Uppdatera utrustningen

garfen

Ny medlem
Uppdatera utrustningen
Dax för en gammal gubbe att uppdatera utrustningen. Har läst runt men behöver lite
input från någon/några som har mer kolla än jag. Det har ju hänt en del har jag märkt
med prylarna jämfört med min gamla Duotone Mnt 158 (inköpt någon gång 97-98) med
Burton (freestyle?) bindningar och ett par Vans som känns mer som filt tofflor om man tittar
på lite nyare skor.

Har haft ett långt uppehåll från brädåkningen men efter att varit uppe två ggr. i
fjällen på senare tid med familjen och kört lite, så känner jag att det vore roligt att börja
åka lite mer. Jag är en högst medioker åkare som är 188 cm. och 88kg tung.

För mig har det varit mestadels två typer av åkning: i pist med fart och skärande svängar
(så jag vill ha en bräda med rejält kantgrepp och att den funkar med fart även i uppkörd
pist alá is-snö-is-snö...). Utanför pist, för att köra på lite mjukare grejjer,
har det mest blivit skogsåkning (vill ändå ha något som kan funka för lite "jobbigare"
offpist t.ex. vindpackat, skare,...). Alltså, inga hopp/snurr/trix etc.

Jag har haft funderingar på 2 olika brädor, Salomon Burner 171 och F2 Eliminator 165.

Burnern för att den verkar vara en bra bräda som kanske skulle passa mig och den finns att
få i butik och jag föredrar att kunna kolla lite närmare på grejjer innan jag köper. Vet dock
inte om den kanske kan vara för lång, speciellt när man skall harva runt i skog och helst
undvika att krocka med träd.

Elminatorn verkar vara så nära man kan komma en "riktig" freecarve bräda utan att behöva
köra hardboots och att den skall funka bra på många typer av underlag. Detta är iofs. grundat
på vad jag lyckats läsa mig till. Det som talar emot är att den kanske kan vara lite för
"extrem" för mig och att kanske är jobbig att hantera i lösare snö då den är mer tänkt som en BX bräda.
(någon som vet om man kan hitta en sådan i stockholmsområdet för att kolla på?)

När det gäller bindningar och boots så vill jag ha båda dessa i styva format. En bindning
som jag fastnat lite för är Salomon Caliber (var kan man hittad dessa?). Finns det ngt.
motsvarande i Burton? Som boots hade jag tänkt Burton eller Salomon (typ Salomon Malamute).

Skulle även vilja ha tips på någon snowboard butik i stockholm som har ett bra utbud
och där man också kanske skulle kunna få vettig hjälp (förutom här då :)

Kommentarer på ovanstående mottages tacksamt.

Tack på förhand!

goofyErra

Ny medlem
Uppdatera utrustningen
Skulle varmt rekommendera en Bataleon Undisputed 167cm (om du lyckas få tag i någon)
Den är lagom styv och har ett ruskigt grepp när du väl lägger ner den på kant.

Kör själv på en 163 och det fungerar grymt bra för mina 75kg.

Helldude

Ny medlem
Uppdatera utrustningen
Jag kan rekommendera Jones Snowboards The Flagship. En bräda för att ligga på skär eller köra offpist. Den hanterar i princip alla förhållanden väldigt väl. Jag åker på en själv och är väldigt nöjd, största problemet är nog att hitta en butik som har en i lager, dom har vart väldigt eftertraktade denna vinter.

http://www.jonessnowboards.com/boards/flagship

T

Thomsson

Guest
Uppdatera utrustningen
Nån sorts bräda med mage-traction och kanske camberrock låter ju som nåt åt dig.

Lib Tech Skunk Ape kan vara nåt för dig.

Långa modeller finns det också!

Doughboy

Aktiv medlem
Uppdatera utrustningen
Hör gärna av dig till mig via PM så ska jag tipsa dig om grymma prylar. Jag har något som verkligen skulle passa!!

Senast ändrad:

AdamClaeson

Medlem
Uppdatera utrustningen
deltab0arder sa:
IngemarH79 sa:
Burtons bindningar kan jag bara varna för, dyra kopior på Flux och dålig kvalitet.
Nu får ni ju ge er klanen.
Haha, true!

Burton vet fantamej vad dom sysslar med! Kört bräda de senaste 15 åren (Har dock nu börjat laborera med 2st bräda under fossingarna;)), har iaf testat ett antal olika märken och jag skulle nog se mig som en relativt duktig/avancerad åkare (har tävlat lite). Burton är klart det märke som levererar mest och bäst! Tycker det är konstigt att alla dissar Burton. Burton är ju för f*n ledande på marknaden (väntar på en dum kommentar från någon typ blabla, svensonmärke eller motsvarande). Enkelt svar till alla er. Vem är för närvarande bäst i världen på snowboard eller vilka??? Vad kör dom på? Jaja, nog om det...

Jag skulle vilja tipsa om Burton Custom Flying V - Slicear igenom det mesta en pist har att komma med + att den flyter grymt i pudret. Alternativet är T7:an som är styvare och gör den hårdaste hockyplanen till fluffigt puder!

Jag har varit riktigt nöjd med Missionbindningarna från Burton! I dem kan man stå på för kung och fosterland i och utanför pisten. Men även bra flex i parken... Snäppet upp skulle kunna vara Cartel:en...

För övrigt gällande Burton så har dom riktigt bra service! Knäckte en bräda i en olycklig landning i Charmonix för tre år sedan. Ringde Burton Sverige - gick in i en skidshop och hämtade ut en ny på garantin!

Sluta nu att hacka på Jake och gubbarna. Dom regerar ju!

T

Thomsson

Guest
Uppdatera utrustningen
Ingen själ kvar i burton ju, iaf inte sen dem gjorde det dumma med att slopa uninc och unincteamet.

Sen finns det ju mycket grejer som är bättre än burtons massproducerade till exempel signal som är handmade i USA.

Kaskar

Aktiv medlem
Uppdatera utrustningen
Ang. bräda så säger jag också Skunk Ape 169. Det hade jag lugnt köpt i år om jag inte gått på nya boots och bindningar denna säsong. Men det får du nog svårt att klämma på innan köp. Tror inte det finns några i Sverige till salu längre men Doughboy kanske kan dra i några trådar. Vill du klämma på en bräda så åk till Länna för de har en Burton Custom Flying-V 169 Wide inne. Men köp den inte för jag planerar att plocka upp den när Länna kör 90% rea till sommaren :P
Salomon Malamute tror jag också att dde har på Länna Sport.

Min åsikt om boots.

I år gick jag iaf all in för gubb-setup och köpte ett par Burton Driver X-boots. Jag provade det som fanns tillgängligt i skoväg i Sthlm som intresserade mig Burton Ion, 32 TM-two och Salomon Malamute men jag tyckte de var för mjuka. Så jag köpte ett par Driver X från Blå Tomaten. Pjäxvarning, men shit vilket stöd. Alla pratar om att brädan ska ha kantgrepp men skor och bindning spelar ju också en roll i det hela. Med Driver X kan man även plocka bort plastskenan i plösen och få en lite mjukare sko. Jag rekommenderar den varmt för gubbkörning.

riccweee

Ny medlem
Uppdatera utrustningen
Alltså, angående Burton debatten känner jag såhär. I korthet har dom för bred linje. med för många brädor. Om burton skulle trimma ner sitt sortiment till deras 5 bästa brädor män och kvinnor och slopa resten skulle folk snacka helt olika om Burton som märke. Om dom sedan skulle lägga ner alla gimicks och försäljningsknep så skulle dom säkert kunna vara kanske mest respekterade märket overall. However. Nu är det så att Burton är ett MEGA företag, som drivs av mestadels Pengar, och även av att driva industrin framåt. Oavsett vad ngn har att säga om Burton som företag så kan vi helt klart tacka dem för att snowboard industrin ser ut som den gör idag. Slutsats.
Om man vill köpa Burton, köp RÄTT Burton, för även om dom möjligtvist tappat mycket av sin snowboarder-snubbe själ, så vet dom fortfarande hur man tillverkar en riktigt bra bräda. Det är bara upp till köparen att utbilda sig nog att hitta fram i Burton Djungeln för att hitta en bräda värd att köpa.

så....... slut på den långa jävla rantan. Lite väl full nu, så jag kontroll läser väl imorn antar jag,........
godnatt.

AdamClaeson

Medlem
Uppdatera utrustningen
riccweee sa:
Alltså, angående Burton debatten känner jag såhär. I korthet har dom för bred linje. med för många brädor. Om burton skulle trimma ner sitt sortiment till deras 5 bästa brädor män och kvinnor och slopa resten skulle folk snacka helt olika om Burton som märke. Om dom sedan skulle lägga ner alla gimicks och försäljningsknep så skulle dom säkert kunna vara kanske mest respekterade märket overall. However. Nu är det så att Burton är ett MEGA företag, som drivs av mestadels Pengar, och även av att driva industrin framåt. Oavsett vad ngn har att säga om Burton som företag så kan vi helt klart tacka dem för att snowboard industrin ser ut som den gör idag. Slutsats.
Om man vill köpa Burton, köp RÄTT Burton, för även om dom möjligtvist tappat mycket av sin snowboarder-snubbe själ, så vet dom fortfarande hur man tillverkar en riktigt bra bräda. Det är bara upp till köparen att utbilda sig nog att hitta fram i Burton Djungeln för att hitta en bräda värd att köpa.

så....... slut på den långa jävla rantan. Lite väl full nu, så jag kontroll läser väl imorn antar jag,........
godnatt.
TRUE!

delta

Aktiv medlem
Uppdatera utrustningen
riccweee sa:
Bra där trots fyllan - undrar da hur det ser ut nyktert - next level rocket science? :)

Sen även om det inte är sa megamycket själ/snowboarder alltid bakom, försöker de ju fortfarande na vissa core grupper genom att ha andra/mindre märken som dessa grupper skall tilltalas av, dessutom till en lägre price point vilket krävs för att na fram. Helt enkelt en okej produkt, med "coolare" image, till lägre pris... exempelvis Forum, Special Blend, Analog...

Burton "original" är ju klart mest leisure-akare 25-35+ med cash i planboken som är beredda att betala mer.

Intressant tycker jag är att i Schweiz kör mycket av core gruppen pa burton (kolla in Laax exempelvis mkt högre grad Burton än "normalt") - varför? framgangsrika lokala spons-akare som Mu? Schweizare har mer cash? Tradition? But why? nagon?

Doughboy

Aktiv medlem
Uppdatera utrustningen
deltab0arder sa:
Intressant tycker jag är att i Schweiz kör mycket av core gruppen pa burton (kolla in Laax exempelvis mkt högre grad Burton än "normalt") - varför? framgangsrika lokala spons-akare som Mu? Schweizare har mer cash? Tradition? But why? nagon?
Jag upplever att det är så överallt, eller har jag fel? Burton är otroligt bra på att lyckas vara både "core" och mainstream. Eftersom jag själv inte tycker att Burton gör särskilt intressant produkter så har jag ingen aning vad det beror på men de är grymt skickliga på att fånga upp åkare från början och sedan hålla kvar även de som fortsätter uppåt i pris.

Något annat intressant med marknaden i Schweiz är att Never Summer säljer nästan 1000 brädor där i år. Med tanke på hur lite folk det bor i Schweiz så är det sjukt många "high end" brädor från en förhållandevis liten amerikansk tillverkare som nästan bara gör dyra brädor. Det kanske är som du säger att de generellt har mycket pengar i Schweiz och att medelåkaren förmodligen åker rätt mycket och därför har lite högra krav på sin utrustning.

T

Thomsson

Guest
Uppdatera utrustningen
AdamClaeson sa:
Thomsson sa:
Ingen själ kvar i burton ju, iaf inte sen dem gjorde det dumma med att slopa uninc och unincteamet.

Sen finns det ju mycket grejer som är bättre än burtons massproducerade till exempel signal som är handmade i USA.
snark...
"You're snarking because you know it's true".
Vill inte påstå att burton har dåliga brädor heller, men dem känns för "på" och pengadrivna.

Senast ändrad:

riccweee

Ny medlem
Uppdatera utrustningen
åh herregud :P finns inte nog kaffe i värdlen att få mig redo att gå till jobbet just nu, men whatever. Dags att kränga burton brädor :P
lol, nejrå, Men alltså, burton har ju bra core-type brädor, eller helt vanligt BRA brädor, som vilket annat märke som helst skulle få bra kred för, typ; Custom/custom X, Love, T6/T7, NUG, etc. bara sååååå mycket annat skräp också, plus att de e fan dyrt att åka burton, även om man har Pro-form hookups, dom e dyra helt enkelt....

delta

Aktiv medlem
Uppdatera utrustningen
riccweee sa:
core-type brädor, eller helt vanligt BRA brädor, som vilket annat märke som helst skulle få bra kred för, typ; Custom/custom X, Love, T6/T7, NUG, etc.
jag gråter av att se mitt älsklingsvapen för pipe dvs custom x kallas vanlig och bra :) men det stämmer antar jag, trots alla marketing efforts med peetu och kazu i spetsen så är det mest vanliga "turister" som tjackar den antar jag eller, riccweee?

Doughboy sa:
överallt,schweiz,NS=1000brädor
hmmm jag har tyvärr bristande erfarenhet geografiskt, är det så i sverige också att i parker syns mycket burton?
mitt trendöga har ofta känt att i schweiz-parkerna är det mkt burton, mkt nya och hela/rena kläder, samt lite stickers på utrustning (vilket kan implicera att den är ny)...
som jämf med österrike, där upplever jag att det är mer andra märken plus mer skitiga kläder och mer stickers som täcker brädor... utan att dyka för långt i nationella skillnader kanske det är så att österrikarna är lite mer som tyskarna att man får "vara som man vill och känner" medan schweizarna som det lilla folk de är, är lite mer mainstreamfokuserade att man måste hänga med stimmet.. hur det sen bidrar till ovan nämnda resultat är oklart för mig men gissa skulle man ju kunna...
de kanske gillar att ta sig till nya trender i CH också? många märken som startats där som blivit nagon sorts trend: nomis, clast, (eleven) osv osv

edit: kanske nog också betyder att de som besöker CH och inte bara locals har mer cash... bland annat svenskar - medan österrike har stora turistströmmar från vissa andra regioner som kanske inte lägger så stor vikt vid flashigt utseende...

Senast ändrad:

AdamClaeson

Medlem
Uppdatera utrustningen
Thomsson sa:
AdamClaeson sa:
Thomsson sa:

snark...
"You're snarking because you know it's true".
Vill inte påstå att burton har dåliga brädor heller, men dem känns för "på" och pengadrivna.
Hahaha, ja eller hur... Släpp hörnflaggan och kom in i matchen.

@ riccwee, ligger mycket i det du säger.

Varför är Burton dyrt?
1, dom gör gedigna produkter.
2, dom har byggt upp ett riktigt starkt varumärke. Inget fel i det. Snarare rätt! Orkar inte dra hur marknadsstrategi mm funkar för er ikväll...

Jag har aldrig sagt att Burton inte har mindre bra produkter. Burton är smarta och gör brädor både för svensson åkare och snubbar som Shaun White och Terje Haakonsen, för de anses väl ändå som hyffsade åkare eller? Den ena pinjönären efter den andra - de två bästa åkarna genom tiderna. Kan ju slänga in Jermy Jones där med - hyffsad hardcorekille... Ser du min poäng?

Är det fel att ha ett brett sortiment? Är man ett "sämre" märke för att man har ett brett sortiment? Förstår inte riktigt hur ni tänker då, heller inte varför man trackar ner på det företag som gjorde så att ni ens kan åka bräda idag. För det visste väl....? ;) Förklara gärna för mig?

Skulle inte vilja säga att Burton är dyrt med PRO-form... ;) Haft PRO-form i tre år och sparat massor av stålares... ;) Däremot kan jag hålla med om att en Burtonbräda i butik för gemene man är dyr. 6-7000 är mkt pengar. Men återigen, med ett starkt varumärke kan man ta bra betalt.

Kaskar

Aktiv medlem
Uppdatera utrustningen
Nu har ju tråden spårat ut till huruvida Burton är bra/sellout eller inte. Men för en medioker åkare så funkar ju det mesta av Burtons line-up oavsett kvalité. Det slår en Warp-bräda i alla fall samt att det faktiskt går att få tag på lite var stans (läs Stadium)

T

Thomsson

Guest
Uppdatera utrustningen
Adam: Va? Pratar du fotboll nu eller vad är det?

Bara du inte påstår att burton har nån sorts själ kvar i företaget så är jag nöjd.
Jag stödjer hellre ett mindre åkardrivet företag än nån pengagirig jätte. Det är så jag tänker.

Senast ändrad:

delta

Aktiv medlem
Uppdatera utrustningen
Nu blir jag snurrig:
-Vad kännetecknar ett företag med "själ"?
-Hur många företag drivs utan vinstintresse?

T

Thomsson

Guest
Uppdatera utrustningen
Kännetecknar själ: "We're in it cause we love boarding" känns som burton lämnade det för ett tag sen.

Alla företag drivs ju självklart av vinstintresse. Punkt.

garfen

Ny medlem
Uppdatera utrustningen
Tackar för alla tipsen. Brädorna som ni nämner verkar klart intressanta. Problemet är i första hand att det inte verkar helt lätta att få tag i. Eventuellt finns det en öppning på Undisputed, men den kostar c:a 6.500-7000 lax vilket kanske är aningen mer än vad en gubbe skall lägga på bara brädan. Har mailat Nidecker för att kolla vart man ev. hittar en Legend, men inget svar (surprise). Kommentar om Legend?. Hur som helst lutar det nog ändå åt Salomon Burner. Ingen som har något att säga om just den?

Vidare, är det någon som kan tipsa mig på styva bindningar som jag helst kan plocka upp i butik? Hur är det med Burton Castel (mest för att jag faktiskt sett dessa på riktigt)?

Ska även kolla upp Flux-tipset och vad Doughboy har för grejjer.

delta

Aktiv medlem
Uppdatera utrustningen
garfen sa:
Hur är det med Burton Castel
Den är ett slott :) Jo, alltsa Cartel är en ganska styv bindning som funkar till det mesta (utom jibb/tweak där den är lite styv i korken men det är ju inte det du skall göra), när jag själv fortfarande körde pist körde jag Burton Mission och hade inget att invända mot den, men Cartel har bättre features än Mission sa följdaktligen borde den funka bra ocksa. Ända iof som jag känner med Cartel är att jag ibland har lite dåligt hälgrepp i skon, det är förvisso ett sko/boot-problem i grund och botten, och där var stenhårda Ride Alpha lite bättre... jag har själv både Cartel vanliga och Cartel Restricted versionen och sistnämnda har större heelstrap/häl-rem som gör att foten sitter bättre fast - den är bättre för pist földaktligen. Tror det finns ett par dyrare bindningar från Burton som har samma heelstrap i vanliga versionen - men gå inte högre i pris än cartel om du skall ha Burton bindning - den är bra nog och högre är inte nog med bang for the buck.

AdamClaeson

Medlem
Uppdatera utrustningen
Thomsson sa:
Adam: Va? Pratar du fotboll nu eller vad är det?

Bara du inte påstår att burton har nån sorts själ kvar i företaget så är jag nöjd.
Jag stödjer hellre ett mindre åkardrivet företag än nån pengagirig jätte. Det är så jag tänker.
Haha, ett göteborgsuttryck... Kan också läsas gå hem och kamma dig, eller vad får dig att tro att jag skulle hålla med dig huruvida Burton inte har någon själ kvar eller ej...

Hursomhelst, Så håller jag inte alls med dig. Du menar alltså att Burton jobbar med snowboard för att dom inte gillar det utan för att dom bara vill tjäna pengar? Hahaha, kanske det dummaste jag hört på länge. Jake är väl kanske den människa som har mest själ för snowboard i branchen - hallå, han uppfann snowboarden! Att Burton sedan har blivit ett multiinternationellt megastort företag som tjänar mängder med pengar är en helst annan fråga! Är det fel att tjäna pengar på ens hobby, att utveckla sporten, att se till så att alla kan åka?

Skulle säga att Burton nästan har mest själ, dom skapar brädor sa att alla skall kunna åka. Eller tycker du bara att tonåringar med way-to-big-thirts som sätter trippla korkar har rätt att åka?

Slutligen @ Thomsson.... Kännetecknar själ: "We're in it cause we love boarding" känns som burton lämnade det för ett tag sen... Återigen, du tror alltså inte att personalen, ledningen, åkarna, designerna älskar att åka snowboard och det är därför dom jobbar med Burton?

Själv skiter jag fullständigt i om företaget jag köper mina produkter av är en jätte eller spillevink. För mig är det viktigt att dom gör bra produkter som håller en hög kvalité och passar min åkstil. Det tycker jag Burton gör. Punkt.

Senast ändrad:

delta

Aktiv medlem
Uppdatera utrustningen
Håller med Adam, plus ytterliggare några spins:
...slutar ett företag att vara rider-drivet bara för att ridern är 56? eller för att företaget blir stort?
...finns nog inget annat brädföretag som ger mer tillbaka till sporten i absoluta tal än dem, event-sponsring osv, klart är det marketing för dem med men det stoppar ju inte det faktum att det är bra.
...läs "om jake" på deras hemsida, om det stämmer så involverar han fortfarande åkare i beslutsprocessen, vilket också verkar logiskt att utnyttja deras kunskap.

Kaskar

Aktiv medlem
Uppdatera utrustningen
garfen sa:
Tackar för alla tipsen. Brädorna som ni nämner verkar klart intressanta. Problemet är i första hand att det inte verkar helt lätta att få tag i. Eventuellt finns det en öppning på Undisputed, men den kostar c:a 6.500-7000 lax vilket kanske är aningen mer än vad en gubbe skall lägga på bara brädan. Har mailat Nidecker för att kolla vart man ev. hittar en Legend, men inget svar (surprise). Kommentar om Legend?. Hur som helst lutar det nog ändå åt Salomon Burner. Ingen som har något att säga om just den?

Vidare, är det någon som kan tipsa mig på styva bindningar som jag helst kan plocka upp i butik? Hur är det med Burton Castel (mest för att jag faktiskt sett dessa på riktigt)?

Ska även kolla upp Flux-tipset och vad Doughboy har för grejjer.
Om du köper Burton med channel så finns det C60EST i butik på Stadium Barkaby. Kan finnas på Länna också. Styvt

snowcop

Ny medlem
Uppdatera utrustningen
Burton var ute redan för 15 år sedan när märken som Lib Tech osv började bli hippt. Numera orkar jag inte ens tänka tanken att köpa något annat än Burton, riktigt bra grejer enligt mig. Roligaste kommentaren är att Burton är för pengadrivna.. ja, det andra företagen slåss väl mot giganten för att ideellt kunna främja brädsporten.
Kan tillägga att jag åkt själv på allt från Lib till K2 under de dryga 20 år jag varit brädåkare.

Jag tror inte du (garfen) hade vantrivts på en Supermodel 164 och med det som nämns ovan; C60EST.
Lite bredare över nosen och hård (men inte hårt som ett spett som vissa av dom var förr i tiden), mjukare i mitten också än en Custom X som är min egen personliga favorit just nu.
Vanlig camber och trots nosen tror jag den har grymt skär på hårt underlag.
Jag har själv samma mått som dig och klämde mycket på den i höstas, innan valet föll på en Flying V istället.

Måste tillägga att jag INTE åkt på nya Supermodel, bara de äldre. (Därav tror jag en jäkla massa)
Men jag tror den passar mycket bra för den åkning du beskriver ovan i det första inlägget.

Clifford

Ny medlem
Uppdatera utrustningen
Jag kör F2 Eliminator sen något år tillbaka och tycker den funkar grymt bra i pist. Har inte testat den så mycket i offpist ännu, men för att åka i skog är den för stor och styv. Jag är större än dig och kör 168W, med Union Force-bindningar och Nike-boots.

Topp