Utrustning för firning

arraksboll

Medlem
Utrustning för firning
Hej!

Jag funderar på att skaffa utrustning för repfirning. Jag har klättrat lite och har väl egentligen redan allt man behöver förutom ett rep. Men ett "vanligt" rep är ju rätt otympligt. Ska man bara fira finns lösningar som Mammut Rappel kit och Petzl RAD system med 6 mm statiska rep. Vad finns för uppfattningar kring dessa? Någon som använder dem, är de till och med vanligt förekommande? Eller är det bättre att köra på mer allround utrustning?

Mvh
Johan

xQubeZ

Aktiv medlem
Utrustning för firning
Jag personligen tycker att ett tunt halvrep känns mer ”safe” och allround men man kan ju gå på riktigt tunna semistatiska rep med. Fördelen med ett halvrep är ju att du kan i princip ta ett ledfall i det utan att vara orolig för skador på dig eller repet. Inte för att det är troligt att du kommer falla något i repet men kan vara skönt att veta att det skulle klara det ifall allt går åt helvete.

xQubeZ

Aktiv medlem
Utrustning för firning
Kan även nämna att jag har själv ett petzl paso guide 7.7mm halvrep. Är lätthanterligt och väger ~1kg för 30m. Tar inte jättemycket plats i ryggsäcken heller om du coilar det bra. Jag hade också svårt att välja men valde ett lite tyngre halvrep då jag personligen gillar den ökade säkerheten. Vill man ha ett mindre lättare verkar Beals ”rando” vara ett väldigt populärt val av rep.

Slink

Medlem
Utrustning för firning
Vi kör också med petzl paso guide 7.7 riktigt bra. Gillar framförallt vikten och smidigheten på repet när man ska coila det vid -15. Dock kan det säkert upplevas som lite läskigt om man inte är van vid repellering när det är helt vertikalt, beroende på valet av ATC så klart. Det kan gå rätt snabbt :)

DzB

Medlem
Utrustning för firning
Jag har ett petzl rad line 30m som jag älskar. Så lätt och tar sån liten plats. MEN!!!! Man måste verkligen veta hur man använder det. Det är inte ett säkert rep och firar du ner bland stenar så måste du se till att det inte kommer emot osv... Vet flera guider som egentligen inte hade velat att det säljs till privatpersoner pga att det är så ömtåligt om det används på fel sätt. Så hade nog rekommenderar ett lätt ca. 8mm rep ist för de flesta.

Hawk100

Aktiv medlem
Utrustning för firning
Är det någon här på forumet som har varit med om att ett rep verkligen har gått av? Jag har lite då och då hört snack om att rep är känsliga kan gå av, men alla olyckor jag hittills hört talas om har handlat om handhavandefel eller möjligtvis säkringar som släppt.....
Jag tvivlar inte på att det någon gång har hänt, men det enda jag verkligen har sett (på video) är en fyrapersoners ropeswing från en bro där repet brast! Så upplys mig gärna eller länka till video eller artikel om brustna rep så jag får lära mig mer.....

xQubeZ

Aktiv medlem
Utrustning för firning
Är det någon här på forumet som har varit med om att ett rep verkligen har gått av? Jag har lite då och då hört snack om att rep är känsliga kan gå av, men alla olyckor jag hittills hört talas om har handlat om handhavandefel eller möjligtvis säkringar som släppt.....
Jag tvivlar inte på att det någon gång har hänt, men det enda jag verkligen har sett (på video) är en fyrapersoners ropeswing från en bro där repet brast! Så upplys mig gärna eller länka till video eller artikel om brustna rep så jag får lära mig mer.....
Aldrig nåt som går av men core shots är ju ändå rätt vanligt förekommande vid stenfall eller att du lyckas dra det över en vass kant. Men just att ett rep går av är inte det jag personligen är mest orolig över. Det jag skulle vara orolig över är antingen att det är för lite dynamik så att du drar på dig skador vid ett större fall eller att repet löper igenom bromsen för lätt. Den sistnämda är dock väldigt lätt att åtgärda genom att testa o fira på hemmaplan liksom o se vad för broms som funkar bäst eller om man vill dra dubbla karbiner osv...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp