Undvika hel-vita bilder i starkt sol-ljus

Peter_K

Ny medlem
För två veckor sen tog jag följande bilder med en gammal Ixus 400:

alpvalp

riber

Som synes blev de väldigt vita... En hel hög med andra bilder blev också väldigt vita och tidigare har kameran klarat av liknande ljus utan problem. I måndags funkade det t.ex. mycket bättre:

Jag är rätt säker på att jag använde automatiska läget alla gångerna. Varför blev de första så kass och den sista bättre?

jeppenator

Aktiv medlem
de kan vara saker med vitbalans, bländarer, slutartid eller ISO som den ställer inn annorlunda beroende på vilka väderförhållanden det är? eller om de är lite blåare eller vitare ljus från snön?

kör manuellt! då får du alla bilder precis som du vill

Peter_K

Ny medlem
Jag är foto-nybörjare så det skriker om det. Jag vet typ vilken knapp jag ska trycka på för att det ska bli en bild och vilket hål man tittar i. Jag fotar med gammal kompakt-kamera :)

Hur fixar man vitbalans, bländare, slutartid och ISO så det funkar i starkt sol-ljus?

Senast ändrad:

R00bert

Ny medlem
Då Ixus 400 är en vanlig digitalkamera för oss mänskliga så tror jag inte det går att trixa så mycket med den. Bländare, ISO, vitbalands m.m. finns oftast bara på systemkameror så tror som sagt inte att det går att ändra i kameran. Upptäckte samma fenomen sist jag var i alperna och plåtade bilder, vissa bilder blev hur sköna som helst medans vissa andra blev helvita, eller fick dålig skärpa.

Är inte jätteinsatt i fotograferingen men kan 'grunderna'. ISO ställer du in efter om det är mörkt, eller ljust. Högt ISO-tal i mörker, lågt i ljusare omgivning. Desto högre man ställer ISO-talet desto kornigare blir bilden så passa dig för sånt :)

Vitbalans är jag osäker på, men det har något att göra med färgerna i omgivningen man fotar. Bländaren reglerar ljuset som kommer in i kameran, och slutartid är så länge själva kameran är öppen och släpper in ljus som fastnar på filmen/bildsensorn.

Surfa in på google och sök lite om du är intresserad av att lära dig mer om de olika begreppen :)

jockerol

Ny medlem
ptja kan du inte dem där absoluta grunderna kan det vara svårt att köra manuellt, men man lär sig fort.

Ang. dina bilder. Den sista bilden är ju i motljus vilket gör att kamerans automatik ställer ner exponeringen ganska många steg, eftersom ljusmätaren känner att det är superljust. det gör att skuggorna framhävs ordentiligt och snön inte överexpnoeras. alltså gör det för ljust, och fräter ut stora områden. och det kan vara svårt för ljusmätaren att ställa in sig på den första bilden, då en snö med direkt solljus kan kontrastera VÄLDIGT hårt mot en åkare i relativt mörka kläder. dessutom har du ju inte ställt in någon skärpa alls där?

Goro

Ny medlem
tycker inte bilderna ser alls så dumma ut. I vanliga fall underexponerar kameran rejält eftersom allt är så vitt. Snön blir då grådaskig.
Det största problemet, och som drar ned hela bilden, är att de är oskarpa. I detta fallet beror det på att slutartiden är för lång. Sensorn har helt enkelt tagit in ljus för länge, för att kunna återskapa den snabba åkaren skarpt.
Ofta finns det olika program i kameran. Det man bör använda i sådana här tillfällen är sport-mode (action- eller liknande), som automatiskt ställer in en så kort slutartid att åkaren 'fryser'.
Men låt kameran bestämma resten, kompakter är inte designade för att manuellt byta bländare/ISO/slutare osv.
//G

riber

Medlem
hehe ja du får tjacka en värsting systemkamera till nästa gång vi åker de här går ju inte för sig. Kommer iallafall ihåg att det var en fin dag

noa

Ny medlem
alltså det är störande att man måste vara så jävla nördig nuförtiden för att knäppa en bra bild. Förut var det bara att skrika åt fegisen att jäveln skulle hoppa nån gång och sen trycka av. Nu förtiden så har man fan med sig en halv studio till backen.

APANBANARNE

Ny medlem
kameran luras av allt ljus som snön reflekterar, vilket leder till att bilderna blir för ljusa. Jag har ingen aning om vad det är för kamera men om det går så blända ner två steg så löser det sig....

Goro

Ny medlem
APANBANARNE sa:
kameran luras av allt ljus som snön reflekterar, vilket leder till att bilderna blir för ljusa. Jag har ingen aning om vad det är för kamera men om det går så blända ner två steg så löser det sig....
nu ska vi inte röra ihop saker. Det kameran gör när det är mkt ljus är att mörka ner bilder (underexponera), detta motverkas enkelt genom att överexponera 1-2 steg.
Bländaren har inte med det o göra.

rappejibber

Ny medlem
Om det är så där starkt soljus kan du typ köra på blendare 18-eller 20, inga problem. Kameran har nemligen svårt at veta hur mycket ljus som tas in när solen är så stark som den fina dagen.

Jhunt

Ny medlem
Skillnaden mellan dessa bilder är i att den som blev bättre av dem verkar innehålla lite mer naturliga kontraster. Jag brukar aldrig lyckas så bra när jag fotar i motljus men det kanske går, har inte någon större kunskap.

riber

Medlem
mkt snack om att över eller underexponera och ställa in blendaren men går det att göra på en ixus 400

Patrek

Ny medlem
riber sa:
mkt snack om att över eller underexponera och ställa in blendaren men går det att göra på en ixus 400
Japp, det går att trixa med exponeringen. sätt kameran på m-läget, sedan trycker du på func, så kommer en mätare för exponeringskompensation fram. Bländaren vet jag inte om man kan ändra. tror inte det.

Sen är det ju inte säkert att det har med det att göra. Översta bilden ser ut som att det kan varit imma på linsen tycker jag. eller massa digital zoom?

Kitchi

Ny medlem
Goro sa:
APANBANARNE sa:
nu ska vi inte röra ihop saker. Det kameran gör när det är mkt ljus är att mörka ner bilder (underexponera), detta motverkas enkelt genom att överexponera 1-2 steg.
Bländaren har inte med det o göra.
goro: kan du förklara skillnaden mellan att överexponera 1-2 steg och blända ner två steg? är inte det samma????
blända ner= mindre bländartal = större bländaröppning = mer ljus.
eller?

dif_89

Ny medlem
allt har med iso,slutartid,bländaren,exponeringen och vitbalansen att göra, ett tips är att köra på auto om du är nybörjare för att lära dig att fota från bra vinklar osv, sen efter det kan du börja med dina egna inställningar. ett tips är att du läser en manual om hur du ska ställa in för att få rätt ljus osv.

Lycka till!

PIZZ!

dif_89

Ny medlem
sista bilden tycker jag vart ganska bra, enda felet där är att den är väldigt exponerad så solljuset blir så starkt,

Erik

Ny medlem
dif_89 sa:
allt har med iso,slutartid,bländaren,exponeringen och vitbalansen att göra, ett tips är att köra på auto om du är nybörjare för att lära dig att fota från bra vinklar osv, sen efter det kan du börja med dina egna inställningar. ett tips är att du läser en manual om hur du ska ställa in för att få rätt ljus osv.

Lycka till!

PIZZ!
Läs en gång till! Han skrev ju för f*n att han redan fotar med autoinställningar.
Och NEJ jag är INTE på bra humör, är fan varmare än en finsk bastu här!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111

Senast ändrad:

Peter_K

Ny medlem
stag sa:
Köp dig en ny kamera med bra automatik :)
Faktum är att det där blev "lösningen" på problemet :)

Men nån gång ska jag sätta mig in i hur de manuella inställningarna funkar. Problemet är att man oftast har max 5 sekunder på sig att fixa med det innan det är för sent att ta bilden (på bra dagar vill/hinner man aldrig vänta på att det ska tas bilder).

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp