Utlöst ABS-väska utan patron

tallialli

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag råkade utlösa handtaget på en sprillans ny ABS-rygga utan ha monterat i patronen, vilket visade sig vara helt idiotiskt. "Aktiveringshandtaget" har nu förstört hela systemet och det kommer kosta mig 2250kr för att skicka in den till klingheim.se där det ska åtgärda skadan på systemet.

Fick ju en liten chock när de berättade om hur mycket det skulle kosta mig och undrar då två saker:

1. Hur kan det kosta så sjukt mycket pengar att fixa detta?
2. Billigare att skicka den till Tyskland? Erfarnhet någon?

Det är en North Face väska och jag har varit i kontakt med både North Face och klingheim.

Senast ändrad:

Dannn

Ny medlem
Jag har varit med om samma sak. Lämnade in ryggan till en north face butik och lyckades få dem att skicka den till tyskland för genomgång. Tror jag betalade 600kr för det allt som allt.

Kaskar

Aktiv medlem
Det låter ju bananas att det ska vara så enkelt att paja alltihop.
Vad är det som gör att det förstör allt?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Kaskar sa:
Det låter ju bananas att det ska vara så enkelt att paja alltihop.
Vad är det som gör att det förstör allt?
Vad är det som är bananas med det? Står tydligt utmärkt i alla instruktioner att det är kolossalt dåligt. Minns inte om det står i instruktionerna varför, men jag vill minnas det beror på att det kan komma ut krutrester i rören, vilket, om du har otur, kan sätta igen hela systemet nästa gång du rycker ryggan.

Kaskar

Aktiv medlem
Aha. Jag fattade inte att det var med krutladdning. Ja, då är det ju inte så konstigt

tallialli

Aktiv medlem
Det klokaste hade ju varit att läsa instruktionerna när man lagt ner såpass mycket pengar. Jag v ar lite för ivrig...

@dannn Köpte du väskan i samma butik? När hände detta? Vilken North face butik var det du lämnade in den till?

Almen1

Medlem
Fann detta..

If you trigger the system without a cartridge by mistake, you might damage the piercing mechanism, potentially causing the entire system to fail. If this happens to you, there is no alternative but to send the ABS backpack for service.

https://www.abs-airbag.com/us/faq.html

Hela texten

10. ARE THERE ANY PROBLEMS WITH ICE BUILD-UP ON THE ACTIVATION HANDLE WHEN ATTACHING TO THE PRESSURE TUBE OR AT THE TIME OF ACTIVATION?

Not unless you cause an ice build-up accidentally. Make sure that the Velcro covers adequately protect the pressure tube adapter whether the activation handle is attached or not. It is also important to take care with the activation handle itself, keeping the pin and the pin opening completely clean. If the activation handle does get dirty, never attempt to clean it yourself – instead, replace the handle. Otherwise the system might activate accidentally, possibly causing injury. Replacing the handle is not expensive – all you pay for is the refill charge. It is also essential never to attach the activation handle unless a charged cartridge is screwed in. If you trigger the system without a cartridge by mistake, you might damage the piercing mechanism, potentially causing the entire system to fail. If this happens to you, there is no alternative but to send the ABS backpack for service.

tallialli

Aktiv medlem
8 månader senare...

Jag har nu i veckan till slut fått väskan ivägskickad. Jag tog kontakt med The North Face själva och de ska lösa det hela för 79 eur. De fixade så att Schenker kom förbi hemma hos mig utan någon extra kostnad för frakt. Får se hur lång tid detta nu tar :)

wessozi

Medlem
Kolla om det gå på försäkringen. Om servicen kostar mer än självrisken brukar det gå igenom. Vet ej om man måste ha drulle då dock.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp