Ultimata vilken-skida-tråden wife edition

waxoff

Aktiv medlem
Ingen direkt expertis på området... Kom bara spontant att tänka på Roots 90 från Extrem. Pallar de månne en nätt vuxen? Nästa snäpp upp därifrån Mothertree 95, 165, har de tillräckligt med rocker för att klara längdkravet?

Edit to add; Ross Rallybird? Kommer ner till 154 längd, 100 midja, för brett?

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Ingen direkt expertis på området... Kom bara spontant att tänka på Roots 90 från Extrem. Pallar de månne en nätt vuxen? Nästa snäpp upp därifrån Mothertree 95, 165, har de tillräckligt med rocker för att klara längdkravet?

Edit to add; Ross Rallybird? Kommer ner till 154 längd, 100 midja, för brett?
Bra tanke. Kollade faktiskt den själv också. Hon är ganska stark och ligger på ca 55 kilo. Hon har lärt sig att åka i vuxen ålder så inte jätteavancerad. Samtidigt vill hon ha skidor med lite stuns för att känna sig trygg i fart

Rossi var dock alldeles för tung. 1800g per skida jmf med 1300 för mtn tex

Senast ändrad:

waxoff

Aktiv medlem
Bra tanke. Kollade faktiskt den själv också. Hon är ganska stark och ligger på ca 55 kilo. Hon har lärt sig att åka i vuxen ålder så inte jätteavancerad. Samtidigt vill hon ha skidor med lite stuns för att känna sig trygg i fart
Ok. om Rallybird ovan är för feta finns Stargazer med 90 midja men med snarlikt stuk. verkar vara byggda för hennes ändamål, hur de egentligen är har jag ingen aning om! Killgissar vilt här, så alla med förutfattade meningar om män kan få dem bekräftade här..! :giggle:

dannedieharder

Aktiv medlem
Fischer Ranger 102 FR finns ner till 156 cm (99 mm i midjan tror jag). För ett lite snällare alternativ finns Ranger 94 FR i 153 cm (89 mm i midja).

Bägge är nog finfina alternativ.

fredw

Aktiv medlem
Är det något med nuvarande skidor som hon inte trivs med (eller som du tänker att hon omedvetet kanske inte trivs med)?
Min tanke när det gäller tjejer med lång och gedigen åkbakgrund och teknik - som jag uppfattat Mrs Pillard - hälsa! - är - varför bara titta på "damskidor"?

Mrs fredw, som lärde sig åka skidor först som vuxen och som nog inte har samma nivå, har länge varit extremt nöjd med sina gamla Völkl Kenja, som fortfarande uppdateras och som tydligen brukar uppskattas ända upp till ex-tävlingsåkarnivå. Hon har nyss bytt ut dem mot aningen snällare och smalare Völkl Yumi 84 (som numera fått litet metall i sig). Dem blev hon otroligt nog ännu nöjdare med, antagligen pga modernare geometri än hennes Kenja mod 2011... Dock antagligen litet för smala för er smak. Jag hade annars haft Nordica Santa Ana och Blizzard Black Pearl i tankarna men de är ju inte precis nya längre (och det blir mycket sällan åkt utanför pisterna i vårt fall). Hon provåkte Völkl Blaze en dag men de fungerade inte.

Hon borde kanske få en chans och se om hon gillar den där gedigna Völkl-känslan, typ senaste Kenja. Och om det väldigt sällan åks utanför pisten i verkligheten med dessa skidor så kanske fundera på att ta ett steg ner i midja under 90 mm, svika allmountain- gruppen litet och premiera carvingegenskaperna något? Bara en tanke.

Pillard

Aktiv medlem
Fischer Ranger 102 FR finns ner till 156 cm (99 mm i midjan tror jag). För ett lite snällare alternativ finns Ranger 94 FR i 153 cm (89 mm i midja).

Bägge är nog finfina alternativ.
Helt klart intressant men jag blev förvånad över hur tunga de var. Finns det olika varianter? Skidan ska ändå användas till rena turresor också. Santa Ana har funkat men helst skulle vi ju gå ner lite i vikt från det.

Pillard

Aktiv medlem
Är det något med nuvarande skidor som hon inte trivs med (eller som du tänker att hon omedvetet kanske inte trivs med)?
Min tanke när det gäller tjejer med lång och gedigen åkbakgrund och teknik - som jag uppfattat Mrs Pillard - hälsa! - är - varför bara titta på "damskidor"?

Mrs fredw, som lärde sig åka skidor först som vuxen och som nog inte har samma nivå, har länge varit extremt nöjd med sina gamla Völkl Kenja, som fortfarande uppdateras och som tydligen brukar uppskattas ända upp till ex-tävlingsåkarnivå. Hon har nyss bytt ut dem mot aningen snällare och smalare Völkl Yumi 84 (som numera fått litet metall i sig). Dem blev hon otroligt nog ännu nöjdare med, antagligen pga modernare geometri än hennes Kenja mod 2011... Dock antagligen litet för smala för er smak. Jag hade annars haft Nordica Santa Ana och Blizzard Black Pearl i tankarna men de är ju inte precis nya längre (och det blir mycket sällan åkt utanför pisterna i vårt fall). Hon provåkte Völkl Blaze en dag men de fungerade inte.

Hon borde kanske få en chans och se om hon gillar den där gedigna Völkl-känslan, typ senaste Kenja. Och om det väldigt sällan åks utanför pisten i verkligheten med dessa skidor så kanske fundera på att ta ett steg ner i midja under 90 mm, svika allmountain- gruppen litet och premiera carvingegenskaperna något? Bara en tanke.
Nuvarande skidor sålde vi iväg. Rent krasst är de för långa och svårhanterliga. Så gedigen bakgrund har hon inte. Första gången hon stod på skidor öht var som 25-åring typ. Aldrig ens stått på längdskidor som barn. Jag tycker ändå att hon lärt sig bra och fått en bra grundteknik, är stark och har bra bålstyrka. Men hon är ju inte bekväm på samma sätt som vi som åkt regelbundet sen barnsben. Detta gör ju också att hon blir feg. Är det brant, trångt eller både ock så går det inte alls. Hon behöver alltså en skida som är så pass lättåkt att hon aldrig känner att skidan åker med henne istället för tvärtom. Hennes Yvette 112 är 168cm men har så mycket rocker att hon upplever dem som lätthanterliga. De är dock alldeles för breda för piståkning, turande osv. Så de lägger vi undan för de riktigt djupa dagarna, lite som mina Bibbys. Så nu är det ju ett bra komplement till dessa vi söker. De senaste 4-5 åren har hon haft ungefär en veckas ren turresa så tunga gedigna Völkl-skidor är inte aktuellt, så länge vi inte kör två par med en ren turskida som komplement till en resortskida.

dannedieharder

Aktiv medlem
Helt klart intressant men jag blev förvånad över hur tunga de var. Finns det olika varianter? Skidan ska ändå användas till rena turresor också. Santa Ana har funkat men helst skulle vi ju gå ner lite i vikt från det.
Nu har jag dålig koll på Santa Ana men en siffra som jag hittade var att den ligger runt 1700g för 93an (oklart vilken längd men skulle gissa på 165an som ligger mitt i spannet).

Fischer verkar ha ngn bugg på sin sida just nu som gör att jag inte kan välja info om andra längder men vill minnas att 102an i 156 ligger på 1700g och 94an i 153 på drygt 1500g.

Pillard

Aktiv medlem
Nu har jag dålig koll på Santa Ana men en siffra som jag hittade var att den ligger runt 1700g för 93an (oklart vilken längd men skulle gissa på 165an som ligger mitt i spannet).

Fischer verkar ha ngn bugg på sin sida just nu som gör att jag inte kan välja info om andra längder men vill minnas att 102an i 156 ligger på 1700g och 94an i 153 på drygt 1500g.
Ser att de förändrat den modellen. Hon hade den äldre där 153cm vägde 1360g, så hennes 161or vägde iaf in under 1500... Jag blev mest bara förvånad eftersom jag trodde att Ranger hade turarambitioner.

Kollar jag tex på Ripstick tour så väger den ju in på 1300 i 171cm. Då blir det ju lite skillnad.

termons

Aktiv medlem
Ser att de förändrat den modellen. Hon hade den äldre där 153cm vägde 1360g, så hennes 161or vägde iaf in under 1500... Jag blev mest bara förvånad eftersom jag trodde att Ranger hade turarambitioner.

Kollar jag tex på Ripstick tour så väger den ju in på 1300 i 171cm. Då blir det ju lite skillnad.
Ranger gör man bara korta turer med. 😅

Min wife edition för samma ändmål blev Yumi 161 ( 1400g 84 midja)
Hon tycker de är riktigt trevliga skidor. Hon åker mest pist men får med henne på tur emellanåt och funkar bra även där. Tror att det blir svårt att hitta en lättare skida om den skall vara trevlig i pisten.

fredw

Aktiv medlem
Ja plus på Völkl Yumi 84. Testa om det finns chans. Tror inte att de är för maffiga - i ett test beskrevs de som ”granny skis” (fast det skulle jag inte referera vidare till…)

Koppelman

Aktiv medlem
Kanske Icelantic Riveter 85 eller Mystic 97? De finns i korta längder med vikt runt 1400g styck.
Nu har jag inte åkt på någon av dem men äger ett par Nomad 105 i 171 cm sedan flera år tillbaka. Lekfulla skidor som ändå har en bra styvhet. Kanske till och med finns möjlighet att testa modeller via Skidad?

Pillard

Aktiv medlem
Kanske Icelantic Riveter 85 eller Mystic 97? De finns i korta längder med vikt runt 1400g styck.
Nu har jag inte åkt på någon av dem men äger ett par Nomad 105 i 171 cm sedan flera år tillbaka. Lekfulla skidor som ändå har en bra styvhet. Kanske till och med finns möjlighet att testa modeller via Skidad?
Mystic såg väldigt intressant ut men verkade bara gå att få tag i från USA till rejält smaskigt pris. Då vill man gärna ha provat först iaf :)

Bgn

Aktiv medlem
Jag har ingen koll på damskidor, bäst är så klart att ni testar skidor på ett skidtest.

Jag tycker sport bitt har bra översikt på aktuella skidor och hyfsade priser. Kanske head kore 87 w kan vara nått?

RWD

Aktiv medlem
Min dotter 16 år 160cm C:a 50 kg kör på Kanjo (samma som Yumi väl) 154,
duktig men har inge problem med den.
Min sambo som åkte utför första gången i 25-årsåldern (och ka nogbeskrivas i det närmaste som din fru i åkning, hon åker brant (svart) om det inte är blåis och riktigt smalt men i lugnt tempo) kör sen förra året på Völkl Kama 154cm som är samma skida utan metall.
Kan tänka mig annars att Line Pandora 84 kan vara en bra skida.

Senast ändrad:

xviggenx

Aktiv medlem
Salomon MTN 88 Explore W
Här är du något på spåren tror jag, men det vet du nog själv också med tanke på att du åker deras 95:or och kan dens +/-.

Förra vintern satte jag min vän som är relativt jättegrön på skidor, andra vintern någonsin alpint, på mina "vanliga" 88:or i 177 med G3 ION light. Jag skaffade dom till mig själv som ett par korta och lätta skidor, som komplement till den övriga garderoben.

Nu är jag ju tyvärr sämst på att uppskatta vikt och längd, men min kompis beskrivs med fördel som "liten och tunn". Under 160 och inte många kilo över 50 om jag verkligen måste killgissa. Inte en jätteutvecklad teknik pga brist på åktid/år i pjäxor/lektioner och allt det där. Men hen hade jättekul på dom i blandade fören och kunde ändå utnyttja skidorna bra, även fast dom i ärlighetens namn va ungefär ~15cm för långa. Det är ju en förlåtande skida som är lätt att utvecklas/känna sig trygg med. Den har bra flyt med tanke på midjan, ganska så rapp/kvick från kant till kant, betydligt "roligare" radie än säg Blizzard:s 0G-serie och lagom dämpad utan att kännas som ett par kakelplattor under fötterna om det går undan/är hårt före

Bonus är ju att det inte är en superdyr skida i sig, så om det inte känns hundra så har ni inte lagt ut allt för mycket pengar.

Andra modeller som poppar up i huvudet:
K2's Talkback 88 (kanske också Mindbender 85A?), Atomic Backland 85W (deras helt nya Maven-serie också?), Line Pandora 84W, Armada Tracer W eller ARV "short women" och som andra nämnt Völkl Kenja/Yumi.

Pillard

Aktiv medlem
Jag har ingen koll på damskidor, bäst är så klart att ni testar skidor på ett skidtest.

Jag tycker sport bitt har bra översikt på aktuella skidor och hyfsade priser. Kanske head kore 87 w kan vara nått?
Intressant tanke. Kollade lite och däremot Kore 93w ser ju väldigt väldigt bra ut. Jag var själv lite sugen på vanliga 93an innan jag landade på Mtn Explore. Bra pris dessutom...

Pillard

Aktiv medlem
Här är du något på spåren tror jag, men det vet du nog själv också med tanke på att du åker deras 95:or och kan dens +/-.

Förra vintern satte jag min vän som är relativt jättegrön på skidor, andra vintern någonsin alpint, på mina "vanliga" 88:or i 177 med G3 ION light. Jag skaffade dom till mig själv som ett par korta och lätta skidor, som komplement till den övriga garderoben.

Nu är jag ju tyvärr sämst på att uppskatta vikt och längd, men min kompis beskrivs med fördel som "liten och tunn". Under 160 och inte många kilo över 50 om jag verkligen måste killgissa. Inte en jätteutvecklad teknik pga brist på åktid/år i pjäxor/lektioner och allt det där. Men hen hade jättekul på dom i blandade fören och kunde ändå utnyttja skidorna bra, även fast dom i ärlighetens namn va ungefär ~15cm för långa. Det är ju en förlåtande skida som är lätt att utvecklas/känna sig trygg med. Den har bra flyt med tanke på midjan, ganska så rapp/kvick från kant till kant, betydligt "roligare" radie än säg Blizzard:s 0G-serie och lagom dämpad utan att kännas som ett par kakelplattor under fötterna om det går undan/är hårt före

Bonus är ju att det inte är en superdyr skida i sig, så om det inte känns hundra så har ni inte lagt ut allt för mycket pengar.

Andra modeller som poppar up i huvudet:
K2's Talkback 88 (kanske också Mindbender 85A?), Atomic Backland 85W (deras helt nya Maven-serie också?), Line Pandora 84W, Armada Tracer W eller ARV "short women" och som andra nämnt Völkl Kenja/Yumi.
Med "vanliga 88or" menar du då QST?

Billigare skidor har ju sina fördelar då man med tex en 88 Explore kan köpa på sig en icke-turar-skida också och därmed få ännu mer heltäckande quiver. Det som annars får mig att tvivla på Explore är ju att de inte är jättelekfulla direkt. Där kan jag tänka mig att Ripstick eller motsvarande kan vara betydligt roligare.

Men just nu tänker jag nog i första hand Kore 93 eller Mtn Explore

termons

Aktiv medlem
Med "vanliga 88or" menar du då QST?

Billigare skidor har ju sina fördelar då man med tex en 88 Explore kan köpa på sig en icke-turar-skida också och därmed få ännu mer heltäckande quiver. Det som annars får mig att tvivla på Explore är ju att de inte är jättelekfulla direkt. Där kan jag tänka mig att Ripstick eller motsvarande kan vara betydligt roligare.

Men just nu tänker jag nog i första hand Kore 93 eller Mtn Explore
Mtn Explore 88 låter som det bättre alternativet av de två. Turskida som verkar funka ok i inte allt för hård piståkning. Hade den som ett alternativ men vågade inte köpa den då jag viste att piståkningen kommer att dominera. (Inget bra erbjudande då heller..) Kore skulle jag vara rädd att köpa för att den är styv och lätt. Kräver en avancerad åkare.

KaitsuH

Aktiv medlem
Min fru kräver ganska mycket. Skidan måste vara mycket mycket lätt att bära. (liksom skimo-skidor) Därför använder hon också bara Dynafit-bindningar. Skidan måste vara bra i djup puder, men ganska smal, ca. 95 mm räcker väl. Skidan måste också tala mycket höga hastigheter på isiga pister.

Jag vet, jag vet, att det inte finns sådana skidor. Men vem kan berätta det för min fru?

Hittills Armada TST:s har varit bra, och också Elan Ripsticks 94w.

Pillard

Aktiv medlem
Min fru kräver ganska mycket. Skidan måste vara mycket mycket lätt att bära. (liksom skimo-skidor) Därför använder hon också bara Dynafit-bindningar. Skidan måste vara bra i djup puder, men ganska smal, ca. 95 mm räcker väl. Skidan måste också tala mycket höga hastigheter på isiga pister.

Jag vet, jag vet, att det inte finns sådana skidor. Men vem kan berätta det för min fru?

Hittills Armada TST:s har varit bra, och också Elan Ripsticks 94w.
Det låter lite som kravspecen här också :) Har Ripstick 94 klarat kraven alltså?

KaitsuH

Aktiv medlem
Det låter lite som kravspecen här också :) Har Ripstick 94 klarat kraven alltså?
Ripsticks är bra. Men, inte bättre än gamla goda TST:s. Några hon testade: Black Crows Camox Freebird var ok, men kanske inte lika bra som t.ex. Ripsticks. (smaksak?) Om det blir mycket mera pist än offpist, då kanske också Völkl Secret 96. Blizzard Sheevas tyckte hon inte alls, jag tror att de var inte väl tunade. Några Salomons (QST Lux eller Lumen, minns inte) var helt bra, men för fula!

Edit: de var Völkl Secret 92 hon testade.

Senast ändrad:

snej

Aktiv medlem
Armada trace 88 och 98 finns i korta längder. Har dock inget att säga om skidorna i sig men ytterligare ngt att kika på.

KaitsuH

Aktiv medlem
Så utöver allt det tidigare nämnda ska de dessutom vara snygga? Det kan inte vara lätt att göra henne nöjd... 😅
Och märket! Märket är också viktigt! Om man bär Black Crows skidor i lift kön, några andra kanske tänker på, att hon har nästan just åkt Capucin eller Cosmiques i Nix! Men om hon bär Atomic skidor, några kan tänka på, att hon har åkt bara i Sälen.

lmk30

Aktiv medlem
Slår ett slag för Faction Agent 2.0. 96 under foten och finns i 155,163 och 171. Har den själv i 163 (155/55 själv) och trivs som fisken i vattnet. Monterad med en ATK crest blir den sjukt turvänlig men ändå allround, behaglig att tura med även lite längre sträckor och pallar att stå på nedför. Gör absolut inte bort sig i pisten heller, även om den inte är lika kul på is som en riktig pistskida. Funkar i både kort och GS-sväng och klarar även djupare dagar utan att knota.

Ett annat förslag skulle ju vara typ Völkl Blaze som är en liknande skida (gamla 98 var ju också suverän om ni kan hitta den, det är min andra go-to sida skida).
Mother tree 95 är ytterligare en trevlig skida som är turbar dock lite tyngre än de andra två ovan.

KaitsuH

Aktiv medlem
En sak ännu: Kan ni verkligen köpa skidor för frun utan att fråga henne först? Hos oss är det en absolut no no! Om jag köper skidor, de är allt fela. De duger inte alls. Hon kanske ville ha haft just samma skidor som Jackie Paaso, eller färger är helt fel (hon måste köpa då helt nya skidkläder, som passar med skidor), märket är kass (Atomic!), den nyare (eller äldre) modellen ser mycket bättre ut (Varför köpte du just de här?) osv.

Så, jag tycker, att den enda möjligheten är att ta frun i nån skid butik, och de säljer där för henne, vad de vill sälja. Och jag håller käften.

pd

Aktiv medlem
En sak ännu: Kan ni verkligen köpa skidor för frun utan att fråga henne först?

Här hemma fungerar det lite tvärtom. Jag gör all research, vänder och vrider, klurar, jämför och bevakar priser. Sen när det är dags så har fru pd bara att säga ja eller nej tack. Oftast är det jag som öppnar plånboken och så löser det samtidigt någon present eller klapp. So far, inga nej tack.

jaksu

Aktiv medlem
Jag har köpt två brädor för fru Jaksu: Burton Family Tree splitboard och Burton Feelgood solid med Flying V rockerprofil. Topp och flopp. Varje dag när hon åker med Feelgood får jag höra att jag borde ha köpt en bräda med camber i stället. Aldrig igen 😀

Pillard

Aktiv medlem
Här hemma fungerar det lite tvärtom. Jag gör all research, vänder och vrider, klurar, jämför och bevakar priser. Sen när det är dags så har fru pd bara att säga ja eller nej tack. Oftast är det jag som öppnar plånboken och så löser det samtidigt någon present eller klapp. So far, inga nej tack.
Så är det oftast här med, förutom att vi har gemensam ekonomi ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Precis samma ”upplägg” här.
I somras drog jag det ett steg längre, eftersom jag var lite osäker på hur hon skulle reagera på förslaget att vi skulle skaffa oss vars ett par breda skidor också.
Så efter många goda råd här på forumet plus egen research, och sedan beställning:
”Hej, du har fått nya skidor idag, varsågod!”🎿:)

fredw

Aktiv medlem
Precis samma ”upplägg” här.
I somras drog jag det ett steg längre, eftersom jag var lite osäker på hur hon skulle reagera på förslaget att vi skulle skaffa oss vars ett par breda skidor också.
Så efter många goda råd här på forumet plus egen research, och sedan beställning:
”Hej, du har fått nya skidor idag, varsågod!”🎿:)
Du är en modig man.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp