Undersökning av skidåkares kicksökande

Åre Lavincenter och Luleå Tekniska Universitet genomför en studie av sensationslystnad och kicksökande bland skidåkare.

Hjälp oss genom att göra ett test av din sensationslystnad/kicksökande.

Testet hittar du här: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe2W9wqBwtNwhThjBjEVkWjsb97CoEcHbuMA8m2Kg4PMhJhnA/viewform

Själva testet har sitt ursprung från 60-talet och den nuvarande versionen togs fram 1978 (vilket ni kommer att märka i några av frågorna...). Vissa av frågorna kan uppfattas som känsliga så därför är det viktig att du gör testet själv utan inflytande av andra.

Vi lottar ut 3 kit med spade och sond från G3 bland alla som svarar i det här testet.

Stort tack på förhand!

dallan

Medlem
Väldigt mycket ledande frågor och få svarsalternativ, vad försöker man uppnå? Är det kicksäkande att skriva här, vinner jag en spade?

Ake_Astrom

Medlem
Jag får problem med mitt säkerhetstänk när jag följer en länk och det första den vill är att jag loggar in.

Kan till viss del förstå att man inte vill att samma person skall svara flera gånger men av säkerhetskäl så loggar jag aldrig in på det sättet.

//Åke

pd

Aktiv medlem
Ake_Astrom sa:
Jag får problem med mitt säkerhetstänk när jag följer en länk och det första den vill är att jag loggar in.
Google forms, kolla på adressraden, vill att du börjar med att ange din e-postadress. Det är knappast att logga in.

pd

Aktiv medlem
För snart 20 år sedan försökte jag använda Zuckermans Sensation Seeking Scale V (alltså det här testet) för att se om det kunde predicera vilka fallskärmselever som skulle genomföra hela grundkursen. Med den utbildning som då användes var det ungefär 70 - 85 % av eleverna som avbröt innan de hade gjort klart de 25 utbildningshopp som de redan hade betalt för. Samtidigt testade jag befintliga hoppare med samma test. Resultatet? Ja, alla hoppare, även de som slutade, fick höga poäng på delskalan Thrill and Adventure seeking, samma delskala som utförsåkare rimligen bör få höga poäng på. Men på de övriga tre delskalorna gick det inte att få fram några tydliga samband. Möjligen fanns där ett svagt negativt samband på delskalan Boredom, men det var inte signifikant.

Skall bli intressant att se vad ni får för resultat.

havreboll

Aktiv medlem
Efter hälften av frågorna så fick jag nog... Om det inte finns ett bättre test än detta från 1978 så borde tiden snarare läggas på att komma på ett bättre test. Ni inser att det är fullständigt acceptabelt att utgå från en viss metodik som man sedan förändrar baserat på relevanta antaganden och annan forskning för att bättre passa in i det kontext det skall användas i?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp