Undvika hel-vita bilder i starkt sol-ljus

Peter_K

Ny medlem
För två veckor sen tog jag följande bilder med en gammal Ixus 400:

alpvalp

riber

Som synes blev de väldigt vita... En hel hög med andra bilder blev också väldigt vita och tidigare har kameran klarat av liknande ljus utan problem. I måndags funkade det t.ex. mycket bättre:

Jag är rätt säker på att jag använde automatiska läget alla gångerna. Varför blev de första så kass och den sista bättre?

jeppenator

Aktiv medlem
de kan vara saker med vitbalans, bländarer, slutartid eller ISO som den ställer inn annorlunda beroende på vilka väderförhållanden det är? eller om de är lite blåare eller vitare ljus från snön?

kör manuellt! då får du alla bilder precis som du vill

Peter_K

Ny medlem
Jag är foto-nybörjare så det skriker om det. Jag vet typ vilken knapp jag ska trycka på för att det ska bli en bild och vilket hål man tittar i. Jag fotar med gammal kompakt-kamera :)

Hur fixar man vitbalans, bländare, slutartid och ISO så det funkar i starkt sol-ljus?

Senast ändrad:

R00bert

Ny medlem
Då Ixus 400 är en vanlig digitalkamera för oss mänskliga så tror jag inte det går att trixa så mycket med den. Bländare, ISO, vitbalands m.m. finns oftast bara på systemkameror så tror som sagt inte att det går att ändra i kameran. Upptäckte samma fenomen sist jag var i alperna och plåtade bilder, vissa bilder blev hur sköna som helst medans vissa andra blev helvita, eller fick dålig skärpa.

Är inte jätteinsatt i fotograferingen men kan 'grunderna'. ISO ställer du in efter om det är mörkt, eller ljust. Högt ISO-tal i mörker, lågt i ljusare omgivning. Desto högre man ställer ISO-talet desto kornigare blir bilden så passa dig för sånt :)

Vitbalans är jag osäker på, men det har något att göra med färgerna i omgivningen man fotar. Bländaren reglerar ljuset som kommer in i kameran, och slutartid är så länge själva kameran är öppen och släpper in ljus som fastnar på filmen/bildsensorn.