Lite så jag tänkte. Hade ju varit häftigt om den kunde vara öppen även om framsidan av högzon var stängd.Intressant fråga! Sponant tror jag Västerskutan ger lite lä ti Huså
Precis vad jag tänkt. Man hade kunnat åka ner i Tege, ner mot Tegeforsen (där lavinsprängningsfilmen var), ner mot Duved etc.Varför inte bygga en sittlift från Tegeliften/kåtan upp på Mullfjället? Då skulle även Tegefjäll få en högzon.
Utan att ha varit i Åre den gångna veckan så har det varit uppenbart att det måste ha varit en av de sämsta sportlovsveckorna någonsin. Flera dagar med endast en stollift, VM6an, öppen i hela systemet Från Duved till Björnen. Med tanke på att en utbyggnad av liftsystemet är i rullning så uppstår en del frågeställningar.
1. Motsvarar stjärnliften förväntningarna på vindtålighet? Var den gamla VC-liften mer vindtålig, eller brydde man sig inte om den stod still.
1b. Åker folk i slalombacken, till del gamla storlalombacken (eller vad den kan heta) eller blir det bara väldigt trångt i stjärnbacken?
2. Kommer den nya liften bredvid VM8an vara mer eller mindre vindkänslig än stjärnliften? Vissa dagar är det uppenbart att den nya liften kommer göra mycket stor skillnad, men är det alltid så?
3. Om man tar bort VM6an och ersätter med en gondol till Hummeln, hade den gått samtliga dagar som VM6an gick? Om inte, hade det funnits någon åkning alls i centrala Åre? Visst bergbanan och en sittlift från Fjällgården kanske hade funnits i någon framtidsplan, men det vore ändå ett steg ner från VM6an.
4. Om den här typen av väder blir vanligare i framtiden (inte osannolikt) hur påverkar det utformningen av ett robust (vädertåligt) och samtidigt effektiv vid bättre väder?
Spontant tror jag att en gondol enligt Skistars planer blir riktigt dåligt i den här typen av väder.
Var inte heller i Åre under vecka 9 som tydligen var riktigt usel vädermässigt Har förmånen att kunna undvika dyrveckor, och i stället åka när det är folktommt. Betr, nya Stjärnliften så gissar jag att den skulle kunna vara något mer känslig då sofforna är större, samtidigt är det en kopplingslift och det är ju bättre ur vindsynpunkt. Även gamla VC liften stängde ju från och till när vinden kom från fel håll, så det får nog bara bli gissningar. Liften är annars kanonbra. Hoppas på bättre väder i april då jag tänker vara där.
Tryckfelsnisse eller har liften uppgraderats?Nu har visst sadelexpressen fått två stolar till
Japp, den kom upp när videon kom. Runt November/december om jag inte minns fel.Har denna video funnits med i tråden sedan tidigare:?
Det är lite intressant att Skistar erkänner att Åre inte är en fungerande anläggning idag i stort sett.
Jag tycker deras lösningar låter vettiga utom det där med att de fortsätter bygga fler bäddar. Iaf, efter att sett den här videon kommer jag inte ge en tanke på att åka till Åre förrän tidigast 2030 när de där planerna ska vara klara. Som idag är det alldeles för väderkänsligt. Off-season i april kan ju fungera iofs.
Sjukt ful byggnad, får ju Mitt i Åre 1 och 3 samt Freestyle att se snygga ut. Lite kul att det liknar Belwobyn i smaklöshet, enda som fattas är grisrosa fasad..
Som jag förstår det är det inte så byggnaden ska se ut utan bara för att visa storlek.Sjukt ful byggnad, får ju Mitt i Åre 1 och 3 samt Freestyle att se snygga ut. Lite kul att det liknar Belwobyn i smaklöshet, enda som fattas är grisrosa fasad..
Tur att man har utsikt åt andra hållet, så jag endast kommer att se denna gräsliga byggnad på väg till liften..
Belwobyn hade verkligen mått bra av bli ommålad. Helt galet att en av byns bästa lägen är en av byns fulaste hus.Sjukt ful byggnad, får ju Mitt i Åre 1 och 3 samt Freestyle att se snygga ut. Lite kul att det liknar Belwobyn i smaklöshet, enda som fattas är grisrosa fasad..
Tur att man har utsikt åt andra hållet, så jag endast kommer att se denna gräsliga byggnad på väg till liften..
Du menar att Timmerstugan försvinner om skjutgondolen blir till? Ja, det är riktigt tråkigt. Kommer bli ganska trist på Stjärntorget då.Det sämsta med det nya huset vid kabin är ju att värmestugan försvinner
(Belwo-husen ser inte så dåliga ut tycker jag)
Timmerstugan lär nog ersättas av någon restaurang (bra läge) men det värmestugan inne i kabinhuset lär nog försvinna (genererar inga pengar).Du menar att Timmerstugan försvinner om skjutgondolen blir till? Ja, det är riktigt tråkigt. Kommer bli ganska trist på Stjärntorget då.
Den kommer nog förbli ankarlift. Skulle den bytas ut så skulle det skapas problem att ta sig till Björnen blåsiga dagar. När Fjällgårdsexpressen är öppen går Tottliften endast till första avstigningen så då korsar den inga backar. Se bara problemet de dagar Sadelexpressen står still, då finns inga sätt att ta sig till Åre. Dock finns ju länkar tidigare i tråden att detta ska justeras med nya släpliftar från Björnen.Man undrar lite hur länge Tottliften ska förbli ankarlift. Förutom att det är ganska farligt att ha en ankarlift korsandes så stora pister så känns det som att fler hade åkt Tottbacken om det var sittlift där. Jag gillar den, men undviker då jag inte orkar stå i ankarliften så länge.
Apropå detta med fördela ut åkningen på berget.
En sittlift i Tottliften hade antagligen avlastat Fjällgårdsexpressen.
Tyvärr gissar jag på ingenting.Ska vi gissa på vilka nya liftar blir klara till vintern?.
Nya vm8an?
Nya tusenmetern?
Skutgondolen?
Gamla sadelliften?
Rödkulle sitliften?
Flytt av hummelliften till Bräcke?
Flytt av vm6 till vart?
Något annat
Ingenting
Det finns en värmestuga i kabinhusetDu menar att Timmerstugan försvinner om skjutgondolen blir till? Ja, det är riktigt tråkigt. Kommer bli ganska trist på Stjärntorget då.
Intressant inlägg. Och konstigt att de inte var längre fram i processen. Det här kan ta fram till nästa sommar innan den nya liften kommer på plats...Nya liften vid vm8:an lär nog inte komma på plats till nästa säsong om de ligger i det här stadiet nu https://are.se/byggabo/planerpagang/are-morviken-1-130-samt-del-av-1-75-expresslift
Var kom det från?Sen att överklagandet kom därifrån det gjorde är helt horribelt enligt mig.
Är du här några veckor om året ska du inte ha rätt att överklaga, då ska du vara skriven i Åre.
Mig spelar det ingen roll men det var inte någon officiell uppgift jag fick ta del av.Var kom det från?
Självklart har alla som enligt lagen kan klaga rätt att göra det.
Jag blev bara lite trött/bitter på att dom som är här minst skriker högst.
Har man valt att köpa en lägenhet "sommarstuga" i ett skidområde så......
Men det är bra pengar att tjäna på att hyra ut, och då kan man kanske tycka att en lift till inte är fel.
Äkta ski out/in.
Ha de!
Imorgon ska jag tura, då skiter jag i alla byggda och obyggda liftar. Så det så!
Åre behöver både fler pister och fler liftar (eller färre bäddar). Vi får helt enkelt bygga ett större berg.Är jag den enda som är skeptisk mot den nya liften vid VM8an? Kapaciteten kommer dubblas och kan redan idag tycka att det är för mycket folk i Gästrappet vid högsäsong. Kan dock innebära att fler hittar till nedre delen av Lundsrappet, men för oss som gillar att ta fart från branten känns det inte heller optimalt om det kommer ut barnfamiljer mitt i backen. De enda tillfällena liften är bra är ju när VM8an står still, men en solig dag i mars med lite folk känns den helt meningslös, kommer den ens behöva vara öppen?
Är inte emot satsningarna i sig, Åre behöver det. Anser dock att denna lift hade varit mer värdefull på annat håll, exempelvis ersätta Hermelinen eller Järvenliften i Björnen så fler familjer stannar där och utnyttjar de backarna. Senaste två satsningarna i Åre gör att det blir ännu mer folk i centrala Åre istället för att försöka sprida ut folket mer på de stora ytorna som finns.
Med tanke på att dalstationen är placerad i målområdet så kan man ju misstänka att den kommer att användas en del för tävling och träning när den inte är backup för VM8:an.De enda tillfällena liften är bra är ju när VM8an står still, men en solig dag i mars med lite folk känns den helt meningslös, kommer den ens behöva vara öppen?
Bra poänger, även om jag tror tanken är att den ska användas mycket till tävling/träning.Är jag den enda som är skeptisk mot den nya liften vid VM8an? Kapaciteten kommer dubblas och kan redan idag tycka att det är för mycket folk i Gästrappet vid högsäsong. Kan dock innebära att fler hittar till nedre delen av Lundsrappet, men för oss som gillar att ta fart från branten känns det inte heller optimalt om det kommer ut barnfamiljer mitt i backen. De enda tillfällena liften är bra är ju när VM8an står still, men en solig dag i mars med lite folk känns den helt meningslös, kommer den ens behöva vara öppen?
Är inte emot satsningarna i sig, Åre behöver det. Anser dock att denna lift hade varit mer värdefull på annat håll, exempelvis ersätta Hermelinen eller Järvenliften i Björnen så fler familjer stannar där och utnyttjar de backarna. Senaste två satsningarna i Åre gör att det blir ännu mer folk i centrala Åre istället för att försöka sprida ut folket mer på de stora ytorna som finns.