Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

arne

Aktiv medlem
Om parkering verkligen är det största problemet i Åre så kanske det går att lösa genom att bygga fler parkeringsplatser. Ytan sydost om den lilla parkeringen är minst lika stor som VM-8ans dalstation och består nu av gräs. Ja, de där fina åkytorna ner mot arenan är ofta avstängda och helt tomma inför diverse arrangemang så det kanske är meningslöst att bygga någon lift där alls.
Du bor där, jag gör det inte men jag förstår uppriktigt sagt inte alla olika invändningar och låsningar som verkar finnas.

PS. För mig är en av de stora fördelarna med Åre är att man inte behöver en bil för att ta sig dit eller när man bor där, så länge man bor på rätt ställe.

pd

Aktiv medlem
Tror du inte det går att hitta plats en bit upp väster om målområdet? Särsklit om man flyttar litet på parkeringen uppe vid vägen?
Vore ett rejält lyft de dagar VM8 står still när man bor i västra Åre.

Frågan är vad den här liften kommer att heta. Det kommer att vara den mest tävlingsinriktade liften i hela systemet men WorldCup, VM6 och VM8 är redan tagna. VM4? "Nya VM6"?

arne

Aktiv medlem
Vore ett rejält lyft de dagar VM8 står still när man bor i västra Åre.

Frågan är vad den här liften kommer att heta. Det kommer att vara den mest tävlingsinriktade liften i hela systemet men WorldCup, VM6 och VM8 är redan tagna. VM4? "Nya VM6"?

VM7an (ny typ av lift unik för Åre)

zerode

Aktiv medlem
Om parkering verkligen är det största problemet i Åre så kanske det går att lösa genom att bygga fler parkeringsplatser. Ytan sydost om den lilla parkeringen är minst lika stor som VM-8ans dalstation och består nu av gräs. Ja, de där fina åkytorna ner mot arenan är ofta avstängda och helt tomma inför diverse arrangemang så det kanske är meningslöst att bygga någon lift där alls.
Du bor där, jag gör det inte men jag förstår uppriktigt sagt inte alla olika invändningar och låsningar som verkar finnas.
Parkering är inte det största problemet
Men det är ett av de
Det märker man speciellt om man bor här året runt
Det är inte många som bor liftnära i byn, och invånarantalet ökar rejält för varje år
Vilket gör att man helt enkelt tar bilen till backen
Sen är det inte bara att bygga nya parkeringar
Dels är det inte Skistar som äger allt i byn, så de som har mark runt om känner inte alltid att det är en super idé att bygga parkering
Man måste även förstå att Åre inte bara är skidåkning på vintern med
En del mark används sommartid vilket inte gör det möjligt att bygga parkering för att underlätta skidåkningen

Sen skriver jag att jag hoppas att de inte lägger liften där nyslipade kanter ringade in en plats
Hoppas för att jag inte vet om den blir där
Men framförallt för att det vore en sjukt dåligt placering med tanke på att man bygger liften för att avlasta vm8:an och för att vädersäkra området och då är det knappast bra att lägga den på ett område där den dels kommer vara avstängd så fort det är aktiviteter på arenan och själva området är för litet för att rymma ett lifthus och få en bra påstigning
Men hoppas säger jag för att man aldrig vet vad de har för idéer

Alex27

Medlem
Undrar om det inte går att skråa från hummeln (via damernas störtlopp) och på så sätt nästan nå gondolen. Har aldrig provat, men känns som om det skulle kunna gå.
Det bör gå med tänkte på att det faktiskt finns en cykel led på sommarn där man har lite raksträcka fram till damernas störtlopp och sedan kan cykla ner till vm:8an berg

Parkering i Åre är ju ärligt inget stort problem. Det finns ju betydligt större bekymmer för Skistar.

Parkering nära VM8a är begränsat javisst, man får ju helt enkelt nyttja rödkullens om du måsta köra egen bil.

FMP

Aktiv medlem
Parkeringsdiskussionen känns igen från de flesta städer, i större städer (påtaglig åtminstone i Gbg) och mindre städer med utvecklingsambition. Går att hitta argument och förståelse för de flesta synpunkter och infallsvinklar. Men om Åre slutar utveckla sitt skidområde på grund av bilism och parkeringsbrist så tycker jag det är rätt illa ställt...

Som Grinchen säger är det knappast ett problem heller, bortskämdheten hos många kring att ta bilen exakt dit man vill är det nog dags att göra sig av med år 2022.

Parkering är inte det största problemet
Men det är ett av de
Det märker man speciellt om man bor här året runt
Det är inte många som bor liftnära i byn, och invånarantalet ökar rejält för varje år
Vilket gör att man helt enkelt tar bilen till backen
Sen är det inte bara att bygga nya parkeringar
Dels är det inte Skistar som äger allt i byn, så de som har mark runt om känner inte alltid att det är en super idé att bygga parkering
Man måste även förstå att Åre inte bara är skidåkning på vintern med
En del mark används sommartid vilket inte gör det möjligt att bygga parkering för att underlätta skidåkningen

Sen skriver jag att jag hoppas att de inte lägger liften där nyslipade kanter ringade in en plats
Hoppas för att jag inte vet om den blir där
Men framförallt för att det vore en sjukt dåligt placering med tanke på att man bygger liften för att avlasta vm8:an och för att vädersäkra området och då är det knappast bra att lägga den på ett område där den dels kommer vara avstängd så fort det är aktiviteter på arenan och själva området är för litet för att rymma ett lifthus och få en bra påstigning
Men hoppas säger jag för att man aldrig vet vad de har för idéer
Varför behöver det blockeras/avstängas vid event, det finns ju gott om plats för nerfart till liften från lundsrappet. Det finns ju en stor parkering att köa upp skidåkare på som i ärlighetens namn inte ger några inkomster som står i relation till markens värde.

Skistar utvecklar skidorter och jag är helt säker på att det finns andra områden inom Åre kommun som är lämplig för parkering.

Tror knappast att någon väljer bort Åre för brist på parkeringsplats, dock känner jag många som är förbannade över kö / väderkänslig vm8a

fredw

Aktiv medlem
Så här. Avlastar både VM8 och Gästrappet som därmed blir mindre crowded (behövs med alla nya bäddar som kommit till). Står aldrig still pga oväder. Ger en vindsäker passage (om man bygger en ny kort transport) på skidor till Rödkullen etc. Utnyttjar och försörjer de redan jättefina (men gravt outnyttjade) nedre delarna av Lundsrappet - vindskyddat både uppåt i liften och nedåt i pisten. Gott om plats för befintlig parkering som kan utvidgas ytterligare vid vägen. Ger nästan "ski in/out" för de nya boendena strax västerut.

1645719169802.jpeg

arne

Aktiv medlem
Så här. Avlastar både VM8 och Gästrappet som därmed blir mindre crowded (behövs med alla nya bäddar som kommit till). Står aldrig still pga oväder. Ger en vindsäker passage (om man bygger en ny kort transport) på skidor till Rödkullen etc. Utnyttjar och försörjer de redan jättefina (men gravt outnyttjade) nedre delarna av Lundsrappet - vindskyddat både uppåt i liften och nedåt i pisten. Gott om plats för befintlig parkering som kan utvidgas ytterligare vid vägen. Ger nästan "ski in/out" för de nya boendena strax västerut.

Snygg bild. Frågan är om det går att dra den lite högre (blå linje i bilden neda) så att det går att använda den till att åka i Bräcke, eller om det är någon fördel/nackdel att dra den lite öster (röd linje nedan).

1645719915902.png

fredw

Aktiv medlem
Snygg bild. Frågan är om det går att dra den lite högre (blå linje i bilden neda) så att det går att använda den till att åka i Bräcke, eller om det är någon fördel/nackdel att dra den lite öster (röd linje nedan).
Vill man åka i Bräcke så kan man ju ta sig dit från denna (”min”) nya toppstation, åka ner i 75% av backen som återstår och sedan fortsätta i Bräckes egna liftar.
Din blåa dragning är ok men ger onödig brant start om man vill till Lundrappet. Din röda liftdragning är mycket intressant.

zerode

Aktiv medlem
Varför behöver det blockeras/avstängas vid event, det finns ju gott om plats för nerfart till liften från lundsrappet. Det finns ju en stor parkering att köa upp skidåkare på som i ärlighetens namn inte ger några inkomster som står i relation till markens värde.

Skistar utvecklar skidorter och jag är helt säker på att det finns andra områden inom Åre kommun som är lämplig för parkering.

Tror knappast att någon väljer bort Åre för brist på parkeringsplats, dock känner jag många som är förbannade över kö / väderkänslig vm8a
Om man kollar på andra sidan målområdet, mot Liengården, så är det en bra mycket bättre plats att bygga en lift på, du får en bättre yta, och en naturlig nerfart som inte påverkar eventuella arrangemang på arenan.

zerode

Aktiv medlem

Visa bilaga 16792
Det var såhär jag fick förklarat för mig att liften skulle gått, utav en som var delaktig i planeringen, men enligt de senaste planerna så verkar det inte bli så, vilket är riktigt konstigt om du frågar mig, som inte har koll på orsakerna till ändringen...
Eller, inte riktigt rätt, påstignigen var inte på den sidan av Arenan såklart.

fredw

Aktiv medlem
Så vad det handlar om är i princip en nära parallell till VM8 med en lägre toppstation? Det har ju sina poänger iofs.

Flloyd

Medlem

Visa bilaga 16791
Denna sträckning går ju rakt över en bostadstomt.. Kan ju vara rätt struligt tror jag.

snorkel

Aktiv medlem
Enligt mig är inte problemet med Åre brist på bostäder eller restauranger, utan brist på liftar och pistar - så skulle inte detta bara göra problemet värre.
Nja, varför det? Det finns ju backar utanför Skistar Åre i närområdet, dvs Huså, Trillevallen, Edsåsdalen och det är dessa som jag menar är underutnyttjade. Med fler skidåkare där kan även de expandera. Det blir både fler backar och liftar. Blir ömsesidigt. Förutsätter kanske ett liftkortssamarbete för att få det smidigt men det är ju inte någon större konst att reda ut med dagens skipass system som räknar åk. Dvs om viljan finns..

arne

Aktiv medlem
Nja, varför det? Det finns ju backar utanför Skistar Åre i närområdet, dvs Huså, Trillevallen, Edsåsdalen och det är dessa som jag menar är underutnyttjade. Med fler skidåkare där kan även de expandera. Det blir både fler backar och liftar. Blir ömsesidigt. Förutsätter kanske ett liftkortssamarbete för att få det smidigt men det är ju inte någon större konst att reda ut med dagens skipass system som räknar åk. Dvs om viljan finns..

Visserligen är iden att sprida ut skidåkningen bra, men med tanke på att redan idag är det ofta inga köer i Duved, när det är fullt i Åre så tror jag inte riktigt på det.

snorkel

Aktiv medlem
Visserligen är iden att sprida ut skidåkningen bra, men med tanke på att redan idag är det ofta inga köer i Duved, när det är fullt i Åre så tror jag inte riktigt på det.
Att öka liftkapaciteten i centrala Åre löser inget. Det är brist på nedfarter och mer liftkapacitet skapar bara trängsel i backarna. Undviker redan nu Åre på högsäsong.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Att öka liftkapaciteten i centrala Åre löser inget. Det är brist på nedfarter och mer liftkapacitet skapar bara trängsel i backarna. Undviker redan nu Åre på högsäsong.
Vad har vi för potentiella nya nedfarter då?
Jag har talat mig varm för en nedfart längs med Susabäcken ända ner till Årevägen/Holiday Club.
Samt en nedfart genom skogen från vägen mellan VM-8an & Stjärntorget ner mot Åre Fjällby.
Vad kan man göra uppe på berget?

farsan56

Aktiv medlem
Hmm.. undrar varför jag bara turar v9?
Fast idag åkte vi ”hemmaliften” en gång för att vinna lite höjdmeter. Totten, gamla Bettan leverar som vanligt.
Fast vi är ju alltid borta v9, men nu behagade bilskrället att lägga ner verksamheten lagom inför 😩

pd

Aktiv medlem

Ja, under högsäsong finns det roligare ställen att vara på. Men med det sagt så tror jag faktiskt att de två nya liftar som är planerade till nästa år kommer att bättra på genomströmningen av de centrala delarna av systemet så att barnfamiljerna kan ta sig mellan Rödkullen och Björnen utan att behöva använda VM8:an eller VM6:an.

arne

Aktiv medlem
Jag har talat mig varm för en nedfart längs med Susabäcken ända ner till Årevägen/Holiday Club.
Samt en nedfart genom skogen från vägen mellan VM-8an & Stjärntorget ner mot Åre Fjällby.

Borde finnas plats för en pist mellan vm6 och vm8 tror jag. Sen borde det kanske gå att bygga ut under rödkullen, men det kanske är för flackt. Högzon find ju massor at göra men hjälper inte när det blåser.

Bobski

Medlem
Låter lite som sträckningen Getrappet var en gång för urminnes tider sedan. Den gick öster om nuvarande Gästrappet. Det är ganska brant bitvis. Uppe på högzon vore väl en bra liftsträckning för en släpa från dal 1000 meter snett upp mot östra ravin hållet. Inte så brant, och går den tillräckligt långt upp så borde det gå skråa mot Gondol berg utan alltför mycket staka. Att helt bygga bort problemet med nyår, sportloven och påsk lär inte betala sig. Då behöver liftkorten bli rejält mycket dyrare o de vill nog inte den stora massan. Jag väljer mina veckor o var i systemet jag åker, så har personligen inte några problem med köer eller trångt i backen.

fredw

Aktiv medlem
Utöver ny lift på tusenmetersplatån (gärna släp, vi är desperata nu…) och eutanasi för liftarna i Tväråvalvet så tror jag att högzonens väder gör att ytterligare satsningar där blir svår att motivera. Långa sittliftar med bubblor och stolvärme upp från Ullådalen vore ju toppen men detta är Skistar och Sverige så det tror jag man kan glömma.
Återstår lågzon. Finns det kanske några ”lågt hängande frukter”, förbättringar som inte kräver så stora insatser? De branta och ofta isbelagda inledningarna nedom platån på Störtloppet och Lundsrappet skrämmer bort många medelgodaåkare som skulle ha stor glädje av de nedre 80% av de backarna som omväxling till Gästrappet. Kanske en av de nya liftarna gör att fler söker sig dit, och kan göra det även när VM8-an står still.

FMP

Aktiv medlem
Utöver ny lift på tusenmetersplatån (gärna släp, vi är desperata nu…) och eutanasi för liftarna i Tväråvalvet så tror jag att högzonens väder gör att ytterligare satsningar där blir svår att motivera. Långa sittliftar med bubblor och stolvärme upp från Ullådalen vore ju toppen men detta är Skistar och Sverige så det tror jag man kan glömma.
Återstår lågzon. Finns det kanske några ”lågt hängande frukter”, förbättringar som inte kräver så stora insatser? De branta och ofta isbelagda inledningarna nedom platån på Störtloppet och Lundsrappet skrämmer bort många medelgodaåkare som skulle ha stor glädje av de nedre 80% av de backarna som omväxling till Gästrappet. Kanske en av de nya liftarna gör att fler söker sig dit, och kan göra det även när VM8-an står still.
Funderar på om det hade gått att dra en pist precis öster om Tottliften? Hjälper inte centrala systemet och vet att Tottliften i det närmsta betraktas som back-up alt. privat lift. Men det är ett bra berg och tottliften är ofta nästan tom i jämförelse med Fjällgårdsexpressen. Och dessutom hade många av passagerna av liftspåret försvunnit.

Tänker då från fjällblicken (104) till tottbacken nedre del (102). Blir ingen lång ny bit men kanske avlastar systemet lite, om än marginellt

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Låter lite som sträckningen Getrappet var en gång för urminnes tider sedan. Den gick öster om nuvarande Gästrappet. Det är ganska brant bitvis. Uppe på högzon vore väl en bra liftsträckning för en släpa från dal 1000 meter snett upp mot östra ravin hållet. Inte så brant, och går den tillräckligt långt upp så borde det gå skråa mot Gondol berg utan alltför mycket staka. Att helt bygga bort problemet med nyår, sportloven och påsk lär inte betala sig. Då behöver liftkorten bli rejält mycket dyrare o de vill nog inte den stora massan. Jag väljer mina veckor o var i systemet jag åker, så har personligen inte några problem med köer eller trångt i backen.
Är Getrappet vad man ser på denna gamla pistkarta nedanför om sista A:et i "RACE ARENA"?

Bilagor

• Are.jpg
    Are.jpg
    501.5 KB · Besök: 229

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Funderar på om det hade gått att dra en pist precis öster om Tottliften? Hjälper inte centrala systemet och vet att Tottliften i det närmsta betraktas som back-up alt. privat lift. Men det är ett bra berg och tottliften är ofta nästan tom i jämförelse med Fjällgårdsexpressen. Och dessutom hade många av passagerna av liftspåret försvunnit.

Tänker då från fjällblicken (104) till tottbacken nedre del (102). Blir ingen lång ny bit men kanske avlastar systemet lite, om än marginellt
Hmm, Nalleklippan och Totthummeln är väl i vägen där? Syns inte så bra på nya pistkartan.
Däremot finns ju den eviga frågan om man kan dra pister på detta berg. Jag vill tro det, men det hävdas att det inte går.

Bobski

Medlem
Där ser man. Varför försvann denna?
Jag vet inte, men då det är ganska smalt och brant så var det nog ingen backe som fungerat i dag. Nu är det dessutom hus nedanför, så den sträckningen blir nog inte skidbacke igen. Som MTB spår är den däremot riktigt trevlig. Blå, med vissa inslag av stökig cykling. Klart kul är den tycker jag.

dennan4

Ny medlem
Är väl inte helt nytt men i samband med dagens rapport från Skistar sa Stefan Sjöstrand:

”Vi har planer på att investera 450 Mkr i två stora och två mindre liftar i Åre, vi ser också att vi behöver investera i snösäkringssystem. Men vi ser också att vi har en kraftig tillväxtmöjlighet på alla våra destinationer, så vi kommer fortsätta vår investeringstakt både i liftar och i boenden."

”Vi har ett större markområde runt kabinbaneområdet i Åre där vi har detaljplaner för en ny skilodge, sen har vi även i förra veckan fått detaljplaner för en ny skilodge runt VM8:an, också i Åre. Vi har även projekt på gång i trysil. Vi ser fortsatta möjligheter på expansion för både boende och liftkapacitet.”

Flloyd

Medlem
Är väl inte helt nytt men i samband med dagens rapport från Skistar sa Stefan Sjöstrand:

”Vi har planer på att investera 450 Mkr i två stora och två mindre liftar i Åre, vi ser också att vi behöver investera i snösäkringssystem. Men vi ser också att vi har en kraftig tillväxtmöjlighet på alla våra destinationer, så vi kommer fortsätta vår investeringstakt både i liftar och i boenden."

”Vi har ett större markområde runt kabinbaneområdet i Åre där vi har detaljplaner för en ny skilodge, sen har vi även i förra veckan fått detaljplaner för en ny skilodge runt VM8:an, också i Åre. Vi har även projekt på gång i trysil. Vi ser fortsatta möjligheter på expansion för både boende och liftkapacitet.”
Fyra nya liftar till nästa år då? De två sittliftarna har vi ju pratat om innan..

Detaljplanen vid VM8:an har jag dock missat

Två mindre....

1000 metern, släplift och kanske en dubblering av hermelinliften?
Utklipp ifrån resultatrapporten sid 5

"Inför 2022/23
Beslutade driftsinvesteringar för nästa verksamhetsår är 555 MSEK, varav
174 MSEK är investeringar avseende två stolliftar i Åre, där ett större
initiativ att modernisera och vindsäkra SkiStar Åre pågår. Utöver det
investeras 384 MSEK i omfattande ersättningsinvesteringar och moderniseringar med ett extra fokus på snökapacitet"

Jag antar att 450Mkr innefattar "Skutgondolen", det är lite oklart. Sen kan kanske WC-lift investeringen ses som en ersättnings-investering, den befintliga kan vi nog alla enas om är uttjänad.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ännu en vecka i Åre avverkad och har två konstateranden.

- En knapplift mellan transportsträckan från Hummeln till Gondolenplatån borde verkligen bli verklighet. Kan inte vara särskilt krångligt/dyrt.

- En pist från Tyskhuvudet via Tegeskogen ner till där Englandsliften och Gunnliliften går i Tegefjäll hade kunnat bli riktigt häftigt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp