Uppgradering av videokamera.

adamreivant

Ny medlem
Tja alla frirajdare!

Nu har jag bestämt mig för att uppgradera mig med en nya videokamera. Har förtillfället en Sony DCR-HC47 som funkar bra men jag söker något ännu bättre! Har hört en del snack om att man inte ska använda sig av Hårddisk kamera när man filmar sport så som Skidor. Så jag har kollat runt på lite olika kameror och har då fastnat för just dom här 2.

Panasonic NV-GS500
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4590707

Och

Panasonic HDC-SD9 (HD)
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7481889

Det är ju relativt stor prisskillnad mellan dom kamerorna. Så vad tycker ni, jag ska då ha kameran till stort sätt skidåkning och sportfilmning. Kom gärna med andra förslag också. Priset får ligga på max 9000kr.

A

Morot

Ny medlem
jag har också funderat på den första , den ska väll duga till ditt behov !! Men som sagt , du betalar för kvaliten , betalar du mindre får du oftast sämre kvalite och ju dyrare bättre kvalitet , men den här första NV - GS500 fungerar bra och har dugligt bra kvalitet !

Ska själv köpa den !

adamreivant

Ny medlem
Men samtidigt är den andra lite smidigare tror jag, plus att det är High Defenition. Men på 500 så är det ju också manuell fokusring. Vilket är väldigt bra! men ja är fortfarande lite osäker.

jeppenator

Aktiv medlem
den första kameran är grymt bra, du får jäkligt sjyssta färger, upplösning å kvallite.. jag känner minst 3!! kompisar som ville köpa en bra kamera för seriös filming och köpte en sån.. väldigt prisvärd.. du kan köpa till ett smoooth fisheye också för ungefär 1500:- å sen har du så du klarar dig hela vintern..

de är mitt tips

Robintrolin

Medlem
jeppenator sa:
den första kameran är grymt bra, du får jäkligt sjyssta färger, upplösning å kvallite.. jag känner minst 3!! kompisar som ville köpa en bra kamera för seriös filming och köpte en sån.. väldigt prisvärd.. du kan köpa till ett smoooth fisheye också för ungefär 1500:- å sen har du så du klarar dig hela vintern..

de är mitt tips
Lilla Jesper, ett redigt stativ är bra mycket viktigare än ett fisheye:) Fast det är ju vad jag tycker..

Senast ändrad:

jeppenator

Aktiv medlem
Robint sa:
jeppenator sa:

de är mitt tips
Lilla Jesper, ett redigt stativ är bra mycket viktigare än ett fisheye:) Fast det är ju vad jag tycker..
utgår ifrån att han äger ett atativ.. och att han bara vill ha ny kamera..
men de är bara vad jag tror Robin! :)

hampas

Medlem
Om du ska köra followcams så är ju 500 bättre för den väger ju lite mer och blir stadigare tror jag :)

adamreivant

Ny medlem
jeppenator sa:
Robint sa:
jeppenator sa:

de är mitt tips
utgår ifrån att han äger ett atativ.. och att han bara vill ha ny kamera..
men de är bara vad jag tror Robin! :)
Jolå jeppe, ja har ett redigt stativ :D!

georgdahlen

Ny medlem
I have the panasonic nv-gs 500. I am pretty pleased with it, but it isnt HD. It has a manual focus ring(very important). Nice menus and easy to customize your settings on the shutter speed and white balance. If you buy a vide angle lense(not fishey) you doesnt get those wierd black egdes and it is really nice fore follow cams.

superunknown

Ny medlem
Robint sa:
jeppenator sa:

de är mitt tips
sant, fast det beror också på vad du är ute efter att göra. ska du göra korta edits aka 4bi9 så är nog ett fisheye roligare, men ska man göra seriösare filmer och vill lägga ner tid på filmningen är ju såklart ett stativ bättre.

men on topic nu då, gs500 smeker SD9.

ska lista upp några saker som är sämre med SD9an

- den spelar in på minneskort, för det första komprimerar den mer, sen kan du inte spara materialet på samma sätt, det är häller inte bara att byta minneskort i backen som man kan göra med band. om du inte vill köpa massa minneskort för en massa pengar

- Den har sämre färger och detaljering än gs500, SD9an har bara 3st 1/6" ccd medans gs500an har 3st 1/4,7" stora ccd'er.

sen tror jag inte du har en manuel fokusring på SD9an häller. vilket är jävligt roligt/viktigt att ha.

SwedishMountain

Ny medlem
500:an tycker jag du skall satsa på!
3ccd är nog den viktigaste biten i jämnförelsen mellan dessa två. Jag tycker man ej ännu skall haka upp sig på att måste vara något HD-format. HD-format utan 3 chip känns lite som att koka oxfilen..??
Sen mikrofoningången också på 500:an.. om du funderar på att göra lite schyssta intervjuer eller liknande.
En sak att tänka på är att båda inte verkar ha analog in.. kan då bli komlpicerat med tex headcam eller dylikt.

/Swedish Mountain

adamreivant

Ny medlem
Drar upp tråden igen, pga farsgubben kan fixa canon kameror till ett väldigt rimligt pris. Ex som en Canon HF100 ord. pris 7850 :- som jag kan köpa för 5995:- tror jag tom. får ett 16gb kort på köpet.
då tänker jag om det är mer värt att köpa den istället för en GS500... vad tycker ni?

Känns mer värt att satsa på HF100 nu när ja får den för ungefär 3000kr billigare. då har jag ju också råd med ett riktigt bra vidvinkel :)

Canon HF100:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7387565

Väldigt tacksam för svar!

//Adam

niagi

Medlem
Om du kan fixa en HF10 så vore det bättre, beställde en från england igår faktiskt för £555 inkl frakt.
Du kan köpa från tyskland för dryg 7000:- t.ex. http://www.eg-electronics.com/product_info.php?pName=canon-hf10-p-8491

Minuset med HF100 är minnet, då det inte finns något inbyggt, vilket gör att du alltid måste byta kort om det blir fullt. HF 100 kan du däremot få för cirkus 6900:- från sverige även, kolla prisjakt.nu.

Den ska vara klart bättre än GS500an iaf :)

adamreivant

Ny medlem
niagi sa:
Om du kan fixa en HF10 så vore det bättre, beställde en från england igår faktiskt för £555 inkl frakt.
Du kan köpa från tyskland för dryg 7000:- t.ex. http://www.eg-electronics.com/product_info.php?pName=canon-hf10-p-8491

Minuset med HF100 är minnet, då det inte finns något inbyggt, vilket gör att du alltid måste byta kort om det blir fullt. HF 100 kan du däremot få för cirkus 6900:- från sverige även, kolla prisjakt.nu.

Den ska vara klart bättre än GS500an iaf :)
aa kan fixa HF10 också, för ungefär 7200:-
men det är ju en Hårddisk kamera? om det är så så är det så att den inte alls funkar bra i skidbacken och kyla. Men sen så är den enda skillnaden mellan HF100 o HF10 att HF10:an har inbyggt minne. Sen är dom ju nästan identiska. Så om jag köper en HF100 så slipper ju jag betala så förbannat mycket, och har samtidigt råd med lite tillbehör :) tex för 7000:- så får jag HF100+Vidvinkel+8gb minneskort.

adamreivant

Ny medlem
Kan också fixa en Canon HV30 för 6500:-
så nu står det mellan HV30 och HF100, säg vad ni tycker! om det är någon som har använt dom eller så :DD

niagi

Medlem
Jag väljer hellre en minneskortkamera, men jag har en extra hårddisk där jag kommer lagra alla originalfiler ifall någonting händer. det som är bra med dv kamera att du har ju alltid tillgång till originalklippen om du inte spelar över banden.

däremot tar även en minneskortkamera mer datorkraft, då de använder avchd formatet. Premier Pro CS4 kommer även ha native support för det formatet (äntligen).

4front

Ny medlem
jag har själv funderat på att köpa en ny video kamera och då har jag kollat på den första och jag tyker att du ska ta den

niagi

Medlem
problemet med 3ccd kameror är att de är väldigt dåliga i mörker, om de inte har något liknande sony's nightshot funktion... (vilket den är)

SebTorneus

Medlem
Har filmat hela den här säsongen med Hårddiskkameror, kan inte påstå att de inte pallar för kylan. Filmat dagar då det varit närmare -35 grader, och kameran har fungerat precis lika bra som på våren då tempen legat närmare 15 grader. Så det är inget att oroa sig över tycker jag. Sen vet jag ju inte hur stor skillnad det är från tillverkare till tillverkare, själv har jag kört på Sony i varje fall.

Jag var väldigt ANTI hårddisk före jag provade det själv, tyckte som många andra att band är grejen. Men nu när jag använt det ett år så är jag helt såld, får ta hur mycket utrymme eller datorkraft det vill, och det må vara lite bökigare att hitta igen sina klipp (AVCHD format) men det är helt klart värt det. Skönt som fasen att slippa banden i backen. Timelapse-filmning blir ju desto enklare också.

Liksom femton timmar HD 1080i, utan att byta något. Redigt bekvämt tycker jag. Så hårddisk tycker jag har fått en allt för "turistig" stämpel. Men så är det ju också ofta bland människor som "kan", att allt som är enkelt det är för nybörjare, man ska ta den svåra vägen om man är duktig. Nu säger jag inte att hårddisk är för professionell filmning, då kommer vi ju in på 16mm, 32mm 32mm HD och så vidare, en helt annan femma. Men nu snackar vi Freeride liksom, kameror för runt 10 papp.

DVD-kameror är det snarare som har problem med kylan, bildas lätt kondens på skivan om den tas in och ut ur jacka/väska/stuga/bil etc och då får du inte ens något material. Så det bör du hålla dig borta från. Rent generellt så brukar det bli lite sämre kvalité då du spelar in till ett minneskort istället för en hårddisk, så antingen band eller HDD, det är min röst. Nu manar jag inte hejvilt för hårddisk utan tar snarare upp mina egna åsikter och mina egna erfarenheter i ämnet, vilka var väldigt positiva, överraskande positiva.

/Theseb

Senast ändrad:

niagi

Medlem
Jag är inte orolig om kylan, det jag tänker mest på är vid "ostabila" tillfällen, eller när det är väldigt skakigt. Men för en hårddiskkamera kan passa för väldigt många...

SebTorneus

Medlem
Frågan är ju, i vilka lägen filmar man när det är väldigt skakigt? Och vart går gränsen för skakigt? Har filmat det mesta med kameran, ramlat vid followcam och den har åkt i backen, rullat några varv ner för landningen, och fortfarande spelat in varenda sekund med bibehållen kvalité. Så i det fallet tror jag band faktiskt är sämre. Samma sak när man åkt i bil över väg som ser ut som en kamelrygg i högre hastigheter, man själv känner att man är på väg ut genom taket men kameran klarar sig fint.

Har du provat filma med hårddisk förresten? Och vad för kamera var det isf?

niagi

Medlem
det e ju iof sant :) Filmade rätt så skakiga bilder i en bil i våras (med dv kamera) och det blev störningar då. Nej, jag har inte testat en hårddiskkamera någon gång, men däremot en minneskortskamera. Den fungerade fint men det var inga "tuffa" förhållanden då iof...

Jag tänker mer på det för jag har haft problem med en hårddisken i en bärbar dator förut... därav min oro för liknande i en kamera.

adamreivant

Ny medlem
Eller så kanske satsar man på en Panasonic NV-GS330 lr Canon FS11. dom är mycket billigare än HF100:an, jag har ju för tillfället en Sony DCR-HC47. Så det skulle nog vara ett riktigt lyft. Tänkte efter lite om jag verkligen behövde en GS500 eller en HF100. Och tror inte att jag filmar så mkt så att jag utnyttjar de. Så det kanske blir en GS330/FS11 endå :)

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp