Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

89Olle

Medlem
Vad är det där gröna nere vid sjön? Gräs? Har ni grönt gräs i Åre?! Det brukar vara gult (eller frostvitt) när jag är där...

Försöker förstå dragningen av denna nya lift. Hjälp oss, farsan. Om de håller på att dra den fel så vill vi experter berätta det för dem i tid! ;)

Tycker det ser ut som sträckning från runt nationalarenan och upp mot Lunsrappet nedanför den branta delen. En sträckning som hade inneburit:
- möjlighet för mindre rutinerade att njuta av breda fina nedre delen av lunsrappet
- möjlighet att ta sig från VM8:an området till bräcke (om det blåser & 8an är stängd)
- möjlighet att ta sig från VM8:an området till VM6:an området utan att åka upp i 8an.
låter som en rimlig sträckning som hade vind-säkrat och samtidigt fördelat åkarna bättre än nuvarande fördelning (där de flesta åker gästrappet, mest för att det är enda alternativet om man inte vill åka övre delen av Lundsrappet).
Vettigt för systemet, men tråkigt för oss som gillar Lundsrappet (som kommer bli mycket mer slitet framöver).

fredw

Aktiv medlem
Låter fint, det var nästan precis detta jag för egen del hade hoppats på, fast jag förstår inte exakt var dal- och toppstationerna kommer att hamna. Ja Lundsrappets nedre del har varit en lågt utnyttjad fin pist.

Så här??

1655279835266.jpeg

pd

Aktiv medlem
En sträckning som hade inneburit:
- möjlighet för mindre rutinerade att njuta av breda fina nedre delen av lunsrappet
- möjlighet att ta sig från VM8:an området till bräcke (om det blåser & 8an är stängd)
- möjlighet att ta sig från VM8:an området till VM6:an området utan att åka upp i 8an.

Lägg därtill att det hade inneburit:
- kortare och därmed snabbare lift vid träning
- möjlighet till en dedikerad lift vid träning/tävling

fredw

Aktiv medlem
Nu börjar det likna något! Be Laffas the Legend ta tväråvalvsliftarna också innan deras svänghjul kommer nedrullande av sig själv...(som tusenmetarens)! Han kan ju låtsas att han fick fel instruktioner. Skyll gärna på mig.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Vad blir det istället?
I artikeln från april står detta:

"I Ullådalen ansöker Skistar om planbesked för en 450 meter lång transportlift som ska ta skidåkande besökare från de stora parkeringarna upp till nuvarande Ullådalsliften. När det nya lägenhetskomplexet Ullådalsstugan byggs försvåras tillgängligheten till liftarna och det anges som främsta orsak till den nya liften. Öster om liften ska också en skidtransportled anläggas i samma plan."
Har de redan fått ett ja och kommit igång med byggandet? Rekord i effektivitet isåfall :)

Flloyd

Medlem
Så ingen ny lift upp på berget utan en ny transportlift och ändrad startplats för de gamla liftarna då?

Manolito

Medlem

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det verkar väldigt rörigt i Åre kommun vad gäller byggnationer.
Först fryser de alla bygglov pga överbelastat reningsverk (hur kan man inte tänkt på att utöka kapaciteten för det tidigare?), sen röstar man igenom nedanstående; dvs minskar begränsningarna för att bygga på berget.
Sen stoppar man liften som nämns.

Ett steg framåt, ett steg bakåt osv.
FVrplb-XEAIZp9m.jpg

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Ingen lift till nästa säsong vid nationalarenan pga överklagan.
Förstod någon exakt hur sträckningen går?
Bilderna på trädfällningen indikerar att liften går parallellt med VM-8an, men Lundagårdsliften säger mig att liften går väster om Alpina nationalarenan då Lundagården för mig är det stora bostadshuset väster om nedfarten.

Glad midsommar, allesammans!

fredw

Aktiv medlem
Förstod någon exakt hur sträckningen går?
Bilderna på trädfällningen indikerar att liften går parallellt med VM-8an, men Lundagårdsliften säger mig att liften går väster om Alpina nationalarenan då Lundagården för mig är det stora bostadshuset väster om nedfarten.

Glad midsommar, allesammans!

Se min skiss ovan, min gissning. Det ser ut som att den uppåt tar sikte på nedre delen av branten i Lundsrappet med dalstation nånstans vid nationalarenan. Liften kan ju knappast korsa eller störa målområdet så jag tror dalstation blir nånstans söder om vägtunnelns västra mynning. Där finns plats.

Flloyd

Medlem
Så vad är status på liftbyggena nu då?
Nya WC + ändring av Ullådalsliftarna har det ju rapporterats om här.
Nya liften vid nationalarenan står still.
Händer ngt i björnen?
Ngt vid tusenmetern?

Flloyd

Medlem
Ja sjukt surt med överklagandet av den nya liften..
Var ju också viktigt att bygga alla liftarna samtidigt senast det begav sig. Missas ju denna gång

arne

Aktiv medlem
Frågan är om det kommer att gå att åka/skråa direkt till Rödkullen med den dragningen? Så att man slipper få köpropp i Bräcke så fort det är stökigt väder?
Inte om det inte byggs en ny transportled (som går rakt igenom Bräcke). Men pratades det inte om att byta ut Bräcke också?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utifrån bilden så utgår jag ifrån att liften börjar vid vägen till Lundsgården innan målområdet böjer sig västerut. Och att den går till där Lundsrappet korsar lederna Bräckevägen och Årevägen.
Ingen dum sträckning. Dalstationen ligger vid en väg (Lundgårdsvägen) och flera stora boenden och toppstationen hamnar i en korsning mellan tre pister/leder.
Kan nog bli bra det här. (y)

(Liften blir då f.ö. ganska exakt en kilometer lång)

Bilagor

• Lundgårdsliften.png
    Lundgårdsliften.png
    123 KB · Besök: 144

arne

Aktiv medlem
Utifrån bilden så utgår jag ifrån att liften börjar vid vägen till Lundsgården innan målområdet böjer sig västerut. Och att den går till där Lundsrappet korsar lederna Bräckevägen och Årevägen.
Ingen dum sträckning. Dalstationen ligger vid en väg (Lundgårdsvägen) och flera stora boenden och toppstationen hamnar i en korsning mellan tre pister/leder.
Kan nog bli bra det här. (y)

(Liften blir då f.ö. ganska exakt en kilometer lång)

Tror också det kan bli bra. Själv kommer jag nog dock sällan åka där, enda anledningen att åla VM8an är ju branten i Lundsrappet (eller skogarna omkring den) och den missar man ju.

rodney_piston

Aktiv medlem
Man får lite känsla av att det är kaos i Åre just nu?

Hur är cyklingen? Tänkte åka upp
nästa vecka. Men det kanske är bättre att ta sig till Trysil eller Lofsdalen?

pd

Aktiv medlem
Det kan bli bra. Sen beror det på hur de bygger området vid avstigningen. Om de tänker göra en repris på "svart pist slutar på turisthyllan" á la Hummelbranten / VM6:an.

Alex27

Medlem
Den första bilden är hur de har avverkat träd bredvid slutet av lundsrappet (de hade avverkat högre upp också men det har jag ingen bild på). Min gissning är att liften då kommer att gå där. Sen är det två bilder från vm8:an på ett bygge (som ser ut som en ny transportsträcka) lite över transportsträckan till bräckeliften (innan sista branten på vm8:an). Min gissning är att det är en transportsträcka från nya liften som kommer ut från en tunnel under störtloppet. Skriv gärna vad ni tror att andra och tredje bilden ska bli

Bilagor

• 21A44C90-53B2-49B6-9D32-5E99CA24DBB1.jpeg
    21A44C90-53B2-49B6-9D32-5E99CA24DBB1.jpeg
    1.4 MB · Besök: 138
  • B0D2B3FB-075C-47CC-BCBF-CB207EDBA081.jpeg
    B0D2B3FB-075C-47CC-BCBF-CB207EDBA081.jpeg
    1.4 MB · Besök: 139
  • CA63EC0F-9B81-4612-8C5D-FA1EC10CB582.jpeg
    CA63EC0F-9B81-4612-8C5D-FA1EC10CB582.jpeg
    1.5 MB · Besök: 137

Flloyd

Medlem
Den första bilden är hur de har avverkat träd bredvid slutet av lundsrappet (de hade avverkat högre upp också men det har jag ingen bild på). Min gissning är att liften då kommer att gå där. Sen är det två bilder från vm8:an på ett bygge (som ser ut som en ny transportsträcka) lite över transportsträckan till bräckeliften (innan sista branten på vm8:an). Min gissning är att det är en transportsträcka från nya liften som kommer ut från en tunnel under störtloppet. Skriv gärna vad ni tror att andra och tredje bilden ska bli
Snyggt! Ja det är väl en rimlig gissning. Blir ju mer åkning i gästrappet än med den befintliga åreleden om man kommer ut i backen uppe vid bräckeleden istället

pd

Aktiv medlem
Tack för alla uppdateringar om hur byggena fortskrider!

Slog mig när jag satt och tittade på kartan att den nya liften förmodligen kommer att bli den snabbaste sett till möjliga höjdmeter per timma när man är på det humöret eftersom man slipper både lift- och skidåkning på de flacka partierna uppe på Olympia-platån. Kanske dags att ge sig på att slå personbästa.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp