Riktiga kopplingsbara gondoler är dock sjukt dyra. Och med en mellanstation blir de ju ännu dyrare....
Kläppens gondol med lyfthöjd på ca 300 m och en mellanstation kostade tex ca 95 Mkr 2016. (En kopplingsbar 6-stol låg då på ca 50-60 Mkr tror jag.)
Att dra gondolerna upp på skutan lär ju öka på prislappen en hel del. Vore absolut en sjyst lösning, men rätt dyr. Att istället ha en matarlift i form av enklare, ej kopplingsbar gondoler, som saktar in vid av o påstigning (och kanske även vid en mellanstation tex vid torget) och där 4-6 gondoler sitter ihop skulle kanske vara gott nog och kunna lösa problemen. Dessutom tycker jag personligen att det är rätt charmigt med gondoler som går mellan husen på en skidort.....
En vanlig gondol med mellanstation som i Kläppen gör också att bara varannan gondol kan nyttjas från dalstationen om man räknar med många påstigande vid mellanstationen. Gondolen känns då tyvärr inte så effektiv......
(Har man en mellanstation tänkt bara för avstigning/som vändstation vid dåligt väder högre upp blir just det inte ett problem....)
När Sälen´s lokala näringsliv tillsammans med Skistar lyckades att bygga en flygplats för 500 millioner, så bör Åre´s näringsliv, kommun och Skistar klara av 200 millioner för en schysst Funitel.
Jag fattar att det är en tung investering, men den kommer att säkra upp Åre som destination. De som åker till Åre har råd att betala för sig både i form av Hyra, Liftkort, Restaurang, Hotell och Shopping. Vad skulle Hansson dra in vid 10% flera kunder? Werséns?Holiday Club? Copperhill?
Utan Högzon är Åre sämsta stället i Sverige. Lågzon har som oftast rutten snö under hela säsongen. Högzon är den enda anledningen att jag åker till Åre. Det är fantastiskt där uppe de 70 dagarna det är uppe.
Att chansa på att Högzon är öppet är värt varje krona för mig, skulle anslå att det är 50/50 om det är öppet under januari, feb och mars.
Utan Kabinbanan/Skjutgondolen kommer jag att lämna Åre, då Olympiagondolen inte har kapacitet nog med de 20.000 skidåkare som vill upp till högzon en bra dag. Det är inte intressant att åka WC, VM8a, Olympia Gondol till toppen, det måste ju vara en riktig "snål" smålänning som har tänkt ut det..
Är ju inte så långt mellan Småland och Ängelholm.. Men nu behöver Familjen Paulsson ta lead, samla investerare, för att dra fram lädret.