Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Gustav

Aktiv medlem

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Plockar bort alla parkeringar nere vid VM8an? I sådana fall, vart ska gäster parkera? Funderar också på vem som upplåter sin mark, tänker att Skistar inte äger alla mark i byn direkt.
Utgår ifrån att de kör underjordiskt garage. Som de planerat för bebyggelsen på Kabinbanans dalstation och parkeringen bredvid.

Kanske en hiss rakt ut till liftkön. :)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Läste att Bergbanan är stängd pga skadegörelse? Man undrar ju vem som får för sig att förstöra den och hur lyckas man med att göra det så pass att den går sönder?

89Olle

Medlem
kul med artikeln & därmed i princip en bekräftad skugg-gondol.
Flyttade Hummelliften ser ut att landa vid toppen av nuvarande VM6, men start från toppen av bergbanan (bild från artikeln).
341ece75-3b43-4593-8045-6c326718ad80.jpeg

Gillar att de uttrycker att de känner att de ligger efter med kapaciteten som det är just nu:

"Dels är det för att vädersäkra men också för att kapacitetssäkra. Det har ju byggts mycket nya boenden senaste åren. Vi måste komma ikapp med liftkapaciteten"

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Nya Hummelliften ser ut att vara en återskapad Turistliften, eller iallafall samma dragning nedifrån Fjällgårdsplatån.
Mycket bra. Då kan folk från Tott/Sadeln/Björnen ta denna lift för att komma bort mot VM-8an/Gondolen, utan att behöva åka ner till Stjärntorget.

dannedieharder

Aktiv medlem
Nya Hummelliften ser ut att vara en återskapad Turistliften, eller iallafall samma dragning nedifrån Fjällgårdsplatån.
Mycket bra. Då kan folk från Tott/Sadeln/Björnen ta denna lift för att komma bort mot VM-8an/Gondolen, utan att behöva åka ner till Stjärntorget.
Ser tyvärr inte ut som att det skulle funka. Enligt bilden blir ju dess bergstation ungefär där VM6:ans är nu, och därifrån kommer du inte till VM8:an dal eller till Olympiaplatån.

Flloyd

Medlem
Men visst är det en ny sträckning på 1000-metern vilket borde innebära ngn ny backe?

Nya hummeldragningen tror jag blir ett riktigt lyft. Snobbrännan känns ju lite off idag

CasperH

Medlem
Men visst är det en ny sträckning på 1000-metern vilket borde innebära ngn ny backe?

Nya hummeldragningen tror jag blir ett riktigt lyft. Snobbrännan känns ju lite off idag
Ja, den nya sträckningen på 1000-metern ser lovande ut. Åtminstone utifrån tidigare information om en släplift. Det borde bli hyfsat jämn lutning och ändå en möjlighet att ta sig till kabin och gondolen.

Hummeln ser också lovande ut, även om det verkar rimligt att få till en kopplad lift för högre hastighet än nuvarande Hummelliften, så nostalgiska som en hastighet från 50-, 60-, 70- och 80-tal behöver vi ju inte vara.

Jag är dock fortfarande väldigt tveksam till mellanstation vid Hummeln för Skutgondolen. Om det ska fungera krävs nog mycket markarbeten ovanför och nedanför. Utan sådana blir det nog extremt svårt att hantera den väsentligt ökade mängden åkare. Passagen ner från Skutan till Hummeln är väldigt smal och körs fort upp. Även pisterna ner från Hummeln har nog svårt att hantera en kraftig ökning, särskilt om många inte är duktiga åkare.

Grinchen72

Aktiv medlem
Ja, den nya sträckningen på 1000-metern ser lovande ut. Åtminstone utifrån tidigare information om en släplift. Det borde bli hyfsat jämn lutning och ändå en möjlighet att ta sig till kabin och gondolen.

Hummeln ser också lovande ut, även om det verkar rimligt att få till en kopplad lift för högre hastighet än nuvarande Hummelliften, så nostalgiska som en hastighet från 50-, 60-, 70- och 80-tal behöver vi ju inte vara.

Jag är dock fortfarande väldigt tveksam till mellanstation vid Hummeln för Skutgondolen. Om det ska fungera krävs nog mycket markarbeten ovanför och nedanför. Utan sådana blir det nog extremt svårt att hantera den väsentligt ökade mängden åkare. Passagen ner från Skutan till Hummeln är väldigt smal och körs fort upp. Även pisterna ner från Hummeln har nog svårt att hantera en kraftig ökning, särskilt om många inte är duktiga åkare.
Denna säsongen har Skistar pistad hummelbranten och tillsammans med pelikanen är det ju 2 bra backar ner ifrån Hummelstugan. Kan du inte åka röd eller svart finns transport ner till VM8/WC.

Som bilden visar kommer de att bygga ett garage för gondolen och det kommer att ge skydd emot västliga vindar, som i regel är problemet.

Passagen ner ifrån skutan är kass, långt att staka och smal samt brant på vissa ställen. Vi har ju samma problem idag med Kabinen. En ny pist i västra ravin skulle ju varit bra 😀

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Denna säsongen har Skistar pistad hummelbranten och tillsammans med pelikanen är det ju 2 bra backar ner ifrån Hummelstugan. Kan du inte åka röd eller svart finns transport ner till VM8/WC.

Som bilden visar kommer de att bygga ett garage för gondolen och det kommer att ge skydd emot västliga vindar, som i regel är problemet.

Passagen ner ifrån skutan är kass, långt att staka och smal och brant på vissa ställen. Vi har ju samma problem idag med Kabinen. En ny pist i västra ravin skulle ju varit bra 😀
Tänkte på det när jag var uppe sist. Var så länge sen jag hade åkt högzon och åkte med en nybörjare som jag var tvungen att stanna och vänta in lite då och då så jag råkade såklart bromsa in där jag hade behövt ta fart innan transporten.
Tittade ner på västra ravin och tänkte att här hade det varit en finfin pist.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Samråd pågår kring ny detaljplan i björnen.
Verkar bli parallella liftar i björnen- och vargen-liften samt flytt av skidtorget.

Intressant att man äntligen fått till en mer konkret plan. Den får man se till att läsa igenom.
Björnen börjar ju bli ett mer självfungerande område med egna krogar, eget ICA osv. Bra om man styr upp centrumet lite.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag har flera gånger beklagat mig över hur underutnyttjat Mullfjället är, men då jag faktiskt inte har varit norr om liftsystemet så undrar jag hur det ser ut, ni som varit på topptur?
På kartorna så är det lite knepigt att få sig en bra bild över det, verkar som berget planar ut efter Tyskhuvudet? Hur mycket lutning är det från toppen och nedanför?
Vi har ju den här gamla bilden från planerna på Duved; hur skulle en lift från Linbanans topp till Mullfjällets topp vara? Och kanske en från toppen av Tegefjäll?
Kontentan är att jag nästa vinter får sätta på stighudarna och ta mig upp själv helt enkelt. :)

Bilagor

• 1614246928563.png
    1614246928563.png
    645.8 KB · Besök: 189

Svante70

Aktiv medlem
Samråd pågår kring ny detaljplan i björnen.
Verkar bli parallella liftar i björnen- och vargen-liften samt flytt av skidtorget.

Eftersom de flesta inte vill åka släpliftar så skulle en sittlift (sån där barnvänlig variant som finns i Vemdalsskalet) istf Järvliften kanske vara en idé. Förhoppningsvis skapas ett område som fler vill åka i. Enkla snälla backar med en bra lift helt enkelt… Det skulle kunna minska trycket på Sadelexpress…

Grinchen72

Aktiv medlem
Järven bör rimligen bytas ut till en express.
Det är konstigt att köra släp i 2022, måste vara någon icke insatta ekonom som har lagt ramarna. Gissningsvis en bondläpp ifrån Ängelholm.

Romme Alpin är ju en förebild och har visat att det är bättre att bygga med moderna liftsystem.

Anzom

Aktiv medlem
Vill framhålla nuvarande hummelliften som en av de mest underskattade liftarna. Sällan liftkö och bra och brant åkning. Ofta blåsigt men ofta lössnö eller bra pist.

pd

Aktiv medlem
Vill framhålla nuvarande hummelliften som en av de mest underskattade liftarna. Sällan liftkö och bra och brant åkning. Ofta blåsigt men ofta lössnö eller bra pist.
Verkligen! Lägg därtill riktigt fin utsikt i och med att den dels går "på tvären" och dels lyfts högt upp för att gå över VM6:an.

Flloyd

Medlem
Ja hummeln är fin, men det känns ju som ett rejält lyft kring hela centrala delen med ny ”WC”, kabin/skutgondolen och 1000-meter..

Vågar man hoppas på några nya pister i samband med detta då?

Manolito

Medlem

pd

Aktiv medlem
Blir trångt där nere med både VM-6an och denna nya WC-lift. Men det blir nog bra.
Undrar hur många som kommer att bli förvirrade i valet mellan VM6:an och WC6:an.

Sen blir ju frågan var nästa propp kommer att uppstå i systemet. VM8:an är förstås en lågoddsare när folk vill upp på toppen.. Märks på deras nya pin Fint väderdagen som visar alternativ väg upp till toppen.
Pin för att ha åkt World Cupliften (Å30), Bräckeliften (Å21), Rödkulleliftarna (Å19), Ullådalsliftarna (Å14), Stendalsliften (H24), Nedre Tväråvalvsliftarna (H25) och Övre Tväråvalvsliften (H27) under en dag.

På samma sätt som deras pin Glidaren visar en alternativ väg förbi Hermelinenliften.
Pin för att ha åkt Sadelexpressen (B37) och sedan Björnenliften (B40).

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Undrar hur många som kommer att bli förvirrade i valet mellan VM6:an och WC6:an.

Sen blir ju frågan var nästa propp kommer att uppstå i systemet. VM8:an är förstås en lågoddsare när folk vill upp på toppen.. Märks på deras nya pin Fint väderdagen som visar alternativ väg upp till toppen.
Pin för att ha åkt World Cupliften (Å30), Bräckeliften (Å21), Rödkulleliftarna (Å19), Ullådalsliftarna (Å14), Stendalsliften (H24), Nedre Tväråvalvsliftarna (H25) och Övre Tväråvalvsliften (H27) under en dag.

På samma sätt som deras pin Glidaren visar en alternativ väg förbi Hermelinenliften.
Pin för att ha åkt Sadelexpressen (B37) och sedan Björnenliften (B40).
Haha, min första tanke. Hoppas de skyltar bra.
Ja, så lär det bli. Slår återigen ett slag för en simpel 300-metersknapp/ankarlift mellan slutet på transportvägen från Hummeln till Gondolenplatån. Skulle troligen avlasta VM-8an mycket.
Man ska väl uppgradera/byta ut Vargenliften i Björnen? Skicka över den dit. Enkel lösning. :cool:

fredw

Aktiv medlem
Pd är inne på något. Varför inte passa på och byta till litet roligare liftnamn som man faktiskt kommer ihåg? Jämför VM8 eller Bergbanan med Korketrekkeren, Lämmeltåget, Upptåget (oops Göteborgsvarning…) eller Stairway to Heaven. Samma gäller pister. Snobbrännan är ju perfekt (även om namnet i sig inte säger något) medan ingen minns ett tråkigt men iofs ”informativt” pistnamn som Stugsvängen.

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Blir 6an kvar då? Tycker signalerna varit att den ska fasas ut, vilket isf är sjukt synd. Väderskyddad och bara denne säsong har det varit 3 dagar (typ dryga 20% av alla dagar jag hann med i Åre i år) som 8an, Hummeln, Sadeln och toppen varit stängd.

Sonen torde ju bli tokig om han behöver ta buss för att ta sig vidare mot Bräcke.:LOL:

Lite orolig för en lift direkt upp på Hummeln. Grym då det är fint väder, men är ju sååååå ofta det inte är det i Åre. Då blir det en rejäl utmaning att ta sig runt i systemet. Säga vad man vill om WC, men det var sällan den blev stängd pga vädret.

Tycker det är lite svårt var toppstationen blir på nya Hummeln på de bilder jag kikat på. Någon som kan förklara?

arne

Aktiv medlem

Instämmer fullständigt. Nu kommer man få stå i kö i en gondol för att köra susarbäcken - tveksamt om kapaciteten räcker en blåsig dag på sportlovet.

Flloyd

Medlem
Blir 6an kvar då? Tycker signalerna varit att den ska fasas ut, vilket isf är sjukt synd. Väderskyddad och bara denne säsong har det varit 3 dagar (typ dryga 20% av alla dagar jag hann med i Åre i år) som 8an, Hummeln, Sadeln och toppen varit stängd.

Sonen torde ju bli tokig om han behöver ta buss för att ta sig vidare mot Bräcke.:LOL:

Lite orolig för en lift direkt upp på Hummeln. Grym då det är fint väder, men är ju sååååå ofta det inte är det i Åre. Då blir det en rejäl utmaning att ta sig runt i systemet. Säga vad man vill om WC, men det var sällan den blev stängd pga vädret.

Tycker det är lite svårt var toppstationen blir på nya Hummeln på de bilder jag kikat på. Någon som kan förklara?
Gissningsvis river de väl vm6 och Hummeln samtidigt som de drar nya hummeln upp till vm6 berg.
Tänker att nya WC6 och nya hummeln har bättre kapacitet som vädersäkrade liftar än nuvarande WC och VM6. Hoppas på lite belysning också som vi spekulerat om tidigare i tråden!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Såg denna på Reine Barkereds instagram från Tromsö där han åker. Lavinvarningsskylt där man också kan testa om ens transceiver är på och funkar.
Väldigt bra intitiativ. Något att sätta upp i Åre?

Bilagor

• lavinpng.png
    lavinpng.png
    116.9 KB · Besök: 54

jonasqvitslund

Aktiv medlem
Det har tidigare funnits checkpoints, t ex vid Svartberget, ner i Västra Ravin vid tusen dal, och upp mot toppen. Vet inte varför de slutat med att sätta upp dem? Kan dra mig till minnes att Lavincentret stod för dem. Tycker ofta man fick frågor från andra skidåkare vad det var och det fick i alla fall vissa att vända för att de saknade utrustning.

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Gissningsvis river de väl vm6 och Hummeln samtidigt som de drar nya hummeln upp till vm6 berg.
Tänker att nya WC6 och nya hummeln har bättre kapacitet som vädersäkrade liftar än nuvarande WC och VM6. Hoppas på lite belysning också som vi spekulerat om tidigare i tråden!
Om den dras hela vägen upp på Hummeln är den ju INTE vädersäkrad. Snarare ganska utsatt i jämförelse med sina föregångare. Den kommer att stå minst lika mycket som VM8an.

Håller f.ö med om att Hummelliften varit en underskattad runda MEN den har ju varit långsam och då man sitter i vinden på toppen njuter man inte varje meter ...

Topp