Ungdomsresa till Val Thorens - vad tänka på?

junkysailor

Ny medlem
Tjabba tjena hallå. Ska åka till Val Thoréns med en jävla massa kompisar (i princip halva stans ungdomsbefolkning) under v.8. En klassisk supskidresa. Aldrig satt min fot i alperna förut, endast glidit runt i Norge o Sverige. För er inbitna festskidåkare, vad behöver man tänka på? Några tips och tricks helt enkelt. Gärna anpassat till just Val Thoréns. Har köpt liftkort för alla tre dalarna. Bokat via reseföretag.17 år gammal.

Jag tänker på till exempel;
- Vilka klubbar är bäst (i avseende av musik, priser och rolighet)
-Vilka klubbar ska man akta sig för
-Hur gör man bäst för att undvika att bli sjuk (tänker på höjdskillnaden jämfört med hemma)
-Var finns bästa afterskin?
-Vad ska man passa på att göra för att maximera resan?
Och massa mer...

Släng tips på mig och god tur! :)⛷

djundje

Medlem
Ska dit vecka 7 så är på jakt efter samma frågor/svar! Kan uppdatera dig efter jag vart där om du inte får några vettiga svar :D

Heddious

Aktiv medlem
För att undvika att bli sjuk: Drick ordentligt med vatten, komplettera gärna med ett glas resorb eller två de första dagarna. Slarva inte med mat och sömn, kroppen kommer inte hinna anpassa sig till höjden på så kort tid som en vecka = hela tiden lite högre puls = hela tiden lite tröttare kropp = behöver energi och vila.

Afterski: Folie Douce, 360, Snesko, Favelaterassen (vissa dagar), Le Monde. Och Saloon eller Frog om de har livemusik.
Sen vette fan rent allmänt hur hårda de är på åldersgränser numera, de kan vara rätt tuffa på bargatan under sportloven.

Och använd kondom, den årliga klamydiaepidemin drog igång för nån vecka sedan. *djup suck*

Och har ni stora liftkortet så ta er i kragen och utnyttja det. Mycket av den bästa åkningen här ligger inte i själva Val Thorens.

Pillard

Aktiv medlem
Hela byn lutar dessutom och det kan ibland vara sjukt smidigt att förflytta sig genom att använda hotellen och dess hissar :)

Wangler

Aktiv medlem
solskydd .. minns mina första resor som tonåring och på den tiden åkte vi inte med hjälmar å googles.. alla såg ut som sönderbrända engelsmän..man mår inte bra med solbränna och baksmälla...

kondom och en trevlig attityd. vässa inte i kön till nattklubben. vässa inte i lifkön. och som ovan skrev. drick vatten.. sov bra..
sen ska ni ju åka skidor också..kanske? :)
det löser sig tre dalarna har så det räcker.. inga dumgrejjer bara i offpistmiljö utan låt det vara med en guide isåfall.. annars får ni nog hålla er bredvid lift/pist.

ha nu en sjuhelvetes rolig resa

mvh
från de som körde st anton 1986 1987 1988
chamomix 1990 ( 89 var det lumpen som pajjade resan)
val thorens 2000-2003 och sen blev det lite andra orter
på vägen blev vi vuxna .. men jag längtar ibland tillbaka :)

Kungpulan

Ny medlem
Någon sa att ni inte ska tränga er i liftkön, men det är en nationalsport i alperna så jag tränger mig alltid och ingen säger något 😃 håll yttervarv så går det fortare att tränga sig

junkysailor

Ny medlem
Någon sa att ni inte ska tränga er i liftkön, men det är en nationalsport i alperna så jag tränger mig alltid och ingen säger något 😃 håll yttervarv så går det fortare att tränga sig
jag trodde inte ens att det fanns ett behov av att tränga sig? vad jag har hört så är det knappt några liftköer någonsin i alperna. men detta har jag dock hört från mina föräldrar som åkte på "det ljuva 80-talet" och deras minnen är säkert rätt så glorifierade.

Wangler

Aktiv medlem
jag trodde inte ens att det fanns ett behov av att tränga sig? vad jag har hört så är det knappt några liftköer någonsin i alperna. men detta har jag dock hört från mina föräldrar som åkte på "det ljuva 80-talet" och deras minnen är säkert rätt så glorifierade.
V9 kommer det vara knökfullt i liften.
Men oftast bara på morgonen och vid de liftarna som startar från byn. Liftarna uppe i systemet är det sällan köer i. 🙂.
Men som sagt ni kommer få asroligt.
Men se till å dricka vatten, sova å ta med solskydd . (Jag vet jag låter som en hönsmamma) . Men det är verkligen astrist om man mår dåligt för att man e lite bakis å har vätskebrist å på kuppen bränt sönder hela fejset så läpparna torkat ihop å man ser ut som en babian, man kan inte äta å man kan inte ens vara i solen i 2 minuter..
Val Thoréns by ligger på 2200 m om jag minns rätt. Det är högre än vad fler andra orter ens har sin högsta åkhöjd på å det märks när solen tittar fram. Sen är ni ibland uppe å åker på strax under 3000m.
Kondis å psyket tar stryk när du lägger in lite sena nätter på nattklubbar och samtidigt dricker rätt mycket alkohol å antagligen äter halvkass mat.

djundje

Medlem
Kan uppdatera dig lite då vi nu är på väg i bussen!

Kröka inte för hårt på bussen, men lagom är att rekommendera! Så länge ni har bra musik och ett gött gäng går det snabbt!

På båten mellan Danmark-Tyskland kan ni givetvis köpa billig alkohol. Köp inte för många flak öl eller likande, blir jobbigt att bära... Håll er till starkspriten och köp öl/cider i matbutikerna i Val Thorens istället. Det är billigare i Sverige även där :D

Det leggar inte alls på båten, så köp vad du vill!!

Mvh Wilhelm, fler uppdateringar kommer uppe i backen sen

Heddious

Aktiv medlem
Köp öl/cider i matbutikerna i Val Thorens istället.
FYI: Cider i Frankrike är inte som Rekordelig Skogsbär. Det närmaste "fulcider" man kan komma här är typ Smirnoff Ice, Skøll, Desperados, Cubanisto etc. Vad gäller fulöl så är Königsbier helt okej, och Belle Brasseuse hemsk.

Krök på bussen är för amatörer, orka må som en råtta redan på ankomstdagen. ;)
Jag har gjort x antal vändor som bussguide, och det har alltid funnits ett visst samband mellan vilka som dricker Jäger till lunch på bussen ner och vilka som blir sjuka efter halva veckan, just sayin..

farsan56

Aktiv medlem
Vart var såna här trådar på det glada 80-talet? Då vi satt duktigt bakis i varsin solstol på Rendl-beach och hade lååånglunch. Insmorda med alldeles för mycket Latschenkiefer.
Just det ja, det fanns ju inget internet.
Nån kunde ju ha ringt och sagt nåt, nä mobilen var visst inte uppfunnen heller.
Feta offpistskidor, ryggskydd, hjälm, tranciver, ballongsäckar, räddningsappar och ett uns av lavinkunskap. Haha det hade varit nåt det.
Alltså, det var mycket bättre förr när man inte visste utan bara gjorde.
Då är det kul att läsa trådar idag där någon frågar: hur ska jag säsonga? Och allt kommer förklarat.
Eller så kanske jag bara är avis på dagens säsongare.
Men tänk inte på mig ni, roa er ni bara.
Jag kan sitta här och vara bitter under tiden :)
Må de stora dumpen drabba er alla.
Eder Farsan

junkysailor

Ny medlem
Kan uppdatera dig lite då vi nu är på väg i bussen!

Kröka inte för hårt på bussen, men lagom är att rekommendera! Så länge ni har bra musik och ett gött gäng går det snabbt!

På båten mellan Danmark-Tyskland kan ni givetvis köpa billig alkohol. Köp inte för många flak öl eller likande, blir jobbigt att bära... Håll er till starkspriten och köp öl/cider i matbutikerna i Val Thorens istället. Det är billigare i Sverige även där :D

Det leggar inte alls på båten, så köp vad du vill!!

Mvh Wilhelm, fler uppdateringar kommer uppe i backen sen
Tack för infon! Jag ska försöka övertala mina polare om att vi ska ta det lugnt på bussen, framförallt med tanke på vad @Heddious sa.

Skönt att de inte leggar på båten, min kompis har nojat en hel del kring det.

Hur har ni det nu när ni är framme? Är de hårda med leg osv på after skin och nattklubbarna? Ah antar att du har massa god info att ge. :D

djundje

Medlem
Tack för infon! Jag ska försöka övertala mina polare om att vi ska ta det lugnt på bussen, framförallt med tanke på vad @Heddious sa.

Skönt att de inte leggar på båten, min kompis har nojat en hel del kring det.

Hur har ni det nu när ni är framme? Är de hårda med leg osv på after skin och nattklubbarna? Ah antar att du har massa god info att ge. :D
Sorry för sent svar! Mobilen gick sönder där uppe så har helt glömt av detta...

Men som sagt leggar dem inte på något ställe förutom folie douce! Kommer ni inte in där kan jag rekommendera att dra till 360bar istället, oxå en bra afterski i backen.

Efter dessa afterskis slutar borde ni ta er till lemonde, min favorit klubb/afterski. Riktigt skönt häng där med grym musik.

Malaysia är ett måste när det är bra DJ's på besök, annars tycker jag inte det var så kul. Le monde har olika event på onsdag/torsdagar som kan vara kul.

På saloon och underground kan du köpa den prisvärda drinken sex in the pist, mkt sprit för pengarna :P

Käka pommes och kyckling på Crewzer, riktigt goa fransmän som jobbar där. Ett litet krypin där man kan sätta sig och ta en öl och snacka om livet.
Annars är kebab stället på bar-gatan suveränt och billigt!!!

Om du åker med SummitWeek eller något liknande hjälper armbandet dig in på de flesta ställena, samt att du ofta slipper betala inträde.

Är det något mer är det bara att höra av sig då jag ligger i influensa, och har gjort det sen sekunden jag kom hem...

Allt gott, Wilhelm

djundje

Medlem
FYI: Cider i Frankrike är inte som Rekordelig Skogsbär. Det närmaste "fulcider" man kan komma här är typ Smirnoff Ice, Skøll, Desperados, Cubanisto etc. Vad gäller fulöl så är Königsbier helt okej, och Belle Brasseuse hemsk.

Krök på bussen är för amatörer, orka må som en råtta redan på ankomstdagen. ;)
Jag har gjort x antal vändor som bussguide, och det har alltid funnits ett visst samband mellan vilka som dricker Jäger till lunch på bussen ner och vilka som blir sjuka efter halva veckan, just sayin..
Missat din kommentar helt :P
Jag klarade av att vara igång hela bussresan, 5 timmar sömn, med en lagom fylla som gjorde att tiden rullade på gött!

Var uppe till minst 3 varje natt, men var i liften 09 alla dagar förutom en då vädret var urkasst! Vi var även ute kvällen innan hemgång, samt krökade lite lätt på bussen hem för att slippa få en akut bakis attack:P

Tryckte i mig väldigt mycket resorb och powerade för att slippa bakfyllan, det hjälpte faktiskt extremt bra!
Sjuk blev jag aldrig där uppe, men när jag kom hem... fy satan
Influensa i en vecka, och är fortfarande krasslig nästan 3 veckor efter...
Men det var värt det :D

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp