Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Christiam

Aktiv medlem

Bilagor

• C81ADC7A-9688-43EB-9134-82E72BCAFE0E.png
    C81ADC7A-9688-43EB-9134-82E72BCAFE0E.png
    54.9 KB · Besök: 198
Senast ändrad:

snorkel

Aktiv medlem
Handlar väl om utveckling av anläggningar de redan driver?
Fel av mig, hittade nedan bifogade bild.
Framgår inte något om Skistar? Visst har de en dominerande ställning men att köpa en anläggning är väl inte nödvändigtvis synonymt med att missbruka sin dominerande ställning?

Christiam

Aktiv medlem
Framgår inte något om Skistar? Visst har de en dominerande ställning men att köpa en anläggning är väl inte nödvändigtvis synonymt med att missbruka sin dominerande ställning?
”Jag har fått för mig att jag läst” , ”fel av mig” .
Jag säger aldrig att Skistar inte får köpa , snarare så att jag säger att jag hade fel i det påståendet.
Att det inte framgår att det handlar om Skistar är för att jag valde att klistra in endast en bild där svaren från Konkurrensverket stod.
Köpa nytt tycker inte jag heller är att missbruka sin ställning.

dennan4

Ny medlem
Att köpa Huså skulle väl knappast vara något som konkurrensverket skulle protestera emot, vilken annan anläggning skulle påstå att deras verksamhet skulle påverkas negativt om Skistar tar över Huså?

FMP

Aktiv medlem
Handlar ju inte om att direkt konkurrera ut en annan verksamhet genom ett uppköp utan att dominansen på en marknad blir så stor att ett företag kan styra prissättning mm för en bransch och på sikt medvetet driva omkull konkurrenter. Men Huså borde kunna räknas som en utökning av åresystemet om de sköter det snyggt och med tanke på hur liten anläggning Huså är tror jag knappast Konkurrensverket skulle lägga sig i.

Personligen tveksam till att det skulle vara bra för någon om det uppköpet gjordes.

dennan4

Ny medlem
Hej!

Jag har Tänkt länge på hur man skulle kunna bygga ut för att:

1: det ska inte bli för mycket folk i backarna
2: Inte för mycket högzon för att skistar vill inte offra så mycket pengar på nån lift som har bara har ca 30 dagars öppet om säsongen.

Derför har jag funderat och klurat och varit aktiv på alla sätt och vis kollat lutningar, vind, oväder och allt möjligt för att komma fram till ett ultimat svar... eller snarare en ultimat lift

Som ni ser på denna bild har vi Huså längst ner i bild. Detta skulle bli en Gondolbana med en mellan station där man kan välja om liften ska gå dit eller hela vägen upp (OBS! Mellanstationen kan justeras). Denna lift har jag i Min fantasi kallat Huså banan och det är det namnet jag kommer använda när jag förklarar. Mellanstationen gör så att liften kan gå halvvägs om det är dåligt väder vilket får den att utnyttja mycket mer en utan mellanstationen. Som ni kanske ser är inte Bergs stationen (Ursäkta att jag skrev Topp station på bilden) placerad höggst uppe på västskutan utom i "svackan". Det gör att den blir tåligare emot västliga vindar som i Åre brukar vara dom värsta. ps. Utbygnad av backar kommer också behövas ner till Huså.

Ursäkta bildkvaliten men hoppas att ni ser vart jag menar. Släpliften går bara enkelt från Nedretväråvalvets dalstation upp i "svackan". Även den kommer bli lite skyddad av Västskutan.

Har ni några funderingar skriv i forumet bara. Jag ska försöka vara aktiv och jag tar gärna emot kritik. Allt för att göra en ultimat lift. :) :D :D :D :D :D

MVH Chris123144
Var ändå rätt intressanta diskussioner sida 8/9 i den här tråden om hur man skulle kunna binda ihop Huså med Åre.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Var ändå rätt intressanta diskussioner sida 8/9 i den här tråden om hur man skulle kunna binda ihop Huså med Åre.
Skistar har de senaste åren haft strax över 50% av liftkortsmarknaden i Sverige. Ska de köpa fler skidanläggningar så kommer de nog titta på Norge.
men Skistar är främst en "fastighetsutvecklare". De kommer säkert investera mer i hotell/boenden.

ang Huså:
Nej, det är för långt att "bygga ihop" med Åres liftar. (betydligt närmre att bygga ihop Rödkullen med Tege. kolla kartan!)

snorkel

Aktiv medlem
Skistar omsätter ungefär lika mycket på två timmar som Huså gör på ett år.
Dvs ingen direkt ändring i Skistars dominerande ställning ifall de tar över.

Sätter de i system att köpa in varje liten anläggning så visst har Konkurrentverket rätt att ifrågasätta det men Huså som by och resmål skulle bara vinna på det.

Senast ändrad:

snorkel

Aktiv medlem
Skistar har de senaste åren haft strax över 50% av liftkortsmarknaden i Sverige. Ska de köpa fler skidanläggningar så kommer de nog titta på Norge.
men Skistar är främst en "fastighetsutvecklare". De kommer säkert investera mer i hotell/boenden.

ang Huså:
Nej, det är för långt att "bygga ihop" med Åres liftar. (betydligt närmre att bygga ihop Rödkullen med Tege. kolla kartan!)

Att bygga lift från Huså till Åre skulle dock ge massor med ny åkyta och även en lift från Tvåråvalvet mot Huså ger massor med åkning. Skulle även ge turåkning och kiting mer lättåkomliga flackare ytor västerut och mot Stendalen runt Västerskutan.

pd

Aktiv medlem
Alltså i mina ögon så skulle Huså inte vinna någonting på att bli uppätet av det stora röda bolaget. Charmen med Huså är ju just att det drivs som en liten anläggning och att det är lite äventyr att ta sig dit och tillbaka.

arne

Aktiv medlem
Det är för få som åker i Huså så det behövs göras något för backens överlevnad på sikt. Folkesson som driver anläggningen fyller 75 i år..

Frågan är hur många dagar om året det skulle vara möjligt att åka mellan Åre och Huså? I år har högzon varit öppen 2 av 10 dagar jag varit här, så om man inte kan säkra en vindsäker förbindelse tror jag ekonomin i projektet att koppla ihop det är svår.

Alex27

Medlem
Frågan är hur många dagar om året det skulle vara möjligt att åka mellan Åre och Huså? I år har högzon varit öppen 2 av 10 dagar jag varit här, så om man inte kan säkra en vindsäker förbindelse tror jag ekonomin i projektet att koppla ihop det är svår.
Har också tänkt på detta och ett alternativ hade ju varit att de fortsatt köra skotertransporten till stendalen/ullådalen de dagarna men då hade det varit alldeles för krångligt för folk att åka i Huså. Jag själv hade hellre sätt backar på Renfjället och en ev. förbindelse med Edsåsdalen.

Gustav

Aktiv medlem
Finns en hel tråd om det:
Och en artikel i SvD

Från släktarkivet har jag plockat dessa bilder från en skidsemester min fars och hans bröders ungdom! Notera den integrerade belysningen i toppen av varje liftstolpe!

Som alla vet var det bättre förr när man kunde ta liften direkt från Susabäcken upp till Hummeln i stället för att harva hela vägen på skrå till VM6:an.

Bilagor

• IMG_0147.jpg
    IMG_0147.jpg
    358.3 KB · Besök: 201
  • IMG_0143.jpg
    IMG_0143.jpg
    441.2 KB · Besök: 201
  • IMG_0144.jpg
    IMG_0144.jpg
    451.8 KB · Besök: 204

snorkel

Aktiv medlem
Har också tänkt på detta och ett alternativ hade ju varit att de fortsatt köra skotertransporten till stendalen/ullådalen de dagarna men då hade det varit alldeles för krångligt för folk att åka i Huså. Jag själv hade hellre sätt backar på Renfjället och en ev. förbindelse med Edsåsdalen.
Tycker själv att Åre borde lära av Österrike. I Österrike kan man ta sista åket i en avkrok till by, ta en öl och sedan middag varpå man kan ta bussen tillbaka till huvudorten där man bor. Alternativt kan man bo i en avkrok och ta bussen tillbaka på kvällen efter middag på annat ställe.

Fördelen är då att man diversifierar både boende och restaurangverksamhet då det i regel är lite billigare i avkrokarna och man breddar målgruppen som har råd att åka. Dvs hela bygden tar del i turistverksamheten och inte bara huvudorten. Som turist blir man inte låst till en by och kan välja att ta 2-3 dagar av en skidvecka på annat ställe i närområdet.

Skulle kunna fungera i Åre med Huså, Edsåsdalen, Trillevallen om bara viljan fanns. I Österrike finansieras detta med bäddskatt 1 € per natt och turist.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hemkommen från en vecka i Åre. Härlig åkning, men ingen högzon...
Vissa dagar förstod man det, men vissa undrade man verkligen varför det var stängt då det var klart väder och man kunde se toppen från byn.

Nåväl. Annars noterade man en brist på personal dagen efter restriktionerna försvann (Tottliften var obemannad och gick på halvfart :D ) och att man undrar om de har fullt med pistpersonal då det var väldigt grötig snö när man kom ut i backarna.

Men men, Åre är alltid Åre och skönt att slippa köerna!

arne

Aktiv medlem
Tycker själv att Åre borde lära av Österrike. I Österrike kan man ta sista åket i en avkrok till by, ta en öl och sedan middag varpå man kan ta bussen tillbaka till huvudorten där man bor. Alternativt kan man bo i en avkrok och ta bussen tillbaka på kvällen efter middag på annat ställe.

Fördelen är då att man diversifierar både boende och restaurangverksamhet då det i regel är lite billigare i avkrokarna och man breddar målgruppen som har råd att åka. Dvs hela bygden tar del i turistverksamheten och inte bara huvudorten. Som turist blir man inte låst till en by och kan välja att ta 2-3 dagar av en skidvecka på annat ställe i närområdet.

Skulle kunna fungera i Åre med Huså, Edsåsdalen, Trillevallen om bara viljan fanns. I Österrike finansieras detta med bäddskatt 1 € per natt och turist.

Enligt mig är inte problemet med Åre brist på bostäder eller restauranger, utan brist på liftar och pistar - så skulle inte detta bara göra problemet värre.

arne

Aktiv medlem
Vissa dagar förstod man det, men vissa undrade man verkligen varför det var stängt då det var klart väder och man kunde se toppen från byn.

Nåväl. Annars noterade man en brist på personal dagen efter restriktionerna försvann (Tottliften var obemannad och gick på halvfart :D ) och att man undrar om de har fullt med pistpersonal då det var väldigt grötig snö när man kom ut i backarna.

Det var en fin vecka. Måndagen (?) var helt otrolig, en av de absolut bästa dagarna jag upplevt med högzon stängd. Knädjupt i pisterna.

Alex27

Medlem

De får väll inte ha obemannade liftar. Det sitter alltid någon i lifthuset och kollar. Samma sak med liften bredvid värmestugan i björnen. Däremot så kör de nästan alltid tottliften på halvfart.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
De får väll inte ha obemannade liftar. Det sitter alltid någon i lifthuset och kollar. Samma sak med liften bredvid värmestugan i björnen. Däremot så kör de nästan alltid tottliften på halvfart.
Det såg väldigt tomt ut när jag åkte förbi där. Och Tottliften gick snabbt alla andra dagar jag var där. 🤷‍♂️

fredw

Aktiv medlem
Niclas Sjögren Berg, operativ direktör på Skistar, som driver anläggningarna, försvarar prisnivåerna.

– Med det utbud vi har så är det prisvärt att åka till fjällen, säger han.

Jaha... Prisvärt jämfört med vad? Jämfört med tidigare, då liftkortet till ett större utbud av liftar (som var moderna ) kostade mycket mindre ? Jämfört med alperna?

Men visst, man tar så mycket betalt som man kan.

flocky

Ny medlem
Kommer tyvärr inte åt den låsta artikeln. Stog det nåt mer specifikt om placering av övriga nya liftar?

Det som står är ungefär vad som diskuterats tidigare i tråden. Kabinbanan börjar bli gammal och kostar mer än vad den ger. Den nya gondolen är tänkt att byggas från Timmerstugan till Hummeln och därefter vidare till nuvarande bergstation för Kabinbanan. Det positiva i artikeln är att Skistar uttalar sig om att de vill att detta ska ske i närtid och de har lämnat in ett planbesked till kommunen. Förhoppningen är att kunna gå från 60 till 100 öppna dagar per säsong samt att liften kan köras halvvägs vid hård vind.

Utöver det så kommer det byggas två nya liftar redan i sommar om bygglov går igenom, en ersättare för WC och en från målområdet vid VM8an som kommer sluta efter första branten i Lundsrappet, framfår inte exakt var den landar.

Utöver detta så vill man också omplacera vm6an eller Hummelliften till Fjällgården, framgår ej exakt sträckning men man kan ju gissa att den landar där vm6an slutar idag.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det som står är ungefär vad som diskuterats tidigare i tråden. Kabinbanan börjar bli gammal och kostar mer än vad den ger. Den nya gondolen är tänkt att byggas från Timmerstugan till Hummeln och därefter vidare till nuvarande bergstation för Kabinbanan. Det positiva i artikeln är att Skistar uttalar sig om att de vill att detta ska ske i närtid och de har lämnat in ett planbesked till kommunen. Förhoppningen är att kunna gå från 60 till 100 öppna dagar per säsong samt att liften kan köras halvvägs vid hård vind.

Utöver det så kommer det byggas två nya liftar redan i sommar om bygglov går igenom, en ersättare för WC och en från målområdet vid VM8an som kommer sluta efter första branten i Lundsrappet, framfår inte exakt var den landar.

Utöver detta så vill man också omplacera vm6an eller Hummelliften till Fjällgården, framgår ej exakt sträckning men man kan ju gissa att den landar där vm6an slutar idag.
Undrar fortfarande var den startar. Hade ju varit knasigt om den korsar målområdet.

arne

Aktiv medlem
Tror du inte det går att hitta plats en bit upp väster om målområdet? Särsklit om man flyttar litet på parkeringen uppe vid vägen?

Visa bilaga 16781

Tycker att mellan Lundsrappet och störtloppet verkar det met logiska.

Om det slutar innan branten öster om Lundsrappet så finns det redan en ganska fin lössnörepa direkt väster om störtloppet (man måste bara akta sig för kablarna som håller upp skyddsnätet).

Fast om den gick väster om lundsrappet och lite högre skulle man kanske kunna nå övre bräcke och det skulle ju ge en mycket större nytta. Fast det kanske blir för väderutsatt.

zerode

Aktiv medlem
Tror du inte det går att hitta plats en bit upp väster om målområdet? Särsklit om man flyttar litet på parkeringen uppe vid vägen?

Visa bilaga 16781

Visa bilaga 16782
Eftersom parkering är det största problemet i Åre så hoppas jag verkligen inte det
Sen blir det rejält svårt att ta sig dit när det är tävling och träning i arenan och området är i minsta laget dessutom
Så hoppas verkligen inte det blir där

Mbush

Ny medlem
Ett annat problem idag när inte Kabinen går och man vill ta sig till toppen från VM6 är att man måste ner till VM8 dalstation och vända innan man kan nå Gondolen. När det är mycket folk så blir det en rejäl flaskhals i VM8 dal.
Om man hade satt in en släplift från där transporten från Hummeln kommer fram till Gästrappet (pist 58 i pistkartan) och upp till VM8 berg så hade inte alla behövt åka ner till VM8 dal och vända.
Alternativt att lägga en släplift som går från transporten mellan Gästrappet och Lundsrappet (under VM8) upp till VM8 berg, men det är väl ett större ingrepp.
Det hela löser väl sig om/när det kommer en ny Gondol från VM6 till toppen, men det kunde vara en bra interimlösning.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ett annat problem idag när inte Kabinen går och man vill ta sig till toppen från VM6 är att man måste ner till VM8 dalstation och vända innan man kan nå Gondolen. När det är mycket folk så blir det en rejäl flaskhals i VM8 dal.
Om man hade satt in en släplift från där transporten från Hummeln kommer fram till Gästrappet (pist 58 i pistkartan) och upp till VM8 berg så hade inte alla behövt åka ner till VM8 dal och vända.
Alternativt att lägga en släplift som går från transporten mellan Gästrappet och Lundsrappet (under VM8) upp till VM8 berg, men det är väl ett större ingrepp.
Det hela löser väl sig om/när det kommer en ny Gondol från VM6 till toppen, men det kunde vara en bra interimlösning.
Tänkte faktiskt på samma sak när jag var i Åre nyss. Hummeltoppen till Gondolen utan att behöva åka ner till VM-8an hade varit bra.
Hade kunnat gå från ungefär där transportsträckan slutar. 300 meter upp till Gondolen.

Bilagor

• Untitled.png
    Untitled.png
    450.4 KB · Besök: 39

arne

Aktiv medlem
Eftersom parkering är det största problemet i Åre så hoppas jag verkligen inte det
Sen blir det rejält svårt att ta sig dit när det är tävling och träning i arenan och området är i minsta laget dessutom

Parkering genererar inga intäkter, och parkeringsproblemet borde gå att lösa med fler skidbussar.

fredw

Aktiv medlem

Om parkering verkligen är det största problemet i Åre så kanske det går att lösa genom att bygga fler parkeringsplatser. Ytan sydost om den lilla parkeringen är minst lika stor som VM-8ans dalstation och består nu av gräs. Ja, de där fina åkytorna ner mot arenan är ofta avstängda och helt tomma inför diverse arrangemang så det kanske är meningslöst att bygga någon lift där alls.
Du bor där, jag gör det inte men jag förstår uppriktigt sagt inte alla olika invändningar och låsningar som verkar finnas.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp