Utökad tågtrafik till västra Jämtland

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Från och med december så utökar tågtrafiken till västra Jämtland/Åre.
Intercitytågen till Östersund förlängs till Åre & Duved.

"

Utökad tågtrafik till västra Jämtland: ”Efterlängtad satsning”​

Tågtrafiken utökas till och från västjämtland i december.

Från och med december kommer fler av SJ:s tåg att köra till och från västra Jämtland. Samtliga så kallade intercitytåg, som vanligtvis går mellan städer, som normalt sett har Östersund som slut- och avgångsort, kommer från och med december att fortsätta hela vägen till Duved, året runt.

Det handlar om två dagliga turer mellan Duved och Stockholm; nattåget Duved-Stockholm/Göteborg och snabbtåget Östersund-Stockholm.

Anledningen till den utökade trafiken är enligt ett pressmeddelande från SJ Jämtlands starka utveckling och ytterligare satsningar inom turistsektorn för att göra länet till ett starkare besöksmål.

– Det här är en efterlängtad satsning. Det förbättrar möjligheten att fortsatt nå vår region på ett hållbart sätt. Satsningen som SJ gör i Jämtland/Härjedalen ser vi som ett resultat av gott samarbete och det möjliggör ytterligare satsningar på att skapa starka året-runt-destinationer, säger Teres Gärdin, vd på Jämtland Härjedalen Turism i en presskommentar.

Förändringarna i tågtidtabellen är ett resultat av ett flerårigt samarbete mellan politiker i Jämtland Härjedalen, destinationer och turistnäringen, Svenska Turistföreningen och SJ.

– Att SJ utökar trafiken är välkommet. Det förenklar resandet för de som bor och verkar i länet, och förbättrar våra möjligheter att satsa på vårt län och locka ännu fler att besöka oss. I vår strategi ligger att göra Jämtland till ett besöksmål året runt och då är det viktigt att det går att resa hit klimatsmart, säger Elise Ryder Wikén, regionala utvecklingsnämndens ordförande Jämtland Härjedalen i pressmeddelandet.

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag funderar faktiskt på att använda mig av detta någon gång.
Kan bli skönt att slippa köra i flera timmar och har man boende i byn så kan man ju klara sig utan bilen.

PerK

Aktiv medlem
Toppen med fler tåg, men har du hela artikeln? Var ju gömd bakom betalvägg...
Själv fattar jag inte varför man ska sitta i bil till Åre om man bor bortanför Östersund och vill åka skidor och inte (för)störa klimatet.
Man kan ju jobba hela dagen, hem och packa, ta kvällståget från Sthlm (går på em från Gbg t.ex.) och åk sen skidor redan på morgonen!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Toppen med fler tåg, men har du hela artikeln? Var ju gömd bakom betalvägg...
Själv fattar jag inte varför man ska sitta i bil till Åre om man bor bortanför Östersund och vill åka skidor och inte (för)störa klimatet.
Man kan ju jobba hela dagen, hem och packa, ta kvällståget från Sthlm (går på em från Gbg t.ex.) och åk sen skidor redan på morgonen!
Aha, jag klistrade in artikeln i ursprungsinlägget.

Bil är användbart om man är en familj och ska ha med mycket saker och vill kunna komma/åka när man vill. Ska man t.ex. upp till Rödkullen eller Björnen så är det användbart att ha bil. Eller att kunna åka och handla/åka till byn och äta.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp