Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

fredw

Aktiv medlem
Eller att vid blåst sätta in skytteltrafik av skidbussar mellan sadelns dal och t ex fjällgården. Som de sa i lumpen - "Lös problemet!!"

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utan att ha exakt koll på hur det ser ut där... så om det en gång stått en lift där som fungerat så borde den väl ha kunnat få stå kvar och vara i bruk, alltså vad är det som inte går? Förlåt om jag missuppfattat något
Jag har heller inte helt förstått varför det inte skulle funka.
Det går en gångväg där på sommaren så att man inte hade kunnat göra en skidväg av det vintertid verkar konstigt.
Hade varit perfekt när Sadeln inte går; bara att ta liften bredvid.

arne

Aktiv medlem
Om man utgår från att det de har sagt kring totthummeln stämmer, hade jag nog löst det såhär. Två nya ankarliftar. Den första kan avlasta Hermelinen genom att bli alternativ länk till västra björnen och för de som ska ta sig till björnliften.

Lift två blir den som löser problemet om "Sadeln står stilla" och runt lift 2 får man dessutom mysig nybörjar-skogs-offpist. Helt ärligt är det ett mysigt åk att ta sig igenom skogen från Sadel toppen mot björnen.

Exakt listplacering får såklart funderas över, men tycker något likt detta hade hjälpt björnen/sadel området mycket.

Visa bilaga 15772

Vi som bor i byn tycker att det är rätt skönt att alla Björn-sadlar håller sig borta från VM6/WC när det blåser. Tillräckligt med folk där ändå. (Fast är man klok åker man ju till Duved dessa dagar). :)

Alex27

Medlem
Om man utgår från att det de har sagt kring totthummeln stämmer, hade jag nog löst det såhär. Två nya ankarliftar. Den första kan avlasta Hermelinen genom att bli alternativ länk till västra björnen och för de som ska ta sig till björnliften.

Lift två blir den som löser problemet om "Sadeln står stilla" och runt lift 2 får man dessutom mysig nybörjar-skogs-offpist. Helt ärligt är det ett mysigt åk att ta sig igenom skogen från Sadel toppen mot björnen.

Exakt listplacering får såklart funderas över, men tycker något likt detta hade hjälpt björnen/sadel området mycket.

Visa bilaga 15772
Du kanske inte visste detta men förut fanns det en ankarlift som gick från nära kastrullen (som jag ritat) upp till sadelexpressens topp och det bästa och enklaste hade varit att sätta tillbaka den liften då lifthus och liftspår finns kvar.
CCF72807-EF84-4F6C-8FE0-C25FD8F21E05.jpeg

Flloyd

Medlem
Tror ni förresten att wc-liften får nytt liv när den ersätts eller har den gjort sitt?
Vet inte hur pass lätt man flyttar en sådan lift och hur mycket man kan justera längd etc..
En idé är att sätta den vid leråliften. Fantastisk backe som skulle få ett lyft med sittlift!

Alex27

Medlem
Tror ni förresten att wc-liften får nytt liv när den ersätts eller har den gjort sitt?
Vet inte hur pass lätt man flyttar en sådan lift och hur mycket man kan justera längd etc..
En idé är att sätta den vid leråliften. Fantastisk backe som skulle få ett lyft med sittlift!
Hoppas det. I wc liften kunde man ju bara sätta sig ner och få en lugn stund. På den här 5 års planeringen som kom till tråden lite innan jul står det ju att hummelliften ska flyttas. Vet någon var? Själv hoppas jag till järvenliften. Hade varit attraktivt att åka där då för en okopplingsbar, långsam fyrstolslift hade nog funkat.

arne

Aktiv medlem
Hoppas det. I wc liften kunde man ju bara sätta sig ner och få en lugn stund. På den här 5 års planeringen som kom till tråden lite innan jul står det ju att hummelliften ska flyttas. Vet någon var? Själv hoppas jag till järvenliften. Hade varit attraktivt att åka där då för en okopplingsbar, långsam fyrstolslift hade nog funkat.

Med tanke på att Hummeln bara är 616 m lång, så lär den inte kunna ersätta en 1000 m lång lift. De enda som verkar lagom långa är stendalsliften och björnenliften. Skulle gissa på det senare.

Flloyd

Medlem
Tror hummeln skulle göra nytta från fjällgården upp till vm6 berg. Det borde vara samma sträcka ungefär. Ffa blåsiga dagar när nya skutgondolen kommer att stå och nya wc i så fall blir ensam lift för centrala systemet!

Men en sittlift i björnen vore mysigt det med. Fanns ju en idé på sittlift från vargen dal till hermelinen dal för några år sedan. Skulle ju bättra på kapaciteten där rätt rejält!

arne

Aktiv medlem
Tror hummeln skulle göra nytta från fjällgården upp till vm6 berg. Det borde vara samma sträcka ungefär. Ffa blåsiga dagar när nya skutgondolen kommer att stå och nya wc i så fall blir ensam lift för centrala systemet!

Men en sittlift i björnen vore mysigt det med. Fanns ju en idé på sittlift från vargen dal till hermelinen dal för några år sedan. Skulle ju bättra på kapaciteten där rätt rejält!

Jag skulle helst ha kvar hummeln där den står, men kanske skulle den krocka med nya liften så det inte funkar.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Som det verkar så har Hummelliften gått från Fjällgården. Hur kommer det sig att man flyttade upp den?

arne

Aktiv medlem
Som det verkar så har Hummelliften gått från Fjällgården. Hur kommer det sig att man flyttade upp den?

Finns en hel tråd om det:
Och en artikel i SvD

PerK

Aktiv medlem
För att förstå utvecklingen i Åre (jo, det har faktiskt skett en, viss, sådan!) behövs antingen gott minne eller historiska utrgävningar, typ läsa om "Revolutionen" för 20 år sedan: https://www.svd.se/ares-liftsystem-byggs-om

Hummelliften har alltid gått upp på Hummeln, men i olika skepnader och aldrig i ett svep från Fjällgårn. Häftigast var nog de gamla 50-talskaffeburkarna där man ställde skidorna i ett fack och själv stog i burken. En lämning av denna lift finns fortfarande vid skidbusstation vid Kabinbanan dal. Måste testas!
Fjällgårdsliften var den sittlift som gick från Fjällgården till Hummelliftens dalstation lite nedom VM6 berg idag. Den gick då längs Snobbrännan, i skiers högerkant, därav att man satt i korgarna/stolarna (idag WC:s stolar, om jag minns rätt) och tittade o kommenterade snobbarna/finåkarna i backen. Det var tider det! :ROFLMAO:

Edit: Ser att arne också länkat till samma artikel. Läsvärd alltså!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Finns en hel tråd om det:
Och en artikel i SvD
För att förstå utvecklingen i Åre (jo, det har faktiskt skett en, viss, sådan!) behövs antingen gott minne eller historiska utrgävningar, typ läsa om "Revolutionen" för 20 år sedan: https://www.svd.se/ares-liftsystem-byggs-om

Hummelliften har alltid gått upp på Hummeln, men i olika skepnader och aldrig i ett svep från Fjällgårn. Häftigast var nog de gamla 50-talskaffeburkarna där man ställde skidorna i ett fack och själv stog i burken. En lämning av denna lift finns fortfarande vid skidbusstation vid Kabinbanan dal. Måste testas!
Fjällgårdsliften var den sittlift som gick från Fjällgården till Hummelliftens dalstation lite nedom VM6 berg idag. Den gick då längs Snobbrännan, i skiers högerkant, därav att man satt i korgarna/stolarna (idag WC:s stolar, om jag minns rätt) och tittade o kommenterade snobbarna/finåkarna i backen. Det var tider det! :ROFLMAO:

Edit: Ser att arne också länkat till samma artikel. Läsvärd alltså!
Tackar!
Jag läste nyligen "Åre by Pocke". Väldigt lärorik!

PerK

Aktiv medlem
Tackar!
Jag läste nyligen "Åre by Pocke". Väldigt lärorik!
Tack för tipset!
Skidåkarna etablerade sig ju t.o.m. i Stockholm, vid St Eriksplan, då det begav sig.

PerK

Aktiv medlem
På tal om Duved

Fanns det inte en gång i tiden några liftar som gick högre än linbanan, eller har jag bara drömt om det ?
Västra Paradisliften öppnade ju lite lokal högzon med trevlig fjällbjörksåkning runt en släplift de borde kunna återupprätta. Liksom "Toppliften" ovan Paradis vilket ju var en idé som aldrig realiserades. Både Duved och Tege har flera offpistmöjligheter att öppna. Med "Peak to Peak" skulle ännu fler kunna nyttja detta.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Västra Paradisliften öppnade ju lite lokal högzon med trevlig fjällbjörksåkning runt en släplift de borde kunna återupprätta. Liksom "Toppliften" ovan Paradis vilket ju var en idé som aldrig realiserades. Både Duved och Tege har flera offpistmöjligheter att öppna. Med "Peak to Peak" skulle ännu fler kunna nyttja detta.
Ja Mullfjället har ju en egen högzon som inte används alls.
Som du säger så hade en Peak 2 Peak gjort att åkarna kan fördelas på bergen. Ännu mer så om man kan ta sig upp på toppen av Mullfjället!

pd

Aktiv medlem
Ganska intressant att läsa 20 år gamla tidningsartiklar och konstatera att byggandet för "svartpisteliten" har ersatts av byggande för massturism. Och 15 år gamla trådar där det uttrycks tacksamhet för liftar som vi idag vill byta ut. Det ger lite perspektiv.

fredw

Aktiv medlem
I vårsolen så gjorde Duveds Paradisliftar skäl för sitt namn. Sveriges motsvarighet till våråkning på glaciärliftarna i Zermatt... Rest in peace.

Senast ändrad:

PerK

Aktiv medlem
Ja Mullfjället har ju en egen högzon som inte används alls.
Som du säger så hade en Peak 2 Peak gjort att åkarna kan fördelas på bergen. Ännu mer så om man kan ta sig upp på toppen av Mullfjället!
Mullfjället används ju för offpist från alla håll, men då krävs hudar.
Se området för "Toppliften"!
1643289578038.jpeg

fredw

Aktiv medlem
Paradisliftarna får ju väldigt mycket bra kritik här så varför togs de bort egentligen?
Åres förbannelse tror jag… Där blåste ofta småspik så de var ofta stängda. Och terrängen däruppe är ju flack så egentligen var det ju en sorts familjelift. Men när det var fint så…
Ungefär som liften längst österut i Tegefjäll, vad den nu heter. Nära den där raststugan vad den nu heter. Trevlig terräng där, gles skog med en del ”mikrodrop”, mycket vackra vyer, men flackt.

Alex27

Medlem
Mejlade med SkiStar support under helgen och de säger att i och med att restriktionerna försvinner så kan de öppna kabin. Det borde ju minska köerna till gondolen lite iallafall vid sportlovsveckorna som kommer nu

snorkel

Aktiv medlem
Vi som bor i byn tycker att det är rätt skönt att alla Björn-sadlar håller sig borta från VM6/WC när det blåser. Tillräckligt med folk där ändå. (Fast är man klok åker man ju till Duved dessa dagar). :)
Precis! Åre har redan liftkapacitet så det räcker och blir över på de flesta lågzonerna. Det är fler backar/nedfarter som behövs. Att mata på med fler liftar till samma backar är ingen lösning.

Dock vore det trevligt med en ny 1000m lift. Från WM6an berg till mellanstation gamla 1000m och vidare till kabintoppen.

Problemet med högzon är väl dock för få öppna dagar för att räkna hem investeringen på. Å andra sidan behövs det någon "pullfactor" så att folk åker till Åre istället för annan skidort.

Skistar borde slå till på att köpa Husåanläggningen, den är till salu för en överkomlig slant. Billigare än en 100 kvm lägenhet i Åre.

Christiam

Aktiv medlem
.

Skistar borde slå till på att köpa Husåanläggningen, den är till salu för en överkomlig slant. Billigare än en 100 kvm lägenhet i Åre.
Jag har fått för mig att jag läst att Skistar inte får köpa någon anläggning i Sverige utifrån att de redan har en så stor del av marknaden.

snorkel

Aktiv medlem
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp