Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Alex27

Medlem
Nä, inte Störtloppsbacken som ligger väster om Gästrappet och bara är öppen för tränande o tävlande, utan VM-störtloppet som ligger öster om Gästrappet. Ta World Cup-leden mot VM6, åk förbi Gästrappet, sedan kommer du till VM-störloppet. Den övre delen öppnas typ bara för VM. De behöver göra en tunnel för leden där för att backen skall bli åkbar hela vägen uppifrån. Nedre delen brukar dock vara öppen vad jag har kunnat se. Backen ansluter till Gästrappet vid Bräckevägen och fortsätter sedan skiers left efter Årevägen
Fel av mig, men det är ju lite så att det är inte så många som hittar till den här backen heller

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Kanske inte en fråga om liftsystemet, men jag tittade på en lägenhet söder om Hermelinbacken (mellan Björnen och Sadelexpressen) och insåg att man måste köra runt hela området för att komma ut till E14.
Känns lite dumt när det finns vägar ner till E14 under södra Sadeln.
Man hade gärna fått bygga ihop dem med ca 130 meter väg.

Då hade man tom kunnat ta en genväg när man ska in till Åre via påfarten nere mittemot Vik. :)

Bilagor

• Sadeln.png
    Sadeln.png
    250.5 KB · Besök: 174

zerode

Aktiv medlem
Kanske inte en fråga om liftsystemet, men jag tittade på en lägenhet söder om Hermelinbacken (mellan Björnen och Sadelexpressen) och insåg att man måste köra runt hela området för att komma ut till E14.

Då hade man tom kunnat ta en genväg när man ska in till Åre via påfarten nere mittemot Vik. :)

De som bor i Vik tycker däremot inte att det är så dumt att de som bor i Sadeln med omnejd får åka runt ;)

Alex27

Medlem

Det förstör ju typ deras tomter men är ju en bra idé. Längre bak i tråden läste jag att om man bygger en bättre avfart där hade det kostat väldigt mycket och jag tror att Åre kommun inte ville göra det. Men om det väl blir av kommer ju idén med ett skidtorg i vik tillbaka. Med parkering, någon resturang och gondollift upp till sadeln dalstation. När de byggde sadel expressen har jag hört att de egentligen ville starta liften nere vid vik

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det förstör ju typ deras tomter men är ju en bra idé. Längre bak i tråden läste jag att om man bygger en bättre avfart där hade det kostat väldigt mycket och jag tror att Åre kommun inte ville göra det. Men om det väl blir av kommer ju idén med ett skidtorg i vik tillbaka. Med parkering, någon resturang och gondollift upp till sadeln dalstation. När de byggde sadel expressen har jag hört att de egentligen ville starta liften nere vid vik
Man hade ju kunnat bebygga området väster om Sadelexpressen med Sadeln-liknande hus och ha en skidnedfart i mitten; ja egentligen hela vägen ner till Vik.
En skidnedfart och en ankarlift upp till Sadelexpressen.

Alex27

Medlem
Man hade ju kunnat bebygga området väster om Sadelexpressen med Sadeln-liknande hus och ha en skidnedfart i mitten; ja egentligen hela vägen ner till Vik.
En skidnedfart och en ankarlift upp till Sadelexpressen.
Jag tror däremot att en ankarlift inte hade varit så populärt för folk som vill upp till sadeln. De vill ha det effektivt och bara sätta sig i en gondol lift. Kom däremot på nu att då blir trycket på sadelexpressen ännu högre än vad det är nu och då kan det ju bli extremt långa köer. Sedan är det ju dyrt också

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag tror däremot att en ankarlift inte hade varit så populärt för folk som vill upp till sadeln. De vill ha det effektivt och bara sätta sig i en gondol lift. Kom däremot på nu att då blir trycket på sadelexpressen ännu högre än vad det är nu och då kan det ju bli extremt långa köer. Sedan är det ju dyrt också
Fördelen med en ankarlift är att nybörjare/barnfamiljer kan hålla sig till backen mellan Sadeln och Vik. Då blir den både transport för de boende längs med nedfarten upp till Sadelexpressen och en nybörjarebacke.

Ankarlift finns ju flera av i området; den längs med Hermelinbacken är ju en ankarlift.

arne

Medlem
Tänkte passa på att fråga alla vilken pist i Åre som är bäst om man tänker på lutning, om den håller hela dagen, pistning etc.
Själv funderar jag på Lundsrappet, brukar hålla sig hela dagen och en lång backe. Det kan ju däremot vara så att första branten blir läskig att åka för att det är is överallt t.ex nyår i år.

Hummeln är oftast bra ende offpist-pisten i lågzon - och sällan kö.
WC är rolig om det inte är för mycket stenhårda pucklar.
Lundsrappet om man siktar på att maximera höjdmeter.
Allt på högzon är ju bra när det är öppet.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hummeln är oftast bra ende offpist-pisten i lågzon - och sällan kö.
WC är rolig om det inte är för mycket stenhårda pucklar.
Lundsrappet om man siktar på att maximera höjdmeter.
Allt på högzon är ju bra när det är öppet.
På tall om off-pist och Hummeln så kom jag att tänka på den klippan mellan östra och västra ravin; är den något att ha att åka ner på? Eller är det bara jobbigt och kort?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag nämnde någon gång i vintras att jag tycker man borde gräva ner E14 genom Åre; ungefär från lilla tunneln vid VM-området till någonstans öster om Tott (typ i höjd med Systembolaget/Coop/Jumpyard) och göra om den delen till en lokalgata.

Jag hittade av en slump att skidorten Zell Am See i Österrike har en tunnel under/förbi sin ort för att landsvägen som går genom byn ska slippa en massa trafik.
Deras tunnel är 5,1 km, mitt förslag för Åre hade inneburit ca 2 km tunnel.
Kan dem så kan väl vi? :)

Trevlig sommar allesammans!

Bilagor

• 200px-Schmittentunnel.JPG
    200px-Schmittentunnel.JPG
    10.2 KB · Besök: 49
  • E14.png
    E14.png
    109.2 KB · Besök: 51

Marsun94

Medlem
Inte för att det har nåt med Skitstar att göra, men:

Compagnie des Alpes

Compagnie des Alpes verkar ha gått ut med att de ska investera MERA för att kompensera de förlorade 2 Corona åren. Lite orationellt att investera mera efter förluster, men det sätter en viss ton på hur branschen agerar runt om i världen.

Tycker i övrigt det är bra med sådana framtids-pm som Kåbdalis och Idre Fjäll har gått ut med. Det ger mer framtidstro än att man håller allt hemligt (som i Sälen, Åre osv).

fredw

Aktiv medlem
Verkar smart och i linje med hur proaktivt en del flygbolag jobbar just nu. Allas resvanor har förändrats av pandemin och ska nu ”starta om”. Marknaden för resande kommer att ritas om i grunden och även om ”kakan” kanske inte blir så stor som förut så kommer de som är mest framåt nu att kunna öka sina andelar. Då gäller det att synas och inte bara hoppas att de gamla kunderna återvänder automatiskt.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Sitter och smälter bort här i högtrycksvärmen och i brist på AC på kontoret så drömmer man om snö. :)
Läste att Åre kommun allt mer planerar kring att utveckla Björnänge nedanför Björnen; att skapa ett sammanhållet och ganska tätbebyggt centrum där. Och att man vill koppla ihop detta med övriga Björnen.
Det fick mig att fundera lite; hur kan man utveckla centrumet och hur kan man koppla ihop de två områdena.

Första tanken är kring E14-avfarten. Denna är idag tämligen kaosartad under högtrycksveckorna.
Det jag ser som bästa lösning är att göra en ganska stor planfri korsning; Låta E14 gå i en tunnel under ett område framför dagens matbutik/väg till Björnen med avfarter och påfarter.
Det gör att trafiken blir smidigare och man kan utgå ifrån detta med centrumbebyggelsen.
Jag tänker mig att man utifrån detta bygger ner mot järnvägen. Man har uttryckt vilja om att få till en järnvägsstation vid järnvägen så då är det ganska rimligt att bebygga neråt dit.

Sedan är frågan hur man kan koppla ihop de två delarna.
Jag ser två vägar som man kan koppla ihop dem; med en skidnedfart från Björnenberget nedanför Falken förbi Hårbörsta österifrån och en skidnedfart nedifrån Björnenliftens dalstation förbi nya ridskolan västerifrån.

Den östra nedfarten kom jag på redan i vintras då jag hyrde lägenhet i Falken; det går ner en skidväg från Copperhillliften som slutar rakt ovanför Falken. Redan då slog det mig att hade den fortsatt under Björnenvägen/Copperhillvägen så hade den kunnat gå på utsidan av Falken/Bävern ovanför skogen och ansluta till existerande skidvägar i höjd med Älgen.
Detta kan man göra och sedan dra en väg genom skogen ner till fältet bredvid Hårbörsta ner till Björnänge.
Man hade även kunnat dra en släplift här; ca 700/780 meter lång.

Den västra nedfarten vore en skidväg från Björnenliftens dalstation längs med Björnenvägens nedersta del förbi/under ridskolans väg ner till dagens E14.
Här skulle man kunna anlägga en sittlift för att ansluta till Björnen även för ickeskidburna. Spontant skulle jag vilja dra den till Björnenliften, men om man ska dra den för att koppla ihop områdena så bör den dras till Valletorget på något sätt.

Hur sedan de ska gå in i Björnänge Centrum beror på hur centrumet utformas. Men jag hade gärna sett iallafall en av nedfarterna gå genom hela området ända ner till järnvägen. Det hade gett stora delar av området ski-in/ski-out. Hade nog varit välkommet då det är en del höjdskillnader mellan järnvägen och E14.
En av liftarna hade kunnat börja nere vid järnvägen, den andra vid E14-avfarten och då hade man kunnat ha en parkering där; det hade avlastat parkeringarna i Björnen.

Lite spontana tankar här; är något helsnurrigt så skyller jag på 30 grader och vattenbrist. Nu dags för lunch utomhus. Bifogar lite Eniroklotter :)

Glad midsommar!

Bilagor

• Björnenpng.png
    Björnenpng.png
    529.2 KB · Besök: 94
Senast ändrad:

Manolito

Ny medlem
Verkar som att de finns en relativt maffig plan för liftsystemet inkluderat i senaste versionen av projektet kring Rödkullen. Om/när det sker är väl en annan fråga.

ef4b4780-cbcb-4f77-ac3d-9ce76728b313.jpeg

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Oj, det var inte illa. Flera nya liftar och bebyggelse mellan Ullådalsvägen och skidvägen ända till Bräckliften minsann.
Kul att man har med Peak-2-Peak-liften!
Tillägg: Gillar de planerade nya skidvägarna genom området och även på utsidan av Ullådalsvägen. Ju mer ski-in/ski-out, desto bättre.

Var hittade du denna? Har försökt hitta några planer, men inte fått något vidare napp.

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Skidabstinensen börjar göra sig påmind så jag satt och tittade på Fatmap-appen på diverse skidorter och drömde om snö.
Kom att tänka på det PistCarver ofta nämner om Åre att man utökar turistbäddarna, men inte skidområdet när jag tittade på Totthummeln; detta stora skogsbeprydda berg mellan Tottliften och Sadelexpressen.

Jag har svårt att acceptera att det är omöjligt att få till åkning där och med Fatmap och deras utmärkta 3D-berg så ser man att det absolut borde gå att få till en åkning från toppen av Högåsliften ner till Tottliften.
Jag dristade mig även att göra en svart pist från toppen av berget ner till tidigare nämnda pist, tänker mig en liten knapplift från toppen av Tottexpressen upp till bergets topp så kan man sen åka ner.

Nedanför så drar jag en transportlift mellan ovanför Åre Sjukhus till Tottliften under elstolparna. Det har nämnts förut att man planerat för skidväg där så jag tänker mig att det är ett utmärkt tillfälle att göra detta nu.
Drar även ner skidvägen till korsningen Tottvägen/Kurortsvägen. Det går en bäck med sparad skog där så tänker att en väg ner där förenklar för boenden i området att iallafall få ski-out. :)
Fördelen är att expandera skidområdet, inkludera fler delar av Åre (och möjligheten att komma upp i skidområdet) och skapa fler alternativ mellan Åre och Sadeln/Björnen om det blåser mycket.

Tog lite printscreens från olika vinklar; hoppas det framgår hur jag tänker.

Bilagor

• Totthummeln 1PNG.png
    Totthummeln 1PNG.png
    601.5 KB · Besök: 81
  • Totthummeln 2PNG.png
    Totthummeln 2PNG.png
    998.4 KB · Besök: 82
  • Totthummeln 3PNG.png
    Totthummeln 3PNG.png
    645.3 KB · Besök: 82
När det blåser så mycket att sadelexpressen stänger, tycker jag att det är bra att Copperhill/Björnen/Sadel gängen har svårt att ta sig till wc/vm6a. Detta då högzon i regel då är stängd och det redan är kaos med befintlig skidåkare ifrån byn/bussarna.

Jag tror det är bättre att investera i en express för att ersätta järven/vargen så att det blir attraktivare att åka i björnen på blåsiga dagar.

Ska det byggas ankarliftar (vilket är otidsenligt i 2021) så ser jag hellre lift nord-öster om getvalsbacken upp till lillfjället eller lillskutan, vilket avlastar sadelen nu efter att millionprogrammet i Sadelåsen är ferdigt utbyggd.

fredw

Aktiv medlem
Jag tänker ”bättre ankarliftar än alltför få liftar”, åtminstone när det gäller centrala delar av det potentiella skidsystemet inom Sveriges största skidort. Många svenskar vill inget hellre än att tillbringa hela vintrarna i Schweiz (tidigare) ofta märkligt skruttiga liftar. Kanske kan man köpa loss något begagnat från kontinenten. Eller från Svanstein etc

Åre har ett mycket fint skidberg men inte det köpstarka kundunderlag och väder som finns i Arlberg eller Portes du Soleil, och man får inte låta storvulna planer som aldrig blir förverkligade stå i vägen för enkla, billigare och realistiska lösningar.

Hög tid att bara lösa problemen, på ett eller annat sätt. Börja t ex med en replift på tusenmetersplatån. Jag kommer dit, garanterat. Kanske t o m kan komma dit och hjälpa till med bygget oavlönad. Hur svårt kan det vara? Vad kostar en lång replift? Kan man låta den vara obemannad? Tänk! Gör något!

Senast ändrad:

arne

Medlem
Jag tänker ”bättre ankarliftar än alltför få liftar”, åtminstone när det gäller centrala delar av det potentiella skidsystemet inom Sveriges största skidort. Många svenskar vill inget hellre än att tillbringa hela vintrarna i Schweiz (tidigare) ofta märkligt skruttiga liftar. Kanske kan man köpa loss något begagnat från kontinenten. Eller från Svanstein etc

Åre har ett mycket fint skidberg men inte det köpstarka kundunderlag och väder som finns i Arlberg eller Portes du Soleil, och man får inte låta storvulna planer som aldrig blir förverkligade stå i vägen för enkla, billigare och realistiska lösningar.

Hög tid att bara lösa problemen, på ett eller annat sätt. Börja t ex med en replift på tusenmetersplatån. Jag kommer dit, garanterat. Kanske t o m kan komma dit och hjälpa till med bygget oavlönad. Hur svårt kan det vara? Vad kostar en lång replift? Kan man låta den vara obemannad? Tänk! Gör något!

Det finns en skillnad mot vad jag vill (liftar som går i alla väder upp på toppen), och vad som behövs (större kapacitet i blå/röda backar när det är dåligt väder). Att uppgradera liftarna i Björnen och rödkullen till snabba 6/8-stolsliftar är nog den bästa lösningen på det senare. För mig så skulle de gärna få ersätta 1000m (gärna från hummeln) och tväråvalvsliftarna med ett par snabba 4-stolsliftar.

Anzom

Aktiv medlem
Hört om planer för satsningar i lågzon framöver som om de blir av kan bli intressanta. Delvis nytänk, men inga direkt nya backar utan mer för att få ett bättre flöde.

Högzon. I bästa fall en ankarlift istället för tusenmetaren.. Kabins ersättare verkar inte direkt ha någon tydlig plan än.

Myrsteg fram på skutan :)

arne

Medlem
Hört om planer för satsningar i lågzon framöver som om de blir av kan bli intressanta. Delvis nytänk, men inga direkt nya backar utan mer för att få ett bättre flöde.

Högzon. I bästa fall en ankarlift istället för tusenmetaren.. Kabins ersättare verkar inte direkt ha någon tydlig plan än.

Myrsteg fram på skutan :)

Gäller att tänka positivt, och det är ju bra för motionen att fortsätta knata upp på toppen och större chans för bra snö om vi inte är så många där (de borde sluta med skotertransporten tycker jag).

PisteCarver

Aktiv medlem

Är det inte rimligt att kräva av ett företag med Skistars ekonomiska resurser att de skapar ett liftsystem som i alla fall på något sätt kan jämföras med en modern skidort i Alperna?
De tar lika mycket betalt för liftkortet.
Vi skåningar har samma avstånd till båda ställena och det finns tyvärr inte på kartan att man skulle välja Åre som resmål. Det hade dock inte behövt vara så.

Hawk100

Aktiv medlem
Jag tycker det påminner om när Ericsson fick ekonomer som bestämde i ledningen och man drog ner på FoU. Lägre kostnader och högre vinster till en början, men efter ett tag hade konkurrenterna kommit i kapp och gått om….
Ett tag var man illa ute men nu har man en ledning som inser att man måste satsa för att fortsätta vara relevanta och attraktiva….
Skistar har väl inga riktigt allvarliga konkurrenter i Skandinavien och kan nog därför klara sig rätt länge utan att förbättra sin kärnprodukt - skidområdet inklusive liftar…..
Men förhoppningsvis blir det fler och fler som tröttnar så det börjar visar sig i det ekonomiska resultatet. Först då kanske de lägger om sin strategi!

fredw

Aktiv medlem
Jag är "skåning" (som numera tack vare PC kan skillnaden mellan "mög" och "skröfs"...) och valde iofs Åre i vintras men det hade mer med nostalgi och Covid att göra. Det är svårt att bedöma hur man bäst får ekonomi i att äga/driva en större skidort i Skandinavien - ett alternativ är ju att "suga ut det göttaste" - inte är det väl så man tänker? Och som sagt, vår älskade Åreskuta känns dåligt utnyttjad och kvoten bäddar/liftkapacitet verkar alltmer kritisk.

arne

Medlem
Är det inte rimligt att kräva av ett företag med Skistars ekonomiska resurser att de skapar ett liftsystem som i alla fall på något sätt kan jämföras med en modern skidort i Alperna?
De tar lika mycket betalt för liftkortet.
Vi skåningar har samma avstånd till båda ställena och det finns tyvärr inte på kartan att man skulle välja Åre som resmål. Det hade dock inte behövt vara så.

Om (När) SJ skulle införa nattåg från Stockholm - Geneve/Milano/Innsbruck så skulle jag nog också överge Åre och skaffa en lägenhet i alperna. Att flyga ner till alperna för 2 dagars skidåkning tycker jag inte känns rätt, men att ta tåget till Åre kan jag göra. Nu har också barnen blivit stora så jag kan åka alla de bra veckorna (April).

fredw

Aktiv medlem
Om (När) SJ skulle införa nattåg från Stockholm - Geneve/Milano/Innsbruck så skulle jag nog också överge Åre och skaffa en lägenhet i alperna. Att flyga ner till alperna för 2 dagars skidåkning tycker jag inte känns rätt, men att ta tåget till Åre kan jag göra. Nu har också barnen blivit stora så jag kan åka alla de bra veckorna (April).
Att "klimatkompensera" en t.o.r. flyg till alperna kostar iofs inte många hundralappar, om man nu tror på sådant.
Jag instämmer annars, tog själv nattåget Karlskrona-Åre-Karlskrona över helgerna när jag gjorde lumpen (och ni skattebetalare snällt ovetande betalade resan...) Men Åre saknar väl egentligen inte besökare. Det är istället vissa av oss som saknar en del i Åre, och risken är att fler sällar sig till vår skara. Fast mest handlar det nog om frustration - det borde kunna vara bättre i Åre.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Instämmer. Klart de stora liftarna ska vara sittliftar (typ att Tottliften fortfarande är ankarlift som går genom stora skidnedfarter är ytterst märkligt), men att mindre liftar är ankarliftar gör mig ingenting.
Särskilt när vi pratar om uppe i Åre högzon. Hellre en ankarlift som kan vara öppen ofta än en sittlift som måste stänga när det blåser lite.

En bra lösning som bl.a. finns i Trysil upp på Högegga är knappliftar som aktiveras när någon kommer dit. De står som i ett ställ och släpps när någon passerar porten.
Tror tom den är obemannad.

PisteCarver

Aktiv medlem
Horisonten ser ju lite olika ut beroende på varifrån man tittar. Härifrån sett är Stockholm nånting som ligger långt norrut och Hamburg och Berlin känns mer ”hemma”.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp