Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Varför inte bygga en sittlift från Tegeliften/kåtan upp på Mullfjället? Då skulle även Tegefjäll få en högzon.
Precis vad jag tänkt. Man hade kunnat åka ner i Tege, ner mot Tegeforsen (där lavinsprängningsfilmen var), ner mot Duved etc.
Tror även man hade kunnat få fina åk ner mot Lillåstugan/Ullådalen; tycker alltid man ser en del sköna branter när man tittar ditåt sett från skutan.

Outnyttjat område. Och som vi vet så har planer funnits på att få till åkning där.
 

Bilagor

  • 1614246928563.png
    1614246928563.png
    645.8 KB · Besök: 302

CasperH

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Utan att ha varit i Åre den gångna veckan så har det varit uppenbart att det måste ha varit en av de sämsta sportlovsveckorna någonsin. Flera dagar med endast en stollift, VM6an, öppen i hela systemet Från Duved till Björnen. Med tanke på att en utbyggnad av liftsystemet är i rullning så uppstår en del frågeställningar.

1. Motsvarar stjärnliften förväntningarna på vindtålighet? Var den gamla VC-liften mer vindtålig, eller brydde man sig inte om den stod still.
1b. Åker folk i slalombacken, till del gamla storlalombacken (eller vad den kan heta) eller blir det bara väldigt trångt i stjärnbacken?
2. Kommer den nya liften bredvid VM8an vara mer eller mindre vindkänslig än stjärnliften? Vissa dagar är det uppenbart att den nya liften kommer göra mycket stor skillnad, men är det alltid så?
3. Om man tar bort VM6an och ersätter med en gondol till Hummeln, hade den gått samtliga dagar som VM6an gick? Om inte, hade det funnits någon åkning alls i centrala Åre? Visst bergbanan och en sittlift från Fjällgården kanske hade funnits i någon framtidsplan, men det vore ändå ett steg ner från VM6an.
4. Om den här typen av väder blir vanligare i framtiden (inte osannolikt) hur påverkar det utformningen av ett robust (vädertåligt) och samtidigt effektiv vid bättre väder?

Spontant tror jag att en gondol enligt Skistars planer blir riktigt dåligt i den här typen av väder.
 

arne

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Utan att ha varit i Åre den gångna veckan så har det varit uppenbart att det måste ha varit en av de sämsta sportlovsveckorna någonsin. Flera dagar med endast en stollift, VM6an, öppen i hela systemet Från Duved till Björnen. Med tanke på att en utbyggnad av liftsystemet är i rullning så uppstår en del frågeställningar.

1. Motsvarar stjärnliften förväntningarna på vindtålighet? Var den gamla VC-liften mer vindtålig, eller brydde man sig inte om den stod still.
1b. Åker folk i slalombacken, till del gamla storlalombacken (eller vad den kan heta) eller blir det bara väldigt trångt i stjärnbacken?
2. Kommer den nya liften bredvid VM8an vara mer eller mindre vindkänslig än stjärnliften? Vissa dagar är det uppenbart att den nya liften kommer göra mycket stor skillnad, men är det alltid så?
3. Om man tar bort VM6an och ersätter med en gondol till Hummeln, hade den gått samtliga dagar som VM6an gick? Om inte, hade det funnits någon åkning alls i centrala Åre? Visst bergbanan och en sittlift från Fjällgården kanske hade funnits i någon framtidsplan, men det vore ändå ett steg ner från VM6an.
4. Om den här typen av väder blir vanligare i framtiden (inte osannolikt) hur påverkar det utformningen av ett robust (vädertåligt) och samtidigt effektiv vid bättre väder?

Spontant tror jag att en gondol enligt Skistars planer blir riktigt dåligt i den här typen av väder.


Nu var jag inte heller uppe på sportlovet i år (tack och lov börjar barnen bli för stora), så vet inte läget. Men var verkligen stjärnliften stängd pga blåst ? Trodde hela iden var att den skulle var vindtålig?
 

Bobski

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Var inte heller i Åre under vecka 9 som tydligen var riktigt usel vädermässigt Har förmånen att kunna undvika dyrveckor, och i stället åka när det är folktommt. Betr, nya Stjärnliften så gissar jag att den skulle kunna vara något mer känslig då sofforna är större, samtidigt är det en kopplingslift och det är ju bättre ur vindsynpunkt. Även gamla VC liften stängde ju från och till när vinden kom från fel håll, så det får nog bara bli gissningar. Liften är annars kanonbra. Hoppas på bättre väder i april då jag tänker vara där.
 

arne

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Var inte heller i Åre under vecka 9 som tydligen var riktigt usel vädermässigt Har förmånen att kunna undvika dyrveckor, och i stället åka när det är folktommt. Betr, nya Stjärnliften så gissar jag att den skulle kunna vara något mer känslig då sofforna är större, samtidigt är det en kopplingslift och det är ju bättre ur vindsynpunkt. Även gamla VC liften stängde ju från och till när vinden kom från fel håll, så det får nog bara bli gissningar. Liften är annars kanonbra. Hoppas på bättre väder i april då jag tänker vara där.

Instämmer att Stjärnliften är bra. Slalombacken är ett bra alternativ när det blåser så att hummeln är stängd och man inte har lust att åka ner till Susabäcken varje åk.
 

sxiirrrr

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Nu har visst sadelexpressen fått två stolar till
 

Bilagor

  • AF682831-AED9-4B9E-A96D-3DF0A195E6DF.png
    AF682831-AED9-4B9E-A96D-3DF0A195E6DF.png
    508.5 KB · Besök: 257

Chew

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Har denna video funnits med i tråden sedan tidigare:
?

Det är lite intressant att Skistar erkänner att Åre inte är en fungerande anläggning idag i stort sett.

Jag tycker deras lösningar låter vettiga utom det där med att de fortsätter bygga fler bäddar. Iaf, efter att sett den här videon kommer jag inte ge en tanke på att åka till Åre förrän tidigast 2030 när de där planerna ska vara klara. Som idag är det alldeles för väderkänsligt. Off-season i april kan ju fungera iofs.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Har denna video funnits med i tråden sedan tidigare:
?

Det är lite intressant att Skistar erkänner att Åre inte är en fungerande anläggning idag i stort sett.

Jag tycker deras lösningar låter vettiga utom det där med att de fortsätter bygga fler bäddar. Iaf, efter att sett den här videon kommer jag inte ge en tanke på att åka till Åre förrän tidigast 2030 när de där planerna ska vara klara. Som idag är det alldeles för väderkänsligt. Off-season i april kan ju fungera iofs.
Japp, den kom upp när videon kom. Runt November/december om jag inte minns fel.
 

Grinchen72

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Sjukt ful byggnad, får ju Mitt i Åre 1 och 3 samt Freestyle att se snygga ut. Lite kul att det liknar Belwobyn i smaklöshet, enda som fattas är grisrosa fasad..

Tur att man har utsikt åt andra hållet, så jag endast kommer att se denna gräsliga byggnad på väg till liften..
 
Senast ändrad:

Ziggy23

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Sjukt ful byggnad, får ju Mitt i Åre 1 och 3 samt Freestyle att se snygga ut. Lite kul att det liknar Belwobyn i smaklöshet, enda som fattas är grisrosa fasad..

Tur att man har utsikt åt andra hållet, så jag endast kommer att se denna gräsliga byggnad på väg till liften..
Som jag förstår det är det inte så byggnaden ska se ut utan bara för att visa storlek.
 

farsan56

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Det får vi sannerligen hoppas på, den där fulingen andas miljonprogrammet lång väg.
Och det var längesedan nu!
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Sjukt ful byggnad, får ju Mitt i Åre 1 och 3 samt Freestyle att se snygga ut. Lite kul att det liknar Belwobyn i smaklöshet, enda som fattas är grisrosa fasad..

Tur att man har utsikt åt andra hållet, så jag endast kommer att se denna gräsliga byggnad på väg till liften..
Belwobyn hade verkligen mått bra av bli ommålad. Helt galet att en av byns bästa lägen är en av byns fulaste hus.

Tror huset på bilden ska illustrera storlek snarare än exakt utseende.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Här kan man läsa mer om Björnen Centrum-ombyggnationen.
https://are.se/byggabo/planprogram/planprogram-bjornen-centrum

Om jag läser det rätt så ska man bebygga mer av den öppna ytan runt Carins Krog vilket vore olyckligt; passar ju bra med öppet område där.
Gillar dock att man begraver vägen i tunnel så dalen mellan Sadeln och Förberget förblir öppen.

Hade hellre sett att man förtätar bebyggelsen i början av Björnen Centrum, dvs vid parkeringen, skiduthyrningen m.m. innan man svänger upp till höger mot Björnen/Copperhill.
Nåväl, får se hur detta artar sig.
 

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Jag tror att Belwobyn faktiskt är ommålad och från början hade just den där lättmajonäsfärgen. Jag kan ha fel.

Så om det nya schabraket nedanför stjärntorget bara blir halvfult så förväntas vi att bli glada över att det inte blev så fult som på bilden ovan..! 😳😉

Hoppas att det blir något riktigt snyggt. Åre behöver en ny visuell signatur när kabinen tas ner. För kabinen (inte kabinhuset) är faktiskt snygg.
 

Alex27

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Det sämsta med det nya huset vid kabin är ju att värmestugan försvinner :(
(Belwo-husen ser inte så dåliga ut tycker jag)
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Man undrar lite hur länge Tottliften ska förbli ankarlift. Förutom att det är ganska farligt att ha en ankarlift korsandes så stora pister så känns det som att fler hade åkt Tottbacken om det var sittlift där. Jag gillar den, men undviker då jag inte orkar stå i ankarliften så länge.
Apropå detta med fördela ut åkningen på berget.
En sittlift i Tottliften hade antagligen avlastat Fjällgårdsexpressen.
 

arne

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Ska vi gissa på vilka nya liftar blir klara till vintern?.

Nya vm8an?
Nya tusenmetern?
Skutgondolen?
Gamla sadelliften?
Rödkulle sitliften?
Flytt av hummelliften till Bräcke?
Flytt av vm6 till vart?
Något annat
Ingenting
 

flocky

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Man undrar lite hur länge Tottliften ska förbli ankarlift. Förutom att det är ganska farligt att ha en ankarlift korsandes så stora pister så känns det som att fler hade åkt Tottbacken om det var sittlift där. Jag gillar den, men undviker då jag inte orkar stå i ankarliften så länge.
Apropå detta med fördela ut åkningen på berget.
En sittlift i Tottliften hade antagligen avlastat Fjällgårdsexpressen.
Den kommer nog förbli ankarlift. Skulle den bytas ut så skulle det skapas problem att ta sig till Björnen blåsiga dagar. När Fjällgårdsexpressen är öppen går Tottliften endast till första avstigningen så då korsar den inga backar. Se bara problemet de dagar Sadelexpressen står still, då finns inga sätt att ta sig till Åre. Dock finns ju länkar tidigare i tråden att detta ska justeras med nya släpliftar från Björnen.
 

CasperH

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Ska vi gissa på vilka nya liftar blir klara till vintern?.

Nya vm8an?
Nya tusenmetern?
Skutgondolen?
Gamla sadelliften?
Rödkulle sitliften?
Flytt av hummelliften till Bräcke?
Flytt av vm6 till vart?
Något annat
Ingenting
Tyvärr gissar jag på ingenting.

Skulle det bli något framstår en ny tusenmeter som mest sannolik tycker jag. Givet att det inte är alltför mycket tillstånd som ska till så känns inte ett sådant bygge som oöverstigligt över sommaren. Att den liften vore ett bra tillskott 40 procent av säsongen är uppenbart, men de andra 60 procenten skulle någon av de andra alternativen vara bättre, men jag har svårt att se det händer under kommande barmarkssäsong.
 

farsan56

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Det är inte så konstigt eftersom ursprungsplanen blev överklagad.
Detta är då en reviderad plan som förhoppningsvis går igenom.
Det tar sin tid men så är systemet uppbyggt.
Sen att överklagandet kom därifrån det gjorde är helt horribelt enligt mig.
Är du här några veckor om året ska du inte ha rätt att överklaga, då ska du vara skriven i Åre.
 

farsan56

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Mig spelar det ingen roll men det var inte någon officiell uppgift jag fick ta del av.
Så jag väljer att inte föra det vidare av respekt.

Men oavsett så kan man förstå om det hade gällt ett nytt område/yta som skulle byggas.
Men den här liften byggs mitt i ett befintligt skidområde och ett stenkast från en 8:a stol.
 

arne

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Förvaltningslag (2017:900) 42 §
Ett beslut får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom eller henne emot.

Så fritidsboende får överklaga beslut som påverkar deras utsikt tex. Självklart kan man vilja ändra lagen, men jag tycker det är ganska rimligt.

Sen verkar det mindre rimligt i detta fall, men eftersom de verkar ha ändrat planen så kanske de som överklagade hade en poäng. Någon som läst planerna i detalj?
 

farsan56

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Självklart har alla som enligt lagen kan klaga rätt att göra det.
Jag blev bara lite trött/bitter på att dom som är här minst skriker högst.
Har man valt att köpa en lägenhet "sommarstuga" i ett skidområde så......
Men det är bra pengar att tjäna på att hyra ut, och då kan man kanske tycka att en lift till inte är fel.
Äkta ski out/in.

Ha de!
Imorgon ska jag tura, då skiter jag i alla byggda och obyggda liftar. Så det så!
 

arne

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Självklart har alla som enligt lagen kan klaga rätt att göra det.
Jag blev bara lite trött/bitter på att dom som är här minst skriker högst.
Har man valt att köpa en lägenhet "sommarstuga" i ett skidområde så......
Men det är bra pengar att tjäna på att hyra ut, och då kan man kanske tycka att en lift till inte är fel.
Äkta ski out/in.

Ha de!
Imorgon ska jag tura, då skiter jag i alla byggda och obyggda liftar. Så det så!

Som en "sommarstugeägare" med uthyrningsavtal med Skistar så kan jag bara säga att vi också (i varje fall jag) inget hellre vill än att det byggs fler liftar.

God tur (tyvärr blir det inget turande för mig förrän i slutet av säsongen).
 

flocky

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Är jag den enda som är skeptisk mot den nya liften vid VM8an? Kapaciteten kommer dubblas och kan redan idag tycka att det är för mycket folk i Gästrappet vid högsäsong. Kan dock innebära att fler hittar till nedre delen av Lundsrappet, men för oss som gillar att ta fart från branten känns det inte heller optimalt om det kommer ut barnfamiljer mitt i backen. De enda tillfällena liften är bra är ju när VM8an står still, men en solig dag i mars med lite folk känns den helt meningslös, kommer den ens behöva vara öppen?

Är inte emot satsningarna i sig, Åre behöver det. Anser dock att denna lift hade varit mer värdefull på annat håll, exempelvis ersätta Hermelinen eller Järvenliften i Björnen så fler familjer stannar där och utnyttjar de backarna. Senaste två satsningarna i Åre gör att det blir ännu mer folk i centrala Åre istället för att försöka sprida ut folket mer på de stora ytorna som finns.
 

arne

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Är jag den enda som är skeptisk mot den nya liften vid VM8an? Kapaciteten kommer dubblas och kan redan idag tycka att det är för mycket folk i Gästrappet vid högsäsong. Kan dock innebära att fler hittar till nedre delen av Lundsrappet, men för oss som gillar att ta fart från branten känns det inte heller optimalt om det kommer ut barnfamiljer mitt i backen. De enda tillfällena liften är bra är ju när VM8an står still, men en solig dag i mars med lite folk känns den helt meningslös, kommer den ens behöva vara öppen?

Är inte emot satsningarna i sig, Åre behöver det. Anser dock att denna lift hade varit mer värdefull på annat håll, exempelvis ersätta Hermelinen eller Järvenliften i Björnen så fler familjer stannar där och utnyttjar de backarna. Senaste två satsningarna i Åre gör att det blir ännu mer folk i centrala Åre istället för att försöka sprida ut folket mer på de stora ytorna som finns.
Åre behöver både fler pister och fler liftar (eller färre bäddar). Vi får helt enkelt bygga ett större berg.
 

pd

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
De enda tillfällena liften är bra är ju när VM8an står still, men en solig dag i mars med lite folk känns den helt meningslös, kommer den ens behöva vara öppen?
Med tanke på att dalstationen är placerad i målområdet så kan man ju misstänka att den kommer att användas en del för tävling och träning när den inte är backup för VM8:an.

Annars så håller jag med om att många backar skulle bli mer attraktiva om släpliftarna byttes ut mot sittliftar vilket skulle minska belastningen på vissa backar som ligger lite över mångas verkliga förmåga.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Är jag den enda som är skeptisk mot den nya liften vid VM8an? Kapaciteten kommer dubblas och kan redan idag tycka att det är för mycket folk i Gästrappet vid högsäsong. Kan dock innebära att fler hittar till nedre delen av Lundsrappet, men för oss som gillar att ta fart från branten känns det inte heller optimalt om det kommer ut barnfamiljer mitt i backen. De enda tillfällena liften är bra är ju när VM8an står still, men en solig dag i mars med lite folk känns den helt meningslös, kommer den ens behöva vara öppen?

Är inte emot satsningarna i sig, Åre behöver det. Anser dock att denna lift hade varit mer värdefull på annat håll, exempelvis ersätta Hermelinen eller Järvenliften i Björnen så fler familjer stannar där och utnyttjar de backarna. Senaste två satsningarna i Åre gör att det blir ännu mer folk i centrala Åre istället för att försöka sprida ut folket mer på de stora ytorna som finns.
Bra poänger, även om jag tror tanken är att den ska användas mycket till tävling/träning.

Håller med om att uppgradera från släp till sitt hade hjälpt att fördela ut åkning på berget. Som jag nämnde häromdagen så tror jag t.ex. Tottbacken hade varit mer populär om man inte behövde åka den långa släpliften Tottliften.
Håller även med om att Järven och Hermelinen borde bli sittliftar.

Apropå Järven; borde inte Copperhill vilja bidra till en sittlift av Järven och ett rullband mellan Järvens toppstation och hotellet. Då hade ju alla haft en direktväg mellan Björnen Centrum och hotellet. Förutom åkare hade föräldrar, släktingar, ickeåkare kunnat ta sig upp och ner den här vägen.
 
Topp