Utlåtanden från säsongens skidtestarhelger

MarkusO

Aktiv medlem
MnO sa:
LawndartGustav sa:
riktigt kul o läsa ! håller med om mkt men tycker armada JJ borde få mer cred som allroundskida, självklart tråkig att carva med men annars lätt o lekfull, tror den kommer slå försäljningsrekord.

MnO
du tycker inte megawatt eller sally rocker känns tunga o klumpiga ?
Tyvärr har jag personligen inte testat vare sig JJ eller Salomon Rocker som du kanske ser i testutlåtandet. Det är MarkusO som står för de omdömena, men vi brukar tycka väldigt lika när det gäller skidor.

Megawatten känns inte klumpig på nåt sätt. Den känns snarare väldigt lättsam och liten på snön, även om bredden såklart märks vid kantning. 125mm trollar man inte bort, hur man än gör, men den aktiva ytan motsvarar en 170cm twintip ungefär så stor är den verkligen inte. I lössnö kan jag inte ens med god fantasi tänka mig hur man skulle kunna uppfatta den skidan som klumpig. Den är verkligen rapp och smidig. Skidan är lätt i konstruktionen och ganska mjuk överlag, vilket gör den väldigt lätt att hantera. Stuns är det sämre med. Utan att ha provat Rocker så är jag ändå nästan säker på att den är större i känslan, dock med samma grundidé med tippen. Bara genom att lyfta på den så känner man att den är betydligt tyngre framförallt. MarkusO kanske kan gå in och kommentera det hela när han får en minut över på från jobbet.
Well. Som jag säger ovan. JJ har låg vikt och är sannerligen lättmanövrerad. Jag kanske skulle kalla det lekfull, jag vet inte... I löst lär den inte vara tråkig, det är en sak som är säker. Det råder ingen tvekan om att det är en av vinterns intressantaste skidor.
Trots det kan jag inte säga att jag gillade den direkt. Det kändes lite leksak. Den lilla biten traditionellt spann på mitten ska hjälpa till i pist. Jag tycker inte det är fallet. Jag hade hellre haft en jämn försiktig rocker genom hela skidan för att slippa brytpunkterna i kanttryck, få mer natruligt "styrservo" i skitsnö och kanske tom ett mer förutsägbart beteende i puder. Bättre på alla sätt helt enkelt skulle jag tro.

PhatFred

Aktiv medlem
MarkusO sa:
Personligen måste jag säga att jag i nuläget är lite tveksam till just hybridspann, hype eller ej. Jag tycker mest det skapar brytpunkter i trycket och gör det mer eller mindre omöjligt att få ner fram- och bakände. Rockern blir med naturlighet kort och ganska plötslig. Dessutom tycker jag det är tänkbart att konstruktionen gör egenskaperna i löst lite oförutsägbara och även varierande med hastigheten.
Tack för det!
En som prövat och tycker som jag funderat. Alltid trevligt att få sina teorier mer eller mindre bekräftade.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Sannolikt står det i FR regelbok att det är absolut verboten att göra ett dummyinlägg för att lyfta en tråd till toppen. Men det här känns som en betydande insats för att främja brantåkningskulturen, någon kan ju ha missat denna briljanta tråd ...

/MM

Mountain_Man

Aktiv medlem
Årets bästa tråd förtjänar en topplacering igen, eller hur!

;-) / MM

Edit: Känner ni till ordet förkännar ...? DS.

Senast ändrad:

jeffa

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Sannolikt står det i FR regelbok att det är absolut verboten att göra ett dummyinlägg för att lyfta en tråd till toppen. Men det här känns som en betydande insats för att främja brantåkningskulturen, någon kan ju ha missat denna briljanta tråd ...

/MM
Jag hade helt missat denna tråd!

Riktigt sköna recensioner grabbarna bjuder på. Känns fräscht i jämförelse med många andra inlägg som mest har handlat om hur många nya modeller man får testa innan alla andra. Fattar inte hur MnO orkar??? Freeride´s seriösaste medlem levererar sida efter sida om skidåkningens kvantmekanik och "hur man monterar bindningar". Jag hajjar inte hur han pallar men gillar läsningen och tycker helt klart han är en av dom som bidrar till att höja kvaliteten på detta forum. Ett stort tack också till de andra grabbarna...

Själv tycker jag det är grymt att ni tog med Big Kahuna´n! Även om det först kan uppfattas som nörderi så känns faktiskt jämförelsen högst relevant. Nu när jag läst den så förundras jag över att inte fler gått i samma spår och dammat av sina äldre skidor för att faktiskt se skillnaden mer än på papperet. Riktigt kul initiativ!

Ni kanske skulle satsa på en egen blogg fylld av recensioner och prylnörderi? Jag skulle i alla fall läsa den!

Thanx
Jeffa

MnO

Aktiv medlem
Jeffa> Tackar för berömmet. Orkar och orkar. Den frågan dyker ofta upp. Bortsett från tidsåtgången så tycker jag inte att det är det minsta jobbigt att skriva så länge det handlar om skidor. Den här gången hade jag ju dessutom hjälp av två medarbetare, och det innebar ett osedvanligt långt inlägg iom att täckningen bland skidställen blev bättre än tidigare år. Jag kan så här i efterhand konstatera att formatet med flera testare var lyckat och det var mycket intressant att sammanställa det hela. Seriositetsnivån höjs onekligen ett snäpp när man är fler som diskuterar skidorna, även om det i vissa fall också blir svårare att hitta exakta formuleringar iom att jag inte själv har åkt på skidorna. Hur eller hur så känns det på något sätt som att försäsongen inte är riktigt färdig förrän jag har skrivit ner lite tankar om årets skidor. Om inte annat så kan jag gå tillbaka till recensionen och återuppliva känslan av just den skidan även långt senare även framför skrivbordet.

Sen dröjde det ju precis som förutspått inte så länge innan Hasse börjar dundra in sina nästaårsrecensioner. Det är också en mycket trevlig tradition här på forumet.

Senast ändrad:

FF

Aktiv medlem
Nu har ni verkligen överträffat er själva! Grym läsning!

Och som en extra bonus fick man ramla in på ett bananskal och än en gång se den bästa skidfilmen på freeride - Beyond Boarders. (länk tidigare i tråden).

Tack!

MnO

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Var Hendryxarna duckmonterade och i så fall, hur upplevde ni det?

/MM
Jag kan inte svara på det, men jag vidarbefodrar frågan till dom andra två åkarna. Annars kanske det var någon annan som var på skidtesten som noterade om det var duck eller ej?

rabbit

Aktiv medlem
MnO sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Jag kan inte svara på det, men jag vidarbefodrar frågan till dom andra två åkarna. Annars kanske det var någon annan som var på skidtesten som noterade om det var duck eller ej?
I Åre 12-14/12 var alla Hendryx jag såg/testade duckmonterade. Personligen tycker jag inte om den typen av skidor men dom är välbyggda med fint flex.

Det är ju alltid kul med Svenska Lagg men, alla som tycker att Hendryx skidor är "grymma på carving" borde prova ett par riktiga SL-lagg, och utanför pisten tycker jag att de breda brättena och skärningen är en stor nackdel.
Smaken är ju dock som baken och det är tur att det finns flera tillverkare.

Lokomotivs skidor var jag väldigt imponerad av. Lätta, pigga i flex men ändå vridstyva med kantgrepp. Tycker man om måtten på deras skidor så dom väldigt trevliga.

-peace
/r

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jo ... jag har ett par Hendryx Purple Haze (182) samt ett par Fischer WC SL (165) och tycker ändå att Hendryxen är ett par grymma carvinglagg. Självklart "långsamma" kant till kant och inte optimala i en stenhård isig brant. Men känslan att ena stunden kunna dra på i snäva carvingsvängar för att ögonblicket senare lätt surfa i lössnön är läckert. (Perfekta pister med kall nautrsnö och 40 cm torr fin lössnö i offpisten i Hundfjället idag!) Mina Fischer är naturligtvis betydligt vassare i en hård pist ... men i utanförpisten är de värdelösa!

/MM

xJONx

Ny medlem
Mountain_Man sa:

/MM
Det var relativt moderat duckmontering. Max 1cm skillnad på fram och bakdel kanske. Jag fick bara 2-3 åk på skidorna och hade nog behövt några fler för att köra in mig riktigt. Direkt innan körde jag dessutom på mina dynastar XXL vilket gjorde att det kändes ännu mer ovant. Det står ovan att jag känner mig ovan vid skärning och hamnar väl långt fram på skidorna något jag skyller mer eller mindre helt och hållet på XXLn.

För att komma till ämnet så tyckte jag det var mycket intressant med duck stance. Det känns som man får en naturliggare position på innerknät och därmed tyckte jag det blev lättare att få bra tryck på innerskidan. Jag tycker definitivt det är värt att prova om man har möjlighet.

Håller f.ö. helt med om att det är en bra skida på lite mindre berg, som t.ex. i Sverige där t.ex. ett par XXL känns helt fel.

/Jon

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jo ... det stora problemet med att testa skidor i bara några åk är att man inte hittar skidans "sweet spot" direkt (såvida det inte är ett par Salomon ...).

I hård pist är mina Hendryx (Purple Haze) känslomässigt klart närmare ett par raceskidor än ett par storabergslagg. Jag håller iofs på att slå ihjäl mig varje gång jag växlar till SL-laggen ... och så påverkar ju kantens status åkkänslan i allra högsta grad.

Hursomhelst intressant!

/MM

Coleburn

Ny medlem
Fantastiskt arbete, bara att lyfta på hatten!

Dock, eftersom FR:s forum visar första posten inlägget på varje ny sida, så blir det ju en hel del scrollande om antalet svarsinlägg överstiger gränsen för "sidbrytning". Det kanske kunde vara tänkvärt att antingen
a) pusha på FRs kodare att de trunkerade ett långt inlägg ifall tråden blir 2 eller fler sidor lång
eller
b) Skriva ett kort första inlägg, typ här kommer skidtestet...och sen lägga testet som inlägg 2 (och ev. 3) i tråden.

MnO

Aktiv medlem
Coleburn> Bra förslag. I detta fall är det ju kört med den saken och dom flesta intresserade har väl läst inlägget nu, men jag tar till mig idén och kommer att testa den om jag skriver mer rejält långa inlägg. I det här fallet blir det lite konstigt som du kanske har märkt när man går in på sida 2 av svaren. Ungefär halva testet hänger ju med iom att det är förstainlägget, medans den andra halvan ligger som det första svaret och därmed inte syns. Ett upplägg enligt ditt förslag hade varit klart mer logiskt. Tackar.

PapaDee

Medlem
Man blir stum...

Är sedan jag upptäckte detta fantastiska forum i höstas inne så ofta jag kan och kan inte fatta hur jag har missat det här inlägget tidigare.

Fantastiskt MnO! Helt j-a grymt...

....och när man läst och förundrats över testet så fick man via länk med sig filmen också. Kom på mig själv med att sitta och le i nästan 24 minuter :)

MnO for president!

Bizz

Medlem
Mno

Nu var det ju ett tag sedan du hade med Nordica Blower i testet men eftersom det tydligen har varit lite av en favorit hos er kanske du har lite koll ändå. Hur står sig den nuförtiden bland övriga rejäla skidor med lite mer än 100 mm under foten som ensamskida för säsongare? Finns det bättre alternativ eller håller sig Blowern kvar i matchen?
Funderar på att uppgradera mig till något lite fetare till nästa säsong, kör på Völkl Mantra nu.
Tack för ännu ett grymt skidtest. Gillar också nya upplägget med ett helt litet team som sköter testandet.

Jonny_S

Ny medlem
Fantastiskt test MnO!

Jag hade förmånen att tillsammans med ett gäng andra testa Svarta och Vita Soul i Tignes v4.

Vädergudarna var med oss större delen av resan och såg till att det fanns puder i massor. Drömförhållanden för fetinglagg med andra ord.

Vad gäller de svarta skidorna så är vi helt överens.
Fantastiska skidor.
Det går inte att låta bli att ha något annat är roligt på dessa skidor, särskilt när det är knädjupt och mer än så med nyfallen lössnö.
Så kvicka men ändå stabila, så lekfulla men ändå förtroendeingivande.
Grymma helt enkelt.

Vad gäller de vita är vi nog också i stort sett överens.
Nu hade vi lite olika förutsättningar när vi testade, jag behövde inte åka något större i pist och i pist är det heller inga höjdarskidor, skidorna är nog mer till för dem som ändå bara ser pisten som en transportsträcka till nästa off-pistrepa.
Off-pist var de helt fantastiska. De är lugnare, sävligare än de svarta men vilket förtroende de inger. Inte lika kvicka som de svarta kanske men trots allt, förvånansvärt kvicka med tanke på bredd och tyngd.

Den grova, ganska tillyxade designen uppskattades av mig, och av många andra. Det syns att det här inte är någon massproduktion.

Tranåskillarna kan bygga skidor!
Massa tack till er för att vi fick möjlighet att testa skidorna.

MnO

Aktiv medlem
Bizz sa:
Mno

Nu var det ju ett tag sedan du hade med Nordica Blower i testet men eftersom det tydligen har varit lite av en favorit hos er kanske du har lite koll ändå. Hur står sig den nuförtiden bland övriga rejäla skidor med lite mer än 100 mm under foten som ensamskida för säsongare? Finns det bättre alternativ eller håller sig Blowern kvar i matchen?
Funderar på att uppgradera mig till något lite fetare till nästa säsong, kör på Völkl Mantra nu.
Tack för ännu ett grymt skidtest. Gillar också nya upplägget med ett helt litet team som sköter testandet.
Jag har faktiskt ägt ett par Blower och använde dom under en säsong efter Åre-testet. Jag håller fortfarande med mig själv så att säga om att det är en bra skida, men mitt intryck är något annorlunda efter mer ingående testande i mer varierad snö än vad som var fallet under den Årehelg som användes som testunderlag när det gäller Blowern.

Nu är det två säsonger sedan jag åkte på skidan, men jag har ändå en ganska klar bild av hur dom känns. Av någon anledning så har jag en förmåga av att komma ihåg skidors karaktärer under väldigt lång tid. Jag kan utan vidare återkalla minnet och känslan från skidor som jag åkte på för tio år sedan, så tidsaspekten är inte så central när det gäller möjligheten att beskriva skidan. Däremot påverkas man mycket av hur utvecklingen rör sig i branschen och vad man testar för skidor under åren och det är helt säkert att jag skulle tycka annorlunda om jag skulle testa Blower nu. Utveckling och mer testande gör att man har en annan syn på vad man egentligen väntar sig av en skida i den breddklassen, även om berget och snön är liknande. Nu var i viss mån Blowern en skida som var före sin tid och det gör att modellen fortfarande känns aktuell och den finns ju fortfarande i sortimentet hos Nordica, om än i en något förändrad version. Årets Blower är framförallt mer distinkt i bakänden efter vad jag har läst, men jag har tyvärr inte testat skidan i någon annan version än den första årsmodellen. När jag testade Blower för ett par år sedan ansågs den skidan som rejält bred. Intrycken påverkas av att man då tyckte att skidan var smidig "trots att den är så bred". Nu för tiden vet man att det utan problem går att bygga skidor i 110-120mm-klassen som verkligen inte känns speciellt stora och som presterar mer än godkänt i allroundsammanhang när kraven på framförallt pistprestanda finns trots offpistfokus. Blower får med andra ord ingen automatisk bonus, eller vad man ska kalla det, på grund av bredden.

Hur står sig då Blower idag mot konkurrenterna? Mycket väl skulle jag säga, men det gäller att göra klart för sig att man gillar skidans karaktär. Jämför man med konkurrenter av nyare snitt så skulle jag säga att det har kommit många skidor som känns betydligt mindre och smidigare trots att dom är av liknande storlek. I relation till medelskidan i klassen har Blower helt enkelt tagit ett steg mot större och tyngre i känslan sen jag testade den. Tex Völkl Katana och senaste Gotama 190, ProRider och även XXL:n plus en dröse annat upplever jag som klart smidigare trots ett liknande flyt.

Jag beskrev Blowern i 193 som en krävande skida, men med bra svar trots ett mjukt och harmoniskt flex vid testet i Åre. Det som framförallt var skillnaden i större åkning var att jag hade svårt att orka med skidan i långa åk eller i slutet av dagen. Det är en enorm skillnad på vilken kraft man orkar med att lägga ner i skidan i ett åk som är 200 höjdmeter och i ett åk som kanske börjar närma sig det tiodubbla. Även om den är smidig i svänginitiering i kortsväng och även lyder utan protester i långa svängar så krävs det kraft och insats hela tiden för att man ska driva skidan. Trots att flexkurvan är jämn och relativt mjuk hela vägen in under foten och att man vid ett första intryck ofta uppfattar att det är lätt att trycka igenom skidan så hade jag i längden problem med att göra just det. I jämförelse med Katana 190, som förutom lite kortare längd hamnar i samma grupp måttmässigt och när det gäller användningsområde, så är Blower markant mer krävande. Med ögonbindel så hade i alla fall jag gissat att den var en centimeter bredare än vad den är. För att kompensera den effekten så hade jag i nuläget valt 185:an om jag skulle köpa ett par Blower. Den längden hade helt klart räckt för mig och i många lägen så hade min åkning förmodligen höjds ett par snäpp tack vare mindre mjölksyra och en smidigare skida. Efter att jag har lämnat säsongarlivet och istället degraderats till löneslav och veckoturist har jag fått en annan insikt i vad egentligen ett stort antal skiddagar gör för att man ska kunna utnyttja en stor skida. Numera får jag gå ner i längd ganska markant eftersom en för stor skida helt klart påverkar min åkning negativt trots att jag faktiskt tränar mer nu än vad jag gjorde då. Tänk om jag kunde hört mig själv säga det för tre år sedan... då hade jag klassat mig själv som en riktig kortskide-tönt :)

Överlag skulle jag säga att Blower är ett mycket bra val för en endaskida för alperna om man köper den begagnad. I hyllan med nya skidor däremot tycker jag att det har kommit så pass mycket nya och intressanta skidor att man utan vidare tvekan kan utse Blower till att vara ett ganska konservativt val.

Senast ändrad:

v-larsson

Aktiv medlem
cbfingers sa:
Mycket och intressant läsning. Blev lite orolig efter läsning om liberty helix, har ju fått bra i andra tester så hoppas det var ett måndagsex ni fick. Sitter nämligen och väntar på ett par... Men som sagt riktigt bra info.
Du kommer inte bli missnöjd med de skidorna.

Bizz

Medlem
Tack MnO för ett grymt bra svar som vanligt. Det verkar vara lite som jag misstänkte. Att Blowern var en otroligt kompetent skida när den kom, men att utvecklingen i det segmentet har gått så pass bra att den blivit omsprungen. Völkl Katana låter definitivt som den rätta skidan för mig, speciellt som jag uppskattar så många egenskaper hos Mantran - bara de får ordning på de där kvalitetsproblemen som det snackats en hel del om.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp