Underställ i ull/syntet?

SvenB

Ny medlem
Underställ i ull/syntet?
Är det någon som har erfarenhet av underställ av ull och syntet blandat (50/50)? Jag har ett Devold nu i nästan ren ull som är grymt bra, luktar ingenting efter en vecka i Alperna. Nu är det utslitet och jag tittar på ett från Helly Hansen som är 50% ull och 50% syntet. Är det någon som vet om såna ställ luktar disktrasa efter några dagar?

Underställ i ull/syntet?
Varför chansa när (merino) ull är så sjukt bra?

Antar att det blir lite mer hållbart om man blandar in 50% syntet, men jag skulle inte pruta på ett så viktigt plagg enbart för prisets skull.

Underställ i ull/syntet?
Det finns bra och dåliga merinoställ. Janus är usla, går sönder efter ett par veckors användning. Just nu testar jag Mons Royale, Icebreaker och Patagonia, än så länge utan klagomål.

Underställ i ull/syntet?
la_grave sa:
Det finns bra och dåliga merinoställ. Janus är usla, går sönder efter ett par veckors användning. Just nu testar jag Mons Royale, Icebreaker och Patagonia, än så länge utan klagomål.
Mina janus höll i 4 år, inte med dig där.

Underställ i ull/syntet?
Köpte ett från Helly workwear med 67% ull i vintras, 3 alpveckor klarade de utan allt för jäv lukt, gått två veckor till nu och är som nytt i materialet fortf.

Underställ i ull/syntet?
Kika på KASK varianter. Finns i byxa + tröja, eller varför inte ett "ställ", olika tjocklek osv..
Allt i Merino. Funkar fint, luktar inte, ventilerar bra och är dessutom snygga! Kliar inte..

Underställ i ull/syntet?
Det finns många olika kvalitéer på merinoull, något som folk inte alltid begriper. Jag har mycket kontakt med merinoull i jobbet, och kan konstatera att det finns bra och mindre bra ull, etiskt riktig och mindre etiskt riktig ull, ull som kliar mer och ull som kliar mindre. Att säga att en produkt är bra bara för att den är i merinoull håller tyvärr inte.

Att blanda in polyester och liknande får ner priset och gör således produkten mer kommersiellt gångbar. Det är dock svårt att säga att den blir varken bättre eller sämre - det tycker jag snarare beror på vem ska ska ha den och den personens behov.

Underställ i ull/syntet?
Haellgren sa:
la_grave sa:
Mina janus höll i 4 år, inte med dig där.
Det är inte möjligt!! Hur många delar har/hade du? Jag har sju (två t-shirt, två långkalsonger, två långärmade tröjor och ett par kalsonger) och alla visar samma fel - det går stora hål i dem på helt oprovocerade ställen. Första vändan klagade jag till Kjelltex som då skyllde på att jag använt fel tvättmedel - man skulle ha enzymfritt flytande tvättmedel. Köpte ett nytt ställ och tvättmedlet Kjelltex rekommenderade (Y3) men samma sak hände igen. Sköljer ur stället kanske två gånger på 3-4 månaders daglig användning och tvättar det med Y3 bara om någon spillt typ majonnäs på mig eller det luktar allt för illa, i snitt en gång per 1-2 år.

Underställ i ull/syntet?
Ull är det enda som gäller. Miljövänligt, luktar inte och är varmt och gott även om man blir lite svettig. Testat Aclimas lightwoolställ hela vintern både till löpning å skidor och dom e grymt sköna.

Senast ändrad:
Underställ i ull/syntet?
Jag kör själv med Smartwhool och är grymt nöjd med överdelen. Till benen fungerar Skinz A200/400 riktigt bra om man vill köra med compression.

Underställ i ull/syntet?
Gahnis sa:
Kika på KASK varianter. Finns i byxa + tröja, eller varför inte ett "ställ", olika tjocklek osv..
Allt i Merino. Funkar fint, luktar inte, ventilerar bra och är dessutom snygga! Kliar inte..
Håller med! Fungerar sjukt bra!
Kolla även deras 3/4 långa lång-kallingar så man slipper allt knölande.

Underställ i ull/syntet?
Iris sport är skit, men Janus fungerar helt ok. Tappar passformen efter ett tag men håller än så länge :D

la_grave hur lyckas man ta sönder ett underställ? :lol:

Underställ i ull/syntet?
jallas sa:
varmt och gott även om man blir lite svettig
Precis, och Gore-Tex andas.

Ull är lika kallt som andra material när det är blött. Fattar inte hur den där myten kunnat uppstå. Förmodligen är ull kallare (men andra fördelar överväger i alla fall) eftersom det absorberar mer vätska än syntetmaterial.

Silke någon? Har det helt försvunnit?

Underställ i ull/syntet?
A0S sa:
Iris sport är skit, men Janus fungerar helt ok. Tappar passformen efter ett tag men håller än så länge :D

la_grave hur lyckas man ta sönder ett underställ? :lol:
Jag har även ullunderställ från Icebreaker, Houdini och Patagonia och de går inte sönder, bara Janus.

Underställ i ull/syntet?
la_grave sa:
jallas sa:
varmt och gott även om man blir lite svettig
Precis, och Gore-Tex andas.

Ull är lika kallt som andra material när det är blött. Fattar inte hur den där myten kunnat uppstå. Förmodligen är ull kallare (men andra fördelar överväger i alla fall) eftersom det absorberar mer vätska än syntetmaterial.

Silke någon? Har det helt försvunnit?
"Myten" kommer väl ifrån att det finns en viss sanning bakom:

http://adventure.howstuffworks.com/outdoor-activities/hiking/wool-when-wet2.htm

Men på samma sätt som man får ta påståenden om gore-tex med en nypa salt, får man sätta ullens egenskaper i rätt proportioner, men personligen upplever jag påtaglig skillnad mellan hur olika material beter sig i fuktigt tillstånd.
När jag är ute på längre turer så kan det gå rätt lång tid innan jag ens tar av mig underställströja i ull. Rekordet är nog under en höstvandring i Sarek för nåt år sedan då jag hade på mig en icebreakertröja i elva dygn. Den var förvisso rätt vidrig sen, men inte tillnärmelsevis så vidrig som en dito syntet. Och pga ullens goda fuktegenskaper kände jag helt enkelt inte samma behov av att byta till något torrt i tältet som när jag använt syntetunderställ.

Silke är nog rätt nice. Har inte testat själv, men har en del bekanta som gillar det. Skulle nog säkert fungera bra när man åker skidor.

Har lite blandade erfarenheter av olika märken; har slitit ut två icebreaker (260 g), men jag gillar dem och de har bra passform. Har dock än så länge bara goda erfarenheter av Aclima, men har inte använt dem så länge att jag vågar gå i god för dem fullt ut än..

Underställ i ull/syntet?
jallas sa:
Ull är det enda som gäller. Miljövänligt, luktar inte och är varmt och gott även om man blir lite svettig. Testat Aclimas lightwoolställ hela vintern både till löpning å skidor och dom e grymt sköna.
Ett uttalande utan grund. För det första är syntetmaterial generellt mer slitstarka vilket ger längre livslängd, vilket i sin tur är en annan sida av miljöaspekten. Blöt ull värmer inte avsevärt bättre än något annat material. Syntet däremot transporterar fukt bättre vilket gör att man inte blir blöt i första ledet.
Fördelarna med ull är värmeeffekt och luktfrihet, medan fördelarna med syntet är fukttransport och torkningsförmåga. Med andra ord passar ull bättre till låg- till medelintensiv aktivitet, medan syntet passar bättre till medel- till högintensiv aktivitet.

Det finns för- och nackdelar med bägge, men att säga att ull är det enda som gäller är direkt felaktigt. Det beror helt på aktivitet och behov.

Underställ i ull/syntet?
Fick nyligen tag på ett underställ från Ullmax. Funkar helt otroligt bra, varmare än mitt förra underställ men är fortfarande snustorrt efter en hård dag i backen! Rekomenderas starkt!

Underställ i ull/syntet?
Lee-nus sa:
jallas sa:
Ett uttalande utan grund. För det första är syntetmaterial generellt mer slitstarka vilket ger längre livslängd, vilket i sin tur är en annan sida av miljöaspekten. Blöt ull värmer inte avsevärt bättre än något annat material. Syntet däremot transporterar fukt bättre vilket gör att man inte blir blöt i första ledet.
Fördelarna med ull är värmeeffekt och luktfrihet, medan fördelarna med syntet är fukttransport och torkningsförmåga. Med andra ord passar ull bättre till låg- till medelintensiv aktivitet, medan syntet passar bättre till medel- till högintensiv aktivitet.

Det finns för- och nackdelar med bägge, men att säga att ull är det enda som gäller är direkt felaktigt. Det beror helt på aktivitet och behov.
Inte alls utan grunder.
Har du testat Aclimas Woolnet? Skulle vilja påstå att det piskar upp ett syntetunderställ på de flesta punkter. Det används bla. längskidåkare på elitnivå och dom svettas nog liksom jag hel en del.
Kan hålla med om att ett styntetställ torkar något fortare, men vad spelar det för roll? man kan ju ändå inte använda det eftersom det stinker efter en timmes användning.
Men ok. Kanske skulle ha skrivit att ull är det enda som gäller för mig och 90 % av befolkningen på vintern.

Underställ i ull/syntet?
Inte alls utan grunder.
Har du testat Aclimas Woolnet? Skulle vilja påstå att det piskar upp ett syntetunderställ på de flesta punkter. Det används bla. längskidåkare på elitnivå och dom svettas nog liksom jag hel en del.
Kan hålla med om att ett styntetställ torkar något fortare, men vad spelar det för roll? man kan ju ändå inte använda det eftersom det stinker efter en timmes användning.
Men ok. Kanske skulle ha skrivit att ull är det enda som gäller för mig och 90 % av befolkningen på vintern.
Om syntetmaterial stinker "efter en timmes användning" borde du besöka en läkare och börja duscha åtminstone en gång om året.

Jag använder syntetmaterial när jag kappseglar på somrarna i fint väder och inte kan/vill ha ett seglarställ på mig pga varmt. Det fungerar utmärkt m.a.p lukt.

Topp