Utrustning till en 2 åring?

JANNAH

Medlem
Min lilla kille på strax fyllda 2 år har grym balans, duktigt koordinerad, stadig på fötterna och orädd. Börjar nog bli lite smått redo för att få testa på det här med skidor i vinter. Hjälm är införskaffad (Giro Slingshot Jr). Frågan är nu vilken skida samt pjäxa man ska införskaffa åt honom? Det finns ju trots allt lite att välja på även till miniorer. Det ska vara en okomplicerad utrustning som inte kostar för mycket men som ändå är helt ok. Tips!?

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Har du funderat på att börja med längdskidor? Ger en bra balans och styrsel i kroppen och gör det lättare att sedan åka alpint.
Billiga längdskidor där man inte behöver speciella pjäxor utan bara spänner fast barnets kängor är enkelt och funkar bra i början. 399 pengar för stavar och skidor och det är så kul att det även måste åkas på golvet i vardagsrummet...

Skare

Ny medlem
Tipset är att köpa begagnat. Så korta skidor som möjligt. Gärna även så smala som möjligt. Gjorda de senaste 10 åren. Rossignol/ Dynastar har en extra bred modell som är lite svår att få upp på kant, undvik den. De har inte mycket kraft. Så mjuka skor som möjligt. Nordica har en bra modell som är mjuk. men alla funkar. Alla korta barnskidor är tyvärr konkava. Det blir det när man slipar på markin i fabrik (utvidgar sig av värmen i slipen). Det blir mycket lättare om nan hänger skidan rejält. Väldigt mycket. Jag brukar ta flera grader. Det svåra är att ploga, att få skidorna att glida ut i ett V.

Om man börjar på 60-70 cm, fram till den dagen de kan svänga själv en eller två svängar. Sedan byter men direkt till längre skidor. 90 cm, eller direkt upp på 100 cm. Låter konstigt, men en skida på 100 cm är mjukare än en på 80 cm. Även där, häng mycket! När de blir lite större och ska köpa pjäxor rekommenderas Lange, tre och fyra spännen. Ger bra position, inte så upprätt.

Lycka till.

HeLium

Aktiv medlem
Skare sa:
Det svåra är att ploga, att få skidorna att glida ut i ett V.
Något off topic.
Jag har inget källmaterial för det här, men någon med mer kunskaper i barns utveckling och fysiologi kanske kan bredda mitt påstående.

Att försöka lära små barn, under fyra, att ploga är svårt, (rent av omöjligt?) då deras bäcken är framåtlutat vilket i sin tur leder till att de inte klarar att vrida ner benen och hålla emot kraften som krävs för att ploga.

Erfarenheten av mina egna ungar, som har åkt mer än 15 dagar per år sedan två års ålder, är att det är först vid närmre fyra, som de faktiskt kan börja ploga ordentligt och genomgående.

Eller?

lenalovisa

Ny medlem
HeLium sa:
Skare sa:
Det svåra är att ploga, att få skidorna att glida ut i ett V.
Något off topic.
Jag har inget källmaterial för det här, men någon med mer kunskaper i barns utveckling och fysiologi kanske kan bredda mitt påstående.

Att försöka lära små barn, under fyra, att ploga är svårt, (rent av omöjligt?) då deras bäcken är framåtlutat vilket i sin tur leder till att de inte klarar att vrida ner benen och hålla emot kraften som krävs för att ploga.

Erfarenheten av mina egna ungar, som har åkt mer än 15 dagar per år sedan två års ålder, är att det är först vid närmre fyra, som de faktiskt kan börja ploga ordentligt och genomgående.

Eller?
Det är som du säger, det fick vi lära oss när jag gick min skidlärarutbildning. Det är betydligt svårare för barn under 4 år att lära sig ploga då finmotoriken inte är utvecklad ännu. Barn upp till fyra år använder stora rörelser i och med att nervtrådarna är dåligt isolerade ifrån varandra. Fokus när vi har haft 3-åringar har varit att de ska hitta balansen och tycka att skidor är kul :)
Sedan finns det ju självklart undantag, jag har haft 3-åringar som lärt sig både ploga och svänga i blå backar, men då har de oftast testat skridskor eller någon annan aktivitet som kräver balans.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp