ULTIMATA säsongen?

Sitter och är sjukt sugen på att skippa tentaplugg och bara dra iväg någonstans. Men det får bli nästa vinter! Så tänkte vara väl förberedd och han den perfekta planen redo för den ultimata säsongen!

----Inledning----

Har gjort två säsonger hittills, den första i Verbier och den andra i Whistler.

Verbier var jävligt kul, sjukt mkt fest och liv, bra säsongarfamilj-känsla, bra offpistmöjligheter, dock nästintill obefintlig park. Park är rätt viktigt tycker jag, så man har nått att göra alla dagar det inte är bra puder, vilket under en säsong är rätt ofta.

Nästa säsong blev Whistler, tänkte att jag då skulle få allting - både park och puder i världsklass. Dock hade vi en riktigt pissig säsong snömässigt, så fick väl bara ut en bråkdel av vad man kan få åkmässigt i Whistler under en bra säsong. I parken var det för det mesta hårt och isigt så inte heller den var bra - allting såg sjukt bra ut, perfekt shape osv, men glädjen försvann när det alltid var så sjukt hårt att man bara kunde göra trick man vara helt säker på.

Så försöker nu planera den ULTIMATA säsongen, efter de lärdomar jag kan dra av mina tidigare säsonger.

----Slutsatser av tidigare säsonger----

Jag tyckte nog åkningen var bättre i Kanada generellt. Tycker skogsåkning, pillows och dylikt är bland det bästa som finns. Föredrar nog det mer än stora face. Skog lite mer lekfullt, även om det kan va skitkul att dra en hårig linje med nått fett dropp i mer alpin terräng emellanåt. Men bra skogsåkning finns ju i Europa också, Engelberg vad jag hört till exempel. Dock är det ju garanterat att man får bra skogsåkning om man åker till nått ställe i Kanada.

Även om åkningen var bättre i Kanada, tyckte jag nog det sociala livet var roligare i Europa. Mer säsongarkänsla, man lär snabbare känna alla säsongare. Och för att inte glömma öset på AFTER-SKIN. Den kulturen fanns ju inte alls i Kanada, vilket jag verkligen saknade.

Så svårt att säga om jag föredrar Europa eller Kanada.

----Idéer som jag kommit på hittills----

Jag är nog mest inne på att göra en tvådelad säsong; första delen med puderfokus andra delen med parkfokus.

Park blir ju ändå bara roligt när det är relativt mjukt, så man vågar testa det mesta utan att det gör ont. Så tänkte att det vore ju perfekt och köra i April-Maj typ. Här letar jag efter ett ställe med massa sol och park i toppklass. Kalifornien kanske? Lake Tahoe, Northstar, Mammoth till exempel. Eller är det för varmt där så sent? Eller Breck/Keystone? (Därifrån ser man ju mest material tidigt på säsongen, nån som vet hur det är där så sent? Breckenridge brukar ju kallas Breckenfridge, vilket antyder att det brukar vara rätt kallt där...) Europa har ju betydligt färre ställen med bra park, så där känns Nordamerika givet. Eller? Köra park när det är isigt och kallt i Januari har jag ju lärt mig ändå inte är något vidare i alla fall.

Vad det gäller puder tänkte jag mig Jan, Feb, Mars. Här finns det ju betydligt fler ställen att välja på. Antingen nån puderhåla i Kanada, typ Revelstoke eller de andra i de området. Eller Whistler igen, möjligtvis. Eller kanske Europa? Engelberg, med mer skidåkning mindre fest. Eller nått större system, med mer fest och liv, som St. Anton eller Val Thorens, Val d'Isere. Här letar jag efter ett ställe med gryyym åkning, och inte allt för mycket puderhets som i Whistler, det förtog mycket av glädjen. Gärna också ett ställe med en del svenskar så det blir soft säsongarstämning. Men i första hand, grymt puder och grym terräng.

----Frågeställningar----

Så, vad tror ni är den ULTIMATA kombinationen? Med hänsyn till de saker jag tagit upp. Kom med uppslag på orter som ni tror kan passa till de båda delarna! Dela gärna med er av erfarenheter om ni säsongat någonstans och varför den ortern passar perfekt, eller tvärtom bör undvikas.

Tror ni på upplägget med tvådelad säsong?

Vad tror ni om tidsupplägget: puder från början av Jan till slutet på Mars, sen park April och Maj. Bör det korrigeras något eller är det bra?

----

Tack på förhand för alla synpunkter! Det ska bli intressant att se vad ni kan komma upp med, och vad det till slut blir...

/David

Senast ändrad:

Rogby

Ny medlem
tjena, vill bara säga att Utah kan vara ett bra alternativ med både park och puder i Park City och Alta t ex, å andra sidan är ju alla mormoner så ingen fest typ, haha

Sinc

Ny medlem
Sitter själv o tentapluggar och drömmer mej bort till den perfekta säsongen nästa vinter.

Jag tror stenhårt på alta eller nåt av ställerna runt salt lake city i utah. Ställena inåt landet i kanada är så sjukt kalla och det finns ju inget mer frustrerande än när man måste in o värma sig i perfekt puder.

Nackdelen är att de antagligen är ännu sämre säsongarkänsla än i Whistler MEN Las Vegas ligger ju bara 50-60 mil bort vilket gör att man kan få riktigt bra uteliv någon eller några helger i månaden. Så får man helt enkelt dra till Alperna i april för att få bra park och skönt häng med säsongare.

Så går i alla fall mina tankar...

Säsongarkänsla är ändå rätt viktigt! Tror en säsong skulle bli väldigt torr utan massa socialt liv på kvällarna. Plus att det är en bra chans att träffa riktigt bra vänner, om man är på ett ställe med en del folk dvs...men utah är nog sjukt bra åkning det tror jag. torr och fin snö vad jag hört. hur är terrängen där? finns det mkt brant åkning? finns det mkt högalpin åkning eller mest skog?

Senast ändrad:

Franklin

Ny medlem
kort kommentar bara angående att du tog med val thoréns på din lista över eventuella puderorter i europa..

min erfarenhet av 3 vallées och val thoréns är bara av en veckas åkning i januari när det inte hade snöat på 3 veckor, men jag drog följande slutsatser:

-för mycket "familjealpskänsla" för att man ska vara nöjd. precis som på alla andra orter tar sig folk upp till de högsta topparna direkt och hasar sedan bort all bra snö innan lunch. det är lättare att hitta bra pistlinjer i åre än i VT enligt mig :P

-det finns bra offpistrepor, men många är allmänt kända och snabbt uppåkta.

-för stor andel blå och blå-röda pister för att man ska kunna hitta lagom krävande backar att hänga i när det inte snöat på ett tag. de röda och svarta backar som finns är antingen packade eller sönderåkta.

om jag var du skulle jag satsa på ett system med större andel krävande åkning..

Carled

Aktiv medlem
David, jag tror inte riktigt att du har greppat att Utah är en hel delstat i USA... Det är som att bo i Geneve och fråga om det är bra åkning. ;-) Du kan hitta precis allting!

Mitt tips hade nog varit att antingen jobba mig västerut i Canada och avsluta i Whistler eller motsvarande i USA och avsluta i typ Mammoth, eller att köra 1-2 månader i östra Schweiz/graubunden och sedan avsluta i någon annan ort i Alperna med bra park.

Man får inte riktigt samma säsongarkänsla vilket du ju är ute efter, men satan vad bra och rolig åkning du får!

Tänkt lite mera nu, Mammoth känns givet som parkdestination. Måste ju va den bästa parken i världen, ton med sol, och slaskig mjuk snö. Precis det jag vill ha. Plus att June Mtn ligger nära också, och den parken är ju också grym.

Puderstället är fan svårt. Måste ju ändå resa så det behöver ju inte ligga nära. Läst massa om massa orter, och ställt upp två huvudkrav:

1. Inte för stor puderhets (förstör det roliga rätt mkt)

2. hög säkerhet för bra snöförhållanden (vill inte ha en tredje säsong när det knappt snöar).

Med det givet, så pekar det ju mot typ Niseko, Japan, men jag vet inte, känns inte riktigt rätt. Även om gudomlig åkning, så lite enformigt kanske? Vill nog ändå till Kanada/USA alt. alperna, med lite mer storslagen omgivning (ändå en av dom fetaste sakerna, att hela tiden leva i så sjukt vacker miljö). Vad har vi för orter att sovra mellan då?

- Revelstoke (lite litet kanske?)
- Engelberg
- Whistler igen...
- Mt. Baker (risk för mkt tung snö vad jag hört, även om alltid sjukt mkt snö)

Fler?

okej, skoja bara. kollade lite vimeo från alla olika ställena. det blir ju niseko, inget snack... puder i niseko, park i mammoth, då måste man ju få det bästa av det bästa. bara börja skrapa ihop cash....

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Gammal tråd men jag drar upp den igen för att se om man får något svar.
Ska dra en säsong nu i vinter, är ENDAST ute efter bra puderåkning med enorma mängder snö samt att inte allt på berget blir uppåkt efter lunch när det dumpat hela natten. Om man vill ha bra nattliv så behövs mycket folk, mycket folk = ett ständigt bråk om pudret som senare blir uppåkt innan lunch, ju mindre känd skidort ju längre räcker pudret såklart.
Samtidigt vill man ha brant och utmanande åkning, gles och brant pillowskog är såklart det ultimata!
Men man vill också kunna variera det med öppna face och feta linjer samt att lägga skidorna på ryggen och hajka när det inte snöat på ett par dagar.
En till viktig sak är ju fallhöjden... Svårt att få allt men vad kan vara det ultimata stället?
Så vilka alternativ har jag kommit fram till so far..

Canada: Revelstoke, Kicking hourse, Banff, Fernie
USA: Alta, Snowbird, Mt. Baker,
Japan: Niseko, Rusutsu, Teine

Dessa orter verkar ju vara de bästa puderhålorna vad man läst och hört, men om ni vet några andra, kom med förslag!
De andra större orterna i Kanada och USA drar jag inte upp då det är alldeles för mycket folk där vad jag har hört, samt att det inte är några orter som får 12+meter snö per säsong, eller?

Så vad tror ni, vilken ort är den ultimata puderhålan?

//Palmroth

Senast ändrad:

Onlytelemark

Ny medlem
AshtraYmofucku sa:
Ska dra en säsong nu i vinter, är ENDAST ute efter bra puderåkning med enorma mängder snö samt att inte allt på berget blir uppåkt efter lunch när det dumpat hela natten. Om man vill ha bra nattliv så behövs mycket folk, mycket folk = ett ständigt bråk om pudret som senare blir uppåkt innan lunch, ju mindre känd skidort ju längre räcker pudret såklart.
Samtidigt vill man ha brant och utmanande åkning, gles och brant pillowskog är såklart det ultimata!
Men man vill också kunna variera det med öppna face och feta linjer samt att lägga skidorna på ryggen och hajka när det inte snöat på ett par dagar.
En till viktig sak är ju fallhöjden... Svårt att få allt men vad kan vara det ultimata stället?

Dessa orter verkar ju vara de bästa puderhålorna vad man läst och hört, men om ni vet några andra, kom med förslag!
De andra större orterna i Kanada och USA drar jag inte upp då det är alldeles för mycket folk där vad jag har hört, samt att det inte är några orter som får 12+meter snö per säsong, eller?

//Palmroth
Finns bara ett svar om det âr puder du proriterar JAPAN

Onlytelemark

Ny medlem
Jag kan tillägga att jag bodde o SLC tidigt 80tal i ett ar,, det snôade som tusan december, sedan kom nâsta dump i mitten av mars,, 3 manader utan nagot snöfall att tala om : (

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Onlytelemark sa:
AshtraYmofucku sa:

//Palmroth
Finns bara ett svar om det âr puder du proriterar JAPAN
Fast är det verkligen det då? Japan får ju då bäst och mest snö, men de övriga orter kommer inte långt efter.
Och då är terrängen i Japan inte alls lika bra och utmanande som i de ovannämnda orter? Så är det värt den extra nederbörden för att få sämre terräng som konsekvens? De orter i japan har ju sina toppstationer på 1300 meter över havet, vilket gör att de blir endast skogsåkning om man inte vill hajka?

LawndartGustav

Aktiv medlem
Är rätt mycket puderhets i Niseko! men galet skoj! Dock är åkningen i allmänhet mkt snällare än i filmerna. För mig är Japan mysåkning.
Strawberry Fields i Niseko är ett område med gate in som har massa pillows men är ett av få, den nästan alla skidfilmer som har film från Japan har med något från det området, sen går de faktiskt väldigt mycket och hittar spots från vägen när de kör bil.

Jugga72

Ny medlem
MT baker?

White Salmon Elevation: 3,500 ft
Heather Meadows : 4,300 ft
Vertical Rise: 1,500 ft
Number of Lifts: 9: 7 quads, 2 handle tows
Rideable Acreage: 1,000 acres
Marked Trails: 38
11 beginner
16 intermediate
7 advanced
4 expert
Longest Trail: White Salmon 1.75 miles
World Record Snowfall: 1,140 inches ('98-'99 season)

Dekadent

Aktiv medlem
För att totalt bryta mönstret, borde inte det absolut smartaste(om vi skippar onödiga begränsningar som pengar) vara att dra till Salt Lake City, fixa en bil och sen bara köra dit där kommer bra snö? Hela Wasatch, klippiga bergen och Sierra Nevada inom "okej" avstånd.
Blir ju ett helvete med liftkort, och förmodligen snuskigt dyrt, men frågan var ju ULTIMATA säsongen :P

OnT. Jag drar till Val Thorens 12/13. Bra(bäst) fest, och ett sjukt stort liftsystem där man kan välja och vraka. Jobb ska tydligen vara rätt enkelt att fixa med lite framåtanda, och lägenheter har jag redan fått erbjudande om...känns gött. Kolla förbi tråden i skibummarforumet om det känns fett.
Vad jag har förstått har området ett par riktigt bra parker, och puder bör det ju finnas med den höga höjden. Terrängen är ju asstor, så skogsåkning lär väl finnas om man letar en aning. Det slår säkert inte Kanada, Japan & USA i ren puderhets och snömängd, men denna säsongen ska det ha varit bra med snö. Bara att hoppas I guess, vissa år är ju bättre än andra :cool:

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
LawndartGustav: Jo det är väll det man har fått en aning om, Japan har väll ingen riktigt utmanande åkning, bara den enorma mängden snö..

Jugga72: Jo visst har de rekordresultat men området är ju så ostabilt i väderväg, det kan ju lika väl komma regn som snö mitt i kallaste säsongen, sen är området väldigt litet.

Dekadent: Jo jag har också funderat på det, bo i SLC och köra bil till de orter som ligger inom en 2 timmars bilfärd, finns ju sjukt många ställen. Fast så mycket pengar har man nog inte så att det räcker en hel säsong, ett årskort är ju ett måste. Men Snowbird och Alta går genom samma årskort vad jag förstått? Isåfall räcker ju det långt.
Men enligt statistiken så är Revelstoke de mest snö och vädersäkra? Har ju hänt flera år att Alta och Snowbird har fått sjukt lite snö vissa år vad man har hört? Medans Revelstoke alltid ligger bland toppen i snömätningarna?
Men då har ju Alta/Snowbird bra mycket bättre åkning och större ytor, så vilket väger mest, vilken är den ULTIMATA puderorten...?

Dekadent

Aktiv medlem
AshtraY:

Jag personligen skulle välja att skippa de klassiska puderhetsiga ställena om man nu är så otroligt pudertaggad som du verkar vara. Känslan att se ett perfekt snöfält uppspårat till en såsig massa är ju rent ut sagt hemsk. Catski el. helikopter visst, men pengar är ju pengar..

Så i valet mellan Alta/Snowbird och Revelstoke skulle jag valt Revelstoke. Har för mig att en av freeriderävarna gjort ett par säsonger där(PNyberg om jag minns rätt?), och jag får känslan av att där inte är lika sjuk puderhets som man hör om från Utah.

Sen att Alta är totalförbjudet för snowboardåkare kan man ju tycka vad man vill om, känns bara pretentiöst om du frågar mig. Jag personligen tänkter mig 50/50 snowboard/skidor kommande säsong, men fick precis mina nya skidor(CoreUpt mega-rean, men man gör vad man kan med de pengar som finns) och har blivit aningen(över 9000%) mer skidtaggad. Är ju sjukt kul i vilket fall som helst, så spelar egentligen inte någon roll.

Att välja ort efter puder är i allmänhet jävligt riskfyllt, då det är lite av ett lotteri var det faller mest/bäst snö. I år var det bra i Alperna, sjukt i Whistler vad jag hört, och allmänt ett "bra" år lite överallt. Nästa år kanske blir något helt annat, 12+m i Frankrike och 4 månaders torr-skare i MtBaker,vem vem.

Senast ändrad:

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Dekadent:

Jo precis det är det jag menar, de stora orterna går bort direkt, Whistler, Jacksson Hole, Vail, Mammoth m.m...
Eller tänker du på orter som är mindre än Revel och Alta/Snowbird?

Grejen är ju att både Revel och Alta/Snow har blivit riktiga hetsorter på senaste åren vad jag hört, folk har snackat så mycket om ställerna som gör att de blir mycket folk åren därpå. Så det går nog inte att få både och, jag menar kopiösa mängder snö, åkning i världsklass samt inte så jätte mycket folk, eller?

Jo jag har hört det, snacka om fördomar, lite töntigt egentligen då jag åker själv med brädåkare ibland men man förstår ju hur de tänker (behålla skidnostalgin), om man är en brädåkare får man väll hålla sig till snowbird som har bättre åkning på många punkter tydligen.
Vilka Coreupt köpte du? BTD eller Slasher?

Visst var det bra i Alperna i år, runt 6 meter i Engelberg. Men det är fortfarande ingenting mot dubbla mängden snö som kommer i ovannämnda orter vilket betyder dubbelt så många dump eller dubbelt så stora.

Whistler t.ex har ju det väldigt osäkert med nederbörden då de inte har lika stabila förutsättningar som Revel, Baker och Alta vad jag har förstått iaf, rätta mig om jag har fel. Så risken att man får en vinter med lite snö i dessa orter är nästan obefintlig? Men frågan är fortfarande vilken man ska välja, skulle va kul om personer som säsongat tidigare på dessa orter ger ett utlåtande!

Borgafjäll, haha. Visst är det rolig åkning där men det är ju en pulkabacke i jämförelse, förstår dock ironin i ditt inlägg där.

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Smart tänkt men en lista känns lite väl riskabelt att lita på, t.ex så fick Alta 2,5 meter mer snö än Snowbird, orterna ligger ju på samma berg?!
Sen är inte ens Revelstoke med, kan väll inte stämma?

Sen är det ju inte BARA snöfallet man prioriterar, det ligger ju på prio 1 men det måste också finnas riktigt bra åkning. Niseko t.ex har inte det. Mt. Baker har det men det är en sån liten ort så man kommer bli tokig efter en månad samt att vädret är ostabilt, hmmm det är svårt detta...
Vi måste utse en vinnare! Vilken är den bästa puderhålan?

Dekadent

Aktiv medlem
Ashtray:

Blir väldigt svårt att vara specifik då jag går efter rykten och vad jag hört av en kompis som drog ett par månader i Whistler i år. Finns så många på freeride som är så mycket mer erfarna angående puderjakt än mig.
Men för den ultimata puderupplevelsen tror jag rent så att Alaska kan vara ett bra val. Där finns lite folk, snö utav helvete och ja...typ det. För att få ut maximalt av Alaska tror jag dock man ska ha tillgång till catski/helikopter, vilket ju är sådär troligt. Alyeska är ett sånt ställe som jag ibland kommer på mig själv med att dregla över väderrapporterna på tödagar hemma i Skåne. Mt Ruapehu, NZ är dock min drömresa..liksom WTF vulkan.

Alltså risken finns alltid att det är skitförhållanden, men finns ju det som känns "säkrare". Allra bäst är ju att vara rörlig men det är ju svårt ekonomiskt.

Ska faktiskt erkänna att jag köpte ett par Banger, 90 i midja(dock rocker) med STH14. Har alltid känt starkast för snowboarden i pudersnö och aldrig riktigt fått den där "aha"-upplevelsen med skidor, kanske kommer. Skaffade därför ett par väldigt allround för att kunna köra lite överallt, speciellt kolla in park som jag aldrig riktigt känt mig så sugen på med bräda. Sen har jag rätt kasst med pengar för att fixa 2st lagg. Märk väl att jag inte är någon skidgud(ännu), utan tycker mest att hela upplevelsen är fantastiskt. Tänkte utforska skidmänniskan inom mig till/under nästa säsong och se då, då jag får 100-150 dagar på snö om det blir som jag tänkt(vilket det inte brukar bli) ;)

Senast ändrad:

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Jo jag förstår, jag hoppades på att några av dessa personer såg denna tråd som vart på dessa orter och kan göra ett utlåtande.
Alaska skulle vart häftigt men som du säger, catski och heli är väll inte sånt man har råd med när man ska göra en hel säsong.

Jasså Banger, jo det är en bra allround skida om man lägga största vikten på park och pist, men de funkar även i puder, även om de har ett ljusår till en puderskidas kapaciteter så är det en bra skida att börja med!
Har själv velat lära mig åka bräda då man åker en hel del longboard på sommaren, det måste vara en skön känsla...

Man får väll kanske dra upp en ny tråd senare närmare mot hösten för att få lite mer liv här så det blir mer diskussion, så man kanske kan utse puderhålan nr 1

Duffis08

Medlem
Nu är jag säkert rätt partisk då jag var där i år men Lake Tahoe är något att fundera på. Nu var det ett skit dåligt år som var vilket sög men potentialen finns. Fallhöjden är inte så hög på de flesta ställena där runtomkring och det blir mycket skogsåkning men snö brukar det alltid finnas. Eftersom det finns 7st resorts runt sjön så snöar det oftast väldigt mycket på nån av dom om det kommer en storm. När det väl kommer en så är det så pass mycket yta att åka på så finns det alltid nysnö att åka på några dagar efter snöfall om det är under vardagarna det snöar, speciellt på Alpine. På helgen är det oftast mycket folk.

Northstar har en sjukt bra park att åka i sen på våren också så den biten är också rätt säker. Squaw har samarbete med dom som gör parkerna till X-games men blev lite besviken på att den inte var så bra, men den dög rätt okej iaf.

På den där top 20 listan var 3st i Lake Tahoe.

(säkert sämst skrivet men börjar bli trött)

Senast ändrad:

Hippieolle

Ny medlem
Jag har läst mycket gott om whitewater. Har aldrig satt min fot på andra sidan pölen, så kan tyvärr inte bistå med någon intressant info. Ett par vänner till mig hade sin livs vinter i Whistler under den gångna säsongen...

lepe

Medlem
AshtraYmofucku sa:
Smart tänkt men en lista känns lite väl riskabelt att lita på, t.ex så fick Alta 2,5 meter mer snö än Snowbird, orterna ligger ju på samma berg?!
Sen är inte ens Revelstoke med, kan väll inte stämma?

Sen är det ju inte BARA snöfallet man prioriterar, det ligger ju på prio 1 men det måste också finnas riktigt bra åkning. Niseko t.ex har inte det. Mt. Baker har det men det är en sån liten ort så man kommer bli tokig efter en månad samt att vädret är ostabilt, hmmm det är svårt detta...
Vi måste utse en vinnare! Vilken är den bästa puderhålan?
Såg nu att sidan jag länkade var på någon blogg, kanske inte den säkraste källan då, men det som står med får ju ofta mycket snö. Sen så var nog länken några år gammal och Revelstoke är väl ganska nytt.

Niseko verkar riktigt bra i mina ögon, men visst där verkar det vara snön det är känt för och inte stora åk, drops osv.
Finns det ens några boende möjligheter vid själva skidanlägningen Mt Baker om man bortser från tält och bil/husvagn.

Edit: Såg ej att någon hade tipat om Lake Tahoe.
Annars kan ju Lake Tahoe vara något, vet att det var riktigt dåligt med snö i början av säsongen i år men såg att kirkwood fanns med på listan jag länkade och där ska väl åkningen vara ganska extrem. Och byn ser ut att ligga vid liftarna om man kollar pistkartor så då har man nog lite att göra även regninga dagar, borde också finnas något slags Lake Tahoe pass som gäller runt hela sjön.
Men det kanske inte alls är så snösäkert som jag tror, är ju säkert mycket varmare där än i BC så kan ju ha fel.

Senast ändrad:

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Vad jag förstått så finns det inga boende möjligheter i själva Mt Baker förutom hotell då, låter skumt men kan det vara sant?

Jo man har ju hört en del om Lake Tahoe, fördelen där är ju som ni säger att pudret räcker i flera dagar efter snöfall då man kan vara ensam i liftarna på vardagar.
MEN, då har ju Lake Tahoe väldigt osäkra väderförhållanden. Plusgrader mitt i vintern är ingen ovanlighet? Sen är det väll som Fernie t.ex, antingen får man snö eller så får man ingenting. Det är väll inte lika snösäkert som Revel och Baker vad jag förstått.
Men frågan är då om dessa negativa sidor överväger fördelen med att det är så lite folk och att man har många berg att välja på än fast att inte fallhöjden är den bästa?

Niseko är man ju grymt sugen på, men jag tror man blir less på terrängen där efter några veckor eftersom det är skog och ännu mer skog, ingen variation.

Jugga72

Ny medlem
Vi hade bil när vi var i MT Baker så vi bodde i en by nån mil ifrån.

Annars hade vi det bra när det var säsong i Villars, rikemansställe så man fick ha pudret för sig själv :)
Vi hade bil då också, så vi kunde åka till Italien och shoppa sprit och mat för det var inte billigt i Schweiz.

Jugga72

Ny medlem
Nä var där bara på genomresa... 2 veckors resa med början i Fernie och avslut i MT Baker. Var 5.5m snöbas när vi var där, så var lite speciell känsla med snövallarna när man körde upp :).

Min bästa puderdag är faktiskt från Villars, även om jag provade Fernie(ligger 2a på listan på puderdag), Whitewater, whistler 99 då det var bra snö på den sidan Atlanten, även det var 2 veckors resa med bil för att kolla runt på lite olika ställen.

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Okej, kan ju då hända att ni hade otur med pudret där... av de orter på andra sidan Atlanten, vilken ort skulle du helst göra en säsong i?

Jugga72

Ny medlem
Fernie var favorit, även om jag gärna hade gjort några fler dagar i whitewater. Andra omgången i Fernie hade det blivit lite mer puder hets, så vet inte riktigt hur det är nu. Kan ju vara så att det beror på att vi har haft flyt med vädret båda gångerna vi var i Fernie och inte körde vidare förrän dumparna slutade :) 99 hade vi snöbas på 5.5 meter i Fernie och tror det var 2002 som vi hade 3.5 meter och får man sen 25 cm nysnö varje natt så är det ju svårt att lämna när man kunde förlänga boendet :)

I Whistler fick jag bara känslan att jag hellre åkt i Chamonix som har mer fallhöjd, tyckte att det var ungefär samma snökvalité på pudret.

Duffis08

Medlem
Jo det kan vara plusgrader mitt i vintern vilket kanske inte är så skoj men tar du en biltur på 2h så har du 15 grader och sol i sacramento istället. Skipass för hela LT finns inte men säsonskort för resortsen ligger på 300 - 500 dollar ungefär.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp