Utbytbara sulor på pjäxor Gripwalk <-> ”Din-sula”

psortti

Medlem
Jag skall köpa mig ett par nya pjäxor, ett par styva att köra i pisten, och vill kunna använda dessa på mina pistlagg som inte har bindningar som är Gripwalk-kompatibla….

Vissa pjäxor/pjäxtillverkare lär tillhandahålla utbytbara sulor, så att man kan sätta en vanlig ”DIN-sula” på en pjäxa som är fabriksmonterad med en Gripwalk-sula. Det är dock VÄLDIGT svårt att hitta någon vettig information kring detta. Vilka pjäxtillverkare (eller pjäxmodeller) tillhandahåller utbytbara sulor (GW till ”DIN”). Någon som vet???

simhall

Medlem
Jag har ett par Salomin QST med möjlighet att byta mellan Gripwalk and alpinsula. Har aldrig gjort det men frågan är hur nyttig den funktionen blir i verkligheten.

Sulorna sitter med tre-fyra skruvar som skruvas rätt in i plasten på undersidan skon. Hur många gånger kan man göra det bytet innan plasten dras sönder och sulorna glappar? Går kanske göra någon gång men har du planer på att byta varje vecka eller dag så blir det nog problem.

Hittar du en pjäxa med möjlighet att byta så kolla noggrant på konstruktionen och om den stöttar att faktiskt byta frekvent.

Sula.jpg

QRikard

Aktiv medlem
Som @simhall redan skriver så är målet oftast med dessa att bytas ett fåtal gånger under pjäxans livslängd.

Mina gamla salomon stod det max 10 gånger för byte av sula. Varierar så klart i verkligheten med hur du drar skruvarna, självgängande i plast så väldigt lätt att dra sönder befintligt spår. Eller dra för hårt så du sabbar gängan, alternativt löst så det blir glapp och därefter trasig gänga som resultat...

Ska du verkligen byta ofta är det nog läge att fundera på att modda lite och sätta in metallinserts i pjäxan och använda vanlig rostfri metallskruv.
Eller så klart gå på tillverkarnas rekommendation med dubbla pjäxor...

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Viktigaste med pjäxor är ju att de sitter så bra som möjligt, ofta svårt nog utan att behöva ta hänsyn till en rätt ovanlig extra funktion. Med det i åtanke, har du funderat på om du skulle kunna byta bindningar på ett par skidor och få det att funka med den pjäxa som passar bäst?

Senast ändrad:
Köpte mig ett par Tecnica Mach1 LV 130 TD GW häromveckan, som såklart hade Grip walk-sulor. Efter att boot-fittern konstaterat att jag emellanåt åker på SL-skidor med ej GW-kompatibla bindningar bytte han helt enkelt ut GW-sulorna till vanliga, kostnadsfritt. Problemet löst. Åre Skidsport.

Topp