Underställsdjungel

sram

Ny medlem
Underställsdjungel
Så som det finns djungel inom pjäxor&skidor så tycker jag att det finns en djungel inom underställ också.
Vilka märken tycker ni gör bäst/ bekvämast underställ?

Jag själv kör just nu Houdini. Nöjd, andas bra, passar bra. Håller dock inte i längden. Småhål överallt och använt ca 50 skiddagar.

Innan har jag använt craft men som säsongare så får man tvätta det var o varannan dag.

Fortsätt o skriv vad ni kör med, o vad ni tycker o tänker om dem!

Flytta tråden om den ligger fel !

jonnacarlsson

Ny medlem
Underställsdjungel
Om du vill ha något som är i stort sett luktfritt så satsa på ull, woolpower och många andra märken har tunna underställ i merionull som du typ "aldrig" behöver tvätta jämfört med hur ofta de används, åker själv mest i ull och tycker det funkar superbra. ger dessutom bra värme till mig som är lite mer åt det frusna hållet.

la_grave

Aktiv medlem
Underställsdjungel
Janus är kasst, går sönder direkt. Jag har en Patagoniatröja som jag kört med några hundra dagar och som fortfarande är hel.

LinusMedS

Ny medlem
Underställsdjungel
Just införskaffat ett Aclima Woolnetunderställ...merinoull å brynjeaktigt konstruktion, ska tydligen vara grymt, när det kombiberar de två "egenskaper"..Återstår att se.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Underställsdjungel
Kan bara hålla med de ovan, merinoullunderställ funkar väldigt bra för mig. Icebreaker är ett stort märke med bra kvalité i olika tjocklekar och deras passform passar mig. Alla mina underställsbyxor är Icebreaker, inte hittat 3/4 byxor från någon "noname"-tillverkare här. Tröjor har jag "noname" (läs någon sportkedjas egna märke), hållit bra hittills.

D

Deleted member 152328

Guest
Underställsdjungel
Om du är säsongare så är ull det bästa. Woolpower går att tvätta i 60° till skillnad från de andra som bara tål 40°.
Även om ull inte luktar så finns det bakterier som behöver minst 60° för att försvinna. Tänker på svamp. Själv paddlar jag mycket kajak och gillar ull eftersom det värmer även om det är lite fuktigt. Du får se upp med de billigaste märkena. "Fri från mulesing" bör det stå angivet. En annan egenskap med bra ull är man blir inte för varm. Jag kan t.ex. själv inte använda fleece kläder för jag svettas för mycket och sedan fryser jag som en hund.
Med ullkläder reglerar kroppen lättare. I alla fall min. ITAB säljer prisvärda underställ men jag vet inte hur det är med Mulesing där.

Underställsdjungel
Kask underställ, haft det 3 säsonger och är sjukt nöjd. Har blivit något stort i storleken annars bra. Åker i skalkläder så 300 gr tröja o 200 gr 3/4 byxa funkar klockrent.

dnleriksson

Medlem
Underställsdjungel
LinusMedS sa:
Just införskaffat ett Aclima Woolnetunderställ...merinoull å brynjeaktigt konstruktion, ska tydligen vara grymt, när det kombiberar de två "egenskaper"..Återstår att se.
Hoppades också det skulle vara grymt, men tycker det är för tjockt på något sätt, blir blött och tappar då formen totalt. Känner mig tyvärr rätt missnöjd med köpet. Hoppas du upplever det bättre. Ska ge det några chanser till vid några aktiviteter med olika "svettnivå".

Xponent

Ny medlem
Underställsdjungel
Always-Sunny sa:
Tycker underställ gjorda av både ull och syntet är bäst. Håller mycket bättre än ett i rent ull men luktar inte som syntet
+1

Jag har provat ett antal olika rena merinoullunderställ men samtliga jag provat har tappat formen. För att underställ skall ha optimal funktion vill jag att den sitter åt lite som ett andra skinn. Dock utan att vara som ett kompressionsplagg. De bästa underställen för medelintensiva aktiviteter som jag hittat är Helly Hansen med dryga hälften merinoull och resten polypropylen. De stinker inte som rena syntetunderställ men behåller formen som dem. Till mer intensiva aktiviteter föredrar jag rena syntetunderställ och då går min röst till crafts active. Fast då är det ju tvättmaskinen som gäller efter varje träningspass.

Heddious

Aktiv medlem
Underställsdjungel
Har en hoper merinounderställ från Kari Traa. Stort plus för att de är varma och gosiga, (och har roliga färger/mönster) och att jag kan använda dem i veckor i sträck innan de börjar lukta skunk. Minus för att de går sönder rätt lätt.. har lyckats laga de flesta småhålen helt okej, men när det blir större revor är det svårt att fixa. Skulle tippa på att de flesta hålen började dyka upp efter en sådär 60 dagars användning.. så åker man bara några veckor per år är det antagligen inget större problem.
Har ett från Röjk också.. tror det är nån merino/syntetmix och so far so good. Har inte haft det länge nog för att märka nåt slitage, men tycker det känns snäppet svalare än de andra som är bara ull i.

När jag cyklar stig kör jag syntetunderställ (Craft) om det är kallt. Känns ovettigt att ha ullunderställ med tanke på hur många träd och stenar jag har närkontakt med under en genomsnittlig runda. Syntet tål mer stryk.

Just för skidåkning skulle jag ändå säga att ull är värt det, trots att det är lite ömtåligt och kostar mer. Mindre tvätt, färre underställ i packningen = glad och nöjd.

eriC1

Aktiv medlem
Underställsdjungel
Jag kan inte riktigt förstå folk som fortfarande köper rena syntetställ för dyrare peng. Okiey svettas du extremt mycket, är väldigt oförsiktig, allergisk mot ull och gillar att tvätta varje dag så visst kör syntet.

Här är Woolpowers Lite-ställ, merinoull blandat med lite syntet för extra tålighet. Sydda i Sverige.
http://woolpower.se/shop/?filters=product_cat[14]

Jag själv brukar köra deras vanliga crewneck 200 som är frottestickade. Kör alltid deras 3/4 brallor sedan tröjan om det är lite kallare. Annars kör jag Icebreakers 200g 100% merino som tröja.
Till alla som tycker att ullplagg går sönder oftare. Var lite mer rädd om grejerna. Ull är ett levande material som behöver lite mer kärlek än plast. Tvätta plagget i ulltvättmedel med lanolin då och då, ha inte vassa skärp eller vassa ryggskydd och kardborre direkt exponerat mot kläderna, för då kommer de bli hål tillslut.

Mitt råd. Kör woolpowers ull/syntet ställ, antinge Lite eller vanliga om du är lite mer slit och slängmänniska och inte behöver ställ som sitter väldigt tajt (samt vill stödja svensk klädindustri), och varva med nån Icebreaker-tröja eller liknande som är 100 % ull.

Senast ändrad:

ABadHabit

Medlem
Underställsdjungel
Jag kör med Icebreakers (merinoull) 2-delade underställ, funkar hur bra som helst.

En onepice bör vara katastrofalt ifall man måste på muggen, särskilt de toaletter med bara ett hål i golvet bör generera riktigt otrevliga bekymmer :)

bjorsi

Ny medlem
Underställsdjungel
ABadHabit sa:
Jag kör med Icebreakers (merinoull) 2-delade underställ, funkar hur bra som helst.

En onepice bör vara katastrofalt ifall man måste på muggen, särskilt de toaletter med bara ett hål i golvet bör generera riktigt otrevliga bekymmer :)
Självklart har Kasks onepice bajslucka :cool:

Notera svarta dragkedjan Underställ

ABadHabit

Medlem
Underställsdjungel
Haha snyggt bjorsi, missade den, fantastiskt bra och genomtänkt.

Men innebär den korta dragkedjan fram (ser ut att sluta vid naveln typ) att både du, Kaj, Sverre och alla andra åkare i Kask, sitter ner och kissar? Eller att ni är så väl utrustade att det inte är något problem? ;)

bjorsi

Ny medlem
Underställsdjungel
ABadHabit sa:
Haha snyggt bjorsi, missade den, fantastiskt bra och genomtänkt.

Men innebär den korta dragkedjan fram (ser ut att sluta vid naveln typ) att både du, Kaj, Sverre och alla andra åkare i Kask, sitter ner och kissar? Eller att ni är så väl utrustade att det inte är något problem? ;)
Precis, man måste ha en halvmeters trädgårdsslang mellan benen för att kunna stå-kissa ;).
Här kommer en till bild, klassisk kalsongöppning
onepiece framifrån

Gazza1

Aktiv medlem
Underställsdjungel
Nothing but merino touches this body. Eller något sådant :)
Icebreaker GT modeller med 4 % lycra i sig. De underställen håller formen över tid. Har haft samma ställ i 4 år och de är fortfarande jätte fräscha. Annvänder dem till att åka skidor på vintern och fiskar hela sommrarna och har dem då också på lappfjället.

Mina mellan lage är också i ull.

Kör en säsong i Zermatt i år och har slitit extra mycket på dem och det är inga problem.

Finns ingen som helst anledning att åka i syntet. Kallt när det blir fuktigt och det blir du förr eller senare samt att de luktar efter en dags andvänding. Suger att ha i lägenheten då och än mer i ett tält.

Merino FTW!!!

ZDLR

Ny medlem
Underställsdjungel
Jag har turen att bo i närheten av Woolpowers fabriksbutik där man kan fynda ett helt underställ för bara några hundra. I butiken säljs sådant som blivit lite fel i fabriken, tex min lager två-tröja har lappen som brukar sitta i nacken några centimeter till höger och i övrigt är det exakt samma tröja som säljs för det tredubbla online. I butiken har jag köpt allt jag har på mig under jackan och brallorna; dvs strumpor, långkalsonger, underställströja, tjockare tröja över det (lager två). Till och med buff. Grejerna andas så bra och är i sådan kvalitet att jag har använt det allt från minus 20 till nollgradigt och det har aldrig känts för mycket eller för lite. Har man spenderarbyxorna på så kan jag rekommendera att beställa där om man inte har möjlighet att besöka själv (på vägen upp till Åre förslagsvis). Satfläsk, nu låter det som jag är anställd där, I'm not, men har helt enkelt blivit frälst av grejerna. Rekommenderas :cool:

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Underställsdjungel
Använder bara kask. 200gr underställ och sen väljer jag mellan deras 300gr och 330gr mellanlagerströjor beroende på hur kallt det är. Kan även rekommendera deras shorts! Riktigt bra under skalbyxorna lite varmare dagar när man vill ha extra värme om rumpan med trekvartsfleecebyxorna är för varma.

Sen får man alltid bra service av Kaj och Sverre när man beställer deras egna sida.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp