Black-Daimond
Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Apropå detta med utökad åkyta utöver utökade liftar: Vore inte två svarta pister ned för östra och västra ravin något att satsa på? Kan ju även glesa ut skogen bakom VM6:ans toppstation så man kan åka ner till västra ravin därifrån.
Är det för brant för pistmaskinerna tro?
Känns annars som två fina åk.
Haha, en svart pist är väl inte disney eller valles värld?Nej du det där låter riktigt dåligt allting behöver inte bli Valles värld eller Disney. Vinkelrännorna hoppas jag du kan åka som dom är.
Ett av Åres stora trumfkort är offpist som är liftnära. Med tanke på ovan samt lavinrisken är ditt förslag helt uteslutet.
Haha, en svart pist är väl inte disney eller valles värld?
Men det är klart, lavinrisken kommer man inte undan.
Haha, förstår. Ja du har såklart rätt. Men trängsel är ju en faktor på skutan, så några fler pister för att sprida ut det lite hade inte varit dumt.Skojar lite med dig…men allting behöver inte göras så himla lätt tillgänglig.
Det finns några vinkelrännor som är rena rama E4:an utan skog så ta dem. Övrigt är nog skogen bra och binder snön för att undvika laviner där också.
Jo, det finns andra val. Det finns hundratals skidorter i Alperna som ger mer ”Bang for the buck”.Det finns inget som helst motiv för Skistar att pumpa in pengar i nya liftar om de inte kan fylla skidorten med mer folk. Det är ju fullbokat som det är och barnfamiljer med skolbarn har inget annat val än att åka på loven och betala sanslösa pengar för att åka lite skidor och stå mycket i kö och smärtgränsen för SEK/åk verkar inte vara nådd ännu.
Då måste kunderna/gästerna genom sina val av resmål visa att Skistar gör fel som inte förbättrar skidupplevelsen för sina gäster under högsäsong. Så är det inte, det är ju fullbokat sportlov och påsklov.Alla investeringar i systemet kommer endast att göras för att öka lönsamheten (fler gäster alt höge priser eller troligen både och).
Visst vill en affärs driven styrelse/vd säkerställa att det blir tillväxt och en sådan investering gör det möjligt.Tyvärr så kommer en sådan massiv investering (500 MSEK+?) aldrig ske utan att det finns en ekonomisk plan bakom. Det finns inget företag och särskilt inte börsbolagsstyrelse som godkänner en sådan investering utan att veta att det kommer löna sig. Det innebär att det kommer byggas änny fler nya bäddar i området som ska täcka investeringen, det är nog det enda man kan vara säker på i dagsläget. Det finns inget som helst motiv för Skistar att pumpa in pengar i nya liftar om de inte kan fylla skidorten med mer folk. Det är ju fullbokat som det är och barnfamiljer med skolbarn har inget annat val än att åka på loven och betala sanslösa pengar för att åka lite skidor och stå mycket i kö och smärtgränsen för SEK/åk verkar inte vara nådd ännu. Alla investeringar i systemet kommer endast att göras för att öka lönsamheten (fler gäster alt höge priser eller troligen både och). Kan se det käcka pressmeddelandet ”Vi investerar i 8 nya liftar och 10 000 nya bäddar så att ännu fler människor ska få chansen att njuta av den fantastiska fjällvärden och skidåkning i världsklass.
Hur mycket man än önskar att de skulle göra investeringen för att förbättra befintligt system, för befintliga gäster och skidåkarupplevelsen i allmänhet med allt annat lika, så kommer det ALDRIG att hända, tyvärr. Lunchen ska betalas som bekant…
Man tror och hoppas ju att ledningen på Skistar vill förbättra Åre, och de vill de säkert., på ett lönsamt sätt. De nya liftarna kommer säkerligen öka kapaciteten, bli bättre för skidåkarna etc. Jag säger inte att liftarna och utbyggnaden i sig är dålig, den är säkert väldigt bra och välplanerad. Men det man inte kommer komma ifrån är att det kommer kosta och ingen börsbolags-VD som vill behålla jobbet kommer kunna förklara för styrelsen att man tänker lägga 500+ MSEK på att bygga bort liftköer, förbättra skidåkningen etc. utan att styrelsen säger:Visst vill en affärs driven styrelse/vd säkerställa att det blir tillväxt och en sådan investering gör det möjligt.
Rimligtvis finns det en CMO som har till uppgift att behålla ledartröjan som ändå Åre har. Ny WC lift, Bräcke/Rödkullen Express och Skutgondondol kommer att säkra Åre´s postion nästa 20 år.
Hemsedal och Åre har varit på sparlåga medans Skistar har använt investeringar för att bättra familjedestinationerna (Sälen, Trysil, Vemdalen, Björnen) Nu finns det en stor marknad för utmanande åkning, för att tillfredsställa den är det rätt läge att satsa i Åre.
Jag har tidigare varit kritisk till Skistar men min uppfattning är att de nu har förstått att det behövs mera kapacitet i Åre och att dessa planerade investeringar behövs för att ta nästa steg.
Grattis till Åre-folket, ser ju ut att komma sanslösa mängder snö nu i veckan...
haha, fast det är ju ändå en sjukt konstig jämförelse att man räknar bort mer än halva Åre inklusive högzon. Antar att vi får räkna in gondolen också!Det är ju sjukt pinsamt och sätter fingret på hela den här tråden.
Familjen Funcke får väl helt enkelt köpa loss Åre från Skistar och styra upp det helaDet är ju sjukt pinsamt och sätter fingret på hela den här tråden.
Jag tror också att ha en mellanstation på hummeln är dåligt. förutom vädret är det för brant för många att åka nerför branten så de kommer åka till vm8an. Däremot tycker jag man borde dra om hummeln till original sträckningen (dvs från fjällgåraden).Mycket klokt där.
Verkar bättre om kabinens ersättare fick sin mellanstation ung där VM6ans toppstation är idag. Mer väderskyddat. Iofs tappar man då hummeln men en liten släplift upp skulle lösa det.
Förstår dock att det blir dyrt. Det måste bli en mellanstation som helt klarar att separeras från den övre halvan, inte bara för av- och påstigning.
Jag tror också att ha en mellanstation på hummeln är dåligt. förutom vädret är det för brant för många att åka nerför branten så de kommer åka till vm8an. Däremot tycker jag man borde dra om hummeln till original sträckningen (dvs från fjällgåraden).
Vänta nu!!! Sadeln kan väl inte stå stilla???? En av de få stora nyheterna i Åre från Skistar var väl att man byggt ett vindskydd så Sadeln INTE skulle behöva stänga när det blåser??? Blev det alltså ett misslyckande??? Hur faan har det då gått med de andra stora nyheterna för säsongen?? Saknar kanske de nya laddstolparna elanslutning också eller är de för skidåkningen vitala padelbanorna skeva vid baslinjen??Har nu tillbringat snart två veckor i ett stormigt Åre.. VM8:an, hummeln, fjällgårdsexpressen och sadelexpressen har stått stilla nästan varje dag, medan Wc och 6:an rullat på nästan hela tiden!
Förstår verkligen tanken på en mer vindsäker lösning vid VM8:an då det blir ett stort ”hål” i systemet så fort det blåser lite. Likaså är det ju de enda belysta backarna så på lågsäsong blir ju dagarna korta när allt kör 9:30-15
Tänker att mitt tidigare förslag att flytta hummeln till fjällgården-6:an berg skulle skapa ytterligare en vindsäker lift som gör att dessa åkytor utnyttjas bättre om nu VM6:an ska bort.. Går ju köra den liften när nya skutgondolen står still åtminstone.
Lite belysning i fler backar vore inte heller fel. Nu har jag aldrig varit här jul och nyår, men det verkar ju vara minst sagt trångt i systemet och fler backar borde kanske köra 8-18 eller liknande.
Sen vill jag också slå ett slag för någon möjlighet att ta sig till Åre från björnen när sadelexpressen står still. Vet ngn varför de plockade bort de gamla ankarliftarna?
Ja inte fan är det dubbel kapacitet på vargen i alla fall! Är ju exakt samma lift fast nya pinnar (och snurr åt andra hållet). Dubbel kapacitet kanske man uppnår med ökad driftsäkerhet iofs!Vänta nu!!! Sadeln kan väl inte stå stilla???? En av de få stora nyheterna i Åre från Skistar var väl att man byggt ett vindskydd så Sadeln INTE skulle behöva stänga när det blåser??? Blev det alltså ett misslyckande??? Hur faan har det då gått med de andra stora nyheterna för säsongen?? Saknar kanske de nya laddstolparna elanslutning också eller är de för skidåkningen vitala padelbanorna skeva vid baslinjen??
Eller är det kanske så illa att Skistar bara misslyckats med åtgärderna för bättre skidåkning, men lyckats med padelbanorna, parkeringsplatser mm??![]()
Då står det sista hoppet till padelbanorna!!! Måtte åtminstone de ha blivit bra så Skistar har något i Åre att vara stolta över den här säsongen!!!!Ja inte fan är det dubbel kapacitet på vargen i alla fall! Är ju exakt samma lift fast nya pinnar (och snurr åt andra hållet). Dubbel kapacitet kanske man uppnår med ökad driftsäkerhet iofs!
Svårt att avgöra hur mycket vindskyddet har hjälpt. Har ju blåst (och blåser nu) rätt rejält så förstår att liten står still
Lite belysning i fler backar vore inte heller fel. Nu har jag aldrig varit här jul och nyår, men det verkar ju vara minst sagt trångt i systemet och fler backar borde kanske köra 8-18 eller liknande.
Tycker också att det är konstigt att det tog bort sadelliften (den gamla ankarliften) när de byggde sadelexpressen eftersom att det där vindskyddet funkar ju inte och då kan man ju inte ta sig över. De borde ha låtit sadelliften stå kvar elr fixa en transport från högåsliftens topp till tottSen vill jag också slå ett slag för någon möjlighet att ta sig till Åre från björnen när sadelexpressen står still. Vet ngn varför de plockade bort de gamla ankarliftarna?
Jag instämmer, men det hävdas från tid till otid att det inte går.Tycker också att det är konstigt att det tog bort sadelliften (den gamla ankarliften) när de byggde sadelexpressen eftersom att det där vindskyddet funkar ju inte och då kan man ju inte ta sig över. De borde ha låtit sadelliften stå kvar elr fixa en transport från högåsliftens topp till tott
Utan att ha exakt koll på hur det ser ut där... så om det en gång stått en lift där som fungerat så borde den väl ha kunnat få stå kvar och vara i bruk, alltså vad är det som inte går? Förlåt om jag missuppfattat någotJag instämmer, men det hävdas från tid till otid att det inte går.
Ett mål i sommar är att gå upp och hikea på Totthummeln och se hur det ser ut. Jag tycker det ser ut att gå att få till med lite trädfällning.
Jag hikade totthummeln i sommras och tog mig även över den vägen på skidor i påskas. Lite trångt var det men det hade nog ändå funkat. Däremot hade ju det lättaste varit om SkiStar bara lät den gamla sadelliften (ankarliften) stå kvarJag instämmer, men det hävdas från tid till otid att det inte går.
Ett mål i sommar är att gå upp och hikea på Totthummeln och se hur det ser ut. Jag tycker det ser ut att gå att få till med lite trädfällning.