Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

PisteCarver

Aktiv medlem
Apropå den uppkomna diskussionen om fallhöjdsfusk:
Man har ju sedan länge på vissa orter ”snögaranti”.
Seriösa skidorter kan väl börja marknadsföra sig med ”Fallhöjdsgaranti”!💡
Har kollat Åre och de är seriösa med fallhöjden!😲(y)
Vi skidåkare kräver: Fallhöjd för pengarna!😃

Vore intressant att höra vad en auktoritet på området som @Ivo del Brallo anser?😉

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem

Vore intressant att höra vad en auktoritet på området som @Ivo del Brallo anser?😉

Jag drar även paralleller till diskussionen om uppgivet antal pistkilometer där det mäts väldigt generöst och kreativt.

farsan56

Aktiv medlem
Ett annat fenomen är att snön smälter/sjunker ihop mycket fortare på berget än på hemsidorna. Måste bero på något teknikstrul, inte kan dom väl strunta i att uppdatera. Hemska tanke!
@Ivo del Brallo ta med mätstickan när du ändå är i farten.

Ivo del Brallo

Aktiv medlem

Absolut.
Någon form av fallhöjdsgaranti eller certifiering skulle nog behövas.
Det finns ju flera anläggningar, vars fallhöjder visserligen stämmer men inkluderar flacka partier/transportsträckor. Ex Romme och flera anläggningar i Sälen borde skriva ner fallhöjden till ”åkbar” fallhöjd.

Min ärliga favorit Trillevallen skulle kunna skryta med 350fhm om de tog med den långa transportliften från hotellet. Men de nöjer sig med att redovisa 250 äkta fallhöjdsmeter

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Vore intressant att veta hur de räknar. Kör Åre t.ex. från toppstationen till slutet av skidrampen vid Åre Torg? Eller kör man till Kabinbanans dalstation?

fredw

Aktiv medlem
Sedan är ju upplevelsen av fallhöjden, dvs olika aspekter av "effektiv fallhöjd" det viktiga. Jag gillar t ex Högegga i Trysil, 100% åkglädje från början till slut med 450 fhm. Eller Romme som jag också tycker lyckas klämma ut mycket av det berg som finns. Mer frustrerande är Branäs som också har bra fallhöjd men tyvärr tvingas lägga stora backen till dalen som en S-form delvis på skrå pga alltför branta klippor i fallinjen.

Motsvarande gäller kanske ännu mer "längsta pist" - tänker bl a på de kilometerlånga gröna pister som en del orter har, som lutar så litet att man kan åka dem åt andra hållet om det blåser rätt (och inte alls om det blåser åt fel håll).

Tillbaka till Åre då - som rubriken på tråden antyder är det inte backarna som är sorgebarnet utan det liftsystem som inte längre försörjer dem på ett adekvat sätt. Renfjället låter iofs intressant, och nog håller isen på Åresjön hela skidsäsongen för nån sorts transport?

HakanBarman

Medlem
Tillbaka till Åre då - som rubriken på tråden antyder är det inte backarna som är sorgebarnet utan det liftsystem som inte längre försörjer dem på ett adekvat sätt. Renfjället låter iofs intressant, och nog håller isen på Åresjön hela skidsäsongen för nån sorts transport?
Har för mig att jag läst (på 80-talet) i lokaltidningarna om planer på en gondollift över åresjön och att bygga backar på renfjället. Skuggsida också så snön borde kunna ligga kvar länge.

Men nu är det inte bara för en skidanläggning att börja röja skog och bygga liftar om man inte äger marken. Och tyvärr är det ju så att de som äger mark intill befintligt skidsystem inser att de får mer pengar om de bygger tomter och bygger hus istället för att upplåta marken till skidbackar och liftar istället.

Det är fortfarande dock helt obegripligt att Skistar ännu inte ersatt tusenmetersliften...

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Varför inte tolkning efter häst över Åresjön, som i Armentarola i Dolomiterna? Eller som förbindelse Rödkullen-Tegefjäll? Charmig upplevelse som man minns länge. Och faktiskt funkar hyggligt.

Mycket bra idé. Särskilt då Åresjön agerar skoterled och evenemangsplats så är det nog bättre med hästtransport än en fast lift.
Som dessutom skulle skära av sjön sommartid för båtar. :)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag tror förövrigt att jag har åkt med denna hästtransport.
Det var en backa en bit utanför Cortina. Man tog en gondol upp; åkte i en lång vacker dal och i slutet drogs man av en häst till bussen som körde tillbaka till gondolen. :)

fredw

Aktiv medlem
Jag tror förövrigt att jag har åkt med denna hästtransport.
Det var en backa en bit utanför Cortina. Man tog en gondol upp; åkte i en lång vacker dal och i slutet drogs man av en häst till bussen som körde tillbaka till gondolen. :)
Nästan! Man tar liften upp över en bergssida med tunnlar från WWI vid Lagazuoi/Passo Falzarego (nära Cinque Torri) till den vackra långa dal/pist som ibland kallas "Hidden Valley". Men hästtransporten från slutet av dalen går sedan på platten till en liten släplift i San Cassiano som tar dig till utkanten av det enorma liftsystem där bl a Sella Ronda ingår.
Om du istället vill tillbaka upp till Passo Falzarego (och/eller tillbaka till Cortina) så är det skidtaxi (eller ibland buss) som gäller.

Edit: Ser nu att det var nästan just det du skrev. Dags för fika. :)

kodiak70

Medlem
Nu händer det grejer… Men något firande blir det nog inte…

Hawk100

Aktiv medlem
Hurra!
Laddstolpar, parkeringar, paddelbanor, golfsimulatorer, vindskydd och en knapplift som byts ut till en ankarlift (gissar jag?)!!
Nu Jevvlar är det läge att kasta sig på bokningssidan för Åre, för nu lär blir det rusning!!!! Äntligen blir det bättre för oss som vill åka skidor i Åre!!! 🤩😍

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu händer det grejer… Men något firande blir det nog inte…
1632336634828.png

😲!!
....och Vargen knappliften med 48 meters fallhöjd ersätts! 😲!

Då är det bara det här projekt förslaget från @NyslipadeKanter kvar att förverkliga då!
Det meddelas om ett par veckor ska ni se.... :rolleyes:;)
superliftkartapng-png.11492

Senast ändrad:

kodiak70

Medlem
Hurra!
Laddstolpar, parkeringar, paddelbanor, golfsimulatorer, vindskydd och en knapplift som byts ut till en ankarlift (gissar jag?)!!
Nu Jevvlar är det läge att kasta sig på bokningssidan för Åre, för nu lär blir det rusning!!!! Äntligen blir det bättre för oss som vill åka skidor i Åre!!! 🤩😍
Haha beskriver rätt bra hur Skistar prioriterar skidåkningen… En knapplift från stenåldern uppgraderas
Vad är väl en tusenmeterslift jämfört med dubbel kapacitet i Vargenliften?
Ingenting!
Jag har ju en flarra skumpa stående, och lillördag är det.
Här ska firas natten lång, som jag har väntat på en fördubbling av Vargen.🍾
App app det är faktiskt MER ÄN en fördubbling :)

Dagens pressmeddelande om man vill läsa om det som görs på Skistars destinationer. https://www.mynewsdesk.com/se/skist...s&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease

Black-Daimond

Aktiv medlem
Ser att ni övriga varit på veckans nyhetsbomb. Sksitars marketing department skäms inte för sig genom att oblygt bajsa ur sig detta.

• Ett vindskydd installeras på Sadelberg för att ”leda” om vinden för att säkra driften av Sadelexpressen.

Bra men borde detta inte gjorts redan från början och inte fem år senare?

• Den gamla Vargenliften i Åre Björnen byts ut för att förbättra kapaciteten och skidåkningen. Det blir samma sträckning som tidigare, men med mer än dubbla kapaciteten.

Handlar inte detta om rent underhåll, den gamla liften är slut och man sätter dit en ny. Där med en lögn i att man byter för att öka kapaciteten. Utan att vara expert så är det väl svårt att få sämre kapacitet på en nyproducerad lift, repliftar finns väl inte längre.

•Antalet laddstolpar för elbilar utökas.

Detta sker i hela landet även på min gata i stan skönt att SkiStar kan slänga detta köttben till oss hungrig. Såklart men det framgår inte hur många stolpar, pratar vi ett hundratal eller fem stolpar? Pengen kommer från Klimatklivet som betalar 50% så tro inte SkiStar degar detta.

• Tillgängligheten till Duved utökas med en ny avgiftsfri parkering och smidigare busstrafik med en ny busshållplats.

Först inför man avgifter på parkering för att sedan kunna annonsera om friparkering hmm.

• SkiStar Cross Country Arena i utvecklas med en ombyggd entré, tillhörande parkering, toaletter och ytterligare en vallabod.

Såg ingen skillnad där idag så gissar på att några baracker ställs dit annars är det hög tid att börja bygga inför vintern. Så längdåkare dröm er inte bort allt för långt.

• Åre Sportcenter i Duved utökar sin verksamhet med 5 nya padelbanor, 1 tennisbana, gym, 3 golfsimulatorer, shop och café. Läs mer på aresportcenter.se

Detta kan reta mig så vansinnigt för det första går SkiStar pengar till sådant trams vet att HQ älskar tennis o Båstad. Eller är det så att SkiStar åker bananskal på en investering man inte gjort själva. Hur som båda illa och kortar inte köerna i VM8:an. Btw bra att bybor får tillgång till paddel övriga kan väl spela paddel hemma.

Senast ändrad:
• Åre Sportcenter i Duved utökar sin verksamhet med 5 nya padelbanor, 1 tennisbana, gym, 3 golfsimulatorer, shop och café. Läs mer på aresportcenter.se

Detta kan reta mig så vansinnigt för det första går SkiStar pengar till sådant trams vet att HQ älskar tennis o Båstad. Eller är det så att SkiStar åker bananskal på en investering man inte gjort själva. Hur som båda illa och kortar inte köerna i VM8:an. Btw bra att bybor får tillgång till paddel övriga kan väl spela paddel hemma.

Jag tycker det är fantastiskt bra att lokala entreprenörer bygger ett inomhus sportcenter i Duved, fattar dock inte riktigt hur Skitstar som ej är sponsor/partner kan ha detta som en av deras usp för Vinter 2021.

Det är ju ett tydligt bevis på att de inte har något nytt själva.

Märkligt att de kallar detta för Åre Sportcenter då det ligger i Duved, är ju vilseledande om du frågar mig. Snart kanske de öppnar Mattmar Bageri i Krokum? Eller Brattland Livs i Björnänge? Typ som att starta Söders Livs i Vasastan, varför inte Kungsholmens tennishall på Östermalm.

PisteCarver

Aktiv medlem
Skistar’s omsättning och resultat de senaste 5 åren.
Bolaget har mycket bra lönsamhet.
Varför ändra på ett ”vinnande” koncept?
Kraftfulla investeringar i skidområdet skulle omedelbart kraftigt sänka resultatet de närmaste åren.
1632591736441.png

farsan56

Aktiv medlem
Ibland kan jag tycka att en del av er gnäller så förbaskat på Åre, det är väl bara att skita i att åka hit då.
Ok för mig, då kommer jag fortare fram i kön.
Jag åker väldigt mycket skidor sett till dagar och timmar, är det mycket på ett ställe är jag någon annanstans.

Men ibland känns det som att vi (jag) får skämmas för att bo här, pågrund av Skistars usla politik gällande skidområdet.
Jag vet att det inte är på något sätt mitt fel det här. Det jag gör är bara att lägga mina surt förvärvade pengar på säsongskort vinter/sommar år efter år.

Men jag tror och det är mina högst personliga tankar att: det beror på den starka bygemenskapen som råder här i byn bland oss som bor här året runt. Och därför känner delaktighet i vad som händer.

Må ett snöfall snart drabba er alla, önskar er man på plats.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ibland kan jag tycka att en del av er gnäller så förbaskat på Åre, det är väl bara att skita i att åka hit då.
Jag åker väldigt mycket skidor sett till dagar och timmar, är det mycket på ett ställe är jag någon annanstans.

Men ibland känns det som att vi (jag) får skämmas för att bo här, pågrund av Skistars usla politik gällande skidområdet.
Jag vet att det inte är på något sätt mitt fel det här. Det jag gör är bara att lägga mina surt förvärvade pengar på säsongskort vinter/sommar år efter år.

Men jag tror och det är mina högst personliga tankar att: det beror på den starka bygemenskapen som råder här i byn bland oss som bor här året runt. Och därför känner delaktighet i vad som händer.

Om du har uppfattat mina inlägg som en kritik mot dig så beklagar jag det, så är det verkligen inte menat. Du har det ju fantastiskt med skidområdet utanför husdörren. De flesta veckor är ju inte högsäsong och du kan åka fritt utan köer.
Kritiken gäller Skistar som tyvärr dominerar Skandinavisk alpin skidåkning. Enligt min mening profiterar de i Åre på investeringar som gjordes för årtionden sedan, och suger ut vad som går så länge det går. Åreskutan är Sveriges bästa liftbebyggda skidberg, men systemet är eftersatt, och fokus verkar ligga på fastighetsutveckling snarare än skidutveckling. I brist på konkurrensvärdiga alternativ i närheten så verkar det fungera än så länge. Jag förstår själv inte varför turisterna fortsätter att åka dit på högsäsongsveckorna. Hade Åre legat i Alperna med det turistbädd/liftkapacitetsförhållandet som man har, hade orten stått halvtom.
Att nu modernisera och bygga ut skidsystemet med nya liftar och pister så att det matchar antalet turistbäddar, skulle kosta miljarder. Avskrivningskostnaden på en sådan investering skulle antagligen radera ut Skistars vinst för flera år framåt och det är ju lätt att föreställa sig vad som skulle hända med aktiekursen.
Det är dyrt att bygga moderna liftar, den fantastiska gondolbanan 3S Eisgrat i Stubai, som jag skrivit om tidigare, kostade t ex 700 milj att bygga.
Kanske är problemet med att investera långsiktigt i Åres skidsystem just det att ägaren är börsnoterad. För något är fel, de skidområden jag regelbundet besöker i Österrike, moderniseras hela tiden, och har aldrig tidigare varit så bra som nu.
@farsan56 , du har det ju fantastiskt, njut av det, det är ju bara jul/nyår, vecka 7-9 och påsk (då de flesta av oss övriga är tvungna att åka på skidsemester) som det blir liftkaos.
Gå på gymmet eller besök nya padelhallen de veckorna i stället och åk skidor de övriga veckorna.;)
Bästa hälsningar från Skåne :)

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Visa bilaga 11967
😲!!
....och Vargen knappliften med 48 meters fallhöjd ersätts! 😲!

Då är det bara det här projekt förslaget från @NyslipadeKanter kvar att förverkliga då!
Det meddelas om ett par veckor ska ni se.... :rolleyes:;)
superliftkartapng-png.11492
Jag utgår ifrån att detta blir av då det är så briljant. Kommer fråga Bergbanans konduktör varför tåget inte fortsätter mot toppen efter stoppet vid Fjällgården! :D

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Allt kommer av kärlek. Vi vill alla att Åre ska nå sin högsta potential, därför klagar vi.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Märkligt att de kallar detta för Åre Sportcenter då det ligger i Duved, är ju vilseledande om du frågar mig. Snart kanske de öppnar Mattmar Bageri i Krokum? Eller Brattland Livs i Björnänge? Typ som att starta Söders Livs i Vasastan, varför inte Kungsholmens tennishall på Östermalm.
Haha, det mesta kallas väl "Åre" någonting i Åre kommun, fast det inte ligger i just Åre. Hade varit kul med ett "Duved Skidor" på Åre Torg. :)
Annars är ju varumärkesurvattning inget nytt.
Jag bor på Norrmalm i Stockholm och finns mycket öster om Sveavägen som kallar sig "Östermalm" någonting, fast gränsen går mitt i Birger Jarlsgatan. Nåväl.

farsan56

Aktiv medlem
Om du har uppfattat mina inlägg som en kritik mot dig så beklagar jag det, så är det verkligen inte menat. Du har det ju fantastiskt med skidområdet utanför husdörren. De flesta veckor är ju inte högsäsong och du kan åka fritt utan köer.
Kritiken gäller Skistar som tyvärr dominerar Skandinavisk alpin skidåkning. Enligt min mening profiterar de i Åre på investeringar som gjordes för årtionden sedan, och suger ut vad som går så länge det går. Åreskutan är Sveriges bästa liftbebyggda skidberg, men systemet är eftersatt, och fokus verkar ligga på fastighetsutveckling snarare än skidutveckling. I brist på konkurrensvärdiga alternativ i närheten så verkar det fungera än så länge. Jag förstår själv inte varför turisterna fortsätter att åka dit på högsäsongsveckorna. Hade Åre legat i Alperna med det turistbädd/liftkapacitetsförhållandet som man har, hade orten stått halvtom.
Att nu modernisera och bygga ut skidsystemet med nya liftar och pister så att det matchar antalet turistbäddar, skulle kosta miljarder. Avskrivningskostnaden på en sådan investering skulle antagligen radera ut Skistars vinst för flera år framåt och det är ju lätt att föreställa sig vad som skulle hända med aktiekursen.
Det är dyrt att bygga moderna liftar, den fantastiska gondolbanan 3S Eisgrat i Stubai, som jag skrivit om tidigare, kostade t ex 700 milj att bygga.
Kanske är problemet med att investera långsiktigt i Åres skidsystem just det att ägaren är börsnoterad. För något är fel, de skidområden jag regelbundet besöker i Österrike, moderniseras hela tiden, och har aldrig tidigare varit så bra som nu.
@farsan56 , du har det ju fantastiskt, njut av det, det är ju bara jul/nyår, vecka 7-9 och påsk (då de flesta av oss övriga är tvungna att åka på skidsemester) som det blir liftkaos.
Gå på gymmet eller besök nya padelhallen de veckorna i stället och åk skidor de övriga veckorna.;)
Bästa hälsningar från Skåne :)
Jag tar det absolut inte personligt, har inte ens tänkt tanken.
Så det behöver du inte tänka på.

Black-Daimond

Aktiv medlem

Du får nog läsa igenom hela denna långa tråd igen för mig veterligen är det inget gnäll på Åre mer än vädret. Men säg den ort i Sverige som är immun mot vädergnället.

Den här tråden är nog mer ett bevis på den kärlek som även utomsocknes känner för Åre. Det är en uppdämd frustration över hur åren går och inget händer exempelvis på Högzon. Den devalvering som skett inom skidsystemen drabbar bybor så väl som gäster.

Denna tråd har alltid varit korrekt, ingen person, näringslivet eller anda människor i byn som har kommit i kläm. Tråden gäller liftsystemet och där tycker jag det finns utrymme för kritik. Majoriteten av oss är kunder (Skistar All) och en hel del äger även aktier.

Men som kund har jag ändå rätten att sakligt vädra mina tankar men idag var det ju säsongsavslutningen ÅBP det var magiskt.

Bilagor

• B29304F9-B406-4B27-B3C5-4391F21F1B23.jpeg
    B29304F9-B406-4B27-B3C5-4391F21F1B23.jpeg
    940.3 KB · Besök: 48
  • 5BEC294F-DBFD-4C6F-8E04-0FDEC522B32B.jpeg
    5BEC294F-DBFD-4C6F-8E04-0FDEC522B32B.jpeg
    1 MB · Besök: 47
  • CFC371C4-75F0-4FAE-B215-7CFFA80EFC1B.jpeg
    CFC371C4-75F0-4FAE-B215-7CFFA80EFC1B.jpeg
    1.3 MB · Besök: 50
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp