Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Tänkte starta en tråd om vart Skistar/Åre borde bygga ut/om liftsystemet/backarna.
Så har ni några förslag så skriv!

Senast ändrad:

marer

Ny medlem
införskaffa rullband i alla uppförsbackar på transportsträckorna!
ev. jetpack uthyrning vid sidan om.

Utter

Ny medlem
Röj skog och bygg en ny lift för Bräcke. (tänk Kläppen)
En lift upp på västerskutan kanske?

H

Hjalles

Guest
Defenetivt uthyrning av jetpacks! Det är ett måste.

Senast ändrad:

wolwerin

Ny medlem
borta på grund av felaktig information.

bra tips förövrigt

mvh//
wolwerin

Senast ändrad:

Todd

Ny medlem
Själv hade jag önskat en jätteteleport i slutet av varje backe där man direkt kommer upp till start på den backe man väljer.Detta är alla skidåkares dröm...Det blir nämligen en OÄNDLIG BACKE!!! Fram tills Åre skaffar detta bojkottar jag dem till förmån för bättre alternativ...

Hej!!!

G

George_Hagi

Guest
men allvarligt talat när fan är det dags för ihopbyggnad av åre och tegefjäll? Det har ju snackats om detta sen åttitalet, vad är det som hindrar dem? en annan ide är ju att man bygger ihop systemet med huså på baksidan av skutan mot östra ravin eller toppen av tottliften

Knegoff

Ny medlem
Tror det är privata stug och markäger som sätter stopp för ihopbyggnaden av Tegefjäll och Åre men jag är inte helt säker. Någon annan som vet?

H

Hasse

Guest
Wolwerin: Ligger back?? Ja denna vinter kanske men alla andra vintrar så har dom gått plus flera miljoner om du har missat det. Så det finns nog pengar där iaf...

//H

wolwerin

Ny medlem
okej hasse jag beklagar för den felaktiga informationen!
men jag hörde på nyheterna att dem hade gort det eller så kanske jag hörde fel.
jag ska ändra på det :D

mvh//
wolwerin

eruanion

Ny medlem
Knegoff sa:
Tror det är privata stug och markäger som sätter stopp för ihopbyggnaden av Tegefjäll och Åre men jag är inte helt säker. Någon annan som vet?
Jag har också hört något sånt, men jag har för mig att skistar köpte marken för något år sen då området fick ny ägare (den gamla dog?). Någon som kan bekräfta detta?

A

a_ahlnas

Guest
byta ut tusenmeters liften lätt så man orkar vara på freeride weekend, jävla seg lift det. blir ju bara köande på freeride weekend. orka d

Håller med om att byta ut 1000-metersliften till en expresslift och att bygga en förbindelse mellan Tegefjäll och Åre. Dessutom vore det nice med antingen en speciell parklift som bara kan nås om man åker parken alternativt nån typ av parkpass så att köerna blir kortare.

Bajsmatte

Ny medlem
En lift från sjukhuset. Skulle ge ett nytt skidområde med bra terräng och länka ihop Åre med Björnen.

TheRealBubba

Ny medlem
Ersätt 1000-metern med en fyrstol från VM-6ans avstigning = ny, snabb väg upp till toppen. Ny pist från Kabin Berg, genom Västra Ravinen och Susabäcken till Fjällgården (Obs - EJ Östra Ravinen som ska lämnas orörd)

Byt ut Tottliften mot en fyrstol. Nya breda pister från Tott ned i Susabäcken.

Byt ut Tväråvalvsliftarna mot en fyrstol och pista bredare. Plus en ny fyrstol upp längs ravinen i Tväråvalvet.

Nytt skidtorg vid reningsverket i Vik med en sexstol upp till Björnen. Nya pister från Björnen och hela vägen ned till reningsverket.

Förläng Bräckeliften (= ny fyrstol) och backarna hela vägen ned till E14.

Bygg ett nytt system med två, tre stolliftar och nya pister på Baksidan.

När allt detta är gjort, plus att alla bygelliftar är utbytta mot stolar, då är det dags att bygga ihop Åre med Tegefjäll.

W

whirlybird

Guest
Wolwering. Förra året var skistars vinst 500 miljoner.

Så dom har en rätt skön reserv.

diplomat

Ny medlem
TheRealBubba sa:
Ersätt 1000-metern med en fyrstol från VM-6ans avstigning = ny, snabb väg upp till toppen. Ny pist från Kabin Berg, genom Västra Ravinen och Susabäcken till Fjällgården (Obs - EJ Östra Ravinen som ska lämnas orörd)

Byt ut Tväråvalvsliftarna mot en fyrstol och pista bredare. Plus en ny fyrstol upp längs ravinen i Tväråvalvet.

Nytt skidtorg vid reningsverket i Vik med en sexstol upp till Björnen. Nya pister från Björnen och hela vägen ned till reningsverket.

När allt detta är gjort, plus att alla bygelliftar är utbytta mot stolar, då är det dags att bygga ihop Åre med Tegefjäll.
Kan du inte lämna in en offert på vad detta kan kosta, låter inte helt omöjligt inom en 2-årperiod

Todd

Ny medlem
diplomat sa:
TheRealBubba sa:

Kan du inte lämna in en offert på vad detta kan kosta, låter inte helt omöjligt inom en 2-årperiod
Kommer kosta exakt 689 459 954kr och 18 öre. För de föreslagna nya liftarna. Om även alla skall bytas till stolsliftar kan ni lägga på cirkus en miljard...eller två

Senast ändrad:

TheRealBubba

Ny medlem
Knegoff sa:
Det må så vara, men vad är syftet med en sådan investering egentligen? Inte ger det någon ny skidåkning i alla fall.

wuchi

Ny medlem
ge fan i susabäcken och baksidan!

mer pister behöver vi inte.

bygg större park så vi slipper dessa jibbers i resten av systemet. bygg fler barnbackar/turistbackar så man slipper denna korvstoppning som blir i de annars så trevliga pisterna.

ni skulle bara våga bygga en lift upp på västerskutan. den är underbart fin som den är nu :)

liften ni borde investera i heter stighudar.

Tegetomten

Ny medlem
Bygg ihop Tege med ullådalen eller rödkullen måste vara nr 1, det är det fär mig ialla fall. Tycker inte heller vi behöver så mycket mer pist i Åre. låt det som är orört för bli så!

Senast ändrad:

Hallvar

Ny medlem
Anledningen till att Skistar inte bygger någon förbindelse mellan Tege och Ullådalen är som TheRealBubba sa att det inte ger någon skidåkning utan enbart en dryyg transport, det var iaf argumentet när jag jobbade på Skistar för några säsonger sedan...

A

aaaaaaaaa1231

Guest
Bygg en gondol med bra kapacitet med mellanstation lite längre ner än där tusenmetersliftens dalstation är. Sedan kan den fortsätta hela vägen upp på Åreskutan.

Wolverin, Hasse och Millonaire: Förra budget året var SkiStars vinst ca 200 miljoner. Efter köpet av Trysil visade deras sista kvartalrapport en förlust för perioden på lite över 200 mille. Då ska också ta med att deras balansomslutning för 2005-2006 redovisades till 2828 milj och det egna kapitalet uppgick efter det budgetåret till 1249 milj.

Så även om du faktiskt hade rätt i deras redovisade förlust Wolverine, så har SkiStar ändå en rätt bra grundplåt för att köpa en lift eller två.

Sen till den riktiga frågan.

Mitt förslag blir den tidigare nämna 6-stolsliften istället för dagens Tottlift. Den ligger nog inte så långt bort från verkligheten. Den är redan projketerad men fick stå tillbaka när VM kom till byn.

Den liften ska då ses som ett komplement till en stollift som går från Björnenområdet, upp över sadeln och vidare till toppen. Med möjlighet att kliva av och på i Sadeln. Det skulle bli det största som hänt svensk offpiståkning på många år.

holm000

Ny medlem
eruanion sa:
Knegoff sa:
Jag har också hört något sånt, men jag har för mig att skistar köpte marken för något år sen då området fick ny ägare (den gamla dog?). Någon som kan bekräfta detta?
Det är så att det är fortfarande dem som har tomterna mellan tegefjäll-åre som strular. Dem tycker det skulle störa natur lvet om man sätter upp en lift. alternativet är att bygga en ny kabinbana över området. detta skulle minska på störningen för djur osv. Detta är även tomtägarna emot men det är ngt som arbetas på hela tiden. Har själv sätt olika ritningar över området. både på tomtägarnas marker och på olika alternativ till liftar.

Men som sagt så är det bara ett "JA" från tomtägarna som behövs eftersom man har redan budjeterat en lift.

Någon som ska till Åre V.12 förresten?

DjNirre

Ny medlem
centralbyrakraten sa:
Sen till den riktiga frågan.
Den liften ska då ses som ett komplement till en stollift som går från Björnenområdet, upp över sadeln och vidare till toppen. Med möjlighet att kliva av och på i Sadeln. Det skulle bli det största som hänt svensk offpiståkning på många år.
Detta vore ju det ulltimata.. :D
Slår fast på detta med den stora klubban..

Bygg TUNNELBANA mellan Järpen och Staa, första etappen mellan Åre och Duved. Turistparkering kring Järpen, säsongare som hjälper till att bära turisterna fram till stugorna.. Flytta E14 (E75 för äldre generationer) och lägg den under mark. Fyll ut dalen med POMA knappliftar på högsta fart! Inför "körkort" för skidåkare som kvalificerar dig att åka olika liftar med hänsyn till omdöme och åkkunnighet.

gubbfan

Ny medlem
Alla vill ha fler liftar.
Men det primära är ju att sprida ut folket över berget. Därför skulle väl en bättre fungerande lift från centrala Åre upp till Sadeln eller högre, och en omvänt från Björnen vara det optimala.
Som det är nu samlas ju även många åkare som skulle må bättre av enklare åkning i Olympia och WC eftersom nuvarande Tottliften är så antik och offside. Och det är ju på gång eller hur. Lift mellan Åre o Duved är väl närmast bortkastade pengar.

Men att bygga ut för mycket uppåt förstör ju offpisten.
Åres bästa skidåkning är ju faktiskt den man får ta sej till för egen maskin. Låt det förbli så.

Knegoff

Ny medlem
TheRealBubba sa:
Knegoff sa:
Det må så vara, men vad är syftet med en sådan investering egentligen? Inte ger det någon ny skidåkning i alla fall.
Är väl inte riktigt skidåkningen vi är ute efter i det fallet, utan möjligheten att ta sig mellan åre och tege utan att använda sig av buss/bil. Är ju redan ganska trafikerat på vägen mellan duved och åre, är möjligt att en lift mellan tege och åre inte skulle göra någon skillnad men det var det syftet jag tänkte på alla fall.

Snooo

Ny medlem
Jag tror att det bästa är om man bygger ut Tott och Sadel området med nya expressliftar och att man fixar/bättrar backarna där, då skulle Olympiaområdet bli avlastat och Tott-Sadelområdet skulle bli perfekt för (barn)familjer (som annars blokerar backarna i centrala Åre).

Tusenmetersliften MÅSTE omedlbart bytas ut till en expresslift!

Om man köper leitners snabbaste expresslift som går 5,6 m/s och sätter den i tusenmetern så skulle det endast ta 2,6 minuter upp.

Edlund

Ny medlem
Gör inte off-pisten lättåtkomlig och röj inga nya pister. Annars är det fritt fram för förändringar...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp