Var det bara jag som la märke till att av alla skistars skidområden, så var Åre (och Hammarbybacken) det enda stället där de bara presenterade ersättningsliftar och inga nya pister alls.
Ska rivas som det verkar. Onödigt tycker jag då Timmer är en Åreinstitution och ligger finfint vid slutet av backen.Förstod någon vad som kommer att ske med Timmerstugan? Ska den nya gondolen starta där Timmer står idag eller ska den starta bredvid?
Bra upplyst, kollade in lite mer på detta. Hittade massvis av skisser på en förbindning mellan rödkullen och tege. På vissa skisser står de möjlig förbindelse och andra planerad förbindelse. Men hela projektet sträcker sig till 2040.Om ngn tillåter mitt spammande här så gissar jag att detta är tolkningen av Rödkullen, inkl förbindelseliften till Tege till höger i bild! Men detta kanske blir till 2040 då
Visa bilaga 20224
Alltid intressant att höra från de involverade och med insyn.Jag pratade med en av dom som äger mark i anslutning till Rödkullen. Personen i fråga bara skrattade och skakade på huvudet och sa: kommer aldrig att hända.
Och med det massiva motstånd som råder bland Åres bofasta tillåter jag mig att tvivla. Jodå jag är ju bofast så.......
Diskussionen gick vidare till Rödkullen-Tege. Jag kan inte återge hela samtalet men svaret var typ: dom som tror på det där tror nog på Jultomten också och att det aldrig är blomkålssnö på Skutan.
Nåja, den som lever får se, så länge vi får lite av det där vita under laggen får vi vara glada.
Jag hoppas att de håller ut så att Duved-Tege får fortsätta vara den lilla "okända" pärla som det är. Helt klart värt två gånger en kvart på bussen för att ta sig från trängsel och stress inne i Åre till lugn och mys i Duved.Ja, säg det den som kan. Men förändring kan ju vara riktigt skrämmande. Det är tryggare att ha det som det alltid har varit.
Svaret finns nog bara hos dom det berör, men dom finns inte på det här forumet det är i alla fall ett som är säkert.
Finns säkert fin offpist där, lycka till.Nu känner man sig som en Judas! Jag som brukar reka de här områdena man inte ska prata om. Lovar att sluta med det bums. Rekar Björnen Fr o m nu.
![]()
Självklart trevligt, förutom de 100 dagar den är nedisad eller det blåser för mycket, så den inte går.Hade det inte varit trevligt om man bytte ut Stendalsliften och Övre Tväråliften mot en lång sittlift? Som då sträcker sig över hela området.
Är ju inte kul att vara på Högzon när det blåser som faan. En effektiv sittlift skyddad för nedisning är ju att föredra när det är bra väder emot 2 ruttna släplifter från sent 60 talSjälvklart trevligt, förutom de 100 dagar den är nedisad eller det blåser för mycket, så den inte går.
En 4 stol express skulle vara braVi ska väl ha en sittlift också inte byta ut.![]()
Och sen kan de dra en lift upp på västskutan och en express lift till Huså, och varför inte ett par liftar på baksidan också? Fast de kan vänta några år tills jag blir för gammal för att orka gå upp själv, fram till dess kan de ta bort skotertransporten så det inte blir så uppåkt.En 4 stol express skulle vara bra
Haha!Och sen kan de dra en lift upp på västskutan och en express lift till Huså, och varför inte ett par liftar på baksidan också? Fast de kan vänta några år tills jag blir för gammal för att orka gå upp själv, fram till dess kan de ta bort skotertransporten så det inte blir så uppåkt.
Fast man kan ju inte dra sadelexpressen direkt upp på lillskutan för då kommer den ju alltid att vara stängd pga vindenHaha!
Röstar dock för att dra upp Sadelexpressen på Lillskutan före lift upp på Västerskutan.![]()
Ha kvar nuvarande toppstation som mellanstation som får agera toppstation när det blåser.Fast man kan ju inte dra sadelexpressen direkt upp på lillskutan för då kommer den ju alltid att vara stängd pga vinden
Tänkte starta en tråd om vart Skistar/Åre borde bygga ut/om liftsystemet/backarna.
Så har ni några förslag så skriv!
Nya WC-liften i Åre på plats!
Snyggt. Huset till höger är också nytt? Försöker minnas, men det var väl ganska skralt med annat än vändhjulet där innan?Nya WC-liften i Åre på plats!
Finns det "garage" för stolarna?Nya WC-liften i Åre på plats!
Är det samma läge som tidigare berg-station?Nya WC-liften i Åre på plats!
Det där är ju kanon tycker jag!Nu börjar snöläggarna 😀 Hoppas vi får några riktiga dump i början på december
Är detta återskapande av de gamla liftarna eller nya sträckningar?Planer i Björnen:
Visa bilaga 20763![]()
Skistar vill bygga två nya liftar i Åre - P4 Jämtland
Skistar vill bygga två nya släpliftar vid Björnen i Åre och kommunstyrelsen i Åre har nu gett grönt ljus till att gå vidare med planerna.Sittliften Sadelexpressen ...sverigesradio.se