resor på högsta åknivå :( I vår grupp är det ganska basis saker som balans under traverser och kondition som saktatner gruppen de sista dagarna - ner kommer alla, ramlandes eller hasandes på kant... :/

Ofta väljer svenska åkare en för lätt grupp (dvs. underskattar sin förmåga) medans fransmän och britter gör tvärt om - sjukt irriterande!

Nästan alla grupper åker lite offpist, och kommer det ett dump håller en Expertgrupp ofta jämt skägg med Offpist - men av "politiska skäl" kan inte gärna en Expert grupp åka före en Offpist grupp :P

Mitt tips är att vara djärv när du anmäler dig - gillar själv Valdi och Serre näst, men även ValT är bra...

Lycka till!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp