Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

farsan56

Aktiv medlem
Man får lite känsla av att det är kaos i Åre just nu?

Hur är cyklingen? Tänkte åka upp
nästa vecka. Men det kanske är bättre att ta sig till Trysil eller Lofsdalen?
Kom du! Det är inte mycket cykling som påverkas av de byggen som pågår.
Dom flyger helikopter med cement just nu efter att liftarna har stängt. Annars hade mycket varit avstängt pga säkerhet.

Det byggs i parken: Lilla blå får ett avslut rakt ner mot Fjällgårdsexpressen.
Vid (i stället för) Kälkspåret byggs en ny led. Ser ut som att det blir en flow/hoppled. Alla som kommer att sakna Kälkspåret upp med en hand.
Bygget av del2 på Cobra är igång. Startar efter tunneln under Lundsrappet och kommer att gå ner till 8an. Öppnar nästa år då den måste hinna sätta sig. Allt enl ledbyggaren jag stötte på när jag cyklade Lundgårdsstigen.
Kul att det händer saker på berget.

arne

Aktiv medlem
Tack för alla uppdateringar om hur byggena fortskrider!

Slog mig när jag satt och tittade på kartan att den nya liften förmodligen kommer att bli den snabbaste sett till möjliga höjdmeter per timma när man är på det humöret eftersom man slipper både lift- och skidåkning på de flacka partierna uppe påKanske dags att ge sig på att slå personbästa.

Undrar vilken fallhöjd det blir. Skulle gissa att det går att köra en runda på 8-9 minuter, så om fallhöjden är 400 kanske det funkar. I VM8an, utan kö brukar jag kunna plocka ca 2500-2700m/timme (10-11 min per åk). Vm6 är lite sämre 2200-2500 (8-9 min per åk).

Manolito

Medlem
Snyggt! Ja det är väl en rimlig gissning. Blir ju mer åkning i gästrappet än med den befintliga åreleden om man kommer ut i backen uppe vid bräckeleden istället

Ser riktigt lovande ut. Den enda lilla detaljen är väl att den ska byggas också. Antar att allt det vi ser skedde innan det slog stopp på myndighetsnivå?

Martin_

Ny medlem

Bilagor

• 4A910202-7BF4-4B6D-8BF1-FE50C8D3CE2C.jpeg
    4A910202-7BF4-4B6D-8BF1-FE50C8D3CE2C.jpeg
    127.3 KB · Besök: 187
  • 3EAF13B6-A950-43FC-B1B3-6CDA03090A51.png
    3EAF13B6-A950-43FC-B1B3-6CDA03090A51.png
    584.6 KB · Besök: 189

Duffy71

Medlem
Undrar vilken fallhöjd det blir. Skulle gissa att det går att köra en runda på 8-9 minuter, så om fallhöjden är 400 kanske det funkar. I VM8an, utan kö brukar jag kunna plocka ca 2500-2700m/timme (10-11 min per åk). Vm6 är lite sämre 2200-2500 (8-9 min per åk).
Från https://www.taubane.no/component/users/?view=remind&Itemid=101
2 stk. nye Leitner 6-seters koblingsbare stolheiser til Skistar AB; Åre. Skistar AB investerer i 2 stk. nye Leitner 6-seter stolheiser til Åre. «Arena Express har en lengde på ca 1.100 m og en høydeforskjell på ca 310 m. Kapasiteten er på 2.600 p/t og stolheisen vil ha 14 mellommaster. Stolheis nr 2, «WC-Liften» vil ha en lengde på ca 700 m, høydeforskjell på ca 330 m og 11 mellommaster. Stolheisene er planlagt ferdige i desember 2022. Dette blir Leitner stolheis nr 8 og 9 som vi leverer til Skistar Åre!

Manolito

Medlem

pd

Aktiv medlem
Enda jag kan komma på är bostadsrättsföreningen Nya Lundsgården som ligger bredvid. Man borde väl ha samtalat med dem innan, kan tyckas?
Njae, varför skulle de klaga? Närmare till lift = mera uthyrt och till högre priser. Jag tror snarare att det är den där lilla fastigheten ovanför tunnelmynningen. för de påverkas mest. Alternativt en tomt bredvid som är obebyggd. Överklagan kan ju vara ganska effektivt om man vill försöka förhandla sig till någon form av kompensation.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Njae, varför skulle de klaga? Närmare till lift = mera uthyrt och till högre priser. Jag tror snarare att det är den där lilla fastigheten ovanför tunnelmynningen. för de påverkas mest. Alternativt en tomt bredvid som är obebyggd. Överklagan kan ju vara ganska effektivt om man vill försöka förhandla sig till någon form av kompensation.
Hmm, ja den kan det såklart vara.

fredw

Aktiv medlem
Överklagan kan ju vara ganska effektivt om man vill försöka förhandla sig till någon form av kompensation.

Ja och pengar finns det ju, inplockade direkt från allas våra lönekuvert.

pd

Aktiv medlem
Ja och pengar finns det ju, inplockade direkt från allas våra lönekuvert.
Ovanligt väl spenderade skattekronor skulle jag säga med tanke på hela den projektindustri som till 100 % finansieras av statliga skattepengar som strösslas ut för att politiker skall visa att de minsann "gör något".

fredw

Aktiv medlem
Ovanligt väl spenderade skattekronor skulle jag säga med tanke på hela den projektindustri som till 100 % finansieras av statliga skattepengar som strösslas ut för att politiker skall visa att de minsann "gör något".
Iofs något anmärkningsvärt med tanke på dels att Skistar inte precis är ett företag i ekonomisk kris, dels att just liftutbyggnad (åtminstone i Åre) uppenbarligen inte haft någon högre prio.
Vore intressant att veta om även denna nya lift ägs av något specialsytt bolag. Helt ok för mig f ö så länge det är transparent, bara synd att det krånglar. Svenska lagar/regler som styr överklagan ger stor möjlighet att i sista sekunden sätta käppar i hjulet på pin kiv, ett stort problem för hela byggmarknaden.

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Iofs något anmärkningsvärt med tanke på dels att Skistar inte precis är ett företag i ekonomisk kris, dels att just liftutbyggnad (åtminstone i Åre) uppenbarligen inte haft någon högre prio.
Vore intressant att veta om även denna nya lift ägs av något specialsytt bolag. Helt ok för mig f ö så länge det är transparent, bara synd att det krånglar. Svenska lagar/regler som styr överklagan ger stor möjlighet att i sista sekunden sätta käppar i hjulet på pin kiv, ett stort problem för hela byggmarknaden.
Själv tycker jag det är helt sjukt om skattepengar går till liftutbyggnad i Åre och Vemdalen där kundunderlaget är vrålstarkt och liftbolaget gör enorma vinster mm. Hade det handlat om stöd för att kunna köpa ny lift så verksamheten skulle kunna fortsätta på orter som Riksgränsen och Svanstein där kundunderlaget finns men är på gränsen för att verksamheten ska kunna fortgå, men anläggningen bidrar till turism och därmed sysselsättning och service i glesbyggd kan det vara motiverat! Men faan inte för att göda Skistar och deras aktieägare ytterligare. Det hade banne mig varit mer motiverat att ge pengar till investering i en ny dragbana i Svartlien än att ge dem till Åre!!
(Obs! Jag tycker Åres liftsystem behöver moderniseras o byggas ut, men det ska ske med Skistars pengar, inte skattepengar!!)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Själv tycker jag det är helt sjukt om skattepengar går till liftutbyggnad i Åre och Vemdalen där kundunderlaget är vrålstarkt och liftbolaget gör enorma vinster mm. Hade det handlat om stöd för att kunna köpa ny lift så verksamheten skulle kunna fortsätta på orter som Riksgränsen och Svanstein där kundunderlaget finns men är på gränsen för att verksamheten ska kunna fortgå, men anläggningen bidrar till turism och därmed sysselsättning och service i glesbyggd kan det vara motiverat! Men faan inte för att göda Sostar och deras aktieägare ytterligare. Det hade namne mig varit mer motiverat att ge pengar till investering i en ny dragnas i Svartlien än att ge dem till Åre!!
(Obs! Jag tycker Åres liftsystem behöver moderniseras o byggas ut, men det ska ske med Skistars pengar, inte skattepengar!!)
@Hawk100 har fått upp ångan, akta er Skistar!!😨;)

1660846649618.png

Och jag som var övertygad att jag inte gett en krona till Skistar, men det har jag tydligen gjort ändå….🥴

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Själv tycker jag det är helt sjukt om skattepengar går till liftutbyggnad i Åre och Vemdalen där kundunderlaget är vrålstarkt och liftbolaget gör enorma vinster mm. Hade det handlat om stöd för att kunna köpa ny lift så verksamheten skulle kunna fortsätta på orter som Riksgränsen och Svanstein där kundunderlaget finns men är på gränsen för att verksamheten ska kunna fortgå, men anläggningen bidrar till turism och därmed sysselsättning och service i glesbyggd kan det vara motiverat! Men faan inte för att göda Skistar och deras aktieägare ytterligare. Det hade banne mig varit mer motiverat att ge pengar till investering i en ny dragbana i Svartlien än att ge dem till Åre!!
100%. Ska man stödja liftar med skattepengar (vilket jag är helt mot) ska det gå till glesbygd, inte den största skidorten och marknadsledande aktören. Helt uppåt väggarna galet.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Apropå denna artikel blev jag förvånad av Gästrappet inte nämndes.
Men utöver det; borde det inte finnas någonstans på skutan där en brant och fin speedskibacke hade passat?
Kanske mellan parken och Gästrappet; runt där nya liften (en dag) ska finnas?
Eller kanske ned från Totthummeln någonstans?

arne

Aktiv medlem

Manolito

Medlem
Visst nämndes i någon artikel tidigare i år att Skistar kollade på att bygga ut elljuset i backarna? Var det redan i år? Vore ju smutt om de exempelvis ljusade upp backarna vid VM6 och nya WC-liften. Skulle skapa mycket åkglädje under början av säsongen då det ibland är milt uttryckt skum sikt på eftermiddagarna. Förutom möjlighet till längre öppettider såklart.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Bevisligen är den ju inte det, vilket du sett om du åkt skidor här när det är 19000 skidåkare i systemet.
Nu är ju inte Åreskutan i närheten av fullständigt utbyggd.
Jag menade att berget är fysiskt stort nog att kunna husera allt möjligt.
Man hade kunnat ha speedski, en skidhoppbacke, en bob-bana och massor med fler nedfarter.

Glisseur

Aktiv medlem
Nu är ju inte Åreskutan i närheten av fullständigt utbyggd.
Nej, och tur är väl det.
Jag menade att berget är fysiskt stort nog att kunna husera allt möjligt.
Man hade kunnat ha speedski, en skidhoppbacke, en bob-bana och massor med fler nedfarter.
Jag tror dom flesta som är intresserade av skidåkning på riktigt hellre har ett fjäll med öppna, opistade ytor än ett Skara sommarland i vintertappning. På sin höjd att man borde glesa lite skog men det är nog fasen allt som vi som åker mycket skidor här önskar sig. Eftersom du mellan varven följer med i den lokala samhällsdebatten så kanske du insett att folk i byn känner att den storskaliga exploateringen nått sin övre gräns för länge sedan.

Dessutom finns det en hel del faktorer som spelar in i vad och var man kan och inte kan bygga på fjället som markägare och myndigheter.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Nej, och tur är väl det.

Jag tror dom flesta som är intresserade av skidåkning på riktigt hellre har ett fjäll med öppna, opistade ytor än ett Skara sommarland i vintertappning. På sin höjd att man borde glesa lite skog men det är nog fasen allt som vi som åker mycket skidor här önskar sig. Eftersom du mellan varven följer med i den lokala samhällsdebatten så kanske du insett att folk i byn känner att den storskaliga exploateringen nått sin övre gräns för länge sedan.

Dessutom finns det en hel del faktorer som spelar in i vad och var man kan och inte kan bygga på fjället som markägare och myndigheter.
Exploatering i form av ännu fler kalla sängar i semesterbyar och allt för dyrt att bo kvar i byn för locals är inte detsamma som att bygga fler liftar och nedfarter.

Man kan vara mot Rödkullenprojektet utan att vara mot Kabinbana/Skjutgondol/Bergbana etc.
Det är vad den lokala samhällsdebatten handlar om i Åre.

Glisseur

Aktiv medlem
Exploatering i form av ännu fler kalla sängar i semesterbyar och allt för dyrt att bo kvar i byn för locals är inte detsamma som att bygga fler liftar och nedfarter.

Man kan vara mot Rödkullenprojektet utan att vara mot Kabinbana/Skjutgondol/Bergbana etc.
Det är vad den lokala samhällsdebatten handlar om i Åre.
Eftersom jag till skillnad från dig bor och är skriven i Åre så har jag stenkoll på vad samhällsdebatten handlar om. Och tvärtemot vad du tror så finns det inga större önskemål om speedskibackar och rodelbanor. Dom tydligaste önskemålen är väl en ny lift i 1000-metern och att Kabinbanan får vara kvar, det är ju trots allt den som är Åre.

Men visst, om vi nu ska prata utveckling av skidområdet vore väl det smartaste att sprida ut skidåkarna över skidsystemet, lite som följden blev när liftkapaciteten vid Sadeln förbättrades och lättade på trycket i 6:an och 8:an. Till exempel genom att bygga bättre liftar i Rödkullen och på så sätt få fler att utnyttja dom pister som redan finns där. Eller att satsa mer på Tege/Duved för att få fler att välja att åka där och gör det området lite mer attraktivt och effektivt än vad den är idag, åkningen är ganska fin där redan nu medan liftarna är både långa och långsamma. Att trycka in ännu fler skidåkare i dom centrala delarna av systemet kommer knappast att bli bra i längden, eller skapa en bra skidupplevelse oavsett hur många liftar eller pister man bygger där, vilket knappast kommer att ske.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp