Utrustning för barn för att lära sig åka

andy_999

Ny medlem
Ska upp med min son till Åre och det blir första gången han åker på riktigt, han har endast testat lite grand innan. Har hört talas om lås mellan skidtopparna för att lära sig ploga, edgegease heter ett märke i USA. Finns det något liknande att köpa här i Sverige? Finns det några andra bra hjälpmedel ni kan rekommendera?

farsan56

Aktiv medlem
Draghundselar!
Har använt på båda barnen från ca: 2år. En elastisk lina mellan som gör att det blir mjuka rörelser.
Man åker bakom och reglerar farten, barnet får känslan av att åka själv. Glöm ryggknäckarstilen att hålla i barnet.
Vi började träna hemma i pulkabacken, då gick jag bakom och styrde och när vi skulle upp igen vred man selarna ett halvt varv och bogserade upp. Bra benträning. Då var dom vana vid känslan när vi kom till riktig backe.
Dom får snabbt in känslan att reglera farten själva då mothållet blir väldigt mjukt och dom inte tänker på att det är där.
Det är väldigt skonsamt och bekvämt både för barnet och den som åker bakom.
Köpte vår sele genom en kompis i Norge som har dom när dom skejtar på fjället med hund framför.
Vi använde inga andra hjälpmedel.

Finns intresse tror jag vår sele ligger i förrådet. Men yngsta barnet är 17 nu och jag får ligga på för att hänga med i svängarna. Utan sele!!!!

Ha de Christer

Vegar

Medlem
Jag kom in till forumet för att fråga exakt samma sak. Så jag undrar också. Undrar även samma fråga kring Hookease från samma leverantör.

M

mmm2015

Guest
Det ser inte ut som att Wedgease hindrar skidorna från att korsa varandra.

Senast ändrad:

martin-jansson

Aktiv medlem
andy_999 sa:
Ska upp med min son till Åre och det blir första gången han åker på riktigt, han har endast testat lite grand innan. Har hört talas om lås mellan skidtopparna för att lära sig ploga, edgegease heter ett märke i USA. Finns det något liknande att köpa här i Sverige? Finns det några andra bra hjälpmedel ni kan rekommendera?
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/61897c38083b78945a6466b3ce18a63a.jpg[/url]
Totalskidskolan i Rödkullen säljer hembygda sånna http://www.totalskidskolan.se/ :)

Har ett par som du kan få om jag hittar dem (la dem på något "smart" ställe i våras)
Funkar faktiskt väldigt bra, men minstingen ville helst åka utan dem :P

RWD

Medlem
Har lärt båda mina barn som började i 3-årsåldern utan dessa hjälpmedel.
Dock har jag använt sele de första gångerna i lite brantare backar, men endast sträckt upp den om det har börjat skena iväg för fort eller för att undvika för mycket medvridning. Sele med fäste på båda sidor av höften så du kan justera så att kroppen är vriden ner mot backen är väldigt effektivt för att lära dem ha rätt position.
Det är också viktigt att de inte har för hårda pjäxor , så mjuka som möjligt skulle jag säga, så att de hellre får fram knäna och inte lutar bakåt.
För att lära dem hålla ihop skidspetsarna i början när de plogar så gör som i skidskolan - "glasstruten" inga glasskulor får släppas igenom vid skidspetsarna, det brukar de lära sig snabbt.
Men börja i en lätt backe och lär dem luta sig över ytterskidan med framåtvikt så kommer de snabbt lära sig svänga utan att ploga tack vare carvingskidans form.

AAD

Medlem
Vad jag hört så har barn under 4 år svårt med plogen eftersom de inte är tillräckligt utvecklade. Det blir nog en sele till en början även om Wedgegeasen ser rätt praktisk ut :)

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Absolut bästa hjälpmedlet är skidskola, inget snack om saken. Skidläraren har kunskapen och erfarenheten av att lära ut skidåkning, kidsen har kul och inspireras av varandra i gruppen och andra barn i backen. Det är mitt tips.

Efter 5 år i skidskola och efter ha lärt upp 6 syskonbarn så vet jag att de barnen som lär sig snabbast på en vecka är de som går i skidskola samt har föräldrar som gör samma övningar som skidlärarna gör innan/efter skidskolan. De föräldrar som släpper prestigen i sitt eget kunnande och inspireras av skidlärarna lyckas oftast bäst med att lära sina barn åka.

Jag kan förstå klämman till skidspetsarna och dess syfte, det är bra att få hjälp med att knäcka koden till plogen, men sele och andra hjälpmedel som bromsar farten åt barnen underlättar inte utvecklingen utan bör endast användas för transport till och från barnbacken, resterande tid ska barnen åka i lämpliga backar för sin nivå, även om det är längst ner i barnbacken för att de inte kan stanna på egen hand. 3-åringar kan mycket väl lära sig att åka själv, även duktiga 2-åringar, men det krävs tålamod och rätt träning i rätt terräng.

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
+1 på skidskola.
Båda våra har gått i skidskola. Den bästa investering man kan göra i åkningen. Vi åkte själva först för och kolla om dom tyckte det var kul att åka. När man har en sexåring som säger: kom igen pappa vi sticker in i skogen och kollar om det är bra offpist. Då vet man att man har hamnat rätt.
Kul att se barnen efter en vecka i skidskolan åka med bra teknik och på en helt ny nivå.
När man idag ser sonen komma råcarvande med bra vinklar och handen i snön blir man glad. Eller när han sitter i liften med fetskidorna på och spanar efter linjer i skogen.
Ge dom en bra start = skidskola!
Lycka till!

MP1

Medlem
+ 1 på allt
@jonaslukarlsson skriver.

Jag tycker att man kan skippa sele, spetshållare. I långa loppet stjälper det mer än det hjälper, även om det för stunden kan underlätta för ett litet barn att ta sig ner för en backe där de egentligen inte ska vara. De lär sig göra något, automatiserar rörelser som de inte ska göra. Typ åka rakt ner (förälder bromsar), försöka svänga höger (förälder drar åt vänster).

Det bästa hjälpmedel jag haft är en hockeyklubba, för vuxna. Barnet åker brevid, vi båda håller klubban framför oss i rätt position. Bromsar om det går för fort. Släpper när det passar. Skenar det fångar man lätt upp barnet med böjen på klubban (bladet) fram på magen.

Vegar

Medlem
Berätta mer om hur det stjälper
@MP1. Nyfiken på dina erfaringar.

Nu var det inte jag som ställde frågan först men klart att skidskola är något man bör göra. Men ni som svarat detta, har ni själva testat några av dessa hjälpmedel? Som ni ser på en länk ovan här så använder även Kasper Threadway en sådan. Och om ni vet vem hans pappa är så är ju det konstigt att han som faktiskt har rätt bra koll använder en sådan?

Jag är fortfarande nyfiken på exakt vilka erfaringar ni har. Hur funkade de? Vad var bra och vad var dåligt?

RWD

Medlem

@Vegar
Utan hjälpmedel så kommer skidåkningen mer naturligt utan att de tänker på det. Har märkt på båda mina barn att de lärt sig snabbare och att de fått in rätt ställning automatiskt ju mindre jag har försökt hjälpa dem.
Det har dock fungerat bra att åka framför och visa, t ex hur de ska luta sig ut i svängen mot ytterskidan så att den svänger av sig själv. Ju yngre desto snabbare och lättare lär de sig som med allt annat.
Och som sagt åk inte i för svåra backar.
Har även haft barnen i skidskola en vecka/år i 4år och det är helt klart bästa sättet för dem att komma igång snabbt att lära sig.

Senast ändrad:

MP1

Medlem
Vegar sa:
Berätta mer om hur det stjälper
@MP1. Nyfiken på dina erfaringar.

Nu var det inte jag som ställde frågan först men klart att skidskola är något man bör göra. Men ni som svarat detta, har ni själva testat några av dessa hjälpmedel? Som ni ser på en länk ovan här så använder även Kasper Threadway en sådan. Och om ni vet vem hans pappa är så är ju det konstigt att han som faktiskt har rätt bra koll använder en sådan?

Jag är fortfarande nyfiken på exakt vilka erfaringar ni har. Hur funkade de? Vad var bra och vad var dåligt?
Varför det kan stjälpa mer än det hjälper med sele och spetshållare: Det är som jag försökte beskriva, barnet får ingen koppling mellan de försöker göra en sak, sedan verkligen gör det, istället blir det tvärt om.
Om man tar sele kan det mycket väl vara att barnet vill åka åt höger, strävar ditåt, så småningom i rätt (lätt terräng) kan svänga dit. Men med sele är det lika stor chans att den som håller i selen vill åt vänster, styr barnet dit. Selen ger mer kraft än barnet, det svänger åt vänster. Då lär sig barnet fel.

Samma sak med fartreglering. Min erfarenhet både som skidlärare, alpintränare, utbildare av skidlärare, utbildare av tränare, tvåbarnspappa och i alla fall 3000 skiddagar säger att nästan alla barn fixar fartregleringen själv, om de är i rätt backe. Man kan tycka att de bara åker rakt ner, men för en 3-4 åring är det ingen vits att svänga, de hittar ingen rytm. Kommer det ner till liften, det börjar bli trångt med folk, svänger det helt plötsligt och får ner farten, stannar. Ibland krockar det, men lär sig av konsekvensen.

Med sele ser jag ofta att den vuxne ligger och bromsar, barnet lär sig inte fartreglering. Samma sak med spetshållarna. Låt barnet lära sig hålla ihop spetsarna själv, lär den inte att de inte behöver hålla ihop skidorna, det fixar en extrapryl. I min värld tycker jag att de dessutom ska åka i så lätt terräng att de redan från början lär sig kanta med parallella skidor.

Med en hockeyklubba/ slalomkäpp som barnet och den vuxne håller framför sig kan man hjälpa till att bromsa, svänga. Då är det tydligt för barnet, de vet när det får hjälp. Direkt när det har lagom fart, är på väg åt rätt håll släpper barnet, åker själv. Skenar det helt galet (för brant terräng) fångar man upp barnet, de förstår att de fick hjälp. Man är dessutom närmare barnet rent fysiskt än med sele, kan förklar att nu åker vi mot liften, nu svänger vi mot skogen (höger och vänster brukar vara överkurs).

Lille Threadway är kul på att se på Youtube, men det är inget självändamål att likt honom åka i terräng och fart som han inte riktigt klarar av, måste ha hjälpmedel att fixa.

Men där sele/ andra hjälpmedel kan vara bra, så att jag inte bara kör motorsåg: Antingen om barnet har ett funktionshinder eller om man "måste" åka i för brant terräng. Det kanske inte finns lätta backar nog där man åker, eller att man har ett storasyskon som får krupp i barnbacken - måste även det få utvecklas. Argumentet att man som förälder vill åka i brantare backar än barnet fixar är inte giltigt.

djungel-Jim

Ny medlem
Ni glömmer en viktig parameter när ni diskuterar detta - ålder på barnet ifråga.

Innan man ens börjar ploga är ju edgie-wedgie:n perfekt att sätta fast barnet i skidan så man kan åka baklänges med dom såhär: (nu pratar vi 2-3åringar)

(se mer tips i länken jag skrev i mitt tidigare inlägg)

Mina barn ska också gå skidskola, problemet är bara att man inte brukar vara välkommen med en 2åring där. Så då kan man istället harva runt i barnbacken med min edgie-wedgie tills han får åldern inne för skidskolan

Powderslave

Ny medlem
Det jag konstaterar efter att ha läst tråden och lärt upp min egen dotter som nu är 3 år och 6 mån är följande.

1. Kasper Threadway är ett extremt dåligt exempel. Med så duktiga skidåkande föräldrar borde han inte kört så länge med ski clips och framför allt inte med så korta skidor.

2. Rätt längd på skidorna är den bästa starten. Massa barn åker på fel längd, för korta skidor, och utvecklas inte lika snabbt.

3. Det finns inget rätt eller fel kring skid clips ellet sele. Sverige har en puritansk hållning att alla hjälpmedel är fel. I Österrike kan du köpa ski clips överallt.

4. Lek skidåkning och fånga barnet på deras vilkor. Är barnets trött så ta en lång fika eller avbryt skiddagen om inte glädjen är där.

5. Kör en vecka på skidskola så fort som möjligt. Skistar tar in 2:åringar så vänta inte.

6. Åk mycket men tänk på att alla barn utvecklas olika. Ett barn som börjat vid 4-6 kan gå förbi ett barn som började vid 2-3.

7. Alla 3:åring som gått skidskolan kan ploga även om de kört sele o ski clips innan.

8. Kasta sele och ski clips så fort det går. Dessa hjälpmedel är endast till för att komma igång. Inget fel i att använda dem men en stor varning utfärdas i att det är lätt att fastna med hjälpmedlen bara för att det är bekvämt och då förlänga inlärningskurvan.

9. Det finns ingen poäng i att köra utanför pisten med ski clips likt Threadway. Då är det sjukt mycket bättre att gå upp i längd på skidor och ta bort ski clips och jobba med grunderna.

10. Bra pjäxor är också ett tips. För 3 åringar har Lange/Ross riktigt bra pjäxor som leder in barnet i rätt position istället för skitpjäxor som inte borde säljs. Varför försvåra för barnet i onödan.

11. Ställ barnet i kö till din lokala slalomklubb. Dagen det är aktuellt, vid 5-6 år, kan det allt som oftast vara fullt redan.

Senast ändrad:

nikasp

Medlem
Världens trådlyft. Jag halkade och har ont i ryggen sen ett år och och det är/var en jävla pina att åka skridskor med våra två små på 3 och 4 år. Funderar nu på sele mest för att kanske kunna åka någon transportsträcka utan risk att någon försvinner ut i skogen och att jag blir helt jäkla ledbruten. De är helt gröna på slalom men jag är annars god åkare och kompisen skidlärare. Någon som har något positivt att säga om sele för att orka med en vecka i pisten eller bara att bita ihop och käka Voltaren?

Pillard

Aktiv medlem
Världens trådlyft. Jag halkade och har ont i ryggen sen ett år och och det är/var en jävla pina att åka skridskor med våra två små på 3 och 4 år. Funderar nu på sele mest för att kanske kunna åka någon transportsträcka utan risk att någon försvinner ut i skogen och att jag blir helt jäkla ledbruten. De är helt gröna på slalom men jag är annars god åkare och kompisen skidlärare. Någon som har något positivt att säga om sele för att orka med en vecka i pisten eller bara att bita ihop och käka Voltaren?
Jag har kört med selen några gånger men mer som en trygghet för dotterns skull. Hon har lärt sig genom att stå och glida i väldigt flacka barnbackar och sen skidskola i Funäs (den var bra och hon tog stora kliv) sen har hon kört skidskola i alperna, suveräna upplägg med mycket lek och lite längre dagar så att de får skidvana. De svenska skidskolorna är ju närmast löjligt korta lektioner.

Selen föll i glömska men senaste besöket i Romme så nådde vi stadiet där hon kan åka i större backar men bara är rädd. Då kräver hon att få hålla i min stav och jag håller ju bara i remmen med ett finger. Så mitt hållande i staven ger ju absolut ingen nytta för henne, det är bara en känsla av trygghet. Det är dock sjukt jobbigt att åka och ploga hela backar för mig och jag drar tom omkull henne ibland för att det blir för tight. Då övergick vi till selen istället. Då kan jag markera att jag håller i henne genom att lätt dra i den. Sen släpper jag efter så att banden mest hänger i snön och hon åker själv. Efter nåt åk i aktuell pist kör hon själv. Där funkade selen väldigt bra som brygga.

Karlstad

Medlem
Kör också med sele mest för att kunna bromsa upp grabben i de stunder hans självförtroende växer för fort och hastigheten blir högre än vad han kan hantera.

farsan56

Aktiv medlem
Kul att denna tråden vaknade igen!
Sonen jag skrev om förut gick Åre Skidlärarlinje förra året. Jisses vilken utveckling, från duktig till skolat duktig åkare. Jag blir ju bara så jäkla avis på hans teknik.
Så nu är det han som får lära gamla gubben. Men fan vad jag får tjata för att få en lektion. Det är tacken det för alla år man harvade runt i barnbackarna😡
Men han har inte använt selen på mig än, det tar jag som ett gott tecken 😃

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Här har vi en tvååring som aldrig kört med några hjälpmedel överhuvudtaget. Det hela handlar om att ha kul, kul och återigen kul! Och åka mycket hjälper såklart...

Han lärde sig som 1,5-åring att kanta skidorna och ploga litegrand.

nikasp

Medlem
Coolt! Och missförstå mig rätt, jag tänker inte alls lära dem åka mha sele utan vill främst klara transportsträckor utan att knäcka min rygg eller se dem försvinna till skogs.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp