Bizz sa:
Mno
Nu var det ju ett tag sedan du hade med Nordica Blower i testet men eftersom det tydligen har varit lite av en favorit hos er kanske du har lite koll ändå. Hur står sig den nuförtiden bland övriga rejäla skidor med lite mer än 100 mm under foten som ensamskida för säsongare? Finns det bättre alternativ eller håller sig Blowern kvar i matchen?
Funderar på att uppgradera mig till något lite fetare till nästa säsong, kör på Völkl Mantra nu.
Tack för ännu ett grymt skidtest. Gillar också nya upplägget med ett helt litet team som sköter testandet.
Jag har faktiskt ägt ett par Blower och använde dom under en säsong efter Åre-testet. Jag håller fortfarande med mig själv så att säga om att det är en bra skida, men mitt intryck är något annorlunda efter mer ingående testande i mer varierad snö än vad som var fallet under den Årehelg som användes som testunderlag när det gäller Blowern.
Nu är det två säsonger sedan jag åkte på skidan, men jag har ändå en ganska klar bild av hur dom känns. Av någon anledning så har jag en förmåga av att komma ihåg skidors karaktärer under väldigt lång tid. Jag kan utan vidare återkalla minnet och känslan från skidor som jag åkte på för tio år sedan, så tidsaspekten är inte så central när det gäller möjligheten att beskriva skidan. Däremot påverkas man mycket av hur utvecklingen rör sig i branschen och vad man testar för skidor under åren och det är helt säkert att jag skulle tycka annorlunda om jag skulle testa Blower nu. Utveckling och mer testande gör att man har en annan syn på vad man egentligen väntar sig av en skida i den breddklassen, även om berget och snön är liknande. Nu var i viss mån Blowern en skida som var före sin tid och det gör att modellen fortfarande känns aktuell och den finns ju fortfarande i sortimentet hos Nordica, om än i en något förändrad version. Årets Blower är framförallt mer distinkt i bakänden efter vad jag har läst, men jag har tyvärr inte testat skidan i någon annan version än den första årsmodellen. När jag testade Blower för ett par år sedan ansågs den skidan som rejält bred. Intrycken påverkas av att man då tyckte att skidan var smidig "trots att den är så bred". Nu för tiden vet man att det utan problem går att bygga skidor i 110-120mm-klassen som verkligen inte känns speciellt stora och som presterar mer än godkänt i allroundsammanhang när kraven på framförallt pistprestanda finns trots offpistfokus. Blower får med andra ord ingen automatisk bonus, eller vad man ska kalla det, på grund av bredden.
Hur står sig då Blower idag mot konkurrenterna? Mycket väl skulle jag säga, men det gäller att göra klart för sig att man gillar skidans karaktär. Jämför man med konkurrenter av nyare snitt så skulle jag säga att det har kommit många skidor som känns betydligt mindre och smidigare trots att dom är av liknande storlek. I relation till medelskidan i klassen har Blower helt enkelt tagit ett steg mot större och tyngre i känslan sen jag testade den. Tex Völkl Katana och senaste Gotama 190, ProRider och även XXL:n plus en dröse annat upplever jag som klart smidigare trots ett liknande flyt.
Jag beskrev Blowern i 193 som en krävande skida, men med bra svar trots ett mjukt och harmoniskt flex vid testet i Åre. Det som framförallt var skillnaden i större åkning var att jag hade svårt att orka med skidan i långa åk eller i slutet av dagen. Det är en enorm skillnad på vilken kraft man orkar med att lägga ner i skidan i ett åk som är 200 höjdmeter och i ett åk som kanske börjar närma sig det tiodubbla. Även om den är smidig i svänginitiering i kortsväng och även lyder utan protester i långa svängar så krävs det kraft och insats hela tiden för att man ska driva skidan. Trots att flexkurvan är jämn och relativt mjuk hela vägen in under foten och att man vid ett första intryck ofta uppfattar att det är lätt att trycka igenom skidan så hade jag i längden problem med att göra just det. I jämförelse med Katana 190, som förutom lite kortare längd hamnar i samma grupp måttmässigt och när det gäller användningsområde, så är Blower markant mer krävande. Med ögonbindel så hade i alla fall jag gissat att den var en centimeter bredare än vad den är. För att kompensera den effekten så hade jag i nuläget valt 185:an om jag skulle köpa ett par Blower. Den längden hade helt klart räckt för mig och i många lägen så hade min åkning förmodligen höjds ett par snäpp tack vare mindre mjölksyra och en smidigare skida. Efter att jag har lämnat säsongarlivet och istället degraderats till löneslav och veckoturist har jag fått en annan insikt i vad egentligen ett stort antal skiddagar gör för att man ska kunna utnyttja en stor skida. Numera får jag gå ner i längd ganska markant eftersom en för stor skida helt klart påverkar min åkning negativt trots att jag faktiskt tränar mer nu än vad jag gjorde då. Tänk om jag kunde hört mig själv säga det för tre år sedan... då hade jag klassat mig själv som en riktig kortskide-tönt
Överlag skulle jag säga att Blower är ett mycket bra val för en endaskida för alperna om man köper den begagnad. I hyllan med nya skidor däremot tycker jag att det har kommit så pass mycket nya och intressanta skidor att man utan vidare tvekan kan utse Blower till att vara ett ganska konservativt val.