Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

zerode

Aktiv medlem
Ja, hur så? Eller vad menar du?
Tänkte mest på att alla dina ideér om skidvägar hit och dit verkar jättebra om man aldrig varit på plats.
Men för en som bor där, så är de helt omöjligt att få någon slags klarhet i hur man tänkt att få dels kunna bygga skidvägar genom privata trädgårdar, sen få folk att frivilligt staka sig uppför, för att komma till en plats där man nu i stortsätt har ett par minuters promenad till kabin, eller vm8:an 😃

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Tänkte mest på att alla dina ideér om skidvägar hit och dit verkar jättebra om man aldrig varit på plats.
Men för en som bor där, så är de helt omöjligt att få någon slags klarhet i hur man tänkt att få dels kunna bygga skidvägar genom privata trädgårdar, sen få folk att frivilligt staka sig uppför, för att komma till en plats där man nu i stortsätt har ett par minuters promenad till kabin, eller vm8:an 😃
Inte alls. Jag kom på idéerna efter att just varit på plats.
Liften från Brunkulla/ovanför Grädda till transportleden mellan VM-området och Stjärnbacken och en skidväg ned från densamma är alltså en idé från Åre Kommun.
Det jag föreslog var en förlängning till början av Kabinbanevägen. Denna kan dras på en allmänning nedanför villorna. Jag drog leden lite slarvigt, men tittar du på tomtgränserna så ser du att den finns där.

Skidvägen från existerande skidvägen till Åre Torg är baserad på de planerade ombyggnationerna som (återigen från Åre Kommun) finns av området mellan E14 och Kabinvägen. Här ska man alltså bygga lägenhetshus; mitt förslag är att dra en skidväg mellan husen så att de har iallafall ski-outläge.

För att summera så använder jag mig av existerande ombyggnationsplaner från Åre och förbättrar baserat på vad jag har sett på plats.

Jag tycker skidvägar är asbra. Finns inget bättre än ski-in/ski-out. Maxa hela dagen på berget och kunna ta av sig skidorna vid dörren, istället för behöva släpa på dem/åka bil till och från boendet. Livskvalité. :)

farsan56

Aktiv medlem
Inte alls. Jag kom på idéerna efter att just varit på plats.
Liften från Brunkulla/ovanför Grädda till transportleden mellan VM-området och Stjärnbacken och en skidväg ned från densamma är alltså en idé från Åre Kommun.
Det jag föreslog var en förlängning till början av Kabinbanevägen. Denna kan dras på en allmänning nedanför villorna. Jag drog leden lite slarvigt, men tittar du på tomtgränserna så ser du att den finns där.

Skidvägen från existerande skidvägen till Åre Torg är baserad på de planerade ombyggnationerna som (återigen från Åre Kommun) finns av området mellan E14 och Kabinvägen. Här ska man alltså bygga lägenhetshus; mitt förslag är att dra en skidväg mellan husen så att de har iallafall ski-outläge.

För att summera så använder jag mig av existerande ombyggnationsplaner från Åre och förbättrar baserat på vad jag har sett på plats.

Jag tycker skidvägar är asbra. Finns inget bättre än ski-in/ski-out. Maxa hela dagen på berget och kunna ta av sig skidorna vid dörren, istället för behöva släpa på dem/åka bil till och från boendet. Livskvalité. :)
+1 på skidvägar, nu när dom har röjt all sly i kraftledningsgatan bort mot Tott kan jag glida hem den vägen. Men dit? Fixar du en matarlift när du ändå är igång med planerandet så bjuder jag på A-ski.
Hudade den vägen idag för att reka. Blev varm, nästan svettig. Så kan vi ju inte ha det.
Litar på att du styr upp det här (y)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
+1 på skidvägar, nu när dom har röjt all sly i kraftledningsgatan bort mot Tott kan jag glida hem den vägen. Men dit? Fixar du en matarlift när du ändå är igång med planerandet så bjuder jag på A-ski.
Hudade den vägen idag för att reka. Blev varm, nästan svettig. Så kan vi ju inte ha det.
Litar på att du styr upp det här (y)
Så var det ju tänkt en gång; bort till Totthyllan skulle den gå. Därför det finns en skidnedfart under Totthyllan till sjukhuset.

Det är ju en annan anledning till flera nedfarter och liftar är bra; så inte alla måste trängas, parkera och köa på ett och samma ställe. Kan man komma in i systemet från flera olika håll så är det ju win-win för alla åkare. :)

lamboren

Aktiv medlem
R.I.P. Ullådalsstugan:cry:.
(var ett tag sedan jag var i Åre - antar att man inte kan hoppas på en moules frites efter en tur nerför Västerskutan i den nya?)

fredw

Aktiv medlem
Nu har man börjat sälja lägenheter i "Ullådalsstugan" som alltså är ett runt UFO-liknande bostadshus ståendes där Ullådalsstugan tidigare stod.
Gräsligt ställe (bra betalt tar de också), men vi kan hoppas att det steppar upp satsning på lite bättre liftar i området.

Begreppet stuga verkar bli något urvattnat. För att uttrycka sig milt. Har iofs sett fulare byggnader, mest i Frankrike.

Hawk100

Aktiv medlem
Begreppet stuga verkar bli något urvattnat. För att uttrycka sig milt. Har iofs sett fulare byggnader, mest i Frankrike.
Skönt, så Åre/Ullådalen kommer alltså bli liiiiite mindre fult än de franska skidorterna…. 😉
8D9E5D9F-C69A-4C4B-B576-8C812FECEF96.jpeg

FMP

Aktiv medlem
Fint eller fult och typologi är ju två skilda frågor. Skulle inte säga att det hade varit bättre att peppra med stugor som i björnen, där det känns som att åka skidor i en villaförort. Överhuvudtaget tycker jag det är fel att exploatera Ullådalen. Den här vurmen för ski in, ski out måste hejdas annars kommer alla våra fjäll snart vara helt sönderbyggda om liftbolaget och stugägare får bestämma.

fredw

Aktiv medlem
Fint eller fult och typologi är ju två skilda frågor. Skulle inte säga att det hade varit bättre att peppra med stugor som i björnen, där det känns som att åka skidor i en villaförort. Överhuvudtaget tycker jag det är fel att exploatera Ullådalen. Den här vurmen för ski in, ski out måste hejdas annars kommer alla våra fjäll snart vara helt sönderbyggda om liftbolaget och stugägare får bestämma.
Instämmer om Björnen/Sadeln, men iofs kan man tycka att just området kring Åre/Duved skulle kunna exploateras vidare. Under förutsättning att man kompletterar med motsvarande ökad liftkapacitet (vilket man hittills inte gjort). De svenska fjällen är ju trots allt ganska vidsträckta och det är kanske bättre att man bygger ut just i utkanten av det största systemet än någon annanstans.

Men visst är Ullådalen vackrare utan storskalig bebyggelse alls, precis som Val d'Isére och Val Gardena hade varit etc (nu provocerar jag litet men ändå...)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Nog för att det kanske är lite väl mycket i Björnen/Sadeln men nog är stugor i trä med gräs på taket att föredra framför ett landat ufo.
De stugorna är ändå byggda i något så när traditionell stil och kommer hålla bra. Tveksamt om detta kommer se lika bra ut om säg 10/20 år.

Men man borde helt klart bygga med i byn. Verkar som att byn är lite "övergiven" av Skistar nu till förmån för andra områden. Tänker på svaret jag fick när Freeride frågade Destinationschefen om min idé om att förlänga Bergbanan upp till toppen.
"Vi prioriterar andra områden". Svårt att tolka det som annat än att man vill satsa på områdena runt byn istället för i byn.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Instämmer om Björnen/Sadeln, men iofs kan man tycka att just området kring Åre/Duved skulle kunna exploateras vidare. Under förutsättning att man kompletterar med motsvarande ökad liftkapacitet (vilket man hittills inte gjort). De svenska fjällen är ju trots allt ganska vidsträckta och det är kanske bättre att man bygger ut just i utkanten av det största systemet än någon annanstans.

Men visst är Ullådalen vackrare utan storskalig bebyggelse alls, precis som Val d'Isére och Val Gardena hade varit etc (nu provocerar jag litet men ändå...)
Skulle man få till Peak-2-Peak så hade man kunnat exploatera längs med hela Åre/Duved. Då hade ju en stuga i Tegefjäll haft lika nära (om inte närmare?) till skutans topp än vad någon i Björnen hade haft.
Sen känns Mullfjället väldigt outnyttjat generellt. Västra sidan av det ser ut att ha fin lutning.

Som sagt; Årefjället har mycket potential, men ack så outnyttjat.

FMP

Aktiv medlem

Håller med om att exploatering i Åre/Duved kan vara lämpligt, gärna kompletterat med utbyggd liftkapacitet. Men då tycker jag det är bättre att satsa på att bygga ut byn (och knyt ihop till området vid vm8an bättre) där infrastrukturen finns och natur- och miljöpåverkan blir mindre.

Ska man säga nåt positivt om de franska projekten så är det kanske att de utgår från hyfsat tät bebyggelse kring en punkt i systemet, och låter mycket annat vara orört. Så jobbar man ju traditionellt även i Österrike, Schweiz och Italien fast där är det byn i dalen och huvudgatan som är utgångspunkt. Åre blir någon typ av hybrid mellan dessa tänk kombinerat med sälenbebyggelse. Känns spretigt och förtar naturupplevelsen samtidigt som potential inte utnyttjas i en bättre planerad bykärna.

TailGunnar

Aktiv medlem
Men man borde helt klart bygga med i byn. Verkar som att byn är lite "övergiven" av Skistar nu till förmån för andra områden. Tänker på svaret jag fick när Freeride frågade Destinationschefen om min idé om att förlänga Bergbanan upp till toppen.
"Vi prioriterar andra områden". Svårt att tolka det som annat än att man vill satsa på områdena runt byn istället för i byn.
Det är inte Skistar som är ansvarig för detaljplaner i Åre kommun.

MBR

Medlem
Den absolut viktigaste åtgärden enligt mig vore ju att bygga en lift från byn upp till toppen som inte är så väderberoende. Många man pratar med om Åre klagar jämt på att högzon ofta är stängd. Ja, jag vet att Åre är ganska vindpinat men någon bättre lösning måste ju gå att finna.

PisteCarver

Aktiv medlem

Är det bara transportbacke som skulle bli mellan contiinental inn och copperhill? 230 fmh ungefär.
Och flera nya stugbyar också tydligen.
Finns det lediga tider i padel-hallen för alla de nya gästerna?
För mer plats i liftarna är där väl inte?:unsure:

fredw

Aktiv medlem
Är det bara transportbacke som skulle bli mellan contiinental inn och copperhill? 230 fmh ungefär.

230 meters fallhöjd (har ej kollat)? Avståndet verkar vara ca 1550 m. Hermelinenliften är bara 1000 meter lång med 190 meters fallhöjd. Och där får man ha välvallade skidor (eller vara bra på skate) om man ska ha styrfart neråt i motvind.

Och innan man är nere vid sadeln ska man passera Copperhill, vars "backe" knappt ens kvalificerar som "transport" (man får ta god fart alt. nästan staka uppåt en bit).
Jag tror mer på att bygga ut närmare (eller vid/på) det fina skidberg som finns i närheten. Ski-in/out är värdefullt men det blir många liftar innan man är framme vid de roligare backarna. Även småbarn vill ha litet lutning efter några år.

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
230 meters fallhöjd (har ej kollat)? Avståndet verkar vara ca 1550 m. Hermelinenliften är bara 1000 meter lång med 190 meters fallhöjd. Och där får man ha välvallade skidor (eller vara bra på skate) om man ska ha styrfart neråt i motvind.

Och innan man är nere vid sadeln ska man passera Copperhill, vars "backe" knappt ens kvalificerar som "transport" (man får ta god fart alt. nästan staka uppåt en bit).
Jag tror mer på att bygga ut närmare (eller vid/på) det fina skidberg som finns i närheten. Ski-in/out är värdefullt men det blir många liftar innan man är framme vid de roligare backarna. Även småbarn vill ha litet lutning efter några år.

Hade varit mer givande att bygga på norra sidan om Järvenbacken; dvs mellan Förbergets nedfart och Fröåvägen.
Ser ut att vara en viss lutning på berget; man hade kunnat ha en lift och nedfart mellan nuvarande Järvenliftens topp och Fröåvägen, samt en längre skidväg som hade gått ner mot Järvenliftens dalstation och övriga Björnenområdet.
Inget söderläge och utsikt mot Åresjön, men väl Fröåtjärnen och skutan.

https://kartor.eniro.se/m/RFSRJ

Edit: Trist på lunchen, så ritade upp hur jag tänker.
Blått är nedfarter, rött är liftar (varav den södra är existerande Järvenliften) & gult är aktuella området.

Bilagor

• Förbergetpng.png
    Förbergetpng.png
    372.7 KB · Besök: 55

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Kollade in lutingarna på FatMap-appen. Det hade inte blivit mycket mer än en transportsträcka på berget bortom Copperhill. Mitt förslag ger däremot lite lutning. :)

Bilagor

• Screenshot_20211215-143154_FATMAP.jpg
    Screenshot_20211215-143154_FATMAP.jpg
    491.2 KB · Besök: 68
  • Screenshot_20211215-143119_FATMAP.jpg
    Screenshot_20211215-143119_FATMAP.jpg
    428.1 KB · Besök: 65

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, det byggs och det byggs (fastigheter, men inga liftar och pister).
Man undrar ju här nerifrån landets södra ände hur mycket profit det går att krama ur den stackars Åreskutan.
Blir det en ”soft landing” eller en ”tipping point”?

Från skistars kvartalsrapport.

"För att säkra framtidens fjällanläggningar och stärka positionen som den ledande semesterarrangören för Skandinavien året runt ökar vi investeringstakten och avser att miljardinvestera i linje med vår strategi. I ett första läge investeras nu i två nya liftar i Åre och vi fort- sätter dessutom att satsa på fler upplevelser för våra gäster året runt."

Kul att det satsas lite på Åre 👍

fredw

Aktiv medlem
Från skistars kvartalsrapport.

"För att säkra framtidens fjällanläggningar och stärka positionen som den ledande semesterarrangören för Skandinavien året runt ökar vi investeringstakten och avser att miljardinvestera i linje med vår strategi. I ett första läge investeras nu i två nya liftar i Åre och vi fort- sätter dessutom att satsa på fler upplevelser för våra gäster året runt."

Kul att det satsas lite på Åre 👍

(y) Någon som vet/anar/gissar vilka två liftar detta handlar om? Är det utbyte av gamla liftar eller verkligen nybyggen?

Anzom

Aktiv medlem
Gissar på att det händer grejer kring vm8a och rödkullen :)

Hur kan Skistar gå 350 miljoner back?! Någon som vet varför.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Gissar på att det händer grejer kring vm8a och rödkullen :)

Hur kan Skistar gå 350 miljoner back?! Någon som vet varför.
"Skistar uppger att rörelseresultatförsämringen för kvartalet är hänförlig till den nyuppstartade hotellverksamheten."
(nya feta feta Hotellet i Hundfjället - men vilken skidåkare vill betala dyrt för att bo där..?)

kodiak70

Aktiv medlem
Var har du läst det?
Bokslutet för 2020 var 350 milj vinst.
1:a kvartalet som de rapporterade idag landade på -334 msek. Samma period ifjol var -293 msek. Att det är ett dåligt kvartal för skistar är inte oväntat men sämre än ifjol…

Idag är jag mer glad som kund än som aktieägare för första gången på flera år och håller tummarna för att de verkligen menar något vettigt när de säger att de ska investera i två nya liftar. Vargenliften som de tidigare lyft som en fin investering som ökar kapaciteten imponerar inte… Ser med spänning fram mot att få veta var de nya liftarna placeras…

PisteCarver

Aktiv medlem
1:a kvartalet som de rapporterade idag landade på -334 msek. Samma period ifjol var -293 msek. Att det är ett dåligt kvartal för skistar är inte oväntat men sämre än ifjol…

Idag är jag mer glad som kund än som aktieägare för första gången på flera år och håller tummarna för att de verkligen menar något vettigt när de säger att de ska investera i två nya liftar. Vargenliften som de tidigare lyft som en fin investering som ökar kapaciteten imponerar inte… Ser med spänning fram mot att få veta var de nya liftarna placeras…
En ny högkapacitets 3S Gondol (3500 pers/h) från dal till topp med en genomåkningsbar mellanstation (som ersättare för kabinbanan) samt två expressittliftar med huv i tväråvalvet hade väl varit lämpligt?

kodiak70

Aktiv medlem
En ny högkapacitets 3S Gondol (3500 pers/h) från dal till topp med en genomåkningsbar mellanstation (som ersättare för kabinbanan) samt två expressittliftar med huv i tväråvalvet hade väl varit lämpligt?
Haha, absolut! Taget varje dag men jag tror det kan vara bra att skruva ner förväntningarna lite…

Kan investeringarna ha att göra med det planbeslut som Åre kommun fattade på lucia? Dvs ny nedfart och lift mot Continental och då kanske ersättningsliften som nämns tidigare av 89Olle är Järvliften som byts mot en sittlift. Bra utveckling för barnfamiljerna då det säkert kan bli ett trevligt område att hänga i då och som sprider gästerna på fler områden. Inte så mycket för de som önskar mer kring högzon…

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
säga vad man vill om Skistar men de är mästare på att bygga liftar för småbarnsfamiljer och nybörjare. Titta bara på Sälen: de har lyckats bygga Skandinaviens största skidområde på en plats som egentligen saknar förutsättningar för alpin skidåkning.

Men de kan inte förvalta ett berg som Åreskutan utan försöker återupprepa Sälen-succén i Björnen med flacka backar, korv-in, Valle osv

fredw

Aktiv medlem
Dvs ny nedfart och lift mot Continental och då kanske ersättningsliften som nämns tidigare av 89Olle är Järvliften som byts mot en sittlift.
Den nya liften har i så fall flackare lutning än Hermelinbacken. En transportlift. Men låt oss inte gå händelserna i förväg...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp