ultimate grip?

Styrola

Ny medlem
Såg på plus i går. Där visade en gubbe upp en bit av en skida där stålkanterna var slipade som "brödknivar" den slipningen skulle vist eleminera behovet av att slipa kanterna. Är det någon som testat?
Bra eller anus?

http://www.ultimategrip.ch/

MnO

Aktiv medlem
Skidor med den typen av kantslip fanns på skidtestet i Tandådalen och även i Åre tror jag. Jag testade inte nyheten själv, men några kompisar hann med ett par provåk. Det är svårt att säga vilken effekt slipningen har iom att det inte fanns samma skidor med vanlig kant, men dom som testade tyckte att det bettade bra.

Rent teoretiskt är det en bra idé tycker jag. Det säger sig självt att om man kan få ner mer tryck på kanten så blir det bättre grepp. Med ultmategrip fördelas samma kraft på en mindre yta och därmed borde kantgreppet bli bättre. Jag har faktiskt personliga erfarenheter av ett liknande fall som satte igång lite funderingar på något åt det här hållet. Jag hade för två-tre år sedan två par Salomon AK Rocket Pilot Pro/Lab, dvs den gröna 195cm twintippen med sexkantiga ändar och pilotinfästning. Det ena paret delaminerade och fick svällskador på kärnan orsakade av fuktintrång. Detta gjorde att kanten blev tydligt vågformad en dryg halvmeter under foten (faktiskt nästan exakt lika långt som Ultimate Grip är verksamt) om man synade den i längsgående riktning. Vid testkantning på hårt trägolv såg man att det pga vågformen bara var ett ett antal punkter av kanten som var aktiva. Jämförde jag kantgreppet mellan den hela skidan och den som var fuktskadad visade det sig att den fuktskadade var klart bättre. Det var tveklöst så att den presterade bättre på hårt underlag, trots att båda skidorna var nyslipade med samma kantvinklar. Med tanke på det tycker jag att ultimategrip är en intressant innovation och det ska bli kul att se om det får någon spridning i branschen.

Den enda tydliga nackdelen är väl att det troligen blir en något kortare livslängd på skidorna eftersom mer material kommer att avverkas vid slip. Med rätt inställning på maskinen med mindre tryck på slipverktyget borde det iofs vara lösbart rätt enkelt. Det borde också bli en något sämre hållfasthet mot stensmällar iom de försvagningar som uppstår iom fördjupningarna i kanten.

Mountain_Man

Ny medlem
Hmmm... min turisttyska räcker inte hela vägen.

Men om jag förstått det hela rätt är det en maskin som slipar/fräser en specialkant på skidan vid foten. Att denna behandling skulle innebära att skidan inte längre behöver slipas kan ju näppeligen vara sant eftersom man behöver kantgrepp längs hela stålkanten för maximal carvingförmåga. Men i teorin borde det kunna ge ett bättre kantgrepp på hårt underlag, vilket det ju enligt tillverkaren ger.

Vore kul om någon med goda tyskakunskaper kunde sätta sig in i vad det egentligen handlar om och skriva en sammanfattning på svenska.

/MM

Dr_Snow

Ny medlem
MM, nja jag fyller ut lite detaljer.
Min tolkning är:
De påstår att med den nya slipningen läggs trycket på en mycket mindre yta. (Om det var 75% mindre yta, eller 75% av tidigare 100% yta fattade jag inte riktigt.) På så sätt får åkaren, utan mer ansträngning, mer tryck på den yta som till 80% leverar kraften från skida till snö.

Dessutom ska slipningen (så länge profilen är oförändrad) hålla upp till 10 gånger längre än en vanlig slipning. Hur DET går till, det framgår inte riktigt.
Slipningen är just precis som en brödkniv och fungerar, som ovan sagts, med samma princip.
Säg till om jag ska översätta några andra specifika delar. En mycket intressant innovation om den fungerar!

Frippan

Ny medlem
Förlåt en messerschmitt......

Dr Snow:s tolkning är, såvitt jag kommer ihåg min tyska, helt ok. Det är 75% mindre yta som erhålls genom slipningen.

Intressant förresten den däringa slipningen.

MnO

Aktiv medlem
EDIT: Asci-art fungerar visst inte. Kolla pdf:en istället.

Det är en avsevärt mindre yta av kanten som ligger mot snön. Med motivering att 80% av kraften från åkaren fördelas över de mittersta 50-60cm:arna av skidan slipas specialslipas skidan endast där enligt hemsidan. Jag tycker också att det låter konstigt att i samma mening säga att skärpan håller 10 gånger längre än med en konventionell slip. Det borde ju snarare vara så att skärpan håller betydligt SÄMRE än hos en vanlig kant, iom att slitaget blir större på de punkter som ligger i snön. Däremot är det väl inte omöjligt att anta att skidan får ett bättre grepp med en dåligt slipad kant, men det är ju inte riktigt samma sak.

Det är ingen speciell kant det handlar om egentligen, utan en maskin som kan slipa den här typen av struktur på kanten på vilken skida som helst som jag fattade det.

Ace_DG

Aktiv medlem
Virrade omkring lite på Ultimate grips hemsida igår också. Har svårt att fatta hur man ska klara sig utan att slipa om. Måste läsa lite till...

Kommer just på att jag hörde talas om en snubbe i Åre som själv hade slipat små "hack" i kanten för att den skulle "såga sig ner" i underlaget (isen) vid kantning. Rädd att jag dömde ut honom rätt styggt, fast vem vet?

/A

mac-O

Medlem
Kanten fungerar. Att den håller skärpan längre än en vanlig kant stämme nog inte.
Däremot så finns effekten kvar länge. Det ska ju mycket till innan man åker bort förhöjningarna.
Polare som åkt upplever ett jäkla grepp. Det hugger däremot de gånger man måste sladda eller
panikbromsa. Men är man medveten om det så är det inga problem.

Men veta fan om jag skulle göra ett sådant ingrepp på mina lagg...lägger hellre några minuter
och slipar upp kanterna.

Mountain_Man

Ny medlem
Vill minnas att den allt för tidigt avlidne extremåkaren Patric Vallencant körde med någon form av "sågslipade" stålkanter vid extrem brantkörning på sjuttiotalet. Så som vanligt är inget nytt under solen ...

/MM

MnO

Aktiv medlem
För den som vill testa är det väl bara att gå loss med Dremeln och slipa bort lite spår här och var på ett par utagerade pistlagg. Själv funderar jag på att avprova konceptet på ett par gamla Ross Viper 9.9 som jag inte använder längre.

Den allra bästa nyheten med det här tycker jag att det numera kan ses som att man enbart förbättrar greppet om man brakar i lite stenrösen. Vaddå stenskadade kanter? Hemmagjord ultimate grip menar du?

Dr_Snow

Ny medlem
MnO, du fattade rätt. Uppfinningen i sig är slipmaskinen, inte kantens utformning, men givetvis kom maskinen till pga kanten. Bakvänt fast rättvänt.
Som jag förstår det hela blir slitaget mindre därför att man måste använda mindre kraft för att få grepp. När man försöker bemästra Lundsrappets övre del på skär (nån förutom jag som klarat det än? ;)) ska man med den slipningen behöva använda mindre kraft och på så sätt slita mindre på kanten. Men visst, jag håller med, det låter väldigt konstigt.

Jag skulle definitivt vara intresserad av en sådan slipning om jag åker i svenska januari-förhållanden.

Ywiz

Ny medlem
Om det nu skulle vara bra att fördela trycket över en liten yta är det väl bara för alla att börja köra blades...

rabbit

Aktiv medlem
Libtech kör ju med det där ->http://www.lib-tech.com/tech/magneTraction.htm

T.o.m på sina skidor ->http://www.lib-tech.com/news/2005/10/nas/nas.htm

Och termen; "Narrow Ass Snowboards" får man väl leva med när det kommer från en så gammal god tillverkare... :D

/rabbit

selin

Ny medlem
Onekligen en interessant sak. I inslaget på Plus säger de att man "sätter din den", vadå, med tejp? Man måste väl ändå slipa den befintliga stålkanten på det viset? Bör man inte påverka glidet på ett negativt sätt med en sådan slipning?

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp