Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Alex27

Medlem
Var det bara jag som la märke till att av alla skistars skidområden, så var Åre (och Hammarbybacken) det enda stället där de bara presenterade ersättningsliftar och inga nya pister alls.

arne

Aktiv medlem
Var det bara jag som la märke till att av alla skistars skidområden, så var Åre (och Hammarbybacken) det enda stället där de bara presenterade ersättningsliftar och inga nya pister alls.

Ena släpliften I sadeln är ny (den andra är bara en kopia av den gamla sadelliften.

Lundeborg

Medlem
Förstod någon vad som kommer att ske med Timmerstugan? Ska den nya gondolen starta där Timmer står idag eller ska den starta bredvid?

sxiirrrr

Medlem
Om ngn tillåter mitt spammande här så gissar jag att detta är tolkningen av Rödkullen, inkl förbindelseliften till Tege till höger i bild! Men detta kanske blir till 2040 då :)
Visa bilaga 20224
Bra upplyst, kollade in lite mer på detta. Hittade massvis av skisser på en förbindning mellan rödkullen och tege. På vissa skisser står de möjlig förbindelse och andra planerad förbindelse. Men hela projektet sträcker sig till 2040.

Bilagor

• Skärmklipp5.PNG
    Skärmklipp5.PNG
    334 KB · Besök: 263
  • Skärmklipp6.PNG
    Skärmklipp6.PNG
    223.2 KB · Besök: 264

farsan56

Aktiv medlem
Jag pratade med en av dom som äger mark i anslutning till Rödkullen. Personen i fråga bara skrattade och skakade på huvudet och sa: kommer aldrig att hända.
Och med det massiva motstånd som råder bland Åres bofasta tillåter jag mig att tvivla. Jodå jag är ju bofast så.......

Diskussionen gick vidare till Rödkullen-Tege. Jag kan inte återge hela samtalet men svaret var typ: dom som tror på det där tror nog på Jultomten också och att det aldrig är blomkålssnö på Skutan.

Nåja, den som lever får se, så länge vi får lite av det där vita under laggen får vi vara glada.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag pratade med en av dom som äger mark i anslutning till Rödkullen. Personen i fråga bara skrattade och skakade på huvudet och sa: kommer aldrig att hända.
Och med det massiva motstånd som råder bland Åres bofasta tillåter jag mig att tvivla. Jodå jag är ju bofast så.......

Diskussionen gick vidare till Rödkullen-Tege. Jag kan inte återge hela samtalet men svaret var typ: dom som tror på det där tror nog på Jultomten också och att det aldrig är blomkålssnö på Skutan.

Nåja, den som lever får se, så länge vi får lite av det där vita under laggen får vi vara glada.
Alltid intressant att höra från de involverade och med insyn.
Att man är mot exploatering av Rödkullen förstår jag; där har kommunen och exploatörer skjutit sig i foten ordentligt.
Men vad har man som markägare mot en Peak-2-Peak-lift mellan Rödkullen och Tege?

rodney_piston

Aktiv medlem
Min fru har en såndär handväska som det är något konstruktionsfel på. Om man ber henne lägga ned t ex reservnycklarna till bilen så bara poff borta. Som att det är en inbyggd portal till en annan dimension i handväskan. Jag är villig att ta en seriös diskussion med skistar om de vill köpa handväskan. Om det hela fungerar så som jag tror så finns det alltså en möjlighet att man går in i handväskan vid Rödkullen och hamnar i Tege.

pd

Aktiv medlem
Ja, säg det den som kan. Men förändring kan ju vara riktigt skrämmande. Det är tryggare att ha det som det alltid har varit.
Svaret finns nog bara hos dom det berör, men dom finns inte på det här forumet det är i alla fall ett som är säkert.
Jag hoppas att de håller ut så att Duved-Tege får fortsätta vara den lilla "okända" pärla som det är. Helt klart värt två gånger en kvart på bussen för att ta sig från trängsel och stress inne i Åre till lugn och mys i Duved.

farsan56

Aktiv medlem
Det där har du fanimej helt rätt i.
Men vi säger inget till dom andra va!
Ingenting om skogsåkning i Tege, för att inte tala om ravinen.
Där kan vi lägga våra spår när de andra står och köar i VM8:an.
Vi 👍 på det okej.

rodney_piston

Aktiv medlem
Nu känner man sig som en Judas! Jag som brukar reka de här områdena man inte ska prata om. Lovar att sluta med det bums. Rekar Björnen Fr o m nu.
(y)

farsan56

Aktiv medlem
Glesa skogen vid Högåsliften är ju inte någon hemlighet direkt. Men den blir uppåkt fortare än en löning ryker på Afterskidan.
Men vill man jobba lite så visst finns det möjligheter även där borta. Men nog talat om den saken 🤐

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Apropå Kabinbanan och storm på berget så dök den här upp i youtubeflödet; Tv3s gamla program "Larmet Går" om när kabinen fastnade i storm med folk i, 1989.
Sköna retrobilder på Åre och skidkläder. :)

fredw

Aktiv medlem
Jo det finns ju mellanväder när man tål att åka däruppe, men samtidigt skönt att bli varm på vägen upp (inte nedkyld). Men visst, de får ju inte dingla i vinden så mycket att de inte går att köra.

arne

Aktiv medlem
En 4 stol express skulle vara bra
Och sen kan de dra en lift upp på västskutan och en express lift till Huså, och varför inte ett par liftar på baksidan också? Fast de kan vänta några år tills jag blir för gammal för att orka gå upp själv, fram till dess kan de ta bort skotertransporten så det inte blir så uppåkt.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Och sen kan de dra en lift upp på västskutan och en express lift till Huså, och varför inte ett par liftar på baksidan också? Fast de kan vänta några år tills jag blir för gammal för att orka gå upp själv, fram till dess kan de ta bort skotertransporten så det inte blir så uppåkt.
Haha!
Röstar dock för att dra upp Sadelexpressen på Lillskutan före lift upp på Västerskutan. :)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Fast man kan ju inte dra sadelexpressen direkt upp på lillskutan för då kommer den ju alltid att vara stängd pga vinden
Ha kvar nuvarande toppstation som mellanstation som får agera toppstation när det blåser.
När det inte blåser däremot, då lär man få finfin åkning.
Bästa vore dock att med återskapad Tusenmetern så hade Sadeln och Björnenfolket fått en snabb väg till högzon.

Sadelexpress till Lillskutan - Åka bort till Tusenmetern - Upp på toppen.

Ibland bländas jag själv av mitt geniskap. :cool:
:LOL:

Topp