Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

pd

Aktiv medlem
Ja alltså delar av själva lilla byggnaden står faktiskt kvar!

Finns kvar, men har flyttats från sin ursprungliga plats när tunneln förlängdes inför VM 2007. Exakt var den ursprungligen stod får någon Årebo gärna svara på.

Enligt en artikel i ÖP stod det så är i tidningen när liften invigdes 1940:
En nyhet är, att banan ej har enkla utan dubbla byglar eller så kallade medbringare, och att det finns således möjlighet att genom trevligt sällskap få en extra romantisk färd upp till höjderna.

Måste vara enda gången en ankarlift beskrivits som romantisk.

assr

Aktiv medlem
Finns kvar, men har flyttats från sin ursprungliga plats när tunneln förlängdes inför VM 2007. Exakt var den ursprungligen stod får någon Årebo gärna svara på.

Enligt en artikel i ÖP stod det så är i tidningen när liften invigdes 1940:
En nyhet är, att banan ej har enkla utan dubbla byglar eller så kallade medbringare, och att det finns således möjlighet att genom trevligt sällskap få en extra romantisk färd upp till höjderna.

Måste vara enda gången en ankarlift beskrivits som romantisk.
Åka snowboard med ankarlift är väl just "romantiskt"?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Vad tycker ni om att man borde utveckla åkningen på Mullfjället?
Jag tänkte utforska berget lite mer i vinter, men när man ser på pistkartan så tycker jag berget ser ganska underutnyttjat ut. Borde inte Tegefjälliften kunna gå lite längre upp? Berget verkar plana ut mot toppen, så någon toppstation kanske inte är nödvändig, men lite längre upp borde väl liften kunna gå?
Eller är det återigen blåsten som ställer till det och kanske skulle behöva stänga liften mer då?

fredw

Aktiv medlem
Ja det finns ju mindre goda erfarenheter av liftdragning ovan trädgränsen just i Åre/Duved. Jag tror det är klokt att lägga toppstationer strax under trädgränsen om möjligt. Om man inte har ett specifikt ”pass” som man vill över (typ sadeln mellan Björnen och Åre).
VM8 och Sadelliften är exempel på vilka problem som kan uppstå, där liftarna ofta står still för att det blåser för hårt på de översta fem procenten av sträckan.

Så det kan ibland vara klokt med ”tvådelade” liftsystem. Men visst, komplettering med billig släplift för dagar med fint väder i högzon borde ju gå att få till. Typ gamla Västra Paradisliftarna i Duved eller på 1000-m-platån i Åre. Det är ju så man gör på väderkänsliga glaciärer.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ja det finns ju mindre goda erfarenheter av liftdragning ovan trädgränsen just i Åre/Duved. Jag tror det är klokt att lägga toppstationer strax under trädgränsen om möjligt. Om man inte har ett specifikt ”pass” som man vill över (typ sadeln mellan Björnen och Åre).
VM8 och Sadelliften är exempel på vilka problem som kan uppstå, där liftarna ofta står still för att det blåser för hårt på de översta fem procenten av sträckan.

Så det kan ibland vara klokt med ”tvådelade” liftsystem. Men visst, komplettering med billig släplift för dagar med fint väder i högzon borde ju gå att få till. Typ gamla Västra Paradisliftarna i Duved eller på 1000-m-platån i Åre. Det är ju så man gör på väderkänsliga glaciärer.
Låter klokt. Antingen köra en gondol/kabin till toppen eller en sittlift till trädgränsen och släplift resten.

Grinchen72

Aktiv medlem
Lite information hur Skistar historiskt har agerat i Åre..

PisteCarver

Aktiv medlem
Bra och viktig info!
Skistar gör sina skidorter dyrare och dyrare och sämre och sämre.
I och med att de kontrollerar så stor del av den skandinaviska marknaden, riskerar ju hela den alpina utvecklingen här hemma att helt hamna på efterkälken internationellt sett.

Läs igenom artikeln noga och tänk efter noga var ni bokar er nästa skandinaviska skidsemester!

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Undrar vad det teoretiskt hade kostat för en annan aktör att köpa loss Åre från Skistar? :unsure:

Tillräckligt mycket för att det inte kommer att gå att driva det på något annat sätt. Skistar värderar ju givetvis området efter vilken vinst det kan ge så som de driver det. Det enda som kan ändra på det är mera konkurrens och den kommer inte att komma inrikes.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Undrar vad det teoretiskt hade kostat för en annan aktör att köpa loss Åre från Skistar? :unsure:
Min gissning är att aprilskämtet från 2020 kommer att besannas:
Vail vill äga eller ha kontroll över den bästa skidorten i sina regioner (som numera är hela världen). Vail köper Åre för säg 6 miljarder: Skistars börsvärde är 9 miljarder så aktieägarna lär inte klaga.
Åre kommer ingå i Epicpass och när Skistar inte längre har 50% av svenska marknaden kan de fortsätta utveckla det de är bäst på: barn- och nybörjarbackar, ski-in/out lägenheter, aktivtetshallar och annat jippo

fredw

Aktiv medlem
Mycket talande artikel, den sammanfattar ju mycket av den frustration som ses i denna tråd. Det här är ju ganska talande:
Skistars vd [...] förklarar den [strategin] så här:
”Du kan aldrig dimensionera liftsystemen utifrån totala antalet bäddar. Då kommer du att köra normal kapacitet ett fåtal dagar per år och under resten av året ha en enorm överkapacitet”.

Jaha. Jag förstå iofs att man inte kan ha en tom liftstol stående per bädd. Men någon relation mellan antal bäddar och kapacitet borde ju ändå finnas? Med Skistars filosofi kan man annars ha samma liftkapacitet i Åre som i Alebacken (som inte har några turistbäddar alls).

Och eftersom det är barmark i Åre större delen av året (och liftarna då står outnyttjade) så är det väl bara att invänta att svänghjulen ramlar ner även från de övriga liftarna, en efter en. Först den dagen har Skistar helt lyckats eliminera vad de kallar "överkapacitet", dvs det som vi andra kallar "ett välfungerande liftsystem".

pd

Aktiv medlem
Min gissning är att aprilskämtet från 2020 kommer att besannas:
Vail vill äga eller ha kontroll över den bästa skidorten i sina regioner (som numera är hela världen). Vail köper Åre för säg 6 miljarder: Skistars börsvärde är 9 miljarder så aktieägarna lär inte klaga.
Åre kommer ingå i Epicpass och när Skistar inte längre har 50% av svenska marknaden kan de fortsätta utveckla det de är bäst på: barn- och nybörjarbackar, ski-in/out lägenheter, aktivtetshallar och annat jippo

Be careful what you wish for. Om vi gnäller på Skistar här hemma så är det ingenting mot hur det lät i Whistler om att Vail hade köpt anläggningen.
Kan vi inte få hoppas på att några österrikare kan ta över?

PisteCarver

Aktiv medlem
Be careful what you wish for. Om vi gnäller på Skistar här hemma så är det ingenting mot hur det lät i Whistler om att Vail hade köpt anläggningen.
Kan vi inte få hoppas på att några österrikare kan ta över?
Låter fantastiskt, men du får nog droga österrikarna ordentligt om de ska skriva på…;)

nilerius

Medlem

fredw

Aktiv medlem
Skistar verkar ha hittat en affärsmodell för Åre där tillräckligt många inblandade än så länge är nöjda och glada. Problemet är väl att denna modell inte verkar vara optimal om man ser till liftsystemets underhåll och utveckling.
Det är ju svårt att säkert veta hur ett bättre fungerande alternativ skulle finansieras. Men det är slående att dagens liftsystem byggdes under en tid när där fanns betydligt färre bäddar och betydligt mindre pengar i omlopp på platsen, och att man nu suger ut det göttaste ur en infrastruktur som redan fanns på plats.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hej
Tänk om Huså kunde omförhandla med Skistar och koppla ihop systemen! Vilken dröm!
Micke
Det är en återkommande fråga här; jag ser gärna att man inkorporerar Huså och bygger en sittlift upp till där man kan ta sig tillbaka till Sadeln eller Rödkullen.
Då blir baksidan av toppen en renodlad off-pist, men man kan ta sig mellan systemen (dvs offpiståka från toppen, antingen tillbaka till Sadeln/Rödkullen eller ner till Huså. Och från Huså ta sig till Sadeln/Rödkullen).

Vissa tycker hela baksidan ska vara orörd off-pist, och att detta hade dragit dit en massa gröngölingar. Jag tycker alla har ett eget ansvar och mitt förslag är en bra mellanväg.
Framsidan: Chamonix
Baksidan: La Grave.

Anzom

Aktiv medlem
Det är en återkommande fråga här; jag ser gärna att man inkorporerar Huså och bygger en sittlift upp till där man kan ta sig tillbaka till Sadeln eller Rödkullen.
Då blir baksidan av toppen en renodlad off-pist, men man kan ta sig mellan systemen (dvs offpiståka från toppen, antingen tillbaka till Sadeln/Rödkullen eller ner till Huså. Och från Huså ta sig till Sadeln/Rödkullen).

Vissa tycker hela baksidan ska vara orörd off-pist, och att detta hade dragit dit en massa gröngölingar. Jag tycker alla har ett eget ansvar och mitt förslag är en bra mellanväg.
Framsidan: Chamonix
Baksidan: La Grave.
Skulle man lyckas göra en sån grej i kombination med västerskutan och lift upp där. Då är Åre värt att betala för som en alport ;)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

PisteCarver

Aktiv medlem
En Wildspitzbahn i Åre hade man sannerligen inte tackat nej till! :love:

(3440 meters höjd, bara 2000 meter högre än Skutan. :D
De säger att de måste tillaga saker annorlunda på caféet på toppen pga tunna luften. Undrar var man måste börja tänka på sådant. Har Toppstugans café några sådana hinder?)

På grund av det lägre lufttrycket kokar vatten vid 88 grader på toppcafeet där.
På toppen av Mount Everest kokar det vid 69 grader.

JakobL

Medlem
artikeln är tio år gammal och det enda skistar gjort sedan dess är ingenting alls utom att fördubbla liftkortspriserna

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Åremusen illustrerar varför man som turist ska undvika Åre..

244942996_405176184478842_3340692779516909028_n.jpg

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det verkar som att Ullådalen och Rödkullen stöter på allt mer patrull i Åre.
Rent spontant känns det storskaliga exploateringen märklig. En sak att ha stora lägenhetshus i byn, men uppe på berget borde man verkligen satsa på småskalighet. Sadeln är ju ett ganska lyckat exempel med arkitektur som smälter in, separata hus med grästak och dylikt. Varför inte köra på det istället för stora komplex?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
När jag tittade på filmen om Squaw Valley vs ägarbolaget (som man kan hitta här https://www.freeride.se/forum/threads/keep-squaw-true-skidby-vs-oeverexploatering.150771/) så slog det mig igen; vad hade det kostat att köpa loss Åre från Skistar?

Säg att man vill skapa ett liftbolag - "Skutan Inc AB" - som vill äga Årefjällens alla system: Åre, Tegefjäll, Duved, Huså, Edåsdalen. Vad skulle Skistar ta för att sälja av det? Vad ligger marknadsvärdet på?

Tänker att antingen kan vi fortsätta klaga på Skistar och deras monopol och att inget händer, eller så kan man försöka ta tag i det.
"Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart" som Ida sjunger. Eller i detta fall; vinter. :D

islandmountain

Aktiv medlem
Tycker ändå det är tråkigt om man stoppar byggprojektet i Rödkullen!
Visst, liftsystemet kommer bli totalt överbelastat på högsäsongsveckor med alla extra gästbäddar, men tror tyvärr att detta är en förutsättning för att Skistar ska ska satsa på nya liftar i området, och ersätta ankarliftarna där med en stolslift.
Ser man till att åka dit under rätt veckor så tror jag att detta kan gynna oss skidåkare!

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Tycker ändå det är tråkigt om man stoppar byggprojektet i Rödkullen!
Visst, liftsystemet kommer bli totalt överbelastat på högsäsongsveckor med alla extra gästbäddar, men tror tyvärr att detta är en förutsättning för att Skistar ska ska satsa på nya liftar i området, och ersätta ankarliftarna där med en stolslift.
Ser man till att åka dit under rätt veckor så tror jag att detta kan gynna oss skidåkare!
Om folk ändå köper boenden och liftkort - varför skulle Skistar ta en investering? Verkar liksom inte vara deras stil.

Topp