Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

arne

Aktiv medlem
Exploatering i form av ännu fler kalla sängar i semesterbyar och allt för dyrt att bo kvar i byn för locals är inte detsamma som att bygga fler liftar och nedfarter.

Man kan vara mot Rödkullenprojektet utan att vara mot Kabinbana/Skjutgondol/Bergbana etc.
Det är vad den lokala samhällsdebatten handlar om i Åre.

Tyvärr är det väll så att "Exploatering i form av ännu fler kalla sängar i semesterbyar" används för "bygga fler liftar och nedfarter". Finns det något annat sätt att finansiera byggandet (helst inte med dyrare liftkort).

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Eftersom jag till skillnad från dig bor och är skriven i Åre så har jag stenkoll på vad samhällsdebatten handlar om. Och tvärtemot vad du tror så finns det inga större önskemål om speedskibackar och rodelbanor. Dom tydligaste önskemålen är väl en ny lift i 1000-metern och att Kabinbanan får vara kvar, det är ju trots allt den som är Åre.

Men visst, om vi nu ska prata utveckling av skidområdet vore väl det smartaste att sprida ut skidåkarna över skidsystemet, lite som följden blev när liftkapaciteten vid Sadeln förbättrades och lättade på trycket i 6:an och 8:an. Till exempel genom att bygga bättre liftar i Rödkullen och på så sätt få fler att utnyttja dom pister som redan finns där. Eller att satsa mer på Tege/Duved för att få fler att välja att åka där och gör det området lite mer attraktivt och effektivt än vad den är idag, åkningen är ganska fin där redan nu medan liftarna är både långa och långsamma. Att trycka in ännu fler skidåkare i dom centrala delarna av systemet kommer knappast att bli bra i längden, eller skapa en bra skidupplevelse oavsett hur många liftar eller pister man bygger där, vilket knappast kommer att ske.
Jag är med dig på vad du säger, jag säger inte att efterfrågan finns på allt jag nämnde; jag sa att det finns fysiskt plats för det.
Prio bör vara att sprida ut åkandet över både skutan och Tege/Duved, då måste också fler liftar och nedfarter till.

Glisseur

Aktiv medlem
Jag är med dig på vad du säger, jag säger inte att efterfrågan finns på allt jag nämnde; jag sa att det finns fysiskt plats för det.
Prio bör vara att sprida ut åkandet över både skutan och Tege/Duved, då måste också fler liftar och nedfarter till.

Jag tror inte att det behövs en meter pist till, däremot bättre tillgång till alla dom pister som idag ligger öde till och med under den värsta högsäsongen. Det kan vara kaosköer i VM8:an vecka 9 men bara att glida in i liften i Duved och det är helt öde i Ullådalen. Börja med att sprida ut skidåkarna först, inte klumpa ihop dom.

arne

Aktiv medlem
Jag tror inte att det behövs en meter pist till, däremot bättre tillgång till alla dom pister som idag ligger öde till och med under den värsta högsäsongen. Det kan vara kaosköer i VM8:an vecka 9 men bara att glida in i liften i Duved och det är helt öde i Ullådalen. Börja med att sprida ut skidåkarna först, inte klumpa ihop dom.

Från erfarenhet av min familj, så är ogillandet av släpliftar stort. Så att byta ut alla släpliftar i Ullådalen, Tväråvalvet, Björnen mot sittliftar är nog det enklaste sättet att sprida ut folk. Dock är det nog dyrt.

Glisseur

Aktiv medlem
Från erfarenhet av min familj, så är ogillandet av släpliftar stort. Så att byta ut alla släpliftar i Ullådalen, Tväråvalvet, Björnen mot sittliftar är nog det enklaste sättet att sprida ut folk. Dock är det nog dyrt.
Ganska precis så tänker jag. Men jag sitter inte heller och ska betala dom liftarna...

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
så hela Åre står stilla när det blåser lite (vilket inte är helt ovanligt)

Släpliftar har ju den fördelen att de går att köra när det blåser. Det är liksom anledningen till att de är populära i Skandinavien.

pd

Aktiv medlem
Men visst, om vi nu ska prata utveckling av skidområdet vore väl det smartaste att sprida ut skidåkarna över skidsystemet, lite som följden blev när liftkapaciteten vid Sadeln förbättrades och lättade på trycket i 6:an och 8:an.
Håller med. En sak som gjort Sadeln till en succé är att där finns hyffsat bra backar för alla nivåer av åkare tillgängliga från sittliften. Synd bara att det saknas belysning. Vore ju fint att sprida ut folk över fler timmar också.

arne

Aktiv medlem
Håller med. En sak som gjort Sadeln till en succé är att där finns hyffsat bra backar för alla nivåer av åkare tillgängliga från sittliften. Synd bara att det saknas belysning. Vore ju fint att sprida ut folk över fler timmar också.

Det förklarar ju varför det alltid är längre kö i Sadeln än i Fjällgården. I Fjällgården saknas brantare backar (om man inte knatar till Susarbäcken), så att placera nya liftar i områden med tillräcklig lutning är nog avgörande.

pd

Aktiv medlem
Det förklarar ju varför det alltid är längre kö i Sadeln än i Fjällgården. I Fjällgården saknas brantare backar (om man inte knatar till Susarbäcken), så att placera nya liftar i områden med tillräcklig lutning är nog avgörande.
Ja, och Fjällgården har inte heller några direkt nybörjarvänliga backar. Alla nedfarterna är mestadels ganska flacka, men alla har också någon del som upplevs som brantare.

farsan56

Aktiv medlem
Hmmm undrar om inte nån bygger en lift här. Ser misstänkt ut 😉

Bilagor

• C80DA2A4-ACCF-4F64-913A-40C91AB208E6.jpeg
    C80DA2A4-ACCF-4F64-913A-40C91AB208E6.jpeg
    578.9 KB · Besök: 257
  • 8CBAE75B-087A-4BFA-B8F8-0753E34AE8FD.jpeg
    8CBAE75B-087A-4BFA-B8F8-0753E34AE8FD.jpeg
    917.5 KB · Besök: 255

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Något som slog mig när jag tittade på en karta över Åre nyligen var detta med Fjällgårdsexpressens, Tottliftens och Sadelexpressens toppstationer; de når alla samma platå, men är väldigt utspridda.
Finns det någon poäng med detta?
Rent spontant känns det som att om de hade samlats på ett ställe så hade man kunnat skapa en samlingspunkt, kanske någon restaurang, underlätta med vindskydd etc.
Tottliften var ju först och är gammal, men Fjällgårds & Sadel byggdes ju samtidigt; hade de ingen tanke på detta när de planerades?

arne

Aktiv medlem
Något som slog mig när jag tittade på en karta över Åre nyligen var detta med Fjällgårdsexpressens, Tottliftens och Sadelexpressens toppstationer; de når alla samma platå, men är väldigt utspridda.
Finns det någon poäng med detta?
Rent spontant känns det som att om de hade samlats på ett ställe så hade man kunnat skapa en samlingspunkt, kanske någon restaurang, underlätta med vindskydd etc.
Tottliften var ju först och är gammal, men Fjällgårds & Sadel byggdes ju samtidigt; hade de ingen tanke på detta när de planerades?

Tror att det är geografin. Om man skulle dra fjällgårn till sadeln så skulle halva fjällgårdsystemet aldrig utnyttjas (och promenaden till susarbäcken skulle bli väldigt lång). Skulle man dra sadeln till fjällgårn skulle alla behöva börja med an lång transport (med en liten uppförsbacke).

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Tror att det är geografin. Om man skulle dra fjällgårn till sadeln så skulle halva fjällgårdsystemet aldrig utnyttjas (och promenaden till susarbäcken skulle bli väldigt lång). Skulle man dra sadeln till fjällgårn skulle alla behöva börja med an lång transport (med en liten uppförsbacke).
Hmm, bra poäng, så kan det såklart vara.

fredw

Aktiv medlem
En lösning för isblåsiga Åre, särskilt ovan trädgränsen, vore kanske att gräva/spränga ner liftarna i rännor. Kanske litet jobbigt att hålla fritt från snö iofs. Och inte lika tjusigt/mysigt som Titlis Rotair etc. Men ändå. Rännor med tak på?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Skistar släpper lite nyheter inför säsongen.

Intressant med park och skicrossbana i Duved. Bra med fler satsningar i Duved och kul med skicross; nu utmanas Idre!
Lovande med utökad morgon och kvällsåkning i både Duved och VM8an. Hoppas fler belysta backar är att vänta.

arne

Aktiv medlem

Intressant med park och skicrossbana i Duved. Bra med fler satsningar i Duved och kul med skicross; nu utmanas Idre!
Lovande med utökad morgon och kvällsåkning i både Duved och VM8an. Hoppas fler belysta backar är att vänta.

Någon som vet vad som är nytt med skicrossen? Har ju funnits förut,

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Någon som vet vad som är nytt med skicrossen? Har ju funnits förut,
Sedär. När är den ifrån?
Kanske återskapar man denna och gör den lite mer avancerad? Dagens skicrossbanor brukar ju ha betydligt med hopp och hinder.

En annan intressant nyhet i artikeln är att man bygger upp hopp och hinder i parkerna av jord för att de inte ska krävas att de görs av snö.
Smart och bra grej som man tänker nästan borde vara mer självklar; är ju bättre om en halfpipe är uppgrävd av jord än att man ska skyffla 5 meter snö dit och sen göra ett halvrör. :D

arne

Aktiv medlem
Sedär. När är den ifrån?
Kanske återskapar man denna och gör den lite mer avancerad? Dagens skicrossbanor brukar ju ha betydligt med hopp och hinder.

En annan intressant nyhet i artikeln är att man bygger upp hopp och hinder i parkerna av jord för att de inte ska krävas att de görs av snö.
Smart och bra grej som man tänker nästan borde vara mer självklar; är ju bättre om en halfpipe är uppgrävd av jord än att man ska skyffla 5 meter snö dit och sen göra ett halvrör. :D

Filmen (som jag hittade på Freeride är från ~2016). Tror jag åkte banan senast ca 2019, men åker inte så ofta i Duved, så har inte helt koll.

pd

Aktiv medlem

Utökade öppettider med morgonskidåkning i Duveds linbana 08:00 varje dag samt kvällsskidåkning med en kväll extra i både Duved och VM8:an hela säsongen.

Duved blev i mina ögon plötsligt mycket mer attraktivt att bo i.

Manolito

Medlem

Hade suttit fint med upplysta backar i VM6, inklusive från nya Stjärnliften. Kan vara bra skumt att åka där på eftermiddagarna under tidig säsong. Plus fler alternativ för kvällsåkning då. Hade verkligen öppnat upp säsongsinledningen.
Kanske inte den mjukaste önskan man kan ha just i det här läget, men elkris har förhoppningsvis inte för evigt.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hade suttit fint med upplysta backar i VM6, inklusive från nya Stjärnliften. Kan vara bra skumt att åka där på eftermiddagarna under tidig säsong. Plus fler alternativ för kvällsåkning då. Hade verkligen öppnat upp säsongsinledningen.
Kanske inte den mjukaste önskan man kan ha just i det här läget, men elkris har förhoppningsvis inte för evigt.
Åre ligger som tur är i El-område 2 som har överskott på el. Om inte Skistar investerar pengarna i liftar så kan de väl betala en elräkning åtminstone. :)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Satt och hemnetknarkade och kollade ställen i Tegefjäll; kom att tänka på Peak-2-Peak mellan Rödkullen och Tegefjäll.
Det slog mig; var i Tege var den tänkt att gå till?
Skulle den gå ner till base-området vid Tegeliften eller skulle den gå till Tegeliftens *nuvarande toppp?

*Säger nuvarande för jag tycker fortfarande Tegeliften och Duveds Linbana borde gå upp till toppen av Mullfjället och få en toppstuga där. Men det är en annan diskussion. :)

arne

Aktiv medlem
Satt och hemnetknarkade och kollade ställen i Tegefjäll; kom att tänka på Peak-2-Peak mellan Rödkullen och Tegefjäll.
Det slog mig; var i Tege var den tänkt att gå till?
Skulle den gå ner till base-området vid Tegeliften eller skulle den gå till Tegeliftens *nuvarande toppp?

*Säger nuvarande för jag tycker fortfarande Tegeliften och Duveds Linbana borde gå upp till toppen av Mullfjället och få en toppstuga där. Men det är en annan diskussion. :)

Borde den inte gå till toppen på (ovanför) fjällvallen?

fredw

Aktiv medlem
En låg transportsittlift med "plexiglasbubblor" mellan närmaste dalstationerna måste väl ändå vara huvudalternativet? Kan inte vara så dyrt, det är ju ganska platt. Det är ca 2,6 km och vindskyddat av skog nästan hela vägen. Ja jag vet att markägarna inte vill.

1664523952162.png

Annars finns ju den här kraftledningsgatan där någon kreativ person kanske kan få till något. Typ den där transportliften i Sälenfjällen, med hop on/off? Ger möjlighet till ski in/out längs med. Visst, det är 4 km men man ska tänka utanför lådan.

1664524373402.png

Senast ändrad:
Topp