Vad är det bästa jobbet om man vill säsonga

Tjena!!
Är sugen att åka lite skider efter student alltså under säsongen 21/22. Är ganska dålig på engelska så att säsonga i sverige är nog bäst för mig. Har alltid åkt skider i åre och älskar området. Har lite funderingar och tar gärna emot tipps från erfarna.

Jag är alltså sugen att åka så mycket skider som möjligt men kommer även att behöva jobba samtidigt för att få det att gå runt. Om det är någon som vill dela med sig av sina erfarenheter och tankar så hade det varit guld värt. Jag undrar alltså om man vill säsonga i åre vilket är det bästa jobbet man kan ha om man vill kunna åka så mycket skider som möjligt på fritiden?(Har ingen skidlärar utbildning).

LinusDellve

Ny medlem
då skulle det va bäst att jobba privat på restaurang och jobba på kvällarna tror jag

jung

Aktiv medlem
Jag instämmer. Jobba natt, kväll om det går. I Åre finns det mycket vanliga jobb också som inte finns på mindre orter. Tex Ica, Max etc. Förmodligen bättre betalt och stabilare arbetsförhållanden med den typen av jobb om du inte vill leva på en skral budget.

pd

Aktiv medlem
Vore jag du skulle jag satsa på att jobba som en iller i sommar och i höst för att sedan vara ledig under skidsäsongen och satsa på att leva så billigt som möjligt. Möjligen komplettera med något jobb som sker främst bytesdagar då det ändå är kaos i backarna. Typ skiduthyrningen.

Aton

Medlem
Jag har tidigare gjort några säsonger både i Branäs i Sverige och Trysil i Norge. Främst jobbade jag som skidlärare men jag jobbade även en hel del i liften min första säsong. Även om skidåkningen såklart inte var lika bra i Branäs som Trysil så tycker jag att det finns en fördel med att göra sin första säsong på ett mindre berg med mer familjär känsla. Så även om du gillar Åre tycker jag det kan vara en bra idé att hålla ögonen öppna för andra ställen också.

Mitt tips är att om du verkligen vill lära dig mer om skidåkning och sprida den glädjen till andra så uteslut inte att jobba som skidlärare, då får du dessutom sladda runt på skidor på jobbet. Sen är det är nog ta mig fan det roligaste jobbet jag någonsin har haft.

Skidlärarsteg är ganska dyrt att gå men vissa anläggningar har väldigt mycket rabatt på skidlärarsteg om du börjar jobba där, plus att kurserna typ är det roligaste på hela säsongen. Lite sådana saker kan vara bra att kolla upp innan. Skulle också rekommendera att kolla upp hur det ser ut med internutbildningar på stället, det lär man sig sjukt mycket på plus att man åker skidor tillsammans med ett gäng andra som tycker skidåkning är lika kul.

Senast ändrad:

belsam

Medlem
Om du jobbar i restaurangbranschen(inte backkrogar) så är du som redan sagts ledig varje morgon. Ofta ska du vara vid jobbet vid tvåtiden och sen jobba till 23.30 ge och ta. Super om du vill åka mycket, men krogbranschen är ganska hård och du kommer bli sliten. Ändå, ett jättebra alternativ. Det brukar gå att hitta någonstans att sova en timme mellan fluff och arbetspass.

Ofta kan du kringgå kravet på legitimation som skidlärare, men du kommer få mindre betalt och antagligen också mindre arbete. Värt att veta tänker jag.

Som nysäsongare är det svårt att få jobb(som övrigt i samhället) om du ber om en lägre tjänstgöringgrad. Annars är det att rekommendera, särskilt om jobbet har massa stollar som hellre är lediga på fredagen och lördagen än den dagen då det kommer 40.

På en "större" ort kanske du kan mygla dig till eftermiddags/kvällspass på mataffären, det borde vara ett bra alternativ, men jag har inte testat det.

Bästa draget är att ha ett yrke, typ snickare, åka upp tidig höst och jobba häcken av dig på ett litet företag så de ser att du kan och vill. Sedan försöka deala med tjänstgöringsgrad och möjligheten att jobba en lördag eller söndag utan extra ersättning bara för att få din lediga dag då moder jord tycker att det är en bra dag. Självklart på ett snyggt sätt, men jag tror du fattar. Men många vill ju ha "säsongarlivet" också, då gör du dig bäst i restauranger och berget.

belsam

Medlem
Just det ja, om du skriver dig på orten där du ska säsonga(ibland är det ett sista datum, men det kan också vara av skattetekniska skäl?) så betalar du oftast bara någonstans mellan 50-75% av säsongskortets pris, vilket gör att du tjänar in ett kort på en veckas arbete. Vilket i sin tur gör att du inte ska välja ett dretjobb bara för att du får ett kort.

Mizze

Aktiv medlem
Slit häcken av dig varje ledig sekund under barmarksäsongen/tills du åker och var ledig i största möjliga utsträckning under skidsäsongen. Hugg timjobb på exempelvis uthyrningen för att dryga ut kassan. Det är värt det när det dumpat en bytesdag och det är halvtomt i backen, jag lovar! Att kunna välja sina skiddagar är guld värt, framför allt första säsongen. Därför är ett schema många gånger sådär.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp